Gå til innhold

Hva kan barnevernet hjelpe med i foreldrekonflikter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe de kan gjøre? 
Vet om en situasjon hvor far trakasserer mor ved å dra inn offentlige instanser, oppsøke personer i familien til mor som han vet har utfordringer, for å skape vanskeligheter. Han manipulerer også barnet. 
Trakasseringen har vært såpass grov at mor sliter med å håndtere konflikten og er helt utkjørt. 
Hva er det barnevernet kan gjøre i slike tilfeller? 

Anonymkode: f448f...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke all verdens. 

Råd og veiledning til foresatte, eventuelt samtaler med barnet, bistand til dialog mellom instanser. Noen ganger kan vi få bedre oversikt over situasjonen fordi vi får inn informasjon fra flere instanser (familievernet kan f.eks i liten grad få informasjon om barnet fra andre enn foreldrene). Vitne i rettsprosesser om det kommer til det. 

Anonymkode: 4d72b...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke all verdens. 

Råd og veiledning til foresatte, eventuelt samtaler med barnet, bistand til dialog mellom instanser. Noen ganger kan vi få bedre oversikt over situasjonen fordi vi får inn informasjon fra flere instanser (familievernet kan f.eks i liten grad få informasjon om barnet fra andre enn foreldrene). Vitne i rettsprosesser om det kommer til det. 

Hva om det er så ille at det regnes som omsorgssvikt? Kan de fortsatt ikke gjøre noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan gjøre ting verre 

Anonymkode: a39b4...a8a

På hvordan måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva om det er så ille at det regnes som omsorgssvikt? Kan de fortsatt ikke gjøre noe? 

Høygradig foreldrekonflikt gir stort sett alltid svikt i omsorgen. De tiltakene jeg nevner er de vanligste. 

Jeg har ved én anledning (på sytten år i yrket) bistått i å akuttplassere et barn hos én av foreldrene i påvente av rettslig behandling etter barneloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor må starte å samle dokumentasjon for rettssak og kreve hovedomsorgen.

Involver politi om han trakasserer og skremmer sårbare personer. Be om besøksforbud. Dokumenter alt.

Barnevernet kan verken fikse situasjonen eller far. De har ingen rolle i konflikten. Så lenge barnet får mat og primærbehov ivaretatt, så er det ingen lov som forbyr far å være sint på mor og fortelle det til ungene sine.

Anonymkode: 72a3f...d90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått veldig god hjelp av forebyggende barnevern til å håndtere en liknende situasjon. De gikk i dialog med far, var til veldig god støtte for meg og hjalp til så barna fikk den hjelpen de trenger med å bearbeide traumer og manipulering. 

Anonymkode: b67bd...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noe de kan gjøre? 
Vet om en situasjon hvor far trakasserer mor ved å dra inn offentlige instanser, oppsøke personer i familien til mor som han vet har utfordringer, for å skape vanskeligheter. Han manipulerer også barnet. 
Trakasseringen har vært såpass grov at mor sliter med å håndtere konflikten og er helt utkjørt. 
Hva er det barnevernet kan gjøre i slike tilfeller? 

Kan tenke meg at hadde det vært omvendt , hadde mor blitt fratatt barnet og politianmeldt. Men siden det er far så slipper han alltid unna. Om noen melder far til bv så er det mor de undersøker , tragisk!

Om far bruker alkohol,narkotika,vold,overgrep osv så skal han alltid få samvær, SYKT men sant! Om mor gjør en liten feil som ikke er farlig eller skadelig, så skal du se bv kommer.. Skjønn det den som vil!

Anonymkode: aae74...4e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 17.34):

Har fått veldig god hjelp av forebyggende barnevern til å håndtere en liknende situasjon. De gikk i dialog med far, var til veldig god støtte for meg og hjalp til så barna fikk den hjelpen de trenger med å bearbeide traumer og manipulering. 

Anonymkode: b67bd...2f0

Hvilken hjelp fikk barna? Psykolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sa her: BV tilbyr hjelp men kan ikke tvinge noen til å ta i mot hjelpen". Min eks og jeg har gått et ti-talls kurs og diverse oppigjennom, med lite bedring da eksen tror "jobben" består av å delta på kursene. Total mangel på selvinnsikt og komprissvilje. 

Anonymkode: e6825...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hadde de en innledende samtale for å sjekker om jeg klarte å skjerme barna fra konflikten, som de mente at jeg klarte fint.

Og siden det var eneste bekymring ville de da henlegge uten å åpne undersøkelsessak. Hvis ikke hadde de åpnet undersøkelse, sa de.

(Nå ba jeg om at de ikke skulle henlegge slik at jeg kunne få mer hjelp og støtte, så endte med laaaang undersøkelsessak hvor de stadfestet at jeg gav god omsorg selv om jeg var utslitt og hadde hatt behov for hjelp, men det var ikke deres ansvar, ergo avslag på hjelpetiltak…) 

Anonymkode: 482af...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde forøvrig hele kontakten med barnevernet som en stor belastning med masse byråkrati og lite handling, samt sårt at det ble omtalt som foreldrekonflikt når det var brudd jeg endelig klarte gjennomføre pga vold.

Til og med politiet omtalte det som konfliktfylt og ikke trusler/vold i nære relasjoner når jeg måtte ha hjelp for å få han ut av mitt hjem med sovende barn. 

Anonymkode: 482af...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjør ingenting. Bvt «diagnostiserte» oss som høykonflikts foreldre. De gjorde ingenting. Men holdt oss undre bvt i tre år. Sak henlagt. 

Anonymkode: 79776...a2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at de ikke vil ta i samlivsbruddkonflikter med ildtang, så lenge begge foreldre er rimelig ressurssterke og oppegående. Jeg (senere vi) fikk null hjelp med villstyrig eks som til slutt saboterte samværet fullstendig ved hjelp av følelsesmessig manipulasjon, løgn og utpressing. Har aldri følt meg så maktesløs.

Anonymkode: f3afc...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 17.21):

De kan gjøre ting verre 

Anonymkode: a39b4...a8a

Slike kommentarer gjør meg regelrett forbanna! Enten har du lest deg fremt til en mening basert på ensidige kommentarer fra mennesker som ikke har klart å ta i mor hjelp, eller så er du en av de selv.

Selvsagt vil barnevernet kunne tilby verktøy for å hjelpe. Fokuset til barneverntjenesten er barna, men de hjelper barna ved å kunne veilede foreldre. Å be om hjelp selv er et kjempepluss, spesielt hvis alternativet er å stå i det til det blir enda verre.

Det er da en selvfølge at minst en av foreldrene evner å ta i mot denne veiledningen/hjelpen. Hvis det stopper der sitter barneverntjenesten hjelpeløs tilbake.

Ikke bare er det en fin mulighet til å bli bedre i foreldrerollen, man vil også få dokumentert omsorgsevnen i begge leirer.

Slutt å snakk ned barneverntjenesten. De som gjør barneverntjenesten dårlige er faktisk de som kritiserer den hardt uten grunnlag.

Anonymkode: f9a15...d64

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 17.31):

Høygradig foreldrekonflikt gir stort sett alltid svikt i omsorgen. De tiltakene jeg nevner er de vanligste. 

Jeg har ved én anledning (på sytten år i yrket) bistått i å akuttplassere et barn hos én av foreldrene i påvente av rettslig behandling etter barneloven. 

Har opplevd å måtte gjøre det 2 ganger, men har flere ganger plassert barnet / barna i øvrig familie pga. stor konflikt mellom foreldrene. I de fleste tilfeller har vi fått til frivillig plassering. I plasseringsperioden har vi jobbet intenst med veiledning, familieterapi med fokus på dynamikk, forventninger, avklaringer og samarbeid, og de fleste saker har endt opp i tingretten. Men med et litt bedre utgangspunkt enn før. 

Anonymkode: e71f5...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har opplevd å måtte gjøre det 2 ganger, men har flere ganger plassert barnet / barna i øvrig familie pga. stor konflikt mellom foreldrene. I de fleste tilfeller har vi fått til frivillig plassering. I plasseringsperioden har vi jobbet intenst med veiledning, familieterapi med fokus på dynamikk, forventninger, avklaringer og samarbeid, og de fleste saker har endt opp i tingretten. Men med et litt bedre utgangspunkt enn før. 

Men kan de gjøre det dersom kun den ene forelderen skaper konfliktene? Altså å ta barnet og flytte det hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan de gjøre det dersom kun den ene forelderen skaper konfliktene? Altså å ta barnet og flytte det hjemmefra. 

Har aldri opplevd at det kun er den ene forelderen. Det kan være at den ene er litt værre enn den andre og at en part er mer pådriver enn den andre, men min erfaring er at konfliktene har oppstått i en unsunn / ufrisk dynamikk, uklare forventninger, ulike opplevelser av bruddet, uavklarte hendelser i forholdet, mange / dårlig kommunikasjon og dialog etc. og at konflikten omhandler begge parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har aldri opplevd at det kun er den ene forelderen. Det kan være at den ene er litt værre enn den andre og at en part er mer pådriver enn den andre, men min erfaring er at konfliktene har oppstått i en unsunn / ufrisk dynamikk, uklare forventninger, ulike opplevelser av bruddet, uavklarte hendelser i forholdet, mange / dårlig kommunikasjon og dialog etc. og at konflikten omhandler begge parter. 

Dette er virkelig kun den ene forelderen. Jeg er så konfliktsky som man får det, å har fortsatt til gode å ikke kunne samarbeide med andre, bortsett fra denne personen. Om man ikke klarer å samarbeide med meg, har man virkelig et personlighetsproblem.

Jeg har satt ned foten noen ganger, å da med oppfordring fra andre rundt. Det vil si at konfliktene oppstår dersom jeg ikke legger meg flat gang etter gang, eller lar meg kjøre over totalt. Så på den måten kan du  si at jeg er en del av konflikten, ved at jeg for eksempel setter ned foten til helt urimelige forslag som at jeg skal kjøpe alt til barnet å han skal ikke handle noe. Men er det å skape konflikt? Det å si at «hey. Dette er et urimelig forslag» og han deretter setter i gang et stort styr som følge av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...