Gå til innhold

Røde kors juletre. Hvorfor så mange ønsker om klær , ikke leker ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes så røde kors sine juletrær der man kan kjøpe gaver til barn feks «gutt 7 år vinterdress strl 122» 

men det jeg stusser over er at det er nesten utelukkende ønsker om klær og sko? Er ikke poenget at barn skal slippe å ikke ha noe under juletre men ha en like fin jul som andre ? Er det ingen foreldre som ønsker barna sine vanlige leker? Er ikke det litt trist i grunn? Jeg kjøpte til to barn der der var ønsket vintertøy. Møtte en ved gavekonteineren som sa det er ikke sikkert alle disse ønskene er til jul engang, men fattige familier som ikke har råd til vintertøy. Det gåt rett i bruk og havner ikke uten trær. Mange kan ha mange barn men ikke rå og kle dem

kan dette stemme? Er det ikke litt missvisende disse trene da? Man tror man kjøper julegaver til barn men så blir det ikke del av å redde jula deres uansett? Juletreet blir like tomt?

noen som har lagt ønsket til barna under røde kors, hvorfor ønsker dere ikke at barna skal få leker ?

bor i en by på Østlandet, men ikke Oslo 

Anonymkode: 2a049...10d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever mange "jeg tror", "jeg føler". Jeg ser ikke poenget i tro og føle og mene så mye når det kommer til dette. Enten kjøper en gave og gir eller så gjør en ikke det. 

Vi ser det jo hele tiden av ressurssterke familier som gir nytte gaver i kalendergaver og en trenger heller ikke være fattig og henge opp ønsker på et tre for å gi barn gaver de trenger fremfor et tonn med nye leker. Det er ikke kriminelt å gi barn noe de faktisk har bruk for kontra leker. Det er ikke slik at barn skal ha leker til jul og hvis ikke så er det synd i barna. 

Anonymkode: 16313...600

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har det alltid vært vanlig at barn også har fått ting de trenger til jul, ikke kun leker. Det er også mange som blir glade for klær. Det er da vel nok av historier om barn som leker med en leke i ti minutter etter den er pakka opp, og så glemmes den. 

For det andre så er det svært mange som sliter med å kjøpe det mest nødvendige til barna sine. Det er jo disse som gjerne leverer julegaveønsker til Røde Kors. Beklager, men du virker blind for livets realiteter, og ikke særlig bevisst hva sosiale ulikheter dreier seg om i praksis. Selvsagt er det en del av å redde jula deres (ref at det er vanlig å gi bruksting til jul), men kanskje du i tillegg kan bidra til å redde hele vintersesongen deres ved å kjøpe varme klær for sesongen?  Kanskje kan du ta bort en bekymring for familien? Noen av disse barna har aldri fått nye klær før. Kanskje kan vinterklær fra Røde Kors-treet gjøre at man kan kjøpe det man trenger for å gi barna sine en julefeiring. 

Jul er dyrt, barn er dyrt, alt er dyrt. For mennesker med dårlig økonomi kan det å feire kulturelle høytider velte økonomien i månedsvis. Det er utrolig mye tabu og skam knyttet til økonomi, særlig når det toucher foreldrerollen, eller fører til at man ikke kan leve opp til forventninger om hva barn skal ha. Det gjelder alt fra å dekke basisbehov, til andre ting de trenger eller vil ha. Kult at foreldre i denne situasjonen svelger stoltheten og setter barna først, og tør ta imot hjelp fra juletreet til Røde Kors. Uansett hvor gaveønsket befinner seg på skalaen mellom basisbehov som klær og "totalt unødvendig leke". 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier mange som har ønsker hvor det er tydelig at foreldrene har bestemt ønsket og ikke barna. Jeg kjøper som regel 2 eller 3 gaver fra Røde kirs juletreet, men tar kun de hjertene hvor det er ett reelt ønske fra ett barn. Jeg har aldri og kommer aldri til å kjøpe klær eller sko til ett barn fra Røde Kors sitt juletre.

Anonymkode: 42131...6d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri presenterer til barna på slike trær, det er alltid noen som kjøper til de. Jeg tar alltid til voksne slik at også de kan få noe fordi jeg er lei av dette at julen bare er for barn. Jeg stiller heller aldri spørsmål omkring ønskene, ønskene må ikke moralsk forsvares for giveren. Noen ønsker leker men det må da være langt mer innenfor å gi gaver det er bruk og behov for om en først skal drive å måtte ha grunner for å kunne gi. 

Anonymkode: c4e54...839

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er som du sier mange som har ønsker hvor det er tydelig at foreldrene har bestemt ønsket og ikke barna. Jeg kjøper som regel 2 eller 3 gaver fra Røde kirs juletreet, men tar kun de hjertene hvor det er ett reelt ønske fra ett barn. Jeg har aldri og kommer aldri til å kjøpe klær eller sko til ett barn fra Røde Kors sitt juletre.

Du tror ikke at en 7-åring som mangler vinterstøvler og VET at mamma ikke har penger til å kjøpe nye, helt genuint kan ønske seg de støvlene, sterkere enn barn som aldri har manglet noe ønsker seg leker? Barn som lever i fattigdom lærer seg hva som er viktig, på en måte mange barn (og voksne) aldri må. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts her

jeg tar imot kritikken jeg får. Min formulering var vel litt kynisk. Jeg sier det ikke er galt at barn får vinterdress, votter og sko. Men er dette ønske fra barna? Virkelig? 

Jula er magisk for unger. Det unger ønsker seg er leker. Det er det de drømmer om. Først når de er eldre gleder de seg over klær. Derfor mener jeg det er litt synd at kun ønsker om klær og utstyr står på lista. Når agendaen er at man skal gi barn en fin jul slik at de ikke føler seg anderledes enn andre barn.

At lille Ole som lever i fattigdom kan åpne et helt nytt legpsett til jul og kose seg med det, akkurat som vennen sin Per som ikke vokser opp i fattigdom . Og ikke føle seg andrerledes denne dagen i årer. Han åpner er vinterdress er han varm på skolen ja. Men får ikke oppleven gleden å av åpne leker . Ellers åpnes det før jul og treeet er like tomt

så får klær og andre ting bli gitt på en annen mått. Skulle ønske disse trærne handlet om hva barna ville ha for en magisk jul som barna vil 

såklart trenger de vintertøy og sko også

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle? Leker kan man få temmelig billig, vinterklær er dyrt. Hvis familien får vintertøyet fra et slikt gavetre, kan de kjøpe leker selv og legge under juletreet. Barna får en like fin jul som alle andre.

Anonymkode: 75396...ea9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått muligheten til å få gaver til barna gjennom denne typen opplegg - man får det fra instanser rundt barna, vi fikk skjemaet fra helsesykepleieren. Helsesykepleieren oppfordret til at vi foreldre skal skrive nyttige ting på listen, og så kan man ønske én ting som er gøy for barna. Har tidligere vært at man kan sette opp en liste med 3 ting, i år var det 2.

Anonymkode: 27edc...413

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått muligheten til å få gaver til barna gjennom denne typen opplegg - man får det fra instanser rundt barna, vi fikk skjemaet fra helsesykepleieren. Helsesykepleieren oppfordret til at vi foreldre skal skrive nyttige ting på listen, og så kan man ønske én ting som er gøy for barna. Har tidligere vært at man kan sette opp en liste med 3 ting, i år var det 2.

Anonymkode: 27edc...413

Ts her

så tøft og fint av det å dele. Men siden du da fikk nødvendighetsting via juletre, gjorde det at du kunne kjøpe litt leker til ungene selv ? 

som ei som svarte over deg sa til meg. Kanskje foreldrene selv får råd til leker til barna når de får vintertøy dekt av andre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har en sammenheng at de som går til det punktet og setter opp en ønskeliste til barna på et slikt tre fokuserer på det barna trenger mest. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdress og vintersko i gave til barn er vel egentlig en gave til foreldrene. Enig i at et togsett eller hva det stod ville vært langt mer en gave til barnet. Skjønner forøvrig at for noen måå klær prioriteres. 

Jeg har forøvrig også stusset på at ønskene er stort sett vinterdress, vintersko, ullklær etc. Jeg får ikke deltatt på dette da jeg ikke har råd.

Anonymkode: 7d43c...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Daria skrev (På 30.11.2024 den 16.58):

Du tror ikke at en 7-åring som mangler vinterstøvler og VET at mamma ikke har penger til å kjøpe nye, helt genuint kan ønske seg de støvlene, sterkere enn barn som aldri har manglet noe ønsker seg leker? Barn som lever i fattigdom lærer seg hva som er viktig, på en måte mange barn (og voksne) aldri må. 

Dette!!!

Anonymkode: fb7bc...624

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 17.00):

ts her

jeg tar imot kritikken jeg får. Min formulering var vel litt kynisk. Jeg sier det ikke er galt at barn får vinterdress, votter og sko. Men er dette ønske fra barna? Virkelig? 

Jula er magisk for unger. Det unger ønsker seg er leker. Det er det de drømmer om. Først når de er eldre gleder de seg over klær. Derfor mener jeg det er litt synd at kun ønsker om klær og utstyr står på lista. Når agendaen er at man skal gi barn en fin jul slik at de ikke føler seg anderledes enn andre barn.

At lille Ole som lever i fattigdom kan åpne et helt nytt legpsett til jul og kose seg med det, akkurat som vennen sin Per som ikke vokser opp i fattigdom . Og ikke føle seg andrerledes denne dagen i årer. Han åpner er vinterdress er han varm på skolen ja. Men får ikke oppleven gleden å av åpne leker . Ellers åpnes det før jul og treeet er like tomt

så får klær og andre ting bli gitt på en annen mått. Skulle ønske disse trærne handlet om hva barna ville ha for en magisk jul som barna vil 

Tro meg, det er mye vondere for Ole å gå rundt uten skikkelige vinterklær fullt klar over at foreldrene så gjerne skulle kjøpt, men ikke har råd, enn det er å ikke få åpne et legosett. Magisk (materiell) jul er er gode ikke alle har råd til. Jeg blir glad av at du skriver at du tar kritikken til deg. For meg som har vokst opp med foreldre med dårlig råd var det første innlegget som å lese noen be folk spise kake. Takk for at du lyttet til hva folk skrev!

Anonymkode: fb7bc...624

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med pakker fra ønsketrær/lokale varianter. Flytta mye, så har vel vært gjennom det som finnes av hjelpetiltak til jul. 

Jeg var en av 6åringene som ønska meg vintersko. Jeg ville ha sånne vintersko som de andre hadde, og ikke utslitte og ødelagte sko 7 barn allerede har brukt. Leker hadde vi uansett, det fikk vi av andre barn, og det kan fint kjøpes på bruktbutikken. Lekene er hjemme (og dit kommer ingen andre barn), klærne ser alle i klassen, alle på skolen. Det er med nye klær jeg fikk oppleve å være normal.

Du kan jo om så legge ved en liten boks lego sammen med klærne? Men igjen: for meg var klærne viktigst. Ville heller ha kule sokker med pokemon enn å få pokemonfigurer.

Anonymkode: 4f846...cd5

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 17.00):

ts her

Er ikke sikkert at de «gaveønskene» ligger under juletreet. Men om man får en vinterdress til barnet så kanskje man har penger til å kjøpe noe personlig selv å legge under treet. 

Anonymkode: f80a0...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke være temmelig åpenbart at pri 1 om man har skikkelig dårlig råd, er å skaffe det barnet absolutt trenger? 

Barnet trenger ikke leker, men det å være uten vinterdress, votter, luer, og andre ting, er helt krise. 

Om man ikke har råd til dette, faktisk virkelig ikke råd, så er det jo helt idiotisk å heller ønske at noen kjøper et leketog til ungen. 

Hva er vikgitst: en "magisk" jul, eller å slippe å fryse hver eneste bidige dag hele vinteren? 

Det er også gjerne enklere å skaffe billige leker enn gode billige utedresser.. 

Anonymkode: 2ddb5...bf0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn av fattig alenemor så synes forskjellene mest på klær, ikke leker. Å ikke ha skikkelige klær blir kommentert av venner. Det er flaut, kaldt og vått og ikke ha skikkelige klær. Lekene er ofte rimeligere enn ytterklær. Og lekene er hjemme. Ingen vil se dem for barnet vil ikke invitere venner hjem. 

Hvis du ønsker så legg ved en liten leke i pakken. Men respekter gaveønsket. 

Anonymkode: 51982...bd3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 16.28):

Veldig spesielt at du skal bestemme hva som er et genuint barneønske og hva som ikke er det. Et barn som ønsker seg leker har sannsynligvis varme klær i tillegg, et barn som ønsker seg varme klær har ingenting. Tenk litt på det før du dømmer andre. Du aner tydeligvis ingenting om virkeligheten til veldig veldig mange barn i Norge. 

Anonymkode: e86c8...160

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...