Gå til innhold

Nesespray avhengig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lest utallige tråder de siste månedene fordi jeg prøver å slutte med nesespray. Jeg har vært avhengig av nese sprayen siden juli i sommer.

Jeg har nå vært uten nese spray og bare skyller med saltvann i 4 uker nå, still going, da jeg prøver å slutte helt. Jeg blir helt gal av å være så tett, jeg puster så mye med munn at jeg har jo kronisk munntørrhet. Må ta sånn spray for å holde det fuktig der. Søvnen er helt grusom også.

Jeg vet at dette kan ta opp til 1 år å få løsnet. Men jeg har ikke vært "lenge" avhengig, så håper jo det kan ha noe å si. Har også prøvd før jeg begynte å skylle med saltvann, å ta et og et nesebord, ikke funka. Det var da jeg bare avslutta helt og gikk over til saltvann.

Så spørsmålet mitt er nå, kan man få hjelp hos legen? Kan dem gi meg noe så det åpner igjen uten at jeg utsetter nesa mi for noe mer traume fra nesespray?

Jeg har også prøvd proponent nesespray, den funket ikke på meg.

Anonymkode: bb8c0...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta i et nesespor av gangen. 
men etter 14 dager, bør du slutte å være tett i det andre. Ellers er du sikkert tett av allergi eller noe annet

Anonymkode: e5d20...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har lest utallige tråder de siste månedene fordi jeg prøver å slutte med nesespray. Jeg har vært avhengig av nese sprayen siden juli i sommer.

Jeg har nå vært uten nese spray og bare skyller med saltvann i 4 uker nå, still going, da jeg prøver å slutte helt. Jeg blir helt gal av å være så tett, jeg puster så mye med munn at jeg har jo kronisk munntørrhet. Må ta sånn spray for å holde det fuktig der. Søvnen er helt grusom også.

Jeg vet at dette kan ta opp til 1 år å få løsnet. Men jeg har ikke vært "lenge" avhengig, så håper jo det kan ha noe å si. Har også prøvd før jeg begynte å skylle med saltvann, å ta et og et nesebord, ikke funka. Det var da jeg bare avslutta helt og gikk over til saltvann.

Så spørsmålet mitt er nå, kan man få hjelp hos legen? Kan dem gi meg noe så det åpner igjen uten at jeg utsetter nesa mi for noe mer traume fra nesespray?

Jeg har også prøvd proponent nesespray, den funket ikke på meg.

Jeg var avhengig av nesespray i hvert fall 20 år med ett lite opphold før jeg ble avhengig igjen. Nå er jeg nesespray fri på 3. året. Så det går bra selvom man er avhengig lenge. Mannen min var også avhengig av nesespray i åresvis, men han ble henvist til ØNH spesialist og fikk ett par remedier der han skulle bruke en stund, husker ikke hva han fikk men han ble fort bra uten for mye ubehag. Jeg tok nedtrappingsmetoden. Gikk over til barnenesespray i kombo med Nasonex, så spraying annethvert nesebor så over til Nasonex annenhvert nesebor, så lenger og lenger mellom hver spray før jeg bare sluttet helt. Gikk noen uker fra jeg sluttet helt til jeg ble ok i nesa igjen. Helt bra ble Jeg vel ikke før det hadde gått noen måneder etter der -men det var levninger. Nå er jeg helt fin. Aldri mer den type nesespray ihvertfall🙈

Anonymkode: 76494...6e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kortisonnesespray som legen kan skrive ut. Du kan også kjøpe det uten resept på apoteket. Det er ingen quick fix, men kan hjelpe noe. Hyperton saltvannspray kan også brukes som erstatning for otrivin etc. 

Men for all del nå som du har klart såpass lang tid uten, så ikke fall for fristelsen for å begynne på igjen. Du vil bli hekta med én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta i et nesespor av gangen. 
men etter 14 dager, bør du slutte å være tett i det andre. Ellers er du sikkert tett av allergi eller noe annet

Anonymkode: e5d20...75d

Prøvde på det i 3 uker før jeg skifta til saltvann, det funket ikke. Men ja det kan jo hende det du sier at det kan være allergi, det har jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronpai skrev (1 time siden):

Det finnes kortisonnesespray som legen kan skrive ut. Du kan også kjøpe det uten resept på apoteket. Det er ingen quick fix, men kan hjelpe noe. Hyperton saltvannspray kan også brukes som erstatning for otrivin etc. 

Men for all del nå som du har klart såpass lang tid uten, så ikke fall for fristelsen for å begynne på igjen. Du vil bli hekta med én gang. 

Nei jeg vurderer sterkt å dra til legen. For er like før jeg kjøper meg otrivin igjen :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet etter 15 års avhengighet ved hjelp fra legen. Anbefaler absolutt å be om hjelp😊

Anonymkode: 365da...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sluttet etter 15 års avhengighet ved hjelp fra legen. Anbefaler absolutt å be om hjelp😊

Anonymkode: 365da...52a

Hva fikk du fra legen som hjalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier at en skal ta ett nesebor av gangen. Er det da at en sprayer fortatt det ene, men begynner avvenning på det andre? Jeg er ikke avhengig av Otrivin, så er mer nysgjerrig. Jeg har stort hull i neseveggen, så i praksis bare ett nesebor. Et et styr å stoppe neseblødning for å ta noe, og er jeg først tett så er jeg helt tett. Er det andre her med i praksis bare ett nesebor som har vært avhengig av Otrivin? Hvordan har dere løst avvenning da?

Har en jeg kjenner som har helt ødelagt nesen og luktesansen med Otrivin, så jeg står helt over. Har for allergi når jeg trenger det, og ellers til nøds saltvann. Beklager at jeg finner dette her litt interessant, men setter pris på å lære 🤓🧐

Anonymkode: 710d6...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv proponent (kjøp på f.eks farmasiet.no . Den åpner mye bedre enn saltvann og er heller ikke avhengighetsskapende 

Anonymkode: b5e17...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøv proponent (kjøp på f.eks farmasiet.no . Den åpner mye bedre enn saltvann og er heller ikke avhengighetsskapende 

Anonymkode: b5e17...5a5

Som nevnt i innlegget har jeg prøvd denne og denne har ikke funket 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier at en skal ta ett nesebor av gangen. Er det da at en sprayer fortatt det ene, men begynner avvenning på det andre? Jeg er ikke avhengig av Otrivin, så er mer nysgjerrig. Jeg har stort hull i neseveggen, så i praksis bare ett nesebor. Et et styr å stoppe neseblødning for å ta noe, og er jeg først tett så er jeg helt tett. Er det andre her med i praksis bare ett nesebor som har vært avhengig av Otrivin? Hvordan har dere løst avvenning da?

Har en jeg kjenner som har helt ødelagt nesen og luktesansen med Otrivin, så jeg står helt over. Har for allergi når jeg trenger det, og ellers til nøds saltvann. Beklager at jeg finner dette her litt interessant, men setter pris på å lære 🤓🧐

Slik jeg har gjort det , startet jeg å avenne det ene med at jeg hadde det helt tett og brukte otrivin i det andre, i håp om at det skulle løsne. Jeg følte ikke dette hjalp noe, så jeg stoppa helt med nese sprayen. 

Men som jeg har forstått det skal man da fortsette å ta otrivin i det ene nese bordet men ikke det andre, til den andre begynner å åpne seg igjen. Og når det har åpnet seg så slutter du helt med otrivin på det ene du har tatt det i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke slutte. Forblir heller avhengig når det er så jævlig å slutte, og å skulle gå ukesvis tett går bare ikke. 

Avventer til det kommer noe på markedet som fikser det litt lettere.. 

Anonymkode: 3d212...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg klarer ikke slutte. Forblir heller avhengig når det er så jævlig å slutte, og å skulle gå ukesvis tett går bare ikke. 

Avventer til det kommer noe på markedet som fikser det litt lettere.. 

Men hvorfor går du ikke til legen når andre sier du får annet som er betennelsesdempende for å bli kvitt avhengigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvorfor går du ikke til legen når andre sier du får annet som er betennelsesdempende for å bli kvitt avhengigheten?

Det fungerer ikke. Man må fortsatt lide seg gjennom å være ekstremt tett i ukesvis. Klarer det ikke og er ikke verdt det. Har jeg nesespray får jeg sove. Det får jeg ikke uten. 

Nesesprayavhengighet er noe av det jævligste så kan ikke advare folk nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det fungerer ikke. Man må fortsatt lide seg gjennom å være ekstremt tett i ukesvis. Klarer det ikke og er ikke verdt det. Har jeg nesespray får jeg sove. Det får jeg ikke uten. 

Nesesprayavhengighet er noe av det jævligste så kan ikke advare folk nok. 

Hva slags hjelp fikk du da?

jeg vet bare Moren min fikk hjelp, hun var Avhengig i mange år, heldigvis ikke ødelagt luktesansen men hun sliter med slimhinnene der det renner mye mer ut av nesa enn før.

Men når hun gikk til legen, fikk hun en kortison nese spray, og den hjalp så og si etter bare noen dager. Hun gikk ikke lenge med tett nese. Eneste minuset var at den nese sprayen tørket ut nesa hennes skikkelig, så hun måtte ofte rense med saltvann med alovera og med olje etterpå.

Kanskje det ville hjulpet deg å få en slik nese spray?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slik jeg har gjort det , startet jeg å avenne det ene med at jeg hadde det helt tett og brukte otrivin i det andre, i håp om at det skulle løsne. Jeg følte ikke dette hjalp noe, så jeg stoppa helt med nese sprayen. 

Men som jeg har forstått det skal man da fortsette å ta otrivin i det ene nese bordet men ikke det andre, til den andre begynner å åpne seg igjen. Og når det har åpnet seg så slutter du helt med otrivin på det ene du har tatt det i.

Skjønner da var det sånn jeg tolket det i teksten. Glad jeg ikke sliter med det for det hadde ikke fungert med min nese 🤪🫣 Tusen takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner da var det sånn jeg tolket det i teksten. Glad jeg ikke sliter med det for det hadde ikke fungert med min nese 🤪🫣 Tusen takk for svar 😊

Nei hold deg langt unna. Nesespray er helt jævlig. Synes synd på de som har vært det i mange år, for det er tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...