AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Del Skrevet 30. november 2024 Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi? Skriv gjerne hvilken rase du har også. Anonymkode: e358b...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #2 Del Skrevet 30. november 2024 De fleste allergivennlige hunder er kun allergivennlige pga pelsen og røytingen som du sier. Men jeg vet at hos katter så er det noen raser som produserer mindre av ett eller annet som gjør at man kan reagere mindre, dermed finnes allergivennlige katter også. Sikkert noe lignende med hunder mtp hud, spytt, hudfett osv? Jeg hadde blanding av schæfer og bc, reagerte kun på huden hennes. Fikk deretter beauceron og tålte nesten ikke i det hele tatt men det gikk rundt. Litt irrelevant da siden jeg desverre ikke hatt allergivennlig rase ennå, men det blir vel det neste gang! Hehe Anonymkode: 6e175...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 Det er veldig forskjellig. Noen vil reagere på absolutt alle uansett. Andre vil kanskje ikke reagere på én allergivennlig rase, eller ikke reagere på noen individer. Du må nesten møte flere hunder av allergivennlige raser og se hva som skjer. Anonymkode: cd7e9...eb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #4 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi? Skriv gjerne hvilken rase du har også. Anonymkode: e358b...52c Det er ikke pelsen i det hele tatt man reagerer på som allergiker. https://www.naaf.no/allergi/dyreallergi «Det er ikke selve pelsen, men proteiner i dyrenes talg- og spyttkjertler og urin, som allergikere reagerer på. Disse proteinene kalles allergener. Dette er små partikler som sprer seg i lufta og blander seg med annet støv. Når denne luften pustes inn, kan det gi allergiske reaksjoner. Støv fra hest, hund og katt inneholder 10–20 ulike allergifremkallende stoffer.» Anonymkode: 9759b...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #5 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi? Skriv gjerne hvilken rase du har også. Anonymkode: e358b...52c Allergivennlig hund er en myte. Tror du på overtro, så kan du og tro på allergivennlige både hunder og katter. Anonymkode: 04bfd...c6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nopeee Skrevet 1. desember 2024 #6 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi? Skriv gjerne hvilken rase du har også. Anonymkode: e358b...52c Det du har lest stemmer, men en hund som ikke røyter sprer jo ikke allergenene rundt på samme måte, så de er gjerne bedre for allergikere på den måten. Eller så kan det være veldig individuelt hvilke raser man reagerer på. Jeg tåler veldig godt dansk/svensk gårdshund og med cockapoo merker jeg omtrent ikke allergien i det hele tatt (med mindre de direkte slikker meg i ansiktet). Har hatt begge disse hundene sovende i senga ved meg og det har gått fint. Har tatt allergivaksine mot støv i omtrent to år og det virker å faktisk ha efffekt på hundeallergien min også. Jeg kan fortsatt reagere voldsomt på raser som schäfer og husky da Endret 1. desember 2024 av Nopeee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #7 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er allergisk mot hund og merker veldig forskjell mellom vanlige hunder og allergivennlige hunder. Naboer har det som ikke er allergivennlige og de reagerer jeg veldig på. De er typisk veldig lodne med halvlang stri pels. De jeg reagerer tilnærmet ingenting på er puddelhunder og blanding med puddel, f.eks australsk cobberdog. Har dog merket jeg reagerer mer på minivarianten der, som har mykere pels, så jeg føler absolutt pelsen har noe å si selv om det kan være tilfeldig. Uansett er du aldri garantert at du ikke reagerer på allergivennlig hund da det er så individuelt, så personlig tør jeg ikke kjøpe hund men nøyer med å være hunderpasser for venner med allergivennlige hunder. Anonymkode: a54aa...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg mistenker at det delvis skyldes at de allergivennlige rasene er pelshunder som vaskes oftere, at dette fører til mindre allergener i lufta sammen med at de ikke røyter. Dette gjør jo også at de ikke bidrar i like stor grad til feks pollenallergi, siden de sprer mindre pollen. Anonymkode: 36e97...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #9 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er allergisk og merker stor forskjell i grad av reaksjoner. Generelt reagerer jeg mer på store hunder med mye pels, men puddelblandnger og de andre som omtales som allergivennlige tåler jeg ganske godt. Anonymkode: 5277d...706 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #10 Del Skrevet 1. desember 2024 Nopeee skrev (16 timer siden): Det du har lest stemmer, men en hund som ikke røyter sprer jo ikke allergenene rundt på samme måte, så de er gjerne bedre for allergikere på den måten. Eller så kan det være veldig individuelt hvilke raser man reagerer på. Jeg tåler veldig godt dansk/svensk gårdshund og med cockapoo merker jeg omtrent ikke allergien i det hele tatt (med mindre de direkte slikker meg i ansiktet). Har hatt begge disse hundene sovende i senga ved meg og det har gått fint. Har tatt allergivaksine mot støv i omtrent to år og det virker å faktisk ha efffekt på hundeallergien min også. Jeg kan fortsatt reagere voldsomt på raser som schäfer og husky da Nå er det ikke pelsen man reagerer på som allergiker(se vedlagt link høyere opp i tråden) så nei det hjelper ikke selv om hunden ikke røyter. Anonymkode: 9759b...ac6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #11 Del Skrevet 1. desember 2024 Mor, søster og kjæreste er allergikere. De reagerer på f.eks. border collie og labrador, men så å si ingen reaksjon på min puddelblanding. Kjæresten kan gni nesa i pelsen hennes og bli slikket i ansiktet uten at han merker noe, men blir fort tett på besøk hos andre med hunder. Anonymkode: 46e58...