Gå til innhold

Mitt beste råd for vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å dele mit beste tips for vektnedgang. Kanskje spesielt for de som ønsker å gå raskt ned før jul.

Jeg har hele mitt liv vært svært slank, typ str XS i klær. Dette har jeg klart ved å faste fra middag til lunsj og ved å unngå karbohydrater og stivelse alle hverdager. Etter siste svangerskap satt de siste 10 kg som støpt og jeg syntes det var vanskelig å gå tilbake til gamle matvaner igjen som småbarnsmor. 

Men nå har jeg endelig klart det, og kiloene formelig renner av! Det er vanskelig å droppe kveldsmat/ snacks på kvelden, men hver morgen kan jeg se fremgang både i speilet og på vekta. Så det funker!

Anonymkode: c3948...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektnedgang for de som har langvarig overvekt er mye mer komplisert enn så og en som alltid har hatt xs i klær burde være forsiktig med å gi råd. At du har gått ned gravidkilo gjør deg på ingen måte en ekspert på vektnedgang. 

Anonymkode: 36c0c...ab3

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40år og holder bmi rundt 21, men har helt annet kosthold enn deg. Så det er mange måter å holde vekten lav. Jeg spiser mye karbohydrater blant annet fordi jeg spiser veldig mye grønnsaker. Men spiser små porsjoner, og er blitt venn med sulten mellom måltidene. Spiser meg sjeldent helt mett. Tar aldri kake eller snacks på jobb, og kun litt godteri i helgen. Så for meg er det et lavkalori-opplegg. Kunne seriøst spist godteri dagen lang om jeg hadde latt meg selv. Jeg syns egentlig innlegget ditt var fint, for det virker som mange overvektige tror at slanke mennesker ikke må jobbe for det, og som du ser så får du til og med kritikk for å komme med gode råd. For jeg fatter ikke at ikke råd fra tynne mennesker etterspørres mer her inne. De har jo på en måte fasiten. For jo, du hadde garantert gått ned i vekt om du fulgte mitt kosthold. 

Anonymkode: 9286e...ab6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er 40år og holder bmi rundt 21, men har helt annet kosthold enn deg. Så det er mange måter å holde vekten lav. Jeg spiser mye karbohydrater blant annet fordi jeg spiser veldig mye grønnsaker. Men spiser små porsjoner, og er blitt venn med sulten mellom måltidene. Spiser meg sjeldent helt mett. Tar aldri kake eller snacks på jobb, og kun litt godteri i helgen. Så for meg er det et lavkalori-opplegg. Kunne seriøst spist godteri dagen lang om jeg hadde latt meg selv. Jeg syns egentlig innlegget ditt var fint, for det virker som mange overvektige tror at slanke mennesker ikke må jobbe for det, og som du ser så får du til og med kritikk for å komme med gode råd. For jeg fatter ikke at ikke råd fra tynne mennesker etterspørres mer her inne. De har jo på en måte fasiten. For jo, du hadde garantert gått ned i vekt om du fulgte mitt kosthold. 

Er du så sikker på dette?

Jeg kunne jo vært en folk fikk råd av tidligere. Slank som bare det, uten utfordringer. 

Så skjedde noe. Mest sannsynlig gjentatte penicillin kurer på grunn av uvi og at min naturlige tarmflora ble ødelagt. Deretter har jeg est ut. Spist mindre og mindre, og blitt tykkere og tykkere. 

Jeg burde jo kunne fasiten egentlig, så tynn som jeg var godt opp i voksen alder. Bare det at det åpenbart er faktorer i dette som medfører at alle slanke ikke nødvendigvis bare er flinke. 

Anonymkode: 29abb...3a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er ditt siste måltid for  kvelden? Når spiser du middag? Spiser du ingen ting før neste dag? Eller kan  du ta litt grønnsaker eller noe hvis du kjenner du bare må spise noe. 

Anonymkode: e7500...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er du så sikker på dette?

Jeg kunne jo vært en folk fikk råd av tidligere. Slank som bare det, uten utfordringer. 

Så skjedde noe. Mest sannsynlig gjentatte penicillin kurer på grunn av uvi og at min naturlige tarmflora ble ødelagt. Deretter har jeg est ut. Spist mindre og mindre, og blitt tykkere og tykkere. 

Jeg burde jo kunne fasiten egentlig, så tynn som jeg var godt opp i voksen alder. Bare det at det åpenbart er faktorer i dette som medfører at alle slanke ikke nødvendigvis bare er flinke. 

Anonymkode: 29abb...3a9

Jeg kunne også spise mye mer da jeg var yngre. Det er nå etter 35år at jeg må være ekstra nøye. Vedlikehold er rundt 1400kcal for meg på 170cm og 40år. Jeg må faktisk være kjempeflink hver dag for å holde meg tynn, pluss gå på ekstra små slankekurer noen ganger i året fordi jeg gradvis øker i vekt om jeg ikke er supernøye. Noen tynne godt voksne kvinner har sterk metthetsfølelse og kan spise intuitivt, men langt fra oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd, som tidligere svært overvektig, er følgende:

• Start med å jobbe med hodet - hvorfor spiser jeg? hvilke følelser fremkaller mat? hvilke følelser døyver maten? hva er konsekvensene for mitt følelsesliv dersom jeg avstår fra å spise følelsene mine? hva annet kan jeg gjøre enn å spise?

Når dette er på plass kan man begynne med:

• Kosthold
  • Trening / mosjon

Anonymkode: fc015...7fd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 16.24):

Jeg kunne også spise mye mer da jeg var yngre. Det er nå etter 35år at jeg må være ekstra nøye. Vedlikehold er rundt 1400kcal for meg på 170cm og 40år. Jeg må faktisk være kjempeflink hver dag for å holde meg tynn, pluss gå på ekstra små slankekurer noen ganger i året fordi jeg gradvis øker i vekt om jeg ikke er supernøye. Noen tynne godt voksne kvinner har sterk metthetsfølelse og kan spise intuitivt, men langt fra oss alle. 

Signerer denne. Jeg var skamtynn enda Jeg spiste hva som helst. Etter 35 år begynte det å snu. Da var jeg normalt tynn etter 3 fødsler. Nå ligger jeg 20 kilo over den gang. Burde egentlig 10 kilo ned. Men jeg kan knapt ete uten å gå opp😇😅

Anonymkode: 70dfa...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...