Gå til innhold

Hva er det med kafeer som ber om tips før man har blitt servert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ElectricScum skrev (3 minutter siden):

Såså. Det var mest for å illustrere hvor bakvendt og tøysete det er med forhånds-tipsing. Hele prinsippet bak driks har falt bort med denne type håndtering av oppgjør.

Det er uansett ikke en helt vill idé at en servitør kan føle seg "inspirert" til å justere service etter hvor raust man har tipset i forkant. 

Dette har jeg svart på i mitt forrige innlegg. Hvorfor i all verden skulle ikke også vi ha yrkesstolthet? Vi legger mye stolthet i å få folk til å føle seg bra. Forhåndstipsing er vel ofte ikke noe man får med seg. Uansett. Jeg tipser ikke på forhånd.

Anonymkode: 5a75e...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Det er en parallell diskusjon om restaurant eller steder hvor man får service. Skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte like kunder som er kjipt mot meg. Tror du jeg er e maskin?

Du må ikke like noen, men det må faktisk forventes at du gjør jobben din så lenge kunden ikke har gjort noe galt eller oppført seg uakseptabelt. Å ikke gi tips er ikke å være kjip mot deg. Antageligvis regner de fleste med at tipsen bare går rett til bedriften uansett, spesielt med kortbetaling, og det er de ferreste interessert i 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (1 minutt siden):

Du må ikke like noen, men det må faktisk forventes at du gjør jobben din så lenge kunden ikke har gjort noe galt eller oppført seg uakseptabelt. Å ikke gi tips er ikke å være kjip mot deg. Antageligvis regner de fleste med at tipsen bare går rett til bedriften uansett, spesielt med kortbetaling, og det er de ferreste interessert i 

Dette skrev jeg i mitt forrige innlegg. Og før det. Det gjør ikke meg noe å ikke få tips, kanskje med mindre det er et rikmannsbord som ser ut som Exit og de får ypperlig service. Da kan jeg bli litt grisk. Det gjør meg ikke noe å få den følelsen. Den går ikke utover dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hmm, tipper servitører tjener like mye som en assistent i helsevesenet, håper ikke denne holdningen/forventning om tips fra pårørende skal avgjøre hvor god "service" de gir bestemor. Dete får lønn ffs, slutt å vær så sykt grådige!

Anonymkode: 5eb7b...104

Prøv og lev på gjennomsnitt servitørlønn uten tips i en måned. 

Anonymkode: b25f6...edf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette kalles debriefing. Holdningen til gode ansatte i serveringsbransjen er at de er glad i mennesker og god på å få dem til å føle seg vel. De har sjarm. Og på kjønnet lufter de selvfølgelig dårlige opplevelser. Og nei, det er ikke å ikke få tips.

Eller jo kanskje når det gjelder mennesker man forstår har masse penger. Da kan man bli litt grisk hvis man har stått på pinne. Jeg gir deg 10 dager i serveringsbransjen før du tenker sånn du også.

Og nei, jeg kjenner ingen som ikke har vært gode i jobben sin fordi de ikke fikk eller fikk for lite tips. De var aldri gode i jobben sin.

I helsevesenet står en også i sinnsykt kjipte situasjoner, inkludert og bli skjelt ut av urimelige pårørende og pasienter. Vi utagerer heldigvis ikke som en "debrif", vi har mer hensiktsmessige metoder og håndtere egne følelser, heldigvis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I helsevesenet står en også i sinnsykt kjipte situasjoner, inkludert og bli skjelt ut av urimelige pårørende og pasienter. Vi utagerer heldigvis ikke som en "debrif", vi har mer hensiktsmessige metoder og håndtere egne følelser, heldigvis.

Så flott da. Da er du moralsk overlegen meg. Jeg vet ikke hva du sikter til egentlig. Utagering? Javel. Hvis noen kunder behandler meg dårlig, så blåser jeg ut til en kollega på kjøkkenet. Det er en hensiktsmessig metode for meg. Da kan jeg jobbe videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser jeg siterte så det så ut som jeg mente å kaste øl på folk var defriefing. Det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (19 minutter siden):

Tenker du det er greit at butikkansatte skal kaste eggene dine nedover båndet dersom du ikke tipser de også, selv om du har handlet for 5000 kroner og de hjalp deg med å finne det du skulle ha?

Jeg jobber i butikk nå. Hadde vært veldig rart om noen tipset der. Ja, hvis noen har lyst til og kaste eggene mine nedover båndet så hver så god 😅 

jeg skjønner ikke disse sammenligningene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette har jeg svart på i mitt forrige innlegg. Hvorfor i all verden skulle ikke også vi ha yrkesstolthet? Vi legger mye stolthet i å få folk til å føle seg bra. Forhåndstipsing er vel ofte ikke noe man får med seg. Uansett. Jeg tipser ikke på forhånd.

Du, jeg finleser ikke AB-kodene og svarte bare på din direkte respons på mitt innlegg der du bekymrer deg over min mentale helse. Så jeg vet ikke hva du rører om her.

Du har for øvrig bare bekreftet hele poenget mitt gjennom andre innlegg her. Servitører er bare mennesker. Dere er neppe immune mot alle ytre omstendigheter som kan påvirke dere i deres jobb. Uansett hvor profesjonelle man ønsker å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Du, jeg finleser ikke AB-kodene og svarte bare på din direkte respons på mitt innlegg der du bekymrer deg over min mentale helse. Så jeg vet ikke hva du rører om her.

Du har for øvrig bare bekreftet hele poenget mitt gjennom andre innlegg her. Servitører er bare mennesker. Dere er neppe immune mot alle ytre omstendigheter som kan påvirke dere i deres jobb. Uansett hvor profesjonelle man ønsker å være.

Denne innsikten er jo ikke noen bekreftelse. Det er ganske langt mellom å være et menneske som blir påvirket til å spytte i maten til noen. Jeg har både begynt å gråte og blitt sint på jobb, men jeg har aldri gjort noe som ligner det du fantaserer om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste er når man har bestilt take away og blir bedt om å taste inn tips når man henter mateb selv. 

Tips er selvsagt noe man gir _etter_ man har spist opp maten etter å ha fått den servert.

Foodora ber også om tips når man bestiller maten. Muligheten for å tipse i appen faller bort etter at man har betalt, noe som gjør at man ikke kan tipse etter hvor god servicen til budet var. Hvorfor i helvete skulle man det? Tipse føst, slik at de kan levere ekstra tregt? Henger ikke på greip.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del sammenligninger her med andre yrker. Det funker ikke av en veldig enkel grunn. Det er yrkesstrukturen som skaper "griskheten". Når man jobber et sted uten mulighet for tips, er ikke denne følelsen til stede. Det er en følelse som preger yrker med mulighet for tips, og sikkert også når man jobber provisjon, vil jeg tro.

Den følelsen ekskluderer ikke at man liker mennesker/kunder, setter pris på dem, vil gjøre sitt beste for dem, blir kjempetakknemlig for god tips om det så er forventet eller ikke etc., den lever side om side med disse andre følelsene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Denne innsikten er jo ikke noen bekreftelse. Det er ganske langt mellom å være et menneske som blir påvirket til å spytte i maten til noen. Jeg har både begynt å gråte og blitt sint på jobb, men jeg har aldri gjort noe som ligner det du fantaserer om.

Da får jeg si som deg; dette har jeg svart på i mitt forrige innlegg. "Det var ment for å illustrere hvor bakvendt og tøysete det er med forhånds-tipsing." 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 20.42):

Har nettopp være på en kafe/burgerrestaurant, der man måtte velge hvor mange prosent tips man ville gi når man betalte på forhånd. Jeg har bodd både i USA og andre land der tips er vanlig. Der har jeg forstått det slik at man gir tips hvis man liker servicen man har fått. Hvordan kan man vite det før man er blitt servert? 

Anonymkode: 921d3...7f0

Du kan jo fint velge å ikke tipse. Jeg tipser aldri her til lands. Er dyrt nok som det er og her får de lønn. De lever ikke på tidps alene som de noen ganger gjør i usa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (1 time siden):

Da får jeg si som deg; dette har jeg svart på i mitt forrige innlegg. "Det var ment for å illustrere hvor bakvendt og tøysete det er med forhånds-tipsing." 

Jeg er helt enig i at forhåndstipsing er helt dust. Faktisk symbolsk meningsløst. Hvis det er noe som kan fjernes fra programvaren så synes jeg de bør gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (12 timer siden):

Jeg jobber ikke som servitør lenger, jeg har fått med meg at ca 15% av befolkningen i dag ikke synes det er nødvendig og gi tips. Flere av de stedene jeg jobbet før er det ikke servering legger, du bestiller med en qr kode i på tlf og henter i baren. Da kan sånne forhåndstips forespørsler komme opp. 
som nevnt tipset 99% før, det var ikke noe problem. Ja, sånn ca 1 gang i uken dukket det opp en dust. Og miste en øl over de som ikke tipset var en utbedret greie. Selvsagt er det og ikke tipse og være kjip, men etter at de ble sosialt akseptert og ikke tipse etter covid så fungerer det jo ikke lenger , man bare finner det en annen jobb. Bransjen nå er litt delt, noen får lønn og andre ikke. Det er der tipsen er lønnen de slutter med servitører, så folk som bruker at de skal redde noens lønn med og være kjipe bare ødelegger arbeidsplasser. 
Tipsen går rett til bedriften ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber ikke som servitør lenger, jeg har fått med meg at ca 15% av befolkningen i dag ikke synes det er nødvendig og gi tips. Flere av de stedene jeg jobbet før er det ikke servering legger, du bestiller med en qr kode i på tlf og henter i baren. Da kan sånne forhåndstips forespørsler komme opp. 
som nevnt tipset 99% før, det var ikke noe problem. Ja, sånn ca 1 gang i uken dukket det opp en dust. Og miste en øl over de som ikke tipset var en utbedret greie. Selvsagt er det og ikke tipse og være kjip, men etter at de ble sosialt akseptert og ikke tipse etter covid så fungerer det jo ikke lenger , man bare finner det en annen jobb. Bransjen nå er litt delt, noen får lønn og andre ikke. Det er der tipsen er lønnen de slutter med servitører, så folk som bruker at de skal redde noens lønn med og være kjipe bare ødelegger arbeidsplasser. 
Tipsen går rett til bedriften ? 

Hvorfor er det kjipt å ikke tipse servitører, men helt greit å ikke tipse sykepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere og andre i lavtlønnsyrker? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får opp felt for "ekstra" når jeg henter sushi take-away. Optimister....

Anonymkode: e4e3c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det kjipt å ikke tipse servitører, men helt greit å ikke tipse sykepleiere, renholdere, butikkmedarbeidere og andre i lavtlønnsyrker? 

Litt rart å nevne sykepleier som lavlønnet i samme setning som renholdere og butikkansatte når de tjener 100-200 000 mer i året...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (15 minutter siden):

Litt rart å nevne sykepleier som lavlønnet i samme setning som renholdere og butikkansatte når de tjener 100-200 000 mer i året...

De har også lengre utdanningsløp og mer ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...