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #12 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg har flere i familien som er allergiske, men de reagerer mindre på forskjellige raser. En som har vært allergisk siden han var barn fant ut at han tåler kinesisk nakenhund, og har bodd med en slik hund nå i flere år uten å reagere. De fleste av dem tåler bedre mindre hunder med lite pels eller røytefrie hunder, som også vaskes jevnlig. Anonymkode: 65396...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #13 Del Skrevet 1. desember 2024 Dere som tåler noen raser bedre enn andre, er det rasen eller individet? For rasen kan vi jo teste, men om det er variasjoner innen rasen blir det for risikabelt å få valp. Hva med alle disse poo'rasene, bedre å gå for en renraset allergivennlig hund eventuelt? Ts Anonymkode: e358b...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nopeee Skrevet 1. desember 2024 #14 Del Skrevet 1. desember 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Nå er det ikke pelsen man reagerer på som allergiker(se vedlagt link høyere opp i tråden) så nei det hjelper ikke selv om hunden ikke røyter. Anonymkode: 9759b...ac6 Jo det gjør det, fordi huden og spyttet setter seg i pelsen og når hunden røyter så spres dermed allergenene mye mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #15 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som tåler noen raser bedre enn andre, er det rasen eller individet? For rasen kan vi jo teste, men om det er variasjoner innen rasen blir det for risikabelt å få valp. Hva med alle disse poo'rasene, bedre å gå for en renraset allergivennlig hund eventuelt? Ts Anonymkode: e358b...52c Absolutt bedre med renraset, da vet du i alle fall hvilken type pels du får. Blandinger kan slå begge veier. Anonymkode: a6dc3...b9a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #16 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 20.23): Står på mange nettsider at allergivennlige hunder ikke finnes. Selv om de ikke røyter vil allergikere kunne reagere på spytt og hudceller. Men dere som har slike hunder, merker dere forskjellig på den vs vanlige hunder? Hvordan er det med spytt osv? Er det voksne eller barn i huset som har allergi? Skriv gjerne hvilken rase du har også. Anonymkode: e358b...52c Jeg har ikke hund selv, men jeg er i regelmessig kontakt med flere. For meg er det stort sett raseavhengig, og kjønnsavhengig. ( Jeg reagerer mindre på hannhunder enn tisper, uansett rase. Hvorfor det er slik vet jeg ikke ) Kinesisk nakenhund, puddel og bichon frisé er de hunderasene jeg reagerer minst på. Men selv om jeg reagerer mindre på disse enn andre hunder, reagerer jeg fremdeles. Med andre hunder får jeg ulik grad av astma, med disse allergivennlige hundene er det bare øyne og nese som renner. Anonymkode: 6fc84...bcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #17 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dere som tåler noen raser bedre enn andre, er det rasen eller individet? For rasen kan vi jo teste, men om det er variasjoner innen rasen blir det for risikabelt å få valp. Hva med alle disse poo'rasene, bedre å gå for en renraset allergivennlig hund eventuelt? Ts Anonymkode: e358b...52c Man vet aldri med poo-rasene, da de er blandinger av pudler og ikke-allergivennlige raser. Puddel, coton de tuléar, bichon frise, lhasa apso osv. er raser som er kjent for å være allergivennlige. Anonymkode: 14f00...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #18 Del Skrevet 2. desember 2024 Whippet går for å være ganske allergivennlig, har hørt om flere som ikke reagerer på de. Bl.a. oppdretteren vår er var allergisk for hund, men reagerte ikke på å ha huset fult av Whippeter. Anonymkode: 1b651...880 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #19 Del Skrevet 2. desember 2024 Som allergiker skulle jeg ha hund uansett om jeg var allergisk eller ikke, men jeg tenkte å prøve på puddel. Det var de som passet best ut i fra hva jeg så etter og som passet min livsstil. Om jeg fortsatt var allergisk så var det pytt pytt, men om jeg ikke reagerte så hadde det vært et drømme scenario. For meg endte det opp med at jeg ikke reagerte på hunden i det hele tatt, reagerer ikke på huden, håret, eller spyttet. Kan ha den helt oppi ansiktet og kose med den hele dagen, uten så mye som et lite snufs. Det er dog veldig individuelt, men har hatt besøk av flere allergikere som ikke har reagert på puddelen. Tror majoriteten uansett vil merke forskjell på en sheltie og en puddel. Anonymkode: f843e...868 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #20 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg er allergisk mot pelsdyr, men det går bra så lenge hunden er normalt ren. (Har ren liggeplass, ikke flasser eller har fet pels.) Hvilken rase det er, har ikke spilt så stor rolle, men jeg får raskere reaksjon på korthårede hunder, også kortklippede pudler. Den største forskjellen, for meg, er hvilket hundefôr hunden spiser. Jeg er fryktelig allergisk mot enkelte merker, og kan få reaksjon bare jeg klapper en hund som spiser det. Er trolig proteinsammensetningen i fôret og hvor mye av det som kommer ut i spytt, flass og fethet i pelsen som gjør det. Jeg trenger altså ikke å ha håndtert fôret, men være i kontakt med hund som har spist det over tid. Fikk en omplasseringshund, puddel, som stod på et fôr jeg ikke tåler, og det tok 6 uker med fôrbytte og nytt fôr før jeg kunne kose skikkelig med henne. Har hatt hund i over 20 år nå, og det er verdt en reaksjon i ny og ne, og å ta en allergitablett hver dag. 🫣😆 Anonymkode: 2a5d0...ab0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå