AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #41 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper du har utleieforsikring og alt på stell for øvrig, du kan jo få tidenes problem her. Krev alltid kredittvurdering av leietakere, krev alltid referanser, og gjerne 6 måneder depositum. Anonymkode: f8e06...eeb Det er de som får tidenes problem om de ikke flytter ut. da skifter jeg låsen Og setter tingene deres på lager. De stiller veldig svart når de er uten kontrakt, da er de i praksis husokkupanter. Det hadde vært verre om vi hadde en tidsubestemt kontrakt, men vår avtale opphører 28. februar, og da har de ikke noen rett på å oppholde seg her. jeg er egentlig mer redd for at de nå slutter og betale leie, for at vi skal ta leien fra de tre måneders depositum, men det må jo brukes til utbedringer for skade de har gjort. ts Anonymkode: f30db...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 1. desember 2024 #42 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er de som får tidenes problem om de ikke flytter ut. da skifter jeg låsen Og setter tingene deres på lager. De stiller veldig svart når de er uten kontrakt, da er de i praksis husokkupanter. Det hadde vært verre om vi hadde en tidsubestemt kontrakt, men vår avtale opphører 28. februar, og da har de ikke noen rett på å oppholde seg her. jeg er egentlig mer redd for at de nå slutter og betale leie, for at vi skal ta leien fra de tre måneders depositum, men det må jo brukes til utbedringer for skade de har gjort. ts Anonymkode: f30db...690 Det er vel ikke lov å skifte lås og fjerne tingene uten å ha involvert namsmannen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #43 Del Skrevet 1. desember 2024 Melus skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke lov å skifte lås og fjerne tingene uten å ha involvert namsmannen? Man trenger ikke det når de står uten kontrakt. Da har de ingen rett på boligen. Hvis jeg hadde sagt dem opp hadde vært en annen sak. De kan ikke gå til sak på at de skal bo et sted der de ikke har noen leiekontrakt. ts Anonymkode: f30db...690 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 1. desember 2024 #44 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man trenger ikke det når de står uten kontrakt. Da har de ingen rett på boligen. Hvis jeg hadde sagt dem opp hadde vært en annen sak. De kan ikke gå til sak på at de skal bo et sted der de ikke har noen leiekontrakt. ts Anonymkode: f30db...690 Nei, jeg vet ikke. Vet bare at det er ekstremt strengt å kaste noen ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frosty Skrevet 1. desember 2024 #45 Del Skrevet 1. desember 2024 Selv om kontrakten utløper eller blir hevet må all utkastelse gå via namsmannen/tingretten. Du har ikke juridisk lov til å ta saken i egne hender. Leietaker har et erstatningsansvar dersom de ikke flytter ut, men du bør tenke over en praktisk løsning for de nye leietakerne i tilfelle de ikke kan flytte inn til avtalt dato. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #46 Del Skrevet 1. desember 2024 Melus skrev (31 minutter siden): Nei, jeg vet ikke. Vet bare at det er ekstremt strengt å kaste noen ut. Det er ikke en utkastelse mår de ikke har noen kontrakt. ts Anonymkode: f30db...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #47 Del Skrevet 1. desember 2024 Frosty skrev (27 minutter siden): Selv om kontrakten utløper eller blir hevet må all utkastelse gå via namsmannen/tingretten. Du har ikke juridisk lov til å ta saken i egne hender. Leietaker har et erstatningsansvar dersom de ikke flytter ut, men du bør tenke over en praktisk løsning for de nye leietakerne i tilfelle de ikke kan flytte inn til avtalt dato. Det er oppsigelsen som er streng, og det er ingen utkastelse når de okkuperer en bolig de ikke har noen noen rettigheter eller kontrakt på å bo i. Det er ikke min jobb å tenke på en praktisk løsning for nye leietakere, det er gammel leietaker din jobb å flytte ut. ts Anonymkode: f30db...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #48 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er oppsigelsen som er streng, og det er ingen utkastelse når de okkuperer en bolig de ikke har noen noen rettigheter eller kontrakt på å bo i. Det er ikke min jobb å tenke på en praktisk løsning for nye leietakere, det er gammel leietaker din jobb å flytte ut. ts Anonymkode: f30db...690 https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/ Har du en leietaker som ikke betaler husleie? Eller som ikke flytter ut etter at leiekontrakten er løpt ut eller sagt opp? Hvis du har grunnlag for det, kan du be namsmannen kaste ut leietakeren. Sjekk om du har gyldig grunnlag For å begjære utkastelse må du ha det vi kaller et tvangsgrunnlag. Tvangsgrunnlaget kan være: en skriftlig avtale om leie der det står at du kan kaste ut leietakeren om leien ikke blir betalt en skriftlig avtale der det står at du kan kaste ut leietakeren 1) når leietiden er over eller 2) om leieforholdet blir sagt opp hvis leieforholdet er hevet hvis det er klart at den du vil kaste ut ikke har rett til å bruke eiendommen – for eksempel hvis leietakeren har fremleid leiligheten uten tillatelse, eller hvis eiendommen er okkupert av noen du ikke har et leieforhold til. Anonymkode: 97f93...671 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 1. desember 2024 #49 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo. Selvsagt. Anonymkode: f8e06...eeb Nei, selvsagt ikke. Man er forpliktet til å forholde seg til husleieloven. Partner kan flytte inn, og andre, i henhold til lovverket. Strengt tatt trenger man heller ikke p varsle utleier, selv om det er god folkeskikk å gjøre det 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #50 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er de som får tidenes problem om de ikke flytter ut. da skifter jeg låsen Og setter tingene deres på lager. De stiller veldig svart når de er uten kontrakt, da er de i praksis husokkupanter. Det hadde vært verre om vi hadde en tidsubestemt kontrakt, men vår avtale opphører 28. februar, og da har de ikke noen rett på å oppholde seg her. jeg er egentlig mer redd for at de nå slutter og betale leie, for at vi skal ta leien fra de tre måneders depositum, men det må jo brukes til utbedringer for skade de har gjort. ts Anonymkode: f30db...690 Husk at de også har rett til å utøve selvforsvar da, for å stanse et rettsstridig angrep. Hvis du har riktige "gærninger" boende der kan det bli kjipt for deg, selv om du sikkert er stor og sterk. Anonymkode: f8e06...