AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:28 #41 Del Skrevet søndag kl 21:28 Aldri aktuelt å tipse i Norge. De får lønn for å jobbe som alle andre. Anonymkode: 4f158...d52 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:28 #42 Del Skrevet søndag kl 21:28 I USA er dette en kjempediskusjon nå. Du kan velge mellom 20,25 eller 30 % tips. Gjør jo prisen en helt annet og folk er forbannet. Anonymkode: 87698...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:29 #43 Del Skrevet søndag kl 21:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk sånn på Island. Anonymkode: 87698...7f4 Det hjelper ingen at en person lar være å tipse. Incentic til arbeidsgiver? Her er det en som ikke vil tipse og som har funnet opp en liksom pen grunn for det. La være å tipse da vil. Ikke lat som det er fordi du er hyggelig og viser solidaritet. Det blir for dumt. Anonymkode: 5a75e...932 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:33 #44 Del Skrevet søndag kl 21:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hjelper ingen at en person lar være å tipse. Incentic til arbeidsgiver? Her er det en som ikke vil tipse og som har funnet opp en liksom pen grunn for det. La være å tipse da vil. Ikke lat som det er fordi du er hyggelig og viser solidaritet. Det blir for dumt. Anonymkode: 5a75e...932 Ting henger jo sammen. Hvis arbeidsgiver gir en anstendig lønn får den ansatte trygg lønn, høyere pensjonsgrunnlag og trenger ikke være avhengig av kunders godvilje til tips. Anonymkode: 87698...7f4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:37 #45 Del Skrevet søndag kl 21:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er helt utrolig, men de fleste er IKKE sånn. Her har visstnok gnierne samlet seg. Jeg tipser heller aldri på forhånd, men at man ikke klarer å forholde seg til muligheten for å tipse, det er deres eget problem. Jeg er servitør og bartender, ikke en bøtte for deres frustrasjoner. Skal jeg være bøtte så får de heller betale meg ekstra. Kall det et emosjonelt smusstillegg. Anonymkode: 5a75e...932 De fleste er jo ikke sånn, jeg fikk tips av 99% når jeg jobbet som servitør, og jeg kjenner INGEN som ikke tipser. Vet de eksisterer utenfor kg fordi de gjerne informerer høylytt om det, så andre gjester blir brydd. Da mener jeg tips som i tips for service sammen med regninga, ikke på forhånd. Jeg liker heller ikke og tipse på forhånd, uten at jeg gjør noe nummer ut av det. Det er alltid disse « jeg tipser ikke i Norge « som tar over i disse trådene. Anonymkode: b25f6...edf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:38 #46 Del Skrevet søndag kl 21:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ting henger jo sammen. Hvis arbeidsgiver gir en anstendig lønn får den ansatte trygg lønn, høyere pensjonsgrunnlag og trenger ikke være avhengig av kunders godvilje til tips. Anonymkode: 87698...7f4 Lønn økes gjennom fagforening og lønnsforhandling, ikke ved at en kunde later som hen er en barmhjertig samaritan ved å droppe tips. Anonymkode: 5a75e...932 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:41 #47 Del Skrevet søndag kl 21:41 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste er jo ikke sånn, jeg fikk tips av 99% når jeg jobbet som servitør, og jeg kjenner INGEN som ikke tipser. Vet de eksisterer utenfor kg fordi de gjerne informerer høylytt om det, så andre gjester blir brydd. Da mener jeg tips som i tips for service sammen med regninga, ikke på forhånd. Jeg liker heller ikke og tipse på forhånd, uten at jeg gjør noe nummer ut av det. Det er alltid disse « jeg tipser ikke i Norge « som tar over i disse trådene. Anonymkode: b25f6...edf Ja gud, jeg datet en som var sånn. Jeg bestemte meg tvert for at det var ferdig etter han nærmest skreik ut i restauranten: HÆ, tipsa du?? Så sykt flaut. Anonymkode: 5a75e...932 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:43 #48 Del Skrevet søndag kl 21:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lønn økes gjennom fagforening og lønnsforhandling, ikke ved at en kunde later som hen er en barmhjertig samaritan ved å droppe tips. Anonymkode: 5a75e...932 Fortsatt så henger ting sammen. Det blir jo ikke endringer hvis ingen presser det frem. Altså en STOR sak i USA nå. Anonymkode: 87698...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:43 #49 Del Skrevet søndag kl 21:43 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kjeltringer. Her i Norge har vi lønninger som dekker det meste, med mindre det er Abdul Uggdugg som driver bedriften. Anonymkode: 12566...5c0 Å nei du. Antallet arbeidende fattige bare øker. Anonymkode: 81ee3...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:44 #50 Del Skrevet søndag kl 21:44 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste er jo ikke sånn, jeg fikk tips av 99% når jeg jobbet som servitør, og jeg kjenner INGEN som ikke tipser. Vet de eksisterer utenfor kg fordi de gjerne informerer høylytt om det, så andre gjester blir brydd. Da mener jeg tips som i tips for service sammen med regninga, ikke på forhånd. Jeg liker heller ikke og tipse på forhånd, uten at jeg gjør noe nummer ut av det. Det er alltid disse « jeg tipser ikke i Norge « som tar over i disse trådene. Anonymkode: b25f6...edf Jeg og fikk godt med tips. Det er kjempehyggelig og jeg vet jeg er en strålende servicearbeider. Jeg vet folk har veldig ulik økonomisk situasjon, så selvfølgelig tipser ikke alle. Det er de som skal gjøre et negativt poeng ut av det som gjør at jeg får lyst å skyte av meg hodet på slutten av en titimersvakt. Anonymkode: 5a75e...932 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:45 #51 Del Skrevet søndag kl 21:45 ‘Tipping fatigue’: https://www.thetimes.com/uk/article/why-is-tipping-so-out-of-hand-in-the-us-8m7cj05t8 Anonymkode: 87698...7f4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:47 #52 Del Skrevet søndag kl 21:47 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ting henger jo sammen. Hvis arbeidsgiver gir en anstendig lønn får den ansatte trygg lønn, høyere pensjonsgrunnlag og trenger ikke være avhengig av kunders godvilje til tips. Anonymkode: 87698...7f4 Hvis du ser deg litt rundt, så har servitører blitt erstattet av maskiner mange steder, etter at denne ideen dukket opp for noen år siden. Det som henger sammen er at kunden må betale til sist uansett, og det er ikke nordmenn villig til lenger. Det er også ulike type steder. For eksempel uteservering på sommeren kan ikke ha like mange servitører på jobb en regnfull dag som en solfylt dag, da måtte du betalt 500 kroner for halvliteren når det er sol om du skal lønne alle med trygg lønn når det ikke er kunder der. Min beste sommerjobb var servering, regnet det kunne jeg bli hjemme, var det sol og fullt hadde jeg trippel lønn ( altså tips ) som i f.eks. butikk. Nå har disse stedene kuttet servering, fordi folk ikke vil betale for det. Nå må du kjøpe i baren. Jeg synes det er trist, jeg liker og bli servert ved bordet, men det er også trist for studenter og andre som ikke får sommerjobb mer fordi folk er blitt så gjerrige og later som de skal redde en anstendig lønn når de bare utrydder en bransje. Anonymkode: b25f6...edf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:48 #53 Del Skrevet søndag kl 21:48 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortsatt så henger ting sammen. Det blir jo ikke endringer hvis ingen presser det frem. Altså en STOR sak i USA nå. Anonymkode: 87698...7f4 Endringen er jo her, qr kode og hent i baren 😂den er presset fram. Anonymkode: b25f6...edf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:49 #54 Del Skrevet søndag kl 21:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortsatt så henger ting sammen. Det blir jo ikke endringer hvis ingen presser det frem. Altså en STOR sak i USA nå. Anonymkode: 87698...7f4 Fagforening og forhandling eller skriv en kronikk eller noe da. Ingen hjelper ved å la være å tipse. Det innlegget som ble skrevet oser av irritasjon, ikke av en som oppriktig er opptatt av å heve servicearbeideres lønn. Hun vil ikke tipse, så hun kan la være. USA er USA. Der kan det være skyhøye tipsKRAV. Det er noe annet. Anonymkode: 5a75e...932 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:50 #55 Del Skrevet søndag kl 21:50 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er faktisk sånn på Island. Anonymkode: 87698...7f4 Hva er sånn på Island? Anonymkode: b25f6...edf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:53 #56 Del Skrevet søndag kl 21:53 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): I USA er dette en kjempediskusjon nå. Du kan velge mellom 20,25 eller 30 % tips. Gjør jo prisen en helt annet og folk er forbannet. Anonymkode: 87698...7f4 Hva slags folk er forbannet? Norske turister? Anonymkode: b25f6...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:53 #57 Del Skrevet søndag kl 21:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er sånn på Island? Anonymkode: b25f6...edf Minstelønnen er så høy at tipping ikke er vanlig. Anonymkode: 87698...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:54 #58 Del Skrevet søndag kl 21:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags folk er forbannet? Norske turister? Anonymkode: b25f6...edf Omtrent hele USA. De jobber med en lov i New York nå der arbeidsgivere blir pålagt å betale minstelønn sånn at presset på tipsing blir mindre. Anonymkode: 87698...7f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:56 #59 Del Skrevet søndag kl 21:56 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags folk er forbannet? Norske turister? Anonymkode: b25f6...edf https://www.cnbc.com/amp/2024/03/31/as-guilt-tipping-gets-out-of-control-consumers-start-pushing-back.html Anonymkode: 87698...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:08 #60 Del Skrevet søndag kl 22:08 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.cnbc.com/amp/2024/03/31/as-guilt-tipping-gets-out-of-control-consumers-start-pushing-back.html Anonymkode: 87698...7f4 Du ser at dette er en veldig annerledes situasjon enn norsk tipskultur? Dette er fremmet av tipspress fra alle kanter, tips er innbakt i kulturen deres og ofte regner under 20 prosent i tips for å være dårlig. I tillegg har arbeiderne lavere lønn. De lever mer av tips der enn her. Det er ikke det samme i Norge. Det er ingen som redder servicebransjens lønn i Norge ved å la være å tipse. Jeg er for å øke lønnen, jeg. Men jeg gidder ikke å høre at folk ikke tipser fordi de er på servitørers side. Det er for dumt. Anonymkode: 5a75e...932 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå