Gå til innhold

Er det dumt å være konsulent fremfor in-house?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakk om IT på vestlandet og 5års erfaring som in-house. Vurderer konsulent for å komme meg litt videre kunnskapsmessig.

Anonymkode: 05ee8...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil heller si det er dumt å være in-house vs konsulent.

Konsulenter lærer mye mer og tjener bedre.

Anonymkode: 26f06...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har mulighet til å komme seg ut til ulike kunder og jobbe prosjektbasert, så er det noe jeg vil anbefale alle i begynnelsen av karrieren. Man lærer enormt mye, ser ulike ting, ulike miljøer, får prøve nye utfordringer. 

Ulempen er noe av det samme - stadig noe nytt, krevende situasjoner som oppstår, ofte mye overtid, reisetid. 

Men når man har jobbet slik noen år så vet man akkurat hva man selv ønsker av en arbeidsplass og arbeidsmiljø, hvilke oppgaver man trives med, og man har en erfaring på CV som gjør at du kan plukke de jobbene du vil. 

Anonymkode: 6da66...e12

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke for meg selv, jobber i IT og vi har en bruk og kast mentalitet på konsulenter, de er leid inn med et formål og kun det, så er det ut - ingen trygghet i kontraktene for noe mer enn det spesifikke prosjektet eller jobben den skal gjøre, deres ve og vel er ikke vårt ansvar rett og slett. OG det er "Drittjobbene" vi ikke vil prioritere tid til selv som settes bort, det kjekke tar vi mer enn gjerne inhouse, 

Anonymkode: 39e08...f88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan snakke for meg selv, jobber i IT og vi har en bruk og kast mentalitet på konsulenter, de er leid inn med et formål og kun det, så er det ut - ingen trygghet i kontraktene for noe mer enn det spesifikke prosjektet eller jobben den skal gjøre, deres ve og vel er ikke vårt ansvar rett og slett. OG det er "Drittjobbene" vi ikke vil prioritere tid til selv som settes bort, det kjekke tar vi mer enn gjerne inhouse, 

Jeg jobber ikke direkte med IT selv, men vi har den kompetansen. Og jeg opplever at våre er på spennende prosjekter, trives godt, og sitter i temmelig sikre stillinger da etterspørselen er stor. Ofte løser de jo de komplekse sakene, som de ikke har kompetanse til inhouse. Og et godt og trygt miljø, med arbeidsgiver som tar ansvar, har de jo i vår arbeidsgiver, ikke hos kunden.

Her høres det heller ut som om du er på en mindre god arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs mye hvor du jobber in house og hva type oppdrag du ville hatt hos et konsulent hus 😊 i stavanger hører jeg mye bra om bouve og atea innen ren it. Cap har et veldig bra test miljø. Hvis du har hatt en jobb i 5 år så er det vel uansett på tide å vurdere noe annet bare for å få et hop i lønn 

Anonymkode: 5321b...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber ikke direkte med IT selv, men vi har den kompetansen. Og jeg opplever at våre er på spennende prosjekter, trives godt, og sitter i temmelig sikre stillinger da etterspørselen er stor. Ofte løser de jo de komplekse sakene, som de ikke har kompetanse til inhouse. Og et godt og trygt miljø, med arbeidsgiver som tar ansvar, har de jo i vår arbeidsgiver, ikke hos kunden.

Her høres det heller ut som om du er på en mindre god arbeidsplass. 

en av norges beste :) så neida, det er bare at det å være konsulent hos slike som oss som er store ikke alltid er så givende. Vi har for eksempel store innleide firma, som prossespilotene, HCL osv som er firma som har spesialisert seg på produkter vi har, de får de spennende jobbene, enkeltpersoner som har kompetanse på konkrete ting får doerjobber vi ikke prioriterer egne folk til å bruke tid på . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intern it er jo døden, men samtidig så er konsulentbransjen ganske usikker, spesielt nå. Det sparkes folk og det er nesten ikke annonser på finn, kanskje 1/3 ift 2-3 år siden.

Anonymkode: d640d...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en av Norges største banker, her er en voldsom «bruk og kast»-mentalitet når det gjelder konsulenter. Ledelsene virker å være imot konsulenter så langt det lar seg gjøre. 

Føles litt tryggere å være in-House, jeg vet at konsulentene forsvinner før meg 😅 Samtidig er det aldri noe nytt her, jeg gjør jo det samme i stor grad hele tiden. Som konsulent bytta jeg oftere felt og lærte mer. Men var noe hardere arbeidsliv.. 

Anonymkode: 0bf72...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler in-house 100%, både pga. arbeidsvilkår og mulighet til å forme egen stilling/avansere.

Anonymkode: 314a2...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...