AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Skrevet 30. november 2024 https://www.nrk.no/ytring/skrot-pakkekalenderen_-1.17144901 Så 110% enig i denne. Anonymkode: 57d36...4aa 6 2 6
mommyaka Skrevet 30. november 2024 #2 Skrevet 30. november 2024 Alle gjør det de vil. Her får barne pakkekalender med ting dr kan bruke og leke med 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Skrevet 30. november 2024 Helt enig! Ingen trenger 24 gaver før jul, det gjelder både barn og voksne. Det er noe kvalmende ved det hele. Anonymkode: c5ba0...895 24 1 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #4 Skrevet 30. november 2024 Fullstendig uenig. Og det verste er at vedkommende i stedet slår et slag for sjokoladekalenderen, som virkelig står som usunne verdier, å legge seg til helseskadelige vaner, grådighet (sjokolade hver dag!) Jeg koser meg med å lage pakkekalender, med en blanding av småting man trenger uansett, aktiviteter, noen spiselige ting, og noen litt unødvendige ting som bare gir glede. Jeg har null ønske eller behov om å «legge lista lavere», og ja selvsagt gjør man ting sammen uten å skrive det på en lapp, men akkurat i adventtiden blir det altså gjerne «i dag baker vi pepperkakslott» eller «i dag skai du lage middag til oss, finn oppskrift selv» eller «i dag blir det snøballkrig» i stedet for å stappe i ungen en kjip usunn sjokolade hver dag og venne dem til at man skal ha søtt hele tiden. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Helt enig! Ingen trenger 24 gaver før jul, det gjelder både barn og voksne. Det er noe kvalmende ved det hele. Anonymkode: c5ba0...895 Det som er kvalmende er vel sjokolade hver dag, eller å skulle nekte andre å kose seg med å lage en fin kalender fordi du mener det er unødvendig. Hva er så kvalmende med å bake pepperkaker, dra på skøyter, å få en tannbørste eller et par sokker i en kalender? Anonymkode: 05fef...80b 5 3 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #5 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fullstendig uenig. Og det verste er at vedkommende i stedet slår et slag for sjokoladekalenderen, som virkelig står som usunne verdier, å legge seg til helseskadelige vaner, grådighet (sjokolade hver dag!) Jeg koser meg med å lage pakkekalender, med en blanding av småting man trenger uansett, aktiviteter, noen spiselige ting, og noen litt unødvendige ting som bare gir glede. Jeg har null ønske eller behov om å «legge lista lavere», og ja selvsagt gjør man ting sammen uten å skrive det på en lapp, men akkurat i adventtiden blir det altså gjerne «i dag baker vi pepperkakslott» eller «i dag skai du lage middag til oss, finn oppskrift selv» eller «i dag blir det snøballkrig» i stedet for å stappe i ungen en kjip usunn sjokolade hver dag og venne dem til at man skal ha søtt hele tiden. Det som er kvalmende er vel sjokolade hver dag, eller å skulle nekte andre å kose seg med å lage en fin kalender fordi du mener det er unødvendig. Hva er så kvalmende med å bake pepperkaker, dra på skøyter, å få en tannbørste eller et par sokker i en kalender? Anonymkode: 05fef...80b Det er da stor forskjell på en kalender med aktiviteter og en kalender med 24 pakker? Hele premisset for diskusjonen er jo at så mange pakker tar bort magien med pakker på julegaver, og at det oppfordrer til et ENORMT overforbruk. Det er kvalmende verdier, det. Anonymkode: c5ba0...895 14 2 6
mommyaka Skrevet 30. november 2024 #6 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da stor forskjell på en kalender med aktiviteter og en kalender med 24 pakker? Hele premisset for diskusjonen er jo at så mange pakker tar bort magien med pakker på julegaver, og at det oppfordrer til et ENORMT overforbruk. Det er kvalmende verdier, det. Anonymkode: c5ba0...895 Men hvem er det som sier og bestemmer at om barn får 24 små gaver frem til jul tar bort Magi ved jul. Her kribler det i magen til barna ar det er 1 desember imorgen...og det vil krible i 24 dager. Oh natt til julaften får de ofte nesten ikke sovnet pga de gleder seg. Oh hvem sier at vi som har pakkekalender driver med overbruk? Jeg har kjøpt gaver siden oktober for å finne hva mine barn kan bruke. Det er ting til skolen, klær, leker , aktiviteter etc. Jeg vet at desember blir nå fylt med magi, barna kommer til å hoppe opp av sengene for å se om rampenissen er kommet og hva de får i gave. 11 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #7 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fullstendig uenig. Og det verste er at vedkommende i stedet slår et slag for sjokoladekalenderen, som virkelig står som usunne verdier, å legge seg til helseskadelige vaner, grådighet (sjokolade hver dag!) Jeg koser meg med å lage pakkekalender, med en blanding av småting man trenger uansett, aktiviteter, noen spiselige ting, og noen litt unødvendige ting som bare gir glede. Jeg har null ønske eller behov om å «legge lista lavere», og ja selvsagt gjør man ting sammen uten å skrive det på en lapp, men akkurat i adventtiden blir det altså gjerne «i dag baker vi pepperkakslott» eller «i dag skai du lage middag til oss, finn oppskrift selv» eller «i dag blir det snøballkrig» i stedet for å stappe i ungen en kjip usunn sjokolade hver dag og venne dem til at man skal ha søtt hele tiden. Det som er kvalmende er vel sjokolade hver dag, eller å skulle nekte andre å kose seg med å lage en fin kalender fordi du mener det er unødvendig. Hva er så kvalmende med å bake pepperkaker, dra på skøyter, å få en tannbørste eller et par sokker i en kalender? Anonymkode: 05fef...80b Hvis du mener at den lille sjokoladebiten i kalenderen hun sikter til i saken er et problem og helseskadelig, så lurer jeg litt på hvilken verden du lever i. Hele poenget med saken er jo overforbruk, og det gjelder vel like så mye legge hundrevis av kroner i fråtsende sjokoladekalendere. Ti kroners kalenderene 24 dager i desember tar man ikke skade av, og utgjør ingen helserisiko. Gjør de det er det de andres 23 timene og 55 minutter av døgnet problemet ligger. Anonymkode: 25d20...c68 23 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #8 Skrevet 30. november 2024 Om bare alle kunne bruke tiden og energien på å passe på seg og sitt, og ikke dømme det andre gjør.. Anonymkode: 15e0e...1bd 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #9 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er da stor forskjell på en kalender med aktiviteter og en kalender med 24 pakker? Hele premisset for diskusjonen er jo at så mange pakker tar bort magien med pakker på julegaver, og at det oppfordrer til et ENORMT overforbruk. Det er kvalmende verdier, det. Anonymkode: c5ba0...895 julaften* Anonymkode: c5ba0...895
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #10 Skrevet 30. november 2024 mommyaka skrev (9 minutter siden): Men hvem er det som sier og bestemmer at om barn får 24 små gaver frem til jul tar bort Magi ved jul. Her kribler det i magen til barna ar det er 1 desember imorgen...og det vil krible i 24 dager. Oh natt til julaften får de ofte nesten ikke sovnet pga de gleder seg. Oh hvem sier at vi som har pakkekalender driver med overbruk? Jeg har kjøpt gaver siden oktober for å finne hva mine barn kan bruke. Det er ting til skolen, klær, leker , aktiviteter etc. Jeg vet at desember blir nå fylt med magi, barna kommer til å hoppe opp av sengene for å se om rampenissen er kommet og hva de får i gave. Og vi andre er ikke i nærheten av å ha kjøpt 24 ting til barna våre siden oktober. Anonymkode: c5ba0...895 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #11 Skrevet 30. november 2024 Mine barn klarer nesten ikke vente til i morgen, fordi de da får åpne sjokoladekalenderen (10kr) før frokost. De har brukt de siste ukene til å ta den fram og se på den, og gleder seg sinnsykt til første desember. Så det kommer kanskje an på hvor bortskjemte barna er i forkant hvor mye som må til for å glede dem. Den siste der la jeg nesten bare ut for å provosere. Mener det ikke helt sånn det høres ut, for det gjelder ikke alle. Men har du barn som ikke hadde blitt fornøyde av en liten sjokoladebit hver dag, hvor har du lagt lista for at de skal bli fornøyde? Aner ikke hvor ofte jeg f.eks. deler ut kake til barn og istedenfor å takke så sier de: hæ, får jeg bare en. Det provoserer meg. Og jeg tror nok overforbruket vårt har bidratt til den holdningen. Anonymkode: 25d20...c68 19 1 1
mommyaka Skrevet 30. november 2024 #12 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og vi andre er ikke i nærheten av å ha kjøpt 24 ting til barna våre siden oktober. Anonymkode: c5ba0...895 Nei...så ..jeg sier at jeg har brukt flere mnd på å finne ut de riktige tingene til kalendere så det ikke blir overforbruk 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #13 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/ytring/skrot-pakkekalenderen_-1.17144901 Så 110% enig i denne. Anonymkode: 57d36...4aa 110 % enig jeg også. Anonymkode: 2f9e3...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #14 Skrevet 30. november 2024 Ferdigkjøpte kalendere tror jeg gir mer overforbruk enn hjemmelagde. Votter, sokker og nye blyanter trenger barna uansett, og en liten sjokolade til de andre lukene går helt fint. Anonymkode: 7fff4...c7b 11 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #15 Skrevet 30. november 2024 mommyaka skrev (Akkurat nå): Nei...så ..jeg sier at jeg har brukt flere mnd på å finne ut de riktige tingene til kalendere så det ikke blir overforbruk Da "trenger" de jaggu mye. Anonymkode: c5ba0...895 9 3
mommyaka Skrevet 30. november 2024 #16 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Da "trenger" de jaggu mye. Anonymkode: c5ba0...895 Ja...tenk...en genser...en aktivitet der vi baker pepperkake, noen kjærligheter på lørdag, noe tusjer til skole etc...barn trenger faktisk litt. 6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #17 Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullstendig uenig. Og det verste er at vedkommende i stedet slår et slag for sjokoladekalenderen, som virkelig står som usunne verdier, å legge seg til helseskadelige vaner, grådighet (sjokolade hver dag!) Jeg koser meg med å lage pakkekalender, med en blanding av småting man trenger uansett, aktiviteter, noen spiselige ting, og noen litt unødvendige ting som bare gir glede. Jeg har null ønske eller behov om å «legge lista lavere», og ja selvsagt gjør man ting sammen uten å skrive det på en lapp, men akkurat i adventtiden blir det altså gjerne «i dag baker vi pepperkakslott» eller «i dag skai du lage middag til oss, finn oppskrift selv» eller «i dag blir det snøballkrig» i stedet for å stappe i ungen en kjip usunn sjokolade hver dag og venne dem til at man skal ha søtt hele tiden. Det som er kvalmende er vel sjokolade hver dag, eller å skulle nekte andre å kose seg med å lage en fin kalender fordi du mener det er unødvendig. Hva er så kvalmende med å bake pepperkaker, dra på skøyter, å få en tannbørste eller et par sokker i en kalender? Anonymkode: 05fef...80b Det er jo å blande to ulike saker sunnhet og sløsing/bærekraft. Anonymkode: 6e1e8...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #18 Skrevet 30. november 2024 «Les og lær»….. Det er da bare en mening. Skjønner ikke at det er noe å diskutere. Dere som er så enig så enig, og ikke vil ha pakkekalendere, dere lar da vel bare være! Dere behøver ikke bry dere med hva andre gjør. Jeg har ingen ting å lære, og gleder meg til å henge opp pakkekalenderen til mine tenåringsbarn i kveld, og se dem pakke opp første pakke i morgen. Vi tenner forresten høytidelig et lys og sier et vers også, og skal i kirken. Vi feirer vår adventstid slik vi ønsker, og det har rett og slett dere andre ingen ting med. Anonymkode: 572dd...dcc 6 2
minister-mio Skrevet 30. november 2024 #19 Skrevet 30. november 2024 Skinnhellig så det holder. Og en liten sjokoladebit hver dag i tillegg til alt annet godteri som kommer i desember syntes jeg ikke er noe godt alternativ. 4
Arkana Skrevet 30. november 2024 #20 Skrevet 30. november 2024 (endret) Jeg tenker heller alt med måte. Det er veldig mye mellom billig sjokoladekalender og hjemmelaget pakkekalender til 2000 kr og jeg håper og tror at det er de aller færreste som tilhører siste kategori. Selv er jeg født på slutten av 70-tallet og vi fikk pakkekalender selv da. Det kunne være alt fra to Twistbiter til julepynt. Det ødela på ingen måte julemagien, evnen til å klare å vente på noe eller gleden ved julegavene. Heller enn at helt vanlige nøkterne pakkekalendere (som jo er det de fleste har) skaper et problem er det nok mer de som ikke vil drive med dette som prøver å forsvare valget sitt ved å innbille seg at det går riktig ille med de som får pakkekalender. Jeg tenker at i stedet for å legge så mye energi i å kritisere andre kan man heller ta sitt eget velargumenterte valg og la andre gjøre det samme. Det er virkelig helt greit å ikke drive med pakkekalender og det uansett om det er fordi man ikke har råd, ikke synes barna trenger det, ikke har tid eller bare ikke har lyst, men det er faktisk også helt greit å ha pakkekalender. Det er merkelig hvordan dette med jul skaper en skyttergravskrig hvor enkelte er fryktelig opptatt av hva alle andre driver med og ser ut til å tro at de selv gjør Det Eneste Riktige og aller helst vil at alle andre skal gjøre nøyaktig som dem. Mange har mistet gangsynet fullstendig etter min mening. Nå må folk slutte å bry oss så mye om når naboen pynter, hvilke kalendere barna deres har eller hva det nå enn skal være av andre områder hvor dere ønsker å bestemme over andre mennesker. Stå støtt i egne valg og la være med å bry seg om andres. Endret 30. november 2024 av Arkana 8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå