Gå til innhold

Hva syns du om røde kors gavetre? Kjøper du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

visp skrev (3 timer siden):

Jeg syns man kan holde seg til vann fra springen når man er blakk. Jeg bidrar heller til at folk skal få røyk og alkohol om de er avhengige og blakke. Brus er luksusvare.

Det er litt mye puddinger rundt omkring som ikke skjønner hva det vil si å være virkelig fattig. Selvfølgelig er dette en dust som utnytter systemet. Personen har nok null problem med å skaffe seg en sodastreamer selv. 

Oj for en julestemning du sprer 

Anonymkode: b417a...db7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får ungene det som kalendergave, og vi drar sammen til byen den dagen og kjøper gave som legges under treet. 

Anonymkode: 5058d...8ae

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Criss skrev (På 1.12.2024 den 22.31):

Har ikke sett ønsketre hos oss enda. I fjor kjøpte vi til en tenåring.

Nå har det kommet opp ønsketre hos oss også. Plukket med meg en ønskelapp fra gutt 13 år. Han ønsket seg ryggsekk/gavekort. Jeg bestilte en DB på nett og så skal jeg kjøpe et gavekort. Vi må pakke inn og levere innen 18.12.

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 3.12.2024 den 17.40):

Jeg syns man kan holde seg til vann fra springen når man er blakk. Jeg bidrar heller til at folk skal få røyk og alkohol om de er avhengige og blakke. Brus er luksusvare.

Det er litt mye puddinger rundt omkring som ikke skjønner hva det vil si å være virkelig fattig. Selvfølgelig er dette en dust som utnytter systemet. Personen har nok null problem med å skaffe seg en sodastreamer selv. 

Her bidrar jeg ikke til at noen får luksusvarer som overhodet ikke er nødvendige som alkohol og røyk /snus. Farrisvann fra vår Sodastream maskin er ikke luksus for oss,det bidrar til at jeg slipper å bære tunge farrisflasker fra butikken og vi sparer penger.

Anonymkode: 0ca6b...dcb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her bidrar jeg ikke til at noen får luksusvarer som overhodet ikke er nødvendige som alkohol og røyk /snus. Farrisvann fra vår Sodastream maskin er ikke luksus for oss,det bidrar til at jeg slipper å bære tunge farrisflasker fra butikken og vi sparer penger.

Vann fra springen er gratis, så du sparer ingenting. Og du slipper å bære tunge flasker fra butikken, for røropplegget bærer det for deg hjemme:)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er ønske om en kjøkkenmaskin på et ønsketre,blir det i det dyreste laget. For slike maskiner skal nok være ny og de er dyre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 13.43):

Nei. Jeg tror ikke på at familier har så lite penger at der ikke klarer å kjøpe gaver. 
Da har de prioritert økonomien feil, sikkert brukt for mye på pepsi max. Det er ikke min oppgave å støtte sånne. 

Anonymkode: 9e1e6...46e

For et idiotisk svar 

Anonymkode: eb78c...f30

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til denne ordningen. Men, butikkene rundt her setter ut en vogn hvor du kan donere ting. Hver gang jeg handler nå, kjøper noe ekstra som jeg legger i vognen. Sjekker forbruksdato og tenker jul. Sist var det en god kaffepose. Neste gang, kanskje noe snavel. Selv lever jeg stort sett på first price, med unntak i julen. Det jeg donerer er noe jeg ville spist selv. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å ønske seg kullsyremaskin når man er fattig?! Da skal man jo tross alt bare ligge på knær og be om hullete klær! Fy skam!

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (7 minutter siden):

Tenk å ønske seg kullsyremaskin når man er fattig?! Da skal man jo tross alt bare ligge på knær og be om hullete klær! Fy skam!

Dette var stygt sagt. Er det noen som ønsker seg kullsyremaskin?  Om noen ønsker seg dette er jeg enig. Kravstor og ikke skjønt hva det vil si å være fattig. Blir skremt noen ganger. For min del har det handlet om å ha mat på bordet. Ok, har alltid hatt mat, men ikke det sunneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 minutt siden):

Dette var stygt sagt. Er det noen som ønsker seg kullsyremaskin?  Om noen ønsker seg dette er jeg enig. Kravstor og ikke skjønt hva det vil si å være fattig. Blir skremt noen ganger. For min del har det handlet om å ha mat på bordet. Ok, har alltid hatt mat, men ikke det sunneste. 

Det er et ønske, ikke et krav. Ønsker en ikke å gi en slik gave lar en vær men fattige kan også ønske seg ting på kik linje som alle andre mennesker. En må ikke ønske seg gavekort på mat eller undertøy bare fordi en er fattig. Julen handler for de fleste av oss mennesker om ting vi kan klare oss uten. De aller fleste ville ikke satt pris på kneipbrød og vann fra springen på julaften, selv om vi kan overleve på det også. Hvorfor må fattige alltid ta til takke med det strengt minimume av hva en behøver for å overleve? Hvorfor kan ikke de fattige også få lov til å ønske seg noe som de ønsker rett og slett fordi de ønsker seg det? Hvem er du til å leke moralens vokter av andre mennesker sine ønsker? Vil du ikke gi en kullsyre maskin så lar du vær. Ingen som tvinger deg eller andre til å gi dette, så du trenger ikke bli skremt. 

Anonymkode: 53664...61a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er et ønske, ikke et krav. Ønsker en ikke å gi en slik gave lar en vær men fattige kan også ønske seg ting på kik linje som alle andre mennesker. En må ikke ønske seg gavekort på mat eller undertøy bare fordi en er fattig. Julen handler for de fleste av oss mennesker om ting vi kan klare oss uten. De aller fleste ville ikke satt pris på kneipbrød og vann fra springen på julaften, selv om vi kan overleve på det også. Hvorfor må fattige alltid ta til takke med det strengt minimume av hva en behøver for å overleve? Hvorfor kan ikke de fattige også få lov til å ønske seg noe som de ønsker rett og slett fordi de ønsker seg det? Hvem er du til å leke moralens vokter av andre mennesker sine ønsker? Vil du ikke gi en kullsyre maskin så lar du vær. Ingen som tvinger deg eller andre til å gi dette, så du trenger ikke bli skremt. 

Du har helt rett. Unnskyld, jeg tenkte på egen erfaring.  Har vært gjennom tøffe tak. Jeg har lært meg å være ydmyk. Jeg er ikke redd for  be om unnskyldning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg tror ikke på at familier har så lite penger at der ikke klarer å kjøpe gaver. 
Da har de prioritert økonomien feil, sikkert brukt for mye på pepsi max. Det er ikke min oppgave å støtte sånne. 

Tenk å være så uvitende. 

Anonymkode: 8a0b5...753

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (På 1.12.2024 den 22.37):

En voksen som har så lite at personen går til Røde Kors, bør ønske seg noe matnyttig. Brusmaskin er jo helt absurd for en voksen å ønske seg om man sitter veldig dårlig i det. 

Brusmaskin kan jo være veldig matnyttig om man drikker brus og har barn som liker brus, da det nok er billigere å lage brusen selv enn å kjøpe ferdig i butikk. Kan spare mye på det, samtidig som man gjør hverdagen bedre både for seg selv og barna. Folk med dårlig råd kan jo absolutt ha stor glede av noe sånt, og da synes jeg det er like greit å ønske seg som noe annet mer fornuftig.

Anonymkode: f0ba9...b99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 minutt siden):

Du har helt rett. Unnskyld, jeg tenkte på egen erfaring.  Har vært gjennom tøffe tak. Jeg har lært meg å være ydmyk. Jeg er ikke redd for  be om unnskyldning. 

❤️

Leit å høre om at du har hatt det tøft.

Jeg var kanskje litt hard, men opplever at de som har minst ikke kan be om noe annet ut over det absolutt aller mest prekære. Og det er jeg litt uenig i. Joda jeg er enig i at det ikke nytter å sitte å drikke vann med bobler i når kjøleskapet er tomt og strømmen er skrudd av, men dette er også ting en kan få dekket i mange situasjoner. Den gleden av å få noe en virkelig har ønsket seg, som en aldri trodde en skulle få fordi ønsket alltid ble forbigått kan være enorm. Og alle, enten de er kong Salomon eller Jørgen hattemaker kan få ønske seg det de vil til jul. Så er det jo opp til andre å plukke med seg både hvem de ønsker å gi til (alder) og hva de ønsker å kjøpe. Noen ønsker blir forbigått og noen ønsker handler om glede og å kunne få noe en både har bruk for som en ellers aldri kunne fått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 3.12.2024 den 17.40):

At det var?!? 

Røyk og alkohol er bedre enn brus? Er det noe jeg ikke skjønner her?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mardina skrev (15 minutter siden):

At det var?!? 

Røyk og alkohol er bedre enn brus? Er det noe jeg ikke skjønner her?

Kanskje visp synes mer synd på dem som er avhengige av røyk og alkohol, enn de som er avhengige av brus?
Merkelig prioritering ja, men hver sin smak...

Anonymkode: f0ba9...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke på at folk har dårlig råd? Du tror ikke på det når SSB publiserer statistikk på barnefattigdom? 

Anonymkode: b6257...634

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 time siden):

Nå kjenner jeg ikke til denne ordningen. Men, butikkene rundt her setter ut en vogn hvor du kan donere ting. Hver gang jeg handler nå, kjøper noe ekstra som jeg legger i vognen. Sjekker forbruksdato og tenker jul. Sist var det en god kaffepose. Neste gang, kanskje noe snavel. Selv lever jeg stort sett på first price, med unntak i julen. Det jeg donerer er noe jeg ville spist selv. 

Det kommer i tillegg til ønskene på treet. Mange har råd til å støtte begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...