AnonymBruker Skrevet i går, 13:29 #101 Del Skrevet i går, 13:29 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De har også lengre utdanningsløp og mer ansvar. Anonymkode: 921d3...7f0 Så skal man tipse dem for at de valgte det da, mener du? Særlig. Anonymkode: 6cbfc...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 13:39 #102 Del Skrevet i går, 13:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber ikke som servitør lenger, jeg har fått med meg at ca 15% av befolkningen i dag ikke synes det er nødvendig og gi tips. Flere av de stedene jeg jobbet før er det ikke servering legger, du bestiller med en qr kode i på tlf og henter i baren. Da kan sånne forhåndstips forespørsler komme opp. som nevnt tipset 99% før, det var ikke noe problem. Ja, sånn ca 1 gang i uken dukket det opp en dust. Og miste en øl over de som ikke tipset var en utbedret greie. Selvsagt er det og ikke tipse og være kjip, men etter at de ble sosialt akseptert og ikke tipse etter covid så fungerer det jo ikke lenger , man bare finner det en annen jobb. Bransjen nå er litt delt, noen får lønn og andre ikke. Det er der tipsen er lønnen de slutter med servitører, så folk som bruker at de skal redde noens lønn med og være kjipe bare ødelegger arbeidsplasser. Tipsen går rett til bedriften ? Anonymkode: b25f6...edf Det er da ikke tillatt i Norge å la folk jobbe gratis og måtte være avhengig av tips 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #103 Del Skrevet i går, 13:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det kjipt å ikke tipse servitører, men helt greit å ikke tipse sykepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere og andre i lavtlønnsyrker? Anonymkode: 921d3...7f0 Fordi folk i lavtlønnsyrker får lønn? Har du sett på hva sykepleiere får i tillegg på natt og helligdager? du trenger ikke tipse servitører lenger, de fleste er erstattet med « hent selv i baren «. Så de som ikke vil betale for servering har stort sett fått viljen sin. Igjen, jeg jobber ikke som servitør lenger, jeg snakket om hvordan det var . Og at jeg synes det er litt synd, både for sommerjobber og studenter, og for oss som synes det er hyggelig og bli servert. Jeg er helt enig i at man ikke trenger og tipse på forhånd for og hente maten selv. Anonymkode: b25f6...edf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #104 Del Skrevet i går, 14:01 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber i butikk nå. Hadde vært veldig rart om noen tipset der. Ja, hvis noen har lyst til og kaste eggene mine nedover båndet så hver så god 😅 jeg skjønner ikke disse sammenligningene. Anonymkode: b25f6...edf Sammenligningen er at det er rart å forvente tips og bli sur når man ikke får det i kun én spesifikk bransje. Butikkansatte ligger på ca. samme lønn, har lik arbeidsmengde og tyngde, og må håndtere kunder på samme vis. Anonymkode: bc20d...3db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:03 #105 Del Skrevet i går, 14:03 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi folk i lavtlønnsyrker får lønn? Har du sett på hva sykepleiere får i tillegg på natt og helligdager? du trenger ikke tipse servitører lenger, de fleste er erstattet med « hent selv i baren «. Så de som ikke vil betale for servering har stort sett fått viljen sin. Igjen, jeg jobber ikke som servitør lenger, jeg snakket om hvordan det var . Og at jeg synes det er litt synd, både for sommerjobber og studenter, og for oss som synes det er hyggelig og bli servert. Jeg er helt enig i at man ikke trenger og tipse på forhånd for og hente maten selv. Anonymkode: b25f6...edf Folk i lavtlønnsyrker får lønn, men servitører får det ikke? Min tenåringsdatter har jobbet som servitør (ja, de finnes fortsatt). Hun hadde høyere lønn enn venninne som jobbet på vaskeriet. Så hvorfor skulle min datter få tips, mens hennes hardtarbeidende vaskevenninne ikke skulle det, selv om den sistnevnte har lavere timelønn? Anonymkode: 921d3...7f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:50 #106 Del Skrevet i går, 15:50 Maleficenta skrev (12 minutter siden): Det er da ikke tillatt i Norge å la folk jobbe gratis og måtte være avhengig av tips Det er det vel. Gå inn på en cafe og spør om du kan få jobbe gratis mot tips? Helt gratis er kanskje ikke så utbedret lenger da, sist undersøkelse fra Oslo viste snittlønn på 35 kroner timen, det var rett etter covid med gjenåpningen . Så jo, servitører mange steder er like avhengig av tips som de var for 10, 20, 30 og 40 år siden. Mulig tallene ser annerledes ut i dag 3 år senere , fordi så mange av disse stedene har erstattet servitører med qr koder og hent selv i baren de siste årene. Det er de dyre resturantene som kunne prise opp for og beholde servitører og også gjestene. før var det helt vanlig at tips var eneste lønn, men da var 10% regelen så innprenta at det sjelden var noe problem. Det var trivelig og også godt betalt på travle dager, så den ideen med og slutte og betale tips for og presse arbeidsgiver til og betale lønn har bare ført til færre jobber. Anonymkode: b25f6...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:59 #107 Del Skrevet i går, 15:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har også lengre utdanningsløp og mer ansvar. Anonymkode: 921d3...7f0 Hva har det med saken og gjøre? Er alle lavtlønte da, fordi de med høy lønn ofte har lengre utdannelse og mer ansvar? Anonymkode: b25f6...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:06 #108 Del Skrevet i går, 16:06 slike steder får ikke tips av meg. Å betale før man vet om man a) får det man betaler for og b) ikke vet hvilken service de gir er uaktuelt for tips for min del. Anonymkode: 18006...dba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:19 #109 Del Skrevet i går, 16:19 Jeg er veldig overrasket over denne tråden. Man skal da tipse, også i Norge? Jeg pleier å beregne hva ca 10% av summen er, og å legge til denne og deretter runde opp. Det er steder med servering, vel og merke, der man får regningen ved bordet til slutt. Tipser ikke der man bestiller fra automat, det er for meg en fast food-reataurant. Anonymkode: 0f26c...f65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:35 #110 Del Skrevet i går, 16:35 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er veldig overrasket over denne tråden. Man skal da tipse, også i Norge? Jeg pleier å beregne hva ca 10% av summen er, og å legge til denne og deretter runde opp. Det er steder med servering, vel og merke, der man får regningen ved bordet til slutt. Tipser ikke der man bestiller fra automat, det er for meg en fast food-reataurant. Anonymkode: 0f26c...f65 Jeg er ikke overrasket over denne tråden for sett lignende her før. Det jeg hadde vært overrasket hadde vært om jeg var ute med noen som IKKE fulgte 10% regelen. Tror det er mye trolling her. Anonymkode: b25f6...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:09 #111 Del Skrevet i går, 17:09 Har aldri hørt om noen "10% regel". Skal folk ha hundrevis av kroner for å bære mat fra disken til bordet? Anonymkode: e4e3c...872 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 17:21 #112 Del Skrevet i går, 17:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det vel. Gå inn på en cafe og spør om du kan få jobbe gratis mot tips? Helt gratis er kanskje ikke så utbedret lenger da, sist undersøkelse fra Oslo viste snittlønn på 35 kroner timen, det var rett etter covid med gjenåpningen . Så jo, servitører mange steder er like avhengig av tips som de var for 10, 20, 30 og 40 år siden. Mulig tallene ser annerledes ut i dag 3 år senere , fordi så mange av disse stedene har erstattet servitører med qr koder og hent selv i baren de siste årene. Det er de dyre resturantene som kunne prise opp for og beholde servitører og også gjestene. før var det helt vanlig at tips var eneste lønn, men da var 10% regelen så innprenta at det sjelden var noe problem. Det var trivelig og også godt betalt på travle dager, så den ideen med og slutte og betale tips for og presse arbeidsgiver til og betale lønn har bare ført til færre jobber. Anonymkode: b25f6...edf Vet at restaurant og serveringsbransjen er dodgy og at noen arb giver kan lure ansatte trill rundt. Spesielt om de kanskje er ganske unge eller er utenlandsk og ikke mestrer språket så godt. Men blir man ansatt og skriver under en arb kontrakt, skal man ha lønn. Noe annet er frivillighetsarbeid. Det blir noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:53 #113 Del Skrevet i går, 18:53 Maleficenta skrev (5 timer siden): Det er da ikke tillatt i Norge å la folk jobbe gratis og måtte være avhengig av tips Det er tillat å betale ganske lav lønn i servicebransjen og at del av lønna er tips, jo. Det er liksom greia. Hadde ikke jobbet i den bransjen uten tips. Dag, kveld, natt, hel, mat, fyll, høyt press, høy musikk. Så lenge det ikke er høyere lønn der, så er tips mer enn velkomment og vel så det hvis det er høysesong på en god reataurant/utested. Anonymkode: 5a75e...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:09 #114 Del Skrevet i går, 19:09 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er veldig overrasket over denne tråden. Man skal da tipse, også i Norge? Jeg pleier å beregne hva ca 10% av summen er, og å legge til denne og deretter runde opp. Det er steder med servering, vel og merke, der man får regningen ved bordet til slutt. Tipser ikke der man bestiller fra automat, det er for meg en fast food-reataurant. Anonymkode: 0f26c...f65 Vanlig å både tipse og ikke tipse. 10 prosent blir jeg ofte ganske overrasket over. Og så har du den typen du ser her inne som blir aggressive av at det går an å tipse. Sjarmerende gjeng. Anonymkode: 5a75e...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet i går, 19:13 #115 Del Skrevet i går, 19:13 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er tillat å betale ganske lav lønn i servicebransjen og at del av lønna er tips, jo. Det er liksom greia. Hadde ikke jobbet i den bransjen uten tips. Dag, kveld, natt, hel, mat, fyll, høyt press, høy musikk. Så lenge det ikke er høyere lønn der, så er tips mer enn velkomment og vel så det hvis det er høysesong på en god reataurant/utested. Anonymkode: 5a75e...932 Er tragisk isåfall å skulle måtte bero seg på tips. Det er ikke innafor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:21 #116 Del Skrevet i går, 19:21 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er det kjipt å ikke tipse servitører, men helt greit å ikke tipse sykepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere og andre i lavtlønnsyrker? Anonymkode: Men herrefred. Er jo bare å la være og tipse. Alle vet at det finnes ett yrke der tips faktisk er vanlig, det er servering og bar. Der finnes det en (døende) kultur for å tipse hvis man får god service. Derfor ser sammenligningene med andre yrker ganske dumme ut. Alle vet jo hvor det er tipsekultur. Anonymkode: 5a75e...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:24 #117 Del Skrevet i går, 19:24 Maleficenta skrev (7 minutter siden): Er tragisk isåfall å skulle måtte bero seg på tips. Det er ikke innafor. Det er sånn det fungerer. At det ikke er innafor kan ikke noen enkeltperson gjøre noe med. Det er enn så lenge sånn det er. Da kommer det også an på hva slags sted man jobber på. Serveringssted med mye besøk = bra inntekt. Serveringssted med lite besøk = mye lavere inntekt. Pga. tips, som man får mer av jo flere folk som besøker stedet. Anonymkode: 5a75e...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:29 #118 Del Skrevet i går, 19:29 Maleficenta skrev (1 time siden): Vet at restaurant og serveringsbransjen er dodgy og at noen arb giver kan lure ansatte trill rundt. Spesielt om de kanskje er ganske unge eller er utenlandsk og ikke mestrer språket så godt. Men blir man ansatt og skriver under en arb kontrakt, skal man ha lønn. Noe annet er frivillighetsarbeid. Det blir noe annet. Ja, det er jo sånn, men vi mange voksne som også jobbet vel vitende før den « betaler ikke tips i Norge « trenden kom . Og det er sånn fortsatt , men da gjerne på typiske stamsteder hvor gjestene fortsatt setter pris på servitørene. På steder hvor det ramler inn tilfeldige folk som ikke bryr seg funker det ikke og det derfor sentrum i storbyer ofte erstatter med selv servering og maskin. Jeg synes det er mye hyggeligere med servitører , og trives med og gå ut for eks der jeg har hytte, hvor trenden ikke har nådd. Anonymkode: b25f6...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:09 #119 Del Skrevet i går, 20:09 Betalingsterminaler flest har denne tips funksjonen på som standard. Mange vet ikke at det er mulig å skru den av. Jeg skrudde det på en gang i dagligvare, da ble det bråk 🤣 Anonymkode: be540...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå