Gå til innhold

Leietaker ønsker at kjæresten skal flytte inn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leietaker skal uansett få utlevert 2 nøkler ved leieforholdets start.

Anonymkode: 92d98...e9c

Nei, kun en. Står i kontrakten. 

ts

Anonymkode: f30db...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

what_no2000 skrev (6 timer siden):

Da burde det ikke være nødvendig for meg å sitere Husleieloven... og som du ser er Husleieloven ikke enig med deg.

Her finner du hele loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Ja, dette et jeg kjent med, men det står i gen steder her at jeg må tilrettelegge for det ved å gi de en ekstra nøkkel. Det er det jeg lurer på. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis husleier ikke betaler husleie, så håper jeg dere med en gang har sendt 1. advarsel, med tanke på videre skritt for å kunne kaste ut vedkommende hvis det fortsetter!

Anonymkode: b1249...419

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan loven veldig godt.

Anonymkode: f8e06...eeb

Åpenbart ikke 😂

Anonymkode: 97f93...671

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Begge deler. Leietaker skylder allerede leie, så ønsker ikke å bruke penger på hen når hi ikke får pengene våre. Vi ønsker heller ikke å legge til rette for at denne kjæresten skal flytte inn når boligen allerede tas dårlig vare på. 

ts

Selvfølgelig skalikke du gjøre det når han ikke betaler. Det minste er i hvert fall at leietaker betaler husleie

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis husleier ikke betaler husleie, så håper jeg dere med en gang har sendt 1. advarsel, med tanke på videre skritt for å kunne kaste ut vedkommende hvis det fortsetter!

Anonymkode: b1249...419

Selvsagt, men nå er det heller ikke lenge til kontrakten går ut, så de må jo flytte ut lenge før namsmannen kan kaste ut. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (16 minutter siden):

Når går kontrakten ut?

1. mars. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. mars. 

ts

Da håper jeg for din del at de flytter frivillig til da. Høres ikke ut som gode leietakere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (22 minutter siden):

Da håper jeg for din del at de flytter frivillig til da. Høres ikke ut som gode leietakere. 

Ja. Altså 15.mars  flytter nye leietakere inn, så da bør de være ute. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hår ikke an, de må ha vår tillatelse for å så det til. Er sånn «systemnøkkel-ting.

ts

Systemnøkler kan kopieres. Det er like greit å gi dem en ekstra nøkkel før de finner ut at de kan kopiere nøkkel.

Anonymkode: 227cd...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Systemnøkler kan kopieres. Det er like greit å gi dem en ekstra nøkkel før de finner ut at de kan kopiere nøkkel.

Man kan ikke bare gå å kopiere systemnøkler, nei. Nøkkelselskapene er svært strenge på hvem som kan bestille systemnøkler. Ofte er det. feks kun konkrete personer i styret  borettslag/sameie som har den rettigheten.

Nøkler som ikke er systemnøkler, kan hvem som helst kopiere om de har et sett nøkler tilgjengelig. 

Anonymkode: 966cf...c38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Altså 15.mars  flytter nye leietakere inn, så da bør de være ute. 

Håper du har utleieforsikring og alt på stell for øvrig, du kan jo få tidenes problem her.

Krev alltid kredittvurdering av leietakere, krev alltid referanser, og gjerne 6 måneder depositum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

what_no2000 skrev (9 timer siden):

Da burde det ikke være nødvendig for meg å sitere Husleieloven... og som du ser er Husleieloven ikke enig med deg.

Her finner du hele loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Jeg kan som sagt loven. Som du ser står det "ektefelle eller samboer". Kjæreste står ikke noe sted. Og man kan ikke påberope seg å være "samboer" ettersom vedkommende ikke har flyttet inn. Ordlyden i bestemmelsen er krystallklar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan som sagt loven. Som du ser står det "ektefelle eller samboer". Kjæreste står ikke noe sted. Og man kan ikke påberope seg å være "samboer" ettersom vedkommende ikke har flyttet inn. Ordlyden i bestemmelsen er krystallklar. 

Nei, dette gjelder kjæreste. Her tar du feil. 

Anonymkode: 72bbb...642

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette gjelder kjæreste. Her tar du feil. 

Kan du lese? "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer".. man er ikke samboer når man ikke har flyttet inn, vet du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du lese? "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer".. man er ikke samboer når man ikke har flyttet inn, vet du.

Jeg kan lese, men det virker ikke som du kan dette så godt. 

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/under-utleie/opptak-i-husstand-og-fremleie/

Har du kilde til din påstand? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde tatt med meg flere ekspert og gått gjennom brannsikkerhet, rømningsvei, ventilasjon. Jeg hadde også sett opp en fast luftmåling med varsel som ligner på en brannalarm.

Det er lett å konkludere at leiligheten ikke er dimensjonert for to folk, spesielt når det er mer enn 1000ppm CO2 på soverommet. Alarmen går selvsagt ved 800ppm for å varsle litt før dårlig luft blir en sak.

Jeg hadde også tilpasset husreglene. Alarmen kan ikke gå på natten og derfor må de sørge for tilstrekkelig lufting ila. natten. Siden dingsen er fast installert, er det også alarm om de trekker ut strømmen. 

Første alarm om natten -> Advarsel
Andre alarm om natten -> Advarsel
Tredje alarm om natten -> Oppsigelse

Brudd på husregler har jeg null toleranse for.

Tviler på at de då trenger en til nøkkel.

:skya:

Anonymkode: db93f...dfc

😂 Dette er seriøst utspekulert, jeg vil kategorisere det som psykisk terror. Men det vet du nok. Har det slått deg at du kan ha en personlighetsforstyrrelse?

Ellers: Dersom leieboeren ikke betaler i tide/er vanskelig så ville jeg ikke fornyet kontrakten. 

Anonymkode: b7d5e...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, denne kan ikke det. De har prøvd før de kom til meg. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut å være deg nå. Man står i sin fulle rett å innlemme en samboer i husstanden. 

Anonymkode: 97f93...671

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...