Gå til innhold

Vanlige bilverksteder kan ingenting lenger,og henviser alt til merkeverksted..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her.Takk for info!Jeg ringte rundt,Snapdrive tar det ikke,men Carfix gjorde.Både Carfix og DD auto har kompetanse,dog ikke utstyr til å bytte et batteri.Dvs Carix har en egen avdeling på Os som gjør dette også.Mitt bilbatteri må skiftes,ble diagnosen.(Det blir ikke akuelt)Men Carfix ga diagnose samme dag til 800 kr,mens Bertel har 1 mnd ventetid,og pris er 1900 for feilsøking.

Anonymkode: 1ea03...932

Er det hybrid batteriet som er defekt? Er det mulig å skaffe et brukt batteri? 

Om dette oppstod plutselig, og du har forsikring som dekker maskinskade kan det være forsikringen dekker det?

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 12.05):

TS her.Takk for info!Jeg ringte rundt,Snapdrive tar det ikke,men Carfix gjorde.Både Carfix og DD auto har kompetanse,dog ikke utstyr til å bytte et batteri.Dvs Carix har en egen avdeling på Os som gjør dette også.Mitt bilbatteri må skiftes,ble diagnosen.(Det blir ikke akuelt)Men Carfix ga diagnose samme dag til 800 kr,mens Bertel har 1 mnd ventetid,og pris er 1900 for feilsøking.

Anonymkode: 1ea03...932

Godt du fant ut av det kjappere og billigere enn hos BOS. 

Lurer jo på om det kun er taxi-eiere og de som kjører MB Sprinter registrert på firma de helst hjelper med en gang, mens vi vanlige dødelige bare får klare oss uten bil i en måned. 

Anonymkode: 0ba33...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (På 4.12.2024 den 16.19):

Er det hybrid batteriet som er defekt? Er det mulig å skaffe et brukt batteri? 

Om dette oppstod plutselig, og du har forsikring som dekker maskinskade kan det være forsikringen dekker det?

Ja,det er hybridbatteriet.De sa noe om at hvis de åpnet opp hele batteriet,kunne de si mer,noe med battericeller etc.Men forstod at dette var mye arbeid,og da måtte den til Carfix sin spesialavdeling,som er veldig langt unna.Men hvis jeg får tak i et brukt,hvordan vet en at det har god levetid?Hvis jeg har forstått rett,så kan jeg fortsette å kjøre med dieselmotoren?Har vært ute med den idag,ingen problemer.Men regner med at alarmer vil fortsette å komme på dashbordet,noe jeg gruer meg til..Det er ganske ubehagelig å høre piping og se en fryktelig beskjed om å stoppe bilen umidderbart,når du sitter der,slapper av og nyter turen...Ser nå litt etter en eldre dieselbil,en god gammeldags med manuell gir og håndbrems som en kan dra opp:)

Anonymkode: 1ea03...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja,det er hybridbatteriet.De sa noe om at hvis de åpnet opp hele batteriet,kunne de si mer,noe med battericeller etc.Men forstod at dette var mye arbeid,og da måtte den til Carfix sin spesialavdeling,som er veldig langt unna.Men hvis jeg får tak i et brukt,hvordan vet en at det har god levetid?Hvis jeg har forstått rett,så kan jeg fortsette å kjøre med dieselmotoren?Har vært ute med den idag,ingen problemer.Men regner med at alarmer vil fortsette å komme på dashbordet,noe jeg gruer meg til..Det er ganske ubehagelig å høre piping og se en fryktelig beskjed om å stoppe bilen umidderbart,når du sitter der,slapper av og nyter turen...Ser nå litt etter en eldre dieselbil,en god gammeldags med manuell gir og håndbrems som en kan dra opp:)

Anonymkode: 1ea03...932

Generelt har hybrid batteriene god levetid, men feil kan skje. Det er ikke nødvendigvis selve batteri cellene som det er feil på, det  er en del elektronikk som overvåker spenning og varme i battericellene som også det kan bli feil på.
Ulempen er det er ikke så helt enkelt å komme til, ved at batteriet må ut av bilen, pakken åpnes, riktige deler byttes, og pakken forsegles igjen, slik det ikke kommer inn vann. 

Så lenge som det ikke er en kjent feil med hybrid batteriene til denne årsmodellen vil et annet brukt kunne ha god levetid.

Spørsmål er hvilken pris du får om du selger bilen med feil, det vil trolig være en del mindre enn om bilen ikke har feilen.

Har du sjekket om forsikringen kan dekke feil på hybridbatteriet? Ved at det er en plutselig feil kan det være du kan få dekket noe, om du har utvidet kasko dekning på bilen.

Nå er ikke nødvendigvis en eldre diesel med manuelt gir og håndbrems feilfri, men det er gjerne flere verksted som kan reparere den ved at feilene mer kjente for generelle verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (1 time siden):

Generelt har hybrid batteriene god levetid, men feil kan skje. Det er ikke nødvendigvis selve batteri cellene som det er feil på, det  er en del elektronikk som overvåker spenning og varme i battericellene som også det kan bli feil på.
Ulempen er det er ikke så helt enkelt å komme til, ved at batteriet må ut av bilen, pakken åpnes, riktige deler byttes, og pakken forsegles igjen, slik det ikke kommer inn vann. 

Så lenge som det ikke er en kjent feil med hybrid batteriene til denne årsmodellen vil et annet brukt kunne ha god levetid.

Spørsmål er hvilken pris du får om du selger bilen med feil, det vil trolig være en del mindre enn om bilen ikke har feilen.

Har du sjekket om forsikringen kan dekke feil på hybridbatteriet? Ved at det er en plutselig feil kan det være du kan få dekket noe, om du har utvidet kasko dekning på bilen.

Nå er ikke nødvendigvis en eldre diesel med manuelt gir og håndbrems feilfri, men det er gjerne flere verksted som kan reparere den ved at feilene mer kjente for generelle verksteder.

Takk for all verdifull info!Jeg har ikke sjekket med forsikingen,har vanlig kasko,ingen superforsikring eller noe.Dette pga bilen var for gammel eller hadde kjørt for langt,sa de.Tviler på jeg får noe der.Vet heller ikke om feilen blir regnet som en plutselig feil.Hva jeg begynner på tro nå,er at det aldri har vært særlig effekt i el-delen,dette fordi jeg som sagt fyller veldig mye diesel.Har hatt bilen i ca 5 mnd,det er en 2012 modell,kjørt 150000.Når jeg har kikket ned på skjermen er det sjelden jeg ser at det lille batteriet nederst har noen tall.Det står bare 0.Har ingen ide om hva som skal stå,men mener jeg helt til å begynne med så tegn på at det var strøm der.Kjører bilen i automodus,så den selv velger hvilken motor den bruker.Har aldri forsøkt å kun sette den i el-modus.Og akkurat nå,er jeg redd for å gjøre noe som ødelegger enda mer..Mitt siste håp,er at dieselmotoren skal fungere i mange år.Bilmekaniker forespeilet at jeg kunne få 15000 for bilen på Finn..uffda..De sa at en jobb med å åpne batteriet var en 1-2 dagers jobb.Det blir veldig mye i arbeidspenger.Angrer på hele kjøpet.Fordelen med en eldre dieselbil er at jeg iallefall har en viss ide om hva som skjer når noe er galt,med dette hybridgreiene er jeg clueless..

Anonymkode: 1ea03...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for all verdifull info!Jeg har ikke sjekket med forsikingen,har vanlig kasko,ingen superforsikring eller noe.Dette pga bilen var for gammel eller hadde kjørt for langt,sa de.Tviler på jeg får noe der.Vet heller ikke om feilen blir regnet som en plutselig feil.Hva jeg begynner på tro nå,er at det aldri har vært særlig effekt i el-delen,dette fordi jeg som sagt fyller veldig mye diesel.Har hatt bilen i ca 5 mnd,det er en 2012 modell,kjørt 150000.Når jeg har kikket ned på skjermen er det sjelden jeg ser at det lille batteriet nederst har noen tall.Det står bare 0.Har ingen ide om hva som skal stå,men mener jeg helt til å begynne med så tegn på at det var strøm der.Kjører bilen i automodus,så den selv velger hvilken motor den bruker.Har aldri forsøkt å kun sette den i el-modus.Og akkurat nå,er jeg redd for å gjøre noe som ødelegger enda mer..Mitt siste håp,er at dieselmotoren skal fungere i mange år.Bilmekaniker forespeilet at jeg kunne få 15000 for bilen på Finn..uffda..De sa at en jobb med å åpne batteriet var en 1-2 dagers jobb.Det blir veldig mye i arbeidspenger.Angrer på hele kjøpet.Fordelen med en eldre dieselbil er at jeg iallefall har en viss ide om hva som skjer når noe er galt,med dette hybridgreiene er jeg clueless..

Anonymkode: 1ea03...932

Det at bilen er eid i bare 5 måneder kan gjøre du kan klage til selger. Noen selger bruktbiler med 3, 6 eller 12 måneder garanti. Var det noen garanti fra selger?

Fra og med januar 2024 er det ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er".

Du kan klage om: 

- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Det vil være siste punkt "dårligere stand" som vil være vesentlig her. Ble det gitt noen opplysninger at det var noe feil på bilen? Regnes hybridbatteri som en slitedel?

Om en klage er berettiget kan du kreve avslag i pris, reparasjon eller heving av kjøp, men her gjelder det å komme til enighet med selger om en løsning som begge kan være fornøgd med. Noen ganger vil det å dele på regning for reparasjon gjøre det er raskere å komme til enighet, og saken løser seg raskere.

Du har to års klagerett når bilen er kjøpt av privatperson og fem års klagerett når bilen er kjøpt av forhandler, men viktig å varsle selger med en gang. Om en venter for lenge kan klagen avvises av selger.

For mer info:
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBL12 skrev (1 time siden):

Det at bilen er eid i bare 5 måneder kan gjøre du kan klage til selger. Noen selger bruktbiler med 3, 6 eller 12 måneder garanti. Var det noen garanti fra selger?

Fra og med januar 2024 er det ikke lenger lov å selge bil med forbeholdet "som den er".

Du kan klage om: 

- Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
- Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Det vil være siste punkt "dårligere stand" som vil være vesentlig her. Ble det gitt noen opplysninger at det var noe feil på bilen? Regnes hybridbatteri som en slitedel?

Om en klage er berettiget kan du kreve avslag i pris, reparasjon eller heving av kjøp, men her gjelder det å komme til enighet med selger om en løsning som begge kan være fornøgd med. Noen ganger vil det å dele på regning for reparasjon gjøre det er raskere å komme til enighet, og saken løser seg raskere.

Du har to års klagerett når bilen er kjøpt av privatperson og fem års klagerett når bilen er kjøpt av forhandler, men viktig å varsle selger med en gang. Om en venter for lenge kan klagen avvises av selger.

For mer info:
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Tusen takk for info! Det var 3 mnd garanti,og det ble ikke sagt så mye om bilens tilstand.Dette var bilforhandler.Jeg prøvekjørte,men visste ikke helt hva jeg skulle se etter..Fin bil å kjøre,komfort,fin innvendig og utvendig.EU godkjent 2 år fra da jeg kjøpte,full service før levering etc.Jeg tenkte ikke over hybrid,for det var mest at jeg likte bilen,og var ikke på jakt etter hybridbil.Dette firmaet,Bilconsept,har 2 butikker i landet,Bergen og Stavanger.Avdelingen i Bergen,hadde akkurat åpnet,og de hadde ingen google anmeldelser da.Så jeg stolte litt på anmeldelsene fra Stavanger butikken,som var veldig gode...Men nå da jeg kikket inn på google for faktisk å se hvordan avdelingen i Bergen har gått,var det fryktelig å lese.Det var kun 1 stjerner,og elendige tilbakemeldinger..Ikke sikkert jeg vil komme så langt med klagen der.Prøver å legge inn et bilde.Den var,og er en veldig fin bil ytre sett.

ervik.jpg

Anonymkode: 1ea03...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere så stilte ein feildiagnose på en bil  gjennom erfaringer, og det å vera lydhør.og kun ein få hjelp og råd bare ved å kjøre innom en servicestasjon, der var det alltid noen å spørre

  De lokale bilverkstadene  slik ein kjenner dem fra tidligere vil gradvis vera borte om noen år.  De har rett og slett ikkje kompetanse, og utstyr til å holde seg oppdatert, og  ein må gradvis forholde seg til merkeverksted som har kompetanse, og programvarer  til sine bilmerker.  En annen utfordring er at det er blitt for mange  bilmerker, og skal ein kjøpe bil kan det vera greitt å tenke på distrubisjonsnett, og service.   Har selv jobbet tidligere som bilmekaniker i mange år, og  oppdaget  tidlig at det er noe forskjell  på  konstruktørene som bygger bilene. Noen biler er mer servicevennlige en andre, men  noe kunden ikkje har kompetanse på. 

Ein må bare belage seg på at verkstadprisene, og ventetida  vil øke kraftig etterhvert som det blir færre bilverkstader, og  forsikringspremiene vil øke kraftig som følge av dyrere reprasjonnskostnader.

Mye av elektronikken i bilene er ikkje konstruert for  det norske klimaet, med vekslende  veromslag,  til  kulde, snø. Norge er forøvri eit  land hvor mange er avhengi av ferje, og bilene blir oversprøytet med sjøvann. 

 

 

Anonymkode: bd4f7...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 1.12.2024 den 11.21):

Trolig..🤭😂..Elbiler er enklere å finne feil på og mekke etter min erfaring..

Hjuloppheng, drivaksler, styring og bremser er jo det samme som fossilbiler..Det som står igjen er batteri, inverter, lader og motor..ting det omtrent ikke er feil på.

Understellsreprasjoner har ikkje endret seg stort på bilene , men etterhvert komt en rekke svarte bokser m/ elektronisk "leketøy" som ikkje har noe i en bil å gjøre.

Anonymkode: bd4f7...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Understellsreprasjoner har ikkje endret seg stort på bilene , men etterhvert komt en rekke svarte bokser m/ elektronisk "leketøy" som ikkje har noe i en bil å gjøre.

Anonymkode: bd4f7...40d

"Etterhvert"??

Alle styreenhetene begynte jo å komme lenge før elbilene kom..Allerede rundt år 2000 var tyske biler fullpakket med bokser plassert på de mest tullete steder i bilene...som f.eks i gulvet under teppet der de lå badet i vann..

Moderne biler som f.eks Tesla har bare en brøkdel av boksene Audi og Mercedes hadde for 20 år siden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og mest økonomisk er å ha en gammel bil som man kan reparere selv. 

Anonymkode: 15b83...310

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ein må bare belage seg på at verkstadprisene, og ventetida  vil øke kraftig etterhvert som det blir færre bilverkstader, og  forsikringspremiene vil øke kraftig som følge av dyrere reprasjonnskostnader.

Jeg har og jobbet som bilmekaniker og det du skriver er tull.

Vi er på vei mot biler som vil gå omtrent hele levetiden sin uten å trenge et eneste verkstedbesøk eller service. Tysk bilindustri er verstingene på å suge penger av folk i ettermarkedet..alt går istykker og hver en liten dritt må kodes mot bilens hjerne for at bilen i det hele tatt skal starte..

Nå går tysk bilindustri under og jeg skal ikke felle en tåre etterhvert som de går konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (5 minutter siden):

Jeg har og jobbet som bilmekaniker og det du skriver er tull.

Vi er på vei mot biler som vil gå omtrent hele levetiden sin uten å trenge et eneste verkstedbesøk eller service. Tysk bilindustri er verstingene på å suge penger av folk i ettermarkedet..alt går istykker og hver en liten dritt må kodes mot bilens hjerne for at bilen i det hele tatt skal starte..

Nå går tysk bilindustri under og jeg skal ikke felle en tåre etterhvert som de går konkurs.

Nei, akkurat nå går vi mot en biltype, elbiler, som har halve levetiden til en tradisjonell bil. Men den vil jo fase seg ut selv nettopp pga mangel på bærekraft og enorme reelle kostnader (ikke subsidiert). 

Anonymkode: 9826e...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BOS i Åsane er fæle. De er faktisk grunnen til å ikke vurdere biler de har monopol på 🤔

Anonymkode: bad49...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, akkurat nå går vi mot en biltype, elbiler, som har halve levetiden til en tradisjonell bil. Men den vil jo fase seg ut selv nettopp pga mangel på bærekraft og enorme reelle kostnader (ikke subsidiert). 

Anonymkode: 9826e...27c

Å hellige enfold..🙈

Elbiler har for det første minst dobbelt så lang levetid som ei dieselsugge.

Angående bærekraft er de nyeste batteriene lagd av havsalt og skogsavfall ( sodium-ion) så vi går ikke tomme de første 50 millioner årene..Og ikke er det forurensende heller, elbilen blir helt ren den kun ila. noen få år..

For det tredje er elbiler allerede billigere å produsere enn fossile og blir ca 16% billigere hvert år..I tillegg koster drivstoffet 1/5 av diesel/ bensin..og blir helt miljøvennlig om noen få år bare, og finnes i enorme mengder og brukes ikke opp..

dette er sjakk matt for fossilbilen..som blir borte før 2030. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 time siden):

Å hellige enfold..🙈

Elbiler har for det første minst dobbelt så lang levetid som ei dieselsugge.

Angående bærekraft er de nyeste batteriene lagd av havsalt og skogsavfall ( sodium-ion) så vi går ikke tomme de første 50 millioner årene..Og ikke er det forurensende heller, elbilen blir helt ren den kun ila. noen få år..

For det tredje er elbiler allerede billigere å produsere enn fossile og blir ca 16% billigere hvert år..I tillegg koster drivstoffet 1/5 av diesel/ bensin..og blir helt miljøvennlig om noen få år bare, og finnes i enorme mengder og brukes ikke opp..

dette er sjakk matt for fossilbilen..som blir borte før 2030. 

Hadde det vert et lite snev av sannhet i dette, hadde de vert vesentlig mye billigere nå mot for 10år siden. Og det er de ikke! Og kommer det full mva og avgifter på de som på bensin/diesel blir det enda værre!

Anonymkode: da63c...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hadde det vert et lite snev av sannhet i dette, hadde de vert vesentlig mye billigere nå mot for 10år siden. Og det er de ikke! Og kommer det full mva og avgifter på de som på bensin/diesel blir det enda værre!

Anonymkode: da63c...e38

Ja ikke sant..🙈..

Tidlig i 2017 passerte det globale elbilsalget 1 % av solgte biler...

I 2019 3%..I 2021 8%..og i år når vi trolig 23% globalt elbilsalg..

Dvs. at ca. 17 millioner nybiler globalt av ca 75 mill. totalt  er elektriske...

I 2028 vil det hele være over og stinkende fossilbiler vil bare være et dårlig minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (11 minutter siden):

Ja ikke sant..🙈..

Tidlig i 2017 passerte det globale elbilsalget 1 % av solgte biler...

I 2019 3%..I 2021 8%..og i år når vi trolig 23% globalt elbilsalg..

Dvs. at ca. 17 millioner nybiler globalt av ca 75 mill. totalt  er elektriske...

I 2028 vil det hele være over og stinkende fossilbiler vil bare være et dårlig minne.

Nåvel, EU har bestemt at 2035. Og det er et enkelt googlesøk unna. Som vanlig, dommedagsprofeti fra deg!

Og legg merke at i lille Norge foreligger intet forbud. Bare et mål, om at det ikke skal selges bensin/diesel fra 2025.IMG_6245.thumb.jpeg.dd63051f20560d3eb23116e12e4eeeb6.jpeg

Anonymkode: da63c...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nåvel, EU har bestemt at 2035. Og det er et enkelt googlesøk unna. Som vanlig, dommedagsprofeti fra deg!

Og legg merke at i lille Norge foreligger intet forbud. Bare et mål, om at det ikke skal selges bensin/diesel fra 2025.IMG_6245.thumb.jpeg.dd63051f20560d3eb23116e12e4eeeb6.jpeg

Anonymkode: da63c...e38

Innlegget ditt har en svær logisk brist.

EU kan ikke gjøre en dritt med at kundene ikke vil kjøpe fossilbiler etter 2028..

Og alle piler peker dit..i 2028 er det hele over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (7 minutter siden):

Innlegget ditt har en svær logisk brist.

EU kan ikke gjøre en dritt med at kundene ikke vil kjøpe fossilbiler etter 2028..

Og alle piler peker dit..i 2028 er det hele over.

Vis de pilene da vel. Bare Sverige selger jo bensin/dieselbiler som hakka møkk!

Anonymkode: da63c...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...