AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Del Skrevet 30. november 2024 Stort sett alle tråder der noen spør om råd når man skal kjøpe seg ny bil, ender i en ordkrig for og imot elbiler. Noen er ihuge tilhengere av fossilbil, andre elbil. Klimahensyn, økonomi, bruksvennlighet osv, osv. Vi blir visst aldri enig. Men istedet for å kapre andre tråder her, kan man ikke heller få ut sin vrede på tråder som dette. Så jeg spør; Hva mener DU er pluss og minus med elbil og fossilbil? Tror du det er mulig å oppnå 100% utfasing av fossilbilen? Tror du elbilene vil "redde" verden? Tror du elbilen på sikt er 'bærekraftig'? Og ikke minst. Er dette noe å være bekymret over; https://e24.no/naeringsliv/i/zAVR19/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #2 Del Skrevet 30. november 2024 Det varierer nok litt om man snakker individuelt eller på et overordnet nivå. For meg personlig er det bare ulemper. Anonymkode: 64dee...3dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 Minus med elbil: Dyrt mår nor må byttes av deler. Fort rundt 50.000,- for frontlykt. Kort rekkevidde på kalde dager Oppnår vel 100% utfasing når vi ikke har noe valg lengre, men da er det påtvinget. Elbier redder ikke verden. Å tro det er som å tro på julenissen(ja de finnes de som på ham) Neppe bærekraftig! Vi må også grave opp enorme områder med myr for å sette opp vindturbiner, er det så smart? Nei! Bare å se på norgeskartet med satelittbilder, det er ikke mulighet for drivveridig skog på slik grunn. Ja, vi bør være bekymret med alt som er kineserne slitt ”eget”! Mye lages i landet av mange, men må kunne stole på de. Anonymkode: 51520...df5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #4 Del Skrevet 30. november 2024 Minus med Elbil: Rekkevidde, særlig i høyere hastigheter, ikke brukbar på lengre strekninger med mindre man vil stå i ladekø titt og ofte. Mer enn halvering av rekkevidde på vinteren Er en elefant på glatta, må ha piggdekk og være veldig forsiktig på gassen. Elbilproduksjon er ikke bærekraftig med priser og HMS-regler på arbeidsplassene i Europa, derfor må alle elbiler produserer i Kina i fremtiden. Kineiske elbiler sender enorme mengder data tilbake til Kina (samt Russland og forsåvidt USA), og ingen har kontroll på hva det brukes til. Fordel med elbil: Norske myndigheter sponser elbiler (43 milliarder i 2023) som gjør prisen lavere enn bensin/diesel/hybrid. Anonymkode: 77e63...e9d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #5 Del Skrevet 1. desember 2024 Fordeler: * Enkel, konkurranseløs rimelig i bruk * Fantastisk plassutnyttelse innvendig * Stillegående * Sterke * Rimelig og enkel service * Lettere å fikse selv * Du slipper stinkende bensinstasjoner fulle av fristende, men helseskadelig mat * Avgiftsfordeler her og der, og lavere bomutgifter * Miljøfordeler lokalt (luftforurensning) og globalt (mindre forurensende i bruk) Ulemper: * Gubbenorge er støkk på 90-tallet og skal uoppfordret fortelle deg hvor god en 30 år gammel Mercedes er, eller at det er dyrt å skifte batteri, noe vi etter 15 år med masse elbiler på veien vet nesten aldri skjer * Litt mer planleggingsbehov på langtur, der du får sett og opplevd mer enn tidligere * Høyere strømregning, av og til 50 kr mer per fylling (istdf. 1200 kr for 95 bensin på samme strekning dog), og sommerstid kanskje bare 2-5 kr per fylling fordi du må betale nettleie selv om strømmen er minus-priset Anonymkode: 6abdf...539 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #6 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Minus med elbil: Dyrt mår nor må byttes av deler. Fort rundt 50.000,- for frontlykt. Anonymkode: 51520...df5 Dette har da ingenting med elbil eller ikke å gjøre. Matrix frontlykt til en Tesla koster rundt 4000,- mens tilsvarende frontlykt til en fossil Audi koster fort over 50.000,-. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #7 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Minus med Elbil: Rekkevidde, særlig i høyere hastigheter, ikke brukbar på lengre strekninger med mindre man vil stå i ladekø titt og ofte. Mer enn halvering av rekkevidde på vinteren Er en elefant på glatta, må ha piggdekk og være veldig forsiktig på gassen. Elbilproduksjon er ikke bærekraftig med priser og HMS-regler på arbeidsplassene i Europa, derfor må alle elbiler produserer i Kina i fremtiden. Anonymkode: 77e63...e9d Ladekø har jeg ikke stått i siden 2017, og jeg lader svært mye på hurtiglader. Tesla sine stasjoner har ofte 40+ ladere, skulle det være kø blir det en ny lader ledig ca. hvert minutt, så ventetiden blir i så fall kort. Halvering av rekkevidde gjelder kun gamle modeller uten varmepumpe. Andelen piggdekk på elbiler er lavere enn for fossilbiler. Antispinn-systemene på elbiler er mye mer responsive, så man må være mindre forsiktig med gasspedalen der. Tesla produserer masse biler i Berlin og tjener store penger på det, så det ser ikke ut som at det er noe problem å produsere biler i Europa. Det er vel heller utviklingen som er problemer ser det ut som, spesielt softwareutviklingen sliter de europeiske produsentene stort med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #8 Del Skrevet 1. desember 2024 Det eneste jeg kan komme på er at jeg må planlegge langkjøring. Ingen problemer selv om rekkevidden går ned på vinteren. Kan lade hjemme for en billigere penge enn diesel/bensin. Anonymkode: fc7c6...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #9 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (23 minutter siden): Ladekø har jeg ikke stått i siden 2017, og jeg lader svært mye på hurtiglader. Tesla sine stasjoner har ofte 40+ ladere, skulle det være kø blir det en ny lader ledig ca. hvert minutt, så ventetiden blir i så fall kort. Halvering av rekkevidde gjelder kun gamle modeller uten varmepumpe. Andelen piggdekk på elbiler er lavere enn for fossilbiler. Antispinn-systemene på elbiler er mye mer responsive, så man må være mindre forsiktig med gasspedalen der. Tesla produserer masse biler i Berlin og tjener store penger på det, så det ser ikke ut som at det er noe problem å produsere biler i Europa. Det er vel heller utviklingen som er problemer ser det ut som, spesielt softwareutviklingen sliter de europeiske produsentene stort med. Varmepumpe har vel ingen ting med rekkevidden å si. Kun at den får opp varmen i kupeen før du kjører. Forvarming, gjør at den lader litt raskere når batteriet er kaldt. Rekkevidden blir nesten halvert på vinteren, det er den sure fakta... Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #10 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Varmepumpe har vel ingen ting med rekkevidden å si. Kun at den får opp varmen i kupeen før du kjører. Forvarming, gjør at den lader litt raskere når batteriet er kaldt. Rekkevidden blir nesten halvert på vinteren, det er den sure fakta... Anonymkode: 991ea...597 Hæ? Selvsagt har varmepumpe svært mye å si, uavhengig av om du forvarmer eller ikke. Teslaen jeg kjører nå bruker kanskje rundt 1kW til å holde varmen under kjøring i kulde, mens den gamle Leafen vi hadde før brukte 4-5kW. Rekkeviddetapet nå ligger på 1/4 til 1/3 avhengig av føre og temperatur. Rundt 0 grader og noen cm slaps i veien er faktisk det aller verste, pga. høy rullemotstand. Hurtiglading på tur går akkurat like fort som på sommeren da den varmer opp batteriet på forhånd når man navigerer til en hurtiglader. Dog selvsagt kun om man har rekkevidde nok til å både nå frem og varme batteriet. Hvis ikke droppes forvarming av batteri og lading går tregere i starten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #11 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (20 minutter siden): Hæ? Selvsagt har varmepumpe svært mye å si, uavhengig av om du forvarmer eller ikke. Teslaen jeg kjører nå bruker kanskje rundt 1kW til å holde varmen under kjøring i kulde, mens den gamle Leafen vi hadde før brukte 4-5kW. Rekkeviddetapet nå ligger på 1/4 til 1/3 avhengig av føre og temperatur. Rundt 0 grader og noen cm slaps i veien er faktisk det aller verste, pga. høy rullemotstand. Hurtiglading på tur går akkurat like fort som på sommeren da den varmer opp batteriet på forhånd når man navigerer til en hurtiglader. Dog selvsagt kun om man har rekkevidde nok til å både nå frem og varme batteriet. Hvis ikke droppes forvarming av batteri og lading går tregere i starten. Mulig det er særegent for Tesla, men at rekkeviddetapet på vinteren er stort, er ingen hemmelighet. Varmepume eller ikke. Anonymkode: 991ea...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. desember 2024 #12 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mulig det er særegent for Tesla, men at rekkeviddetapet på vinteren er stort, er ingen hemmelighet. Varmepume eller ikke. Anonymkode: 991ea...597 Neida, alle moderne elbiler klarer seg bra i kulda. Les gjerne Motors siste vintertest, der rekkeviddetapet på vintersføre varierte fra 10% til 30% sånn circa: https://www.motor.no/bil/her-er-resultatene-fra-rekkeviddetesten-vinteren-2024/264144 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #13 Del Skrevet 1. desember 2024 -jk- skrev (1 time siden): Dette har da ingenting med elbil eller ikke å gjøre. Matrix frontlykt til en Tesla koster rundt 4000,- mens tilsvarende frontlykt til en fossil Audi koster fort over 50.000,-. Ingen bensin/diesel bil har så dyre frontlykter. Hadde de hatt det, hadde det vert skrevet om for lenge siden, eller sammelignet med dagens elbiler. Så der skøyt du skivebom i din påstand! Anonymkode: 51520...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 1. desember 2024 #14 Del Skrevet 1. desember 2024 Fordeler: * Langt rimeligere i drift * Stillegående * Billigere reparasjoner da de vanligste slitedelene fra fossilbiler ikke trengs * Ofte sterk med mange hk * Fortsatt avgiftsvennlig * God dekning på ladere nå både i Norge og vestre Europa * Flere steder fortsatt lov å bruke i kollektivfelt * Ingen ekkel eksos Ulemper: * Kan være dyrt å investere i elbil, i hvert fall om man trenger høy rekkevidde og stor hengerkapasitet * Noe rekkeviddetap i vinterhalvåret og i høye hastigheter * Litt økt risiko for høye utgifter etter batteriets garanti utløper Etter å ha hatt elbil i mange år skal jeg aldri ha fossilbil igjen. Trenger sjeldent å lade ute men gjør det gladelig på langtur (alle trenger en pause etter 3-4 timers kjøring uansett). Vi sparer mye på elbil og har kunnet kjøpe dyrere bil enn før ettersom de løpende kostnadene er såpass lave. Bilen vi hadde før hadde nesten ikke rekkeviddetap på vinter. Den vi har nå har litt mer, men det er trolig fordi den er større, tyngre og kjører 4WD. Fortsatt holder det i massevis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #15 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ingen bensin/diesel bil har så dyre frontlykter. Hadde de hatt det, hadde det vert skrevet om for lenge siden, eller sammelignet med dagens elbiler. Så der skøyt du skivebom i din påstand! Anonymkode: 51520...df5 Her tar du desverre feil, på min 2021 Mercedes E klasse diesel kostet venstre hovedlykt og styringsenhet 58.000 når den måtte byttes i fjor vår. Anonymkode: 6dd74...aa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #16 Del Skrevet 1. desember 2024 Har hørt det er forurensende med motoren. Men liker elbiler. Er dyrt å kjøpe en, sammenlignet med hvor billig du kan kjøpe en bensin/diesel brukt, men om man har råd så tror jeg at elbiler er bra. Var skeptisk først, men har lyst till å kjøre opp nå når noen jeg kjenner har skaffet seg elbil. Fancy. Eneste er at de er så stille at det kan være farlig for liv, fordi du blir kanskje ikke varselt om at den kommer imot deg om den kommer fort og kroppen ikke rekker å kjenne den, noe er i nærheten tilstedeværelsen. Anonymkode: 8a955...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #17 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ingen bensin/diesel bil har så dyre frontlykter. Hadde de hatt det, hadde det vert skrevet om for lenge siden, eller sammelignet med dagens elbiler. Så der skøyt du skivebom i din påstand! Anonymkode: 51520...df5 Flere fossilbiler har så dyre lykter, har mange år i bilbransjen og vet vi fikk inn lykter til over 50 000 allerede for nesten 10 år siden, det finnes ingen logisk forklaring på at lykt til en elbil skal koste noe mer enn til en fossilbil, jeg måtte forresten ut med langt over 15 000 for ei frontlykt til en gammel Avensis for 6-7 år siden. Anonymkode: c4b7d...cb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 1. desember 2024 #18 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) _ Endret 1. desember 2024 av bvp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #19 Del Skrevet 1. desember 2024 Fordeler: Svært behagelige å kjøre Billig. Betaler over 3000,- i måneden på bensin. Strømregninga denne måneden kom på 500,-, og det er med lading Mer miljøvennlig i drift. Rekkevidden er kort i kulden, men veldig bra i varmen. Avgiftsvennlig Ulemper: TUNGE. Og har man ikke 4-hjulstrekk og piggdekk; helt håpløse på glatta. Min lille fisebensinbil fyker opp bakkene omtrent uansett. Elbilen mister all kraft og stopper. Batteriproduksjon er svært miljøskadelig og når batteriet er ferdig er dette også miljøskadelig. Anonymkode: 9f5d3...4ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #20 Del Skrevet 1. desember 2024 Fordeler: Ingen egentlig - for meg personlig, som kjører under 8000km i året, og har en fantastisk komfortabel BMW diesel-bil (med lite utslipp) 1 tank varer en mnd - beste bilen jeg noensinne har hatt - slipper rekkevidde-angst og planlegging + investering i elbil-lader Forhjulstrekk - kommer frem overalt uten piggdekk. Ulemper: Gjør seg avhengig av strøm - strømprisene øker - batteriene fortsatt for dårlige til å vare like lenge som en diesel-bil - og når man har oppnådd tilstrekkelig stor elbil-andel i samfunnet/Europa har man tilrettelagt for ny krigføring fra våre fiender som Russland, Nord-Korea, Kina, etc. Dette har Trump forstått. og er en av årsakene til at han motsetter seg det grønne skiftet 😉 De kan da på et øyeblikk sette ut hele samfunnet av drift ved hybrid--krigføring - der all infrastruktur blir lammet. Ønsker man virkelig å bli så sårbare?? Anonymkode: 7361e...453 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå