AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg har kun hatt eldre biler,inntil min nye Peugeot 3008 hybrid nå.Så da jeg fikk et rødt varsellys på dashbordet,og fikk redningsbil til et vanlig verksted,gjorde de bare en lett måling med den datamaskinen,før det sa at "vi kan ingenting om eletriske ting".Alt de kunne si var at det var i den eletriske motoren i hybridbilen der det kom noen feilkoder.Men dette lå langt over deres fagfelt,sa de. Da må jeg til en Peugeot forhandler,og det er kun 1 her i Bergen..Med 1 mnd ventetid,og priser som får lommeboken min til å verke før jeg i det hele tatt har kommet meg dit.Hører vennene mine med nye biler,sier det samme.Alt er spesialistarbeid,uansett hva det gjelder.Hva gjør de på et vanlig verksted om dagen utenom å drikke kaffe og skifte olje muligens?Ja,jeg er sikkert ute på dato,da jeg kjørte en 25 år gammel BMW før denne.Altså på den tiden da en bil var en bil,og ikke et avansert romskip.. Hvis noen er fra Bergen her,er det virkelig ingen andre steder enn Bertel O Sten som kan se på disse feilkodene (og løse dem)?Hvor vanskelig kan det være?Takk på forhånd for tips! Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 30. november 2024 #2 Del Skrevet 30. november 2024 Om bilen er nyere enn 5 år kan det løses som en garanti eller reklamasjon via merkeverksted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 Teslaverkstedet kunne ikke fikse Teslaen min da jeg kjørte på elg, de sendte bilen til Toyota 😂 Så de er vel eksperter på totalt forskjellige ting, spesielt når merket er helelektrisk. Men at et vanlig verksted ikke har spesialisert seg på datakomponenter høres dumt ut, hvordan skal de tjene penger om 10 år? Er det noe beskyttelse av programvare e.l. inn i bildet kanskje, slik at ingen andre enn merkeverksteder får innsikt? Anonymkode: 9e2a6...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #4 Del Skrevet 30. november 2024 TBL12 skrev (49 minutter siden): Om bilen er nyere enn 5 år kan det løses som en garanti eller reklamasjon via merkeverksted? TS her.Den er desverre eldre enn 5 år.. Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 30. november 2024 #5 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): . Men at et vanlig verksted ikke har spesialisert seg på datakomponenter høres dumt ut, hvordan skal de tjene penger om 10 år? Er det noe beskyttelse av programvare e.l. inn i bildet kanskje, slik at ingen andre enn merkeverksteder får innsikt? Anonymkode: 9e2a6...d80 Det ligger sperrer i styringsenhetene slik at fabrikanten forhindrer at andre enn de med merkespesifikt diagnoseapparat/programvare får tilgang. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #6 Del Skrevet 1. desember 2024 C-girl skrev (12 timer siden): Det ligger sperrer i styringsenhetene slik at fabrikanten forhindrer at andre enn de med merkespesifikt diagnoseapparat/programvare får tilgang. TS her.De fikk tilgang på noe der borte på verkstedet,de kunne løse en annen feil som vistes,som hadde noe med en væske som var tom ifht miljøutslipp eller noe i den dur,Men alle feilkoder som var merket med hybrid kunne de ikke ta.Grunnen de oppga var at "vi har ikke greie på ting som dreier seg om eletriske feil".Et Bosch verksted. (I tilfelle en bilkynding leser her så er feilkodeneP0562 spenningsfeil,P1856 overvåkning feilaktig P0606 Intern styreenhet.Disse resulterte i et rødt stopp-bilen-umiddelbart lys) Brukte ettermiddagen på å lese meg litt opp på youtube,og ser at slike hobbymekanikere leser av feil med en slik feilsøker,og relativt enkelt løser dem.Leser videre at en må ha en spesifik maskin som gjelder for hver enkelt bil.Slike får en kjøpt på amazon til 3000 kr.Problemet er at jeg ikke har et dugg greie på teknikk,og iallefall ikke bil.Jeg er istand til å åpne panseret,men det er også alt.. Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 1. desember 2024 #7 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har kun hatt eldre biler,inntil min nye Peugeot 3008 hybrid nå.Så da jeg fikk et rødt varsellys på dashbordet,og fikk redningsbil til et vanlig verksted,gjorde de bare en lett måling med den datamaskinen,før det sa at "vi kan ingenting om eletriske ting".Alt de kunne si var at det var i den eletriske motoren i hybridbilen der det kom noen feilkoder.Men dette lå langt over deres fagfelt,sa de. Da må jeg til en Peugeot forhandler,og det er kun 1 her i Bergen..Med 1 mnd ventetid,og priser som får lommeboken min til å verke før jeg i det hele tatt har kommet meg dit.Hører vennene mine med nye biler,sier det samme.Alt er spesialistarbeid,uansett hva det gjelder.Hva gjør de på et vanlig verksted om dagen utenom å drikke kaffe og skifte olje muligens?Ja,jeg er sikkert ute på dato,da jeg kjørte en 25 år gammel BMW før denne.Altså på den tiden da en bil var en bil,og ikke et avansert romskip.. Hvis noen er fra Bergen her,er det virkelig ingen andre steder enn Bertel O Sten som kan se på disse feilkodene (og løse dem)?Hvor vanskelig kan det være?Takk på forhånd for tips! Anonymkode: 1ea03...932 Du kan lese de av selv med en billig Obd2 leser..koster omtrent ingenting..Nå er det ikke sikkert kodene viser feilen direkte da men krever litt fintenking for å pønske ut hva som satte de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Del Skrevet 1. desember 2024 Bertel O. Steen i Åsane er noen tullinger som tar et middels firesiffret beløp bare for å se opp fra kundedesken sin. Og det kan du værsågod vente opptil et kvart år på. Ring noen frie verksteder slik som Tore's Auto, og gjør litt research på nettet selv. Fikk du en feilkode av det første verkstedet? Google den. Mange mekanikere og mekatronikere er i utgangspunktet kompetente, men de har en merkelig vegring for å lære seg nye ting som jeg aldri har skjønt. En kamerat var elektriker, men mekka også bil. Han var flink til begge deler. Skjønte aldri hvorfor han ikke lagde sin egen greie for elbiler - markedet er der. Men han hadde "bensin i blodet", sa han, og døde vel av det også. Anonymkode: e9a7d...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 1. desember 2024 #9 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): TS her.De fikk tilgang på noe der borte på verkstedet,de kunne løse en annen feil som vistes,som hadde noe med en væske som var tom ifht miljøutslipp eller noe i den dur,Men alle feilkoder som var merket med hybrid kunne de ikke ta.Grunnen de oppga var at "vi har ikke greie på ting som dreier seg om eletriske feil".Et Bosch verksted. (I tilfelle en bilkynding leser her så er feilkodeneP0562 spenningsfeil,P1856 overvåkning feilaktig P0606 Intern styreenhet.Disse resulterte i et rødt stopp-bilen-umiddelbart lys) Brukte ettermiddagen på å lese meg litt opp på youtube,og ser at slike hobbymekanikere leser av feil med en slik feilsøker,og relativt enkelt løser dem.Leser videre at en må ha en spesifik maskin som gjelder for hver enkelt bil.Slike får en kjøpt på amazon til 3000 kr.Problemet er at jeg ikke har et dugg greie på teknikk,og iallefall ikke bil.Jeg er istand til å åpne panseret,men det er også alt.. Anonymkode: 1ea03...932 Joda, de vil få tilgang til noe, men feilkodene de leser ut gir uansett ikke et konkret svar på feilen, kun en pekepinn på videre feilsøk. Så du må nok regne med at frittstående verksteder ikke vil klare å finne feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 1. desember 2024 #10 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): han hadde "bensin i blodet", sa han, og døde vel av det også. Anonymkode: e9a7d...64c Trolig..🤭😂..Elbiler er enklere å finne feil på og mekke etter min erfaring.. Hjuloppheng, drivaksler, styring og bremser er jo det samme som fossilbiler..Det som står igjen er batteri, inverter, lader og motor..ting det omtrent ikke er feil på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. desember 2024 #11 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) En fordel et merkeverksted vil ha er at de gjerne har sett feilen før. Om de ikke har sett feilen kan importør og produsent bistå. Selvstendige verksteder har ikke like god tilgang på ekstern hjelp, selv om diagnose og dokumentasjon skal være tilgjengelig også for andre. En løsning kan være å lage en god beskrivelse av merke, modell, hva som er feil og diagnose som er gjort til nå. Ta kontakt med flere verksteder og spør om dette er noe de kan bistå med. Koden P0562 tyder på lav 12V spenning. Sjekk at 12V batteri har god spenning, og lad batteriet helt opp. Mye kan skje om 12V spenningen blir for lav. Er 12V batteriet defekt må det byttes i et nytt. Endret 1. desember 2024 av TBL12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #12 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bertel O. Steen i Åsane er noen tullinger som tar et middels firesiffret beløp bare for å se opp fra kundedesken sin. Og det kan du værsågod vente opptil et kvart år på. Ring noen frie verksteder slik som Tore's Auto, og gjør litt research på nettet selv. Fikk du en feilkode av det første verkstedet? Google den. Mange mekanikere og mekatronikere er i utgangspunktet kompetente, men de har en merkelig vegring for å lære seg nye ting som jeg aldri har skjønt. En kamerat var elektriker, men mekka også bil. Han var flink til begge deler. Skjønte aldri hvorfor han ikke lagde sin egen greie for elbiler - markedet er der. Men han hadde "bensin i blodet", sa han, og døde vel av det også. Anonymkode: e9a7d...64c TS her.Jeg fikk feilkodene og googlet.Fikk ikke noe spesifikt,annet enn at jeg da begynnte å se youtube videoer.Der folk fikser selv.Den ene feilen sier "for lav spenning".Det er jo mulig de 2 andre, totalt 3 feil henger sammen og har rot i et og samme problem.Det stemmer med Bertel O sten.De tar et firesifret beløp kun for å puste inn i telefonrøret.Dessuten veldig arroganse på mine stakkarslige spm.Mulig fordi en dame ringte.. Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #13 Del Skrevet 1. desember 2024 TBL12 skrev (6 minutter siden): En fordel et merkeverksted vil ha er at de gjerne har sett feilen før. Om de ikke har sett feilen kan importør og produsent bistå. Selvstendige verksteder har ikke like god tilgang på ekstern hjelp, selv om diagnose og dokumentasjon skal være tilgjengelig også for andre. En løsning kan være å lage en god beskrivelse av merke, modell, hva som er feil og diagnose som er gjort til nå. Ta kontakt med flere verksteder og spør om dette er noe de kan bistå med. Takk,skal gjøre et forsøk!Prøvde å beskrive feilene til merkeverkstedet der jeg ba om time.Fryyyktelig arroganse og avvisning.De visste best og ville ikke si et eneste ord som kunne være til hjelp..En fortvilende tidsalder spør du meg.Og jeg skal aldri mer ha hybrid bil.. Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. desember 2024 #14 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk,skal gjøre et forsøk!Prøvde å beskrive feilene til merkeverkstedet der jeg ba om time.Fryyyktelig arroganse og avvisning.De visste best og ville ikke si et eneste ord som kunne være til hjelp..En fortvilende tidsalder spør du meg.Og jeg skal aldri mer ha hybrid bil.. Anonymkode: 1ea03...932 Hybrid i seg selv er neppe problemet? Nyere biler uavhengig drivlinje har en rekke ulike systemer, som alle kan få ulike feil. Diagnose og feilmeldinger beskytter mot ytterligere feil. Med utstyr for å lese feilmeldinger kan feil identifiseres på tidlig tidspunkt ute å måtte demontere noe. En app på telefonen kan i mange tilfeller være nok. Men, det kreves fortsatt informasjon om bilmodell og feilkoder for å avgjøre hva feilkodene betyr og hvordan feilen kan utbedres. Forum på nett og videoer kan bidra til en del, men det er ikke en fullverdig erstatning til verksted som har det som daglig arbeid. I noen tilfeller kan produsenten sin løsning være å bytte en komponent. Men, reparasjon av komponenten kan være mulig. Eldre biler med lite elektronikk fungerte helt frem til de ikke fungerte mer. En ulempe var om feil ikke ble oppdaget og det oppstod større følgefeil. Oljeskift ble eksempelvis utført mye oftere før. Å kjøre en eldre bil idag uten støttesystemer er mulig, men utvalget i biler er begrenset da det ikke produseres noen nye biler. Endret 1. desember 2024 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #15 Del Skrevet 1. desember 2024 TBL12 skrev (1 time siden): Hybrid i seg selv er neppe problemet? Nyere biler uavhengig drivlinje har en rekke ulike systemer, som alle kan få ulike feil. Diagnose og feilmeldinger beskytter mot ytterligere feil. Med utstyr for å lese feilmeldinger kan feil identifiseres på tidlig tidspunkt ute å måtte demontere noe. En app på telefonen kan i mange tilfeller være nok. Men, det kreves fortsatt informasjon om bilmodell og feilkoder for å avgjøre hva feilkodene betyr og hvordan feilen kan utbedres. Forum på nett og videoer kan bidra til en del, men det er ikke en fullverdig erstatning til verksted som har det som daglig arbeid. I noen tilfeller kan produsenten sin løsning være å bytte en komponent. Men, reparasjon av komponenten kan være mulig. Eldre biler med lite elektronikk fungerte helt frem til de ikke fungerte mer. En ulempe var om feil ikke ble oppdaget og det oppstod større følgefeil. Oljeskift ble eksempelvis utført mye oftere før. Å kjøre en eldre bil idag uten støttesystemer er mulig, men utvalget i biler er begrenset da det ikke produseres noen nye biler. Takk for info!Jeg er kun en dame uten peiling på bil,det eneste jeg vet er at min gamle BMW 1999 var en solid bil,og de jeg hadde før den tid også.Var noe galt gikk jeg til nærmeste verksted og fikk det ordnet,uten at noen ristet på hodet og sa de ikke kunne jobbe med høyspenning.Diverse skjermer plager vettet av meg,og også piping og varsler på alt mulig.Feks "risk of ice"..Jeg bruker heller ikke GPS eller ryggekamera.Det er bare noe som "kommer i veien".Så etter en eldre bil,men fant ingen.Hybrid skulle spare drivstoff,men den bruker fortsatt mye diesel(Det er en diesel hybrid).Ikke langt unna det jeg brukte i bensin på BMW.Mulig jeg ikke kjører"rett"eller bruker viften for mye eller noe..Har ikke satt meg inn i alt.Men det blir ikke en hybrid igjen.Ikke meningen å være negativ,men veldig oppgitt akkurat nå..:) Anonymkode: 1ea03...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1. desember 2024 #16 Del Skrevet 1. desember 2024 Her er eksempel på en som har kjørt langt; https://www.motor.no/aktuelt/niklas-har-snart-kjort-1000000-km-med-sin-skoda-octavia/297065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #17 Del Skrevet 1. desember 2024 TBL12 skrev (29 minutter siden): Her er eksempel på en som har kjørt langt; https://www.motor.no/aktuelt/niklas-har-snart-kjort-1000000-km-med-sin-skoda-octavia/297065 Herlig! Det største problemet jeg hadde med BMW siste årene var ustanselige politikontroller.Den var etterhvert rusten og shabby,og blandt den eldre generasjoner biler på veien.De vinket meg inn overalt.Også sivile politibiler,når de kjedet seg,og ville jakte på dagens "fangst".De regnet med å finne en ruset 20 åring i en slik bil,men istedet oppdaget de en "eldre"dame i førersetet Den gamle BMW fikk forresten en ny eier i vår,en polakk som tok den med til Polen for å reparere den der. Anonymkode: 1ea03...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #18 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg hadde Mercedes og ga opp hele Bertel O Steen. Da hele dashbordet lyste opp med alle gule lamper som fantes, måtte jeg vente en måned på time. Jeg fant et uavhengig verksted som hadde spesialisert seg litt på MB, og de fant feilen. Feilkodelesere for amatører hjalp ikke så mye, dessverre. Vi prøvde det først… Om du googler elbilverksted Bergen får du opp diverse treff på noen Meca, FixBil og DD Autosenter. Ta kontakt med noen av dem, det hadde jeg gjort! Anonymkode: 0ba33...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #19 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 21.59): Jeg hadde Mercedes og ga opp hele Bertel O Steen. Da hele dashbordet lyste opp med alle gule lamper som fantes, måtte jeg vente en måned på time. Jeg fant et uavhengig verksted som hadde spesialisert seg litt på MB, og de fant feilen. Feilkodelesere for amatører hjalp ikke så mye, dessverre. Vi prøvde det først… Om du googler elbilverksted Bergen får du opp diverse treff på noen Meca, FixBil og DD Autosenter. Ta kontakt med noen av dem, det hadde jeg gjort! Anonymkode: 0ba33...a97 TS her.Takk for info!Jeg ringte rundt,Snapdrive tar det ikke,men Carfix gjorde.Både Carfix og DD auto har kompetanse,dog ikke utstyr til å bytte et batteri.Dvs Carix har en egen avdeling på Os som gjør dette også.Mitt bilbatteri må skiftes,ble diagnosen.(Det blir ikke akuelt)Men Carfix ga diagnose samme dag til 800 kr,mens Bertel har 1 mnd ventetid,og pris er 1900 for feilsøking. Anonymkode: 1ea03...932 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #20 Del Skrevet 4. desember 2024 Før var biler mekanikk. Nå er det teknologi. Anonymkode: 6cf32...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå