Gå til innhold

Vennegruppe med to jenter og to gutter - noen tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De går alle i første klasse og har blitt bra kjent med hverandre nå. Vi foreldre har aldri arrangert vennegruppe før og trenger noen tips til middag og om det bare er vanlig å la de frileke på egen hånd, eller bør man legge inn noen aktiviteter som skattejakt eller juleverksted?

Er det vanlig at jentene og gutta leker hver fir seg

En annen ting jeg lurer på er om småsøsken bør «ryddes av veien» i de to timene dette varer? 

Det er avtalt å vare to timer og at foreldrene kommer innom 30 min før henting for en kaffe og litt prat.

Anonymkode: a78bf...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har barna ofte blitt hentet rett etter skolen og blitt tatt med hjem til barnet som har vennegruppe eller et sted ute i naturen/lekeplass. Barna spiser ofte matpakken de normalt ville spist på SFO eller får noe enkel servering som pølser eller vafler. Det pleier ikke å være så mye opplegg utover fri lek. Småsøsken må ikke ryddes av veien. 

Anonymkode: 84e12...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her har barna ofte blitt hentet rett etter skolen og blitt tatt med hjem til barnet som har vennegruppe eller et sted ute i naturen/lekeplass. Barna spiser ofte matpakken de normalt ville spist på SFO eller får noe enkel servering som pølser eller vafler. Det pleier ikke å være så mye opplegg utover fri lek. Småsøsken må ikke ryddes av veien. 

Anonymkode: 84e12...df7

Takk for innspill!

Vi skal hente de på SFO ja. Lillesøster er veldig nyskjerrig, så litt redd for at hun vil forstyrre leken. Men godt mulig at det går fint å ha henne der. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt opp til en aktivitet.

Tanken er vel at de skal leke alle sammen, hvorfor tenker du at førsteklassinger skal deles på kjønn?

Anonymkode: 77882...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkakebaking. Nille og Normal har litt uvanlige pepperkakeformer (3D dinosaurer o.l.)  som blir et tema de synes er gøy. 

Anonymkode: 1adba...667

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi hadde vennegruppe, så hentet vi på SFO sånn rundt 1530, dro hjem og lagde middag. Delte opp ferdig pizzadeig og lot ungene lage sin egen pizza. Satt de ved spisebordet og hadde forskjellige toppinger i skåler de kunne ta fra. Veldig greit med tanke på at noen ikke kan spise det ene eller andre. Ungene lekte så sammen mens pizzaene stekte, spiste, og litt mer frilek, og så kom foreldrene fra sånn 1730-1745 for kaffe/te og litt skravlings. 
De gangene vi hadde vennegruppe i desember så klinket vi til med pepperkakebaking (ferdig deig), men utover det så lekte ungene fint på egenhånd tross blanding av gutter og jenter 😊

Anonymkode: d5fd7...ce2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de leker på tvers av kjønn når de er så få, her har det vært vanlig og lagt opp til en fast aktivitet, gjerne forbundet med den tiden vi er i f.eks jul/påske o.l, eller noe annet kjekkt om det er en tid der det ikke skjer noe spesielt f.eks maling/brettspill. Men du trenger ikke planlegge hele tiden, noe frilek i tillegg.

Mat har vært alt fra grøt, osteskive til taco og pizza, mange her har lagt opp aktivitet der barna er med på maten f.eks ene lot barna lage vær sin pizza(Mini pizza) som også kan vær den planlagte aktiviteten,

Er egentlig ikke noe fasit svar, ingen regler på hva du kan gjør :) 

Nå i juletiden kan jo både pepperkake laging eller julverksted vær en god ide.

Anonymkode: e97c1...a96

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha vennegruppe neste uke. Skal hente på SFO 15:30 og gi de noe mat hjemme. Pizza eller noe alle barn liker. Så lage pepperkaker fra ferdig deig fra bakeren. Småsøsken er med. Så frilek. 

Anonymkode: 9d05f...61b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville lagt opp til en aktivitet.

Tanken er vel at de skal leke alle sammen, hvorfor tenker du at førsteklassinger skal deles på kjønn?

Anonymkode: 77882...854

Jeg har ikke nevnt noe om at de skal deles. Jeg spør om det er vanlig at de ofte ender opp med å leke med den av samme kjønn når de er 2 av hver i slike grupper. Det jeg er blitt fortalt er at barna under frileken har lekt mest med den av samme kjønn. Dette er på de treffene denne vennegruppen har hatt frem til nå.  

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tiden å ha vennegruppe på er jo nå i førjulsstria, peppekakebaking! 

Anonymkode: 57d10...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt pepperkakebaking og pynting på vennegrupper i desember (men vær OBS! I følge mange her inne er det jo fy fy, i tilfelle de kunne finne på å ta en bit av pepperkaken eller pynten selv om det ikke er lørdag). 

Både guttene og jentene har alltid lekt sammen på vennegruppen. 

Anonymkode: 69708...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan hadde jeg tatt vekk småsøsken for de stakkars timene. 

Anonymkode: 57c2e...137

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...