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #51 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/ Har du en leietaker som ikke betaler husleie? Eller som ikke flytter ut etter at leiekontrakten er løpt ut eller sagt opp? Hvis du har grunnlag for det, kan du be namsmannen kaste ut leietakeren. Sjekk om du har gyldig grunnlag For å begjære utkastelse må du ha det vi kaller et tvangsgrunnlag. Tvangsgrunnlaget kan være: en skriftlig avtale om leie der det står at du kan kaste ut leietakeren om leien ikke blir betalt en skriftlig avtale der det står at du kan kaste ut leietakeren 1) når leietiden er over eller 2) om leieforholdet blir sagt opp hvis leieforholdet er hevet hvis det er klart at den du vil kaste ut ikke har rett til å bruke eiendommen – for eksempel hvis leietakeren har fremleid leiligheten uten tillatelse, eller hvis eiendommen er okkupert av noen du ikke har et leieforhold til. Anonymkode: 97f93...671 Det blir uansett ikke mitt problem. ts Anonymkode: f30db...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #52 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, denne kan ikke det. De har prøvd før de kom til meg. ts Anonymkode: f30db...690 Dette er et prissamarbeid de har i nøkkel-bransjen som bare er svada, og som gjør at det koster 1000 kroner å kopiere en systemnøkkel. Drar du til Grønland så er det 10 sjapper som kopierer nøkkelen for en hundrelapp. Anonymkode: f8e06...eeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #53 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flaut å være deg nå. Man står i sin fulle rett å innlemme en samboer i husstanden. Anonymkode: 97f93...671 For å være samboer må du jo bo der, noe du ikke gjør hvis du ikke bor der. Skjønner du norsk? Anonymkode: f8e06...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #54 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Husk at de også har rett til å utøve selvforsvar da, for å stanse et rettsstridig angrep. Hvis du har riktige "gærninger" boende der kan det bli kjipt for deg, selv om du sikkert er stor og sterk. Anonymkode: f8e06...eeb Hvorfor skal en huske dette? Anonymkode: 92d98...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #55 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal en huske dette? Anonymkode: 92d98...e9c Hvorfor tror du? Anonymkode: f8e06...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #56 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For å være samboer må du jo bo der, noe du ikke gjør hvis du ikke bor der. Skjønner du norsk? Anonymkode: f8e06...eeb Det er vel heller du som ikke forstår norsk. Flytter kjæresten inn er vedkommende allerede pr definisjon samboer, Anonymkode: dd16a...de3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #57 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er de som får tidenes problem om de ikke flytter ut. da skifter jeg låsen Og setter tingene deres på lager. De stiller veldig svart når de er uten kontrakt, da er de i praksis husokkupanter. Det hadde vært verre om vi hadde en tidsubestemt kontrakt, men vår avtale opphører 28. februar, og da har de ikke noen rett på å oppholde seg her. jeg er egentlig mer redd for at de nå slutter og betale leie, for at vi skal ta leien fra de tre måneders depositum, men det må jo brukes til utbedringer for skade de har gjort. ts Anonymkode: f30db...690 Står vel noe om dette også: 8. Flytteoppfordring: Når avtalt leietid er ute, må utleier sende leier en flytningsoppfordring innen tre måneder. Gjøres ikke dette, går leieforholdet over til å bli tidsubestemt med fullt oppsigelsesvern for leier. Husk at eventuelle mangler må reklameres innen rimelig tid. Anonymkode: 43fdf...e23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #58 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For å være samboer må du jo bo der, noe du ikke gjør hvis du ikke bor der. Skjønner du norsk? Anonymkode: f8e06...eeb Nei, man kan flytte inn kjæresten med barn om man vil. Dette er ikke veldig vanskelig... Anonymkode: 43fdf...e23 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #59 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, man kan flytte inn kjæresten med barn om man vil. Dette er ikke veldig vanskelig... Anonymkode: 43fdf...e23 Ikke i mine utleieobjekter. "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer" Man er ikke samboer hvis man ikke bor sammen. Anonymkode: f8e06...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #60 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er så lei argumentet "du kan ikke kaste dem ut". Selvsagt kan man det. Det er bare i noen tilfeller ikke lovlig å kaste dem ut, men man kan alltid kaste dem ut. Da får man med seg noen kompiser og så går man inn i boligen og fysisk kaster dem ut på gata. Gjerne midt på natta så de blir litt forskrekket. Om det er "lov eller ikke" hadde jeg helt seriøst gitt totalt faen i. Da hadde jeg bare tatt den straffen jeg fikk med den største glede. Anonymkode: e80b8...583 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå