Gå til innhold

Allergivennlig hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har mye allergi i familien og det merkes forskjell på «allergivennlige» hunder og hunder som røyter. De som er endel plaget kan være i samme rom uten å merke stort, kun hvis de klapper/tar seg i ansiktet. Nevøen min er noe allergisk, han kan kose med hunden uten å reagere.

Anonymkode: f0a78...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 20.23):

Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. 

Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi?

Skriv gjerne hvilken rase du har også. 

Anonymkode: e358b...52c

Jeg er allergisk for hund, og reagerer på noen, og andre ikke. Selv har jeg hatt en golden, som røyta som et uvær, men han reagerte jeg ikke på. Andre hunder der i mot! Jeg har ikke klart å finne et mønster dessverre. 

Vil anbefale deg å teste ut rasen/hunden hvis det er mulig, feks "låne" av venner eller oppdretter. 

Anonymkode: 47eae...bde

Skrevet
Nopeee skrev (18 timer siden):

Jo det gjør det, fordi huden og spyttet setter seg i pelsen og når hunden røyter så spres dermed allergenene mye mer.

Det må du gjerne vise kilde på!

Anonymkode: 9759b...ac6

Skrevet

https://lommelegen.dagbladet.no/allergi/artikkel/det-finnes-ikke-allergivennlige-hunder/76084373

« Allergivennlige hunder er en myte

– Nei, svarer Geir Håland, overlege ved Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet, Oslo universitetssykehus.

– Det finnes ikke allergivennlige hunder. Det er en utbredt myte.

Han forteller at det også er en vanlig misforståelse at det er pelsen til en hund som utløser allergi.

– Det man reagerer på er jo flass fra huden, og ikke pelsen. Så at ikke-røytende hunder er allergivennlige er feil. Selv om en hund ikke røyter, flasser den like mye. Til og med helt hårløse hunder er heller ikke allergivennlige»

https://www.naaf.no/allergi/dyreallergi/allergivennlige-hunder

«Allergivennlige hunder finnes ikke

Studier viser at det er ikke grunnlag for å si at det finnes «allergivennlige hunderaser». Det er ingen forskjell mellom hunderasene på hvor mye allergener som spres til omgivelsene. Derimot er det ganske stor forskjell fra hund til hund, innenfor samme rase. Med andre ord trenger det ikke å være slik at selv om du ikke reagerer på én hund fra en rase, vil du tåle andre hunder i samme rase. Både løpetid og hundens alder spiller inn.

For de som har hundeallergi vil det ikke være pelsen man først og fremst reagerer på, men allergener (proteiner) i dyrenes talg- og spyttkjertler og urin som skaper en allergisk reaksjon hos mottager. Pelsen er bare en av mange måter allergener blir spredd rundt på. Derfor er det en myte at pelsfrie hunderaser er allergivennlige.»

Skrevet

Vel, jeg har kraftig allergi mot hunder og merker utvilsomt forskjell på hunder. Jeg reagerer på alle, men veldig mye mindre på visse typer. Uansett hva forskning sier. Jeg er ikke alene om det.

Anonymkode: 5277d...706

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er allergisk mot pelsdyr, men det går bra så lenge hunden er normalt ren. (Har ren liggeplass, ikke flasser eller har fet pels.) Hvilken rase det er, har ikke spilt så stor rolle, men jeg får raskere reaksjon på korthårede hunder, også kortklippede pudler. 

Den største forskjellen, for meg, er hvilket hundefôr hunden spiser. Jeg er fryktelig allergisk mot enkelte merker, og kan få reaksjon bare jeg klapper en hund som spiser det. Er trolig proteinsammensetningen i fôret og hvor mye av det som kommer ut i spytt, flass og fethet i pelsen som gjør det. Jeg trenger altså ikke å ha håndtert fôret, men være i kontakt med hund som har spist det over tid.

Fikk en omplasseringshund, puddel, som stod på et fôr jeg ikke tåler, og det tok 6 uker med fôrbytte og nytt fôr før jeg kunne kose skikkelig med henne. 

Har hatt hund i over 20 år nå, og det er verdt en reaksjon i ny og ne, og å ta en allergitablett hver dag. 🫣😆

Anonymkode: 2a5d0...ab0

Det med hva hunden spiser er ganske interessant, og vet om flere som merker det samme. Hvilke type fôr reagerer du på om hunden spiser? 

Samboeren min reagerer mindre nå som jeg råfôrer. 

Skrevet
Raquelle skrev (15 timer siden):

Det med hva hunden spiser er ganske interessant, og vet om flere som merker det samme. Hvilke type fôr reagerer du på om hunden spiser? 

Puddelen jeg overtok gikk på Labb, men jeg reagerer også på Appetitt, Frolic, Pedigree, noe av VOM råfôr, den de har på Europris og andre jeg ikke husker navnet på. 🤔 

Har prøvd å finne en sammenheng mellom fôrene, uten å ha gjort det. Tenkte først det hadde noe med bruken av fiskeproteiner, men det er det jo i fôr jeg tåler også. Av VOM så er det enkelte sorter jeg reagerer på. Har ikke brukt det til mine egne hunder, men ei venninne av meg gjorde det. Jeg var allergisk for hundene hennes i noen perioder og andre ganger ikke. 😆

Som allergiker, eller de som omgås allergikere, så må en nesten bare prøve seg fram. Kanskje vil et fôrbytte hjelpe (litt) på allergien, men er en allergisk så må en tenke seg nøye om før en skaffer seg hund. Er det verdt reaksjonen en får, eller er det ikke verdt det?

Det bør forresten være nulltoleranse for dyr hos allergiske barn. De kan ikke si at de godtar litt snufsing, godtar å ta medisiner, eller har evne til å holde seg unna hundeseng, vaske seg etter klapping, forstå sammenhengen mellom kløen og spytt fra hunden etc. En kan heller vente til barna er ungdommer med å skaffe seg hund da, "allergivennlig" eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Hos oss har vår allergiske svoger fått seg  en portugisisk vannhund, som han tåler godt. Null problem. Hans allergiske søster, derimot, kan nå bare besøke dem på sommeren når de kan sitte ute.

Både hunder og folk er forskjellige.

Anbefaler å låne en hund av rasen, passe den ei helg eller noe, og se hvordan det går.

Det gjorde min svoger og hans familie. Opptil flere ganger og flere døgn i strekk, for å bli så sikre som mulig på at det ville funke. Noen er jo sånn at de reagerer mer og mer med gjentatt eksponering over tid, mens andre bygger opp tålegrense for egen hund.

Men for hundens del, så bør en teste ut så mye som mulig på forhånd. Så hunden evt kan slippe å måtte bytte hjem.

Anonymkode: 00b18...3ae

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Det må du gjerne vise kilde på!

Det er jo bare sunn fornuft, men

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/pelsdyrallergi/

"Proteiner er små partikler som blander seg med støv i luften og gir allergiske reaksjoner når de pustes inn eller kommer i kontakt med huden. Når dyret slikker seg kan allergenene fra spyttet feste seg til pelsen og deretter på møbler, klær og tekstiler."

Skrevet
19 hours ago, Raquelle said:

Det finnes et spesielt for som skal gjøre katter mindre allergifremkallende faktisk, det fingerer sånn at høner går sammen med katter og utvikler antistoffer mot allergi. Katten spiser deretter eggene deres og blir dermed mindre allergifremkallende https://www.verywellhealth.com/cat-allergy-egg-yolks-8400556

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Puddelen jeg overtok gikk på Labb, men jeg reagerer også på Appetitt, Frolic, Pedigree, noe av VOM råfôr, den de har på Europris og andre jeg ikke husker navnet på. 🤔 

Har prøvd å finne en sammenheng mellom fôrene, uten å ha gjort det. Tenkte først det hadde noe med bruken av fiskeproteiner, men det er det jo i fôr jeg tåler også. Av VOM så er det enkelte sorter jeg reagerer på. Har ikke brukt det til mine egne hunder, men ei venninne av meg gjorde det. Jeg var allergisk for hundene hennes i noen perioder og andre ganger ikke. 😆

Som allergiker, eller de som omgås allergikere, så må en nesten bare prøve seg fram. Kanskje vil et fôrbytte hjelpe (litt) på allergien, men er en allergisk så må en tenke seg nøye om før en skaffer seg hund. Er det verdt reaksjonen en får, eller er det ikke verdt det?

Det bør forresten være nulltoleranse for dyr hos allergiske barn. De kan ikke si at de godtar litt snufsing, godtar å ta medisiner, eller har evne til å holde seg unna hundeseng, vaske seg etter klapping, forstå sammenhengen mellom kløen og spytt fra hunden etc. En kan heller vente til barna er ungdommer med å skaffe seg hund da, "allergivennlig" eller ikke. 

Interessant, og tydelig at det er forskjellig. Min fikk Nutrima, før han gikk over på VOM igjen.

Jeg hadde hund før vi ble sammen, og han valgte å ikke si noe før det hadde gått lang tid. Han elsker hunder og håpet det skulle ordne seg. Så det tilfeldigvis da de hadde herjet sammen, og han hadde fått utslett på armene 🙈

Er veldig nøye med rengjøring, vasker hunden ofte, ingen hund på soverommet, og luftet godt hver dag. 

Nei det med barn er jeg helt enig, her er det ingen barn.

Skrevet
Nopeee skrev (5 timer siden):

Det er jo bare sunn fornuft, men

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/pelsdyrallergi/

"Proteiner er små partikler som blander seg med støv i luften og gir allergiske reaksjoner når de pustes inn eller kommer i kontakt med huden. Når dyret slikker seg kan allergenene fra spyttet feste seg til pelsen og deretter på møbler, klær og tekstiler."

fortsatt ingen kilde på din påstand. Det du siterte her er ikke den påstanden jeg ba om kilde på. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

fortsatt ingen kilde på din påstand. Det du siterte her er ikke den påstanden jeg ba om kilde på. 

Det du siterte med forespørsel om kilde var:

Jo det gjør det, fordi huden og spyttet setter seg i pelsen og når hunden røyter så spres dermed allergenene mye mer.

Og det har jeg gitt kilde på.

Du må nesten sitere riktig om jeg skal kunne svare på det du vil

Skrevet
Nopeee skrev (2 minutter siden):

Det du siterte med forespørsel om kilde var:

Og det har jeg gitt kilde på.

Du må nesten sitere riktig om jeg skal kunne svare på det du vil

Nei det har du ikke. Den kilden du la ved sier ingenting om at når hunden røyter så spres allergenene mer. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det har du ikke. Den kilden du la ved sier ingenting om at når hunden røyter så spres allergenene mer. 

Jeg uthevet jo til og med den delen der det står for deg. Allergenene (flass spytt) setter seg i pelsen, når pelsen da legges igjen på klær og møbler så kan en allergiker reagere ved kontakt. Dette er da ikke kontroversielt? 

"Proteiner er små partikler som blander seg med støv i luften og gir allergiske reaksjoner når de pustes inn eller kommer i kontakt med huden. Når dyret slikker seg kan allergenene fra spyttet feste seg til pelsen og deretter på møbler, klær og tekstiler."

Skrevet

Jeg kan reagere ulikt på forskjellige hunder fra samme rase med forskjellig stamtavle. Noen kan jeg tåle og andre ikke. 

Anonymkode: a62ae...1ca

Skrevet

Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. 

Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi?

Bichon havanaise. Allergivennlig. Jeg klippet han selv hver tredje måned ca. Ble klipp tre ganger i året a to timer så det krever sitt. Fordelen var at jeg fikk et utrolig tett bånd til han når jeg valgte å gjøre alt av stell selv. 

Dusjet han en gang i uka. Det hjalp veldig på min mor som var allergisk mot han. Så det kommer nok litt an på hvor hardt angrepet man er tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg og to av barna er allergiske mot hunder. Ikke veldige reaksjoner annet enn kløe i nesa og nysing. 

Vi fikk hund for 2 år siden.

Vi merker ingenting på ham. Reagerer noe på noen andre hunder, særlig de med mye pels. Reagerer ikke på spytt eller noe som helst på vår hun. Det er en Lagotto Romagnolo.

Fantastisk rase! Snill, rolig og elsker flokken sin.

Et lite troll som valp, men det gikk fort over. En del pelsstell, de må klippes og gres. 

Anonymkode: 18b5d...70c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...