AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Del Skrevet 30. november 2024 I lengre tid var det en utbredt oppfatning at forbrenningen reduseres betydelig om kvelden, og det ble ofte anbefalt å unngå kveldsmåltider for å oppnå vekttap. Imidlertid har nyere forskning avklart at det er det samlede kaloriinntaket gjennom hele døgnet som er den avgjørende faktoren for vektnedgang, ikke tidspunktet for matinntaket. Når det er sagt, finnes det praktiske fordeler ved å innføre en regel om å ikke spise etter et bestemt klokkeslett, som flere har erfart. For min del (K45, 66 kg, 169 cm) har jeg forsøkt dette de siste ukene som en del av et ønske om å redusere vekten med 5–6 kilo, ned mot en vekt på 60 kilo. Selv om jeg verken er overvektig eller inaktiv, har jeg opplevd utfordringer med å skape et kaloriunderskudd, til tross for sunn mat og regelmessig trening. Ved å unngå å spise etter kl. 19, har jeg opplevd flere positive effekter: Vektnedgang: Jeg merker at kvelden ofte er en tid med lav viljestyrke, der småspising fort kan føre til ekstra kalorier kroppen egentlig ikke trenger. Det å holde meg til denne regelen har hjulpet meg å unngå slike situasjoner. Bedre søvnkvalitet: Jeg opplever at jeg sovner raskere og våkner mer uthvilt når jeg unngår å spise på kveldstid. Strukturert måltidsrytme: Siden jeg sjelden spiser frokost og som regel ikke spiser før kl. 11, har denne praksisen også bidratt til en klarere avgrensning av spisemønsteret mitt. Jeg er nysgjerrig på om andre har prøvd noe lignende, enten ved å unngå mat etter kl. 19 eller ved å sette et annet tidspunkt som grense. Hvordan har det fungert for dere? Har dere merket endringer i vekt, energi eller søvn? Del gjerne deres erfaringer! Anonymkode: 7f3b6...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #2 Del Skrevet 30. november 2024 Det du gjør, er det som kalles periodisk faste. Anonymkode: a46fa...6ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Del Skrevet 1. desember 2024 Da jeg slutta å spise mellom middag og frokost, raste det av 10 kilo på kort tid. Tok tre uker før jeg slutta å være sulten om kvelden. Etter noen måneder kutta jeg ut lunsjen også. Nå spiser jeg to solide måltider til frokost og middag og er aldri sulten. Anonymkode: 05611...61b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 1. desember 2024 #4 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg har i noen måneder spist 8:16. Gikk ikke ned i vekt, energien var den samme som før, men søvnen ble nok bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #5 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg har ikke selv erfaring med kveldsfaste, men jeg tenker vel at det i all hovedsak er summen av kalorier man inntar gjennom et døgn som har betydning, og ikke når på døgnet man spiser. Å kutte ut kveldsmåtlidet, det hjelper helt sikkert hvis du ikke i stedet spiser mer til de andre måltidene, eller mellom måtlidene, for det handler jo som sagt om det totale kaloriinntaket i løpet av døgnet. Så reagerer jo folk veldig ulikt på faste. Jeg kjenner noen som kan gå hele dagen uten å spise, og jeg kjenner andre som får hodepine, kvalme og uvelhet om de ikke spiser regelmessig med 3-4 timer mellomrom. Det er gode råd å få fra mange. Jeg har ikke annet råd å gi, enn at du må prøve selv og finne ut hva som fungerer for deg, for det kan være noe helt annet enn hva som fungerer for andre. Anonymkode: 93955...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #6 Del Skrevet 2. desember 2024 For min del har det hjulpet å faktisk innføre kveldsmat. Et lite måltid, feks en brødskive med leverpostei og en klementin, ca kl 20.00. Da blir det istedenfor snacks som jeg lettere spiste før. Spiser uansett ikke frokost, så neste måltid er dagen etter kl 11.30. Jeg er 170cm og skulle også bare ned noen få kilo for å ligge rundt 60 som jeg foretrekker. Men jeg må spise ganske lite til lunsj og middag for å få dette til😊 Anonymkode: 7d629...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #7 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 21.01): Jeg har ikke selv erfaring med kveldsfaste, men jeg tenker vel at det i all hovedsak er summen av kalorier man inntar gjennom et døgn som har betydning, og ikke når på døgnet man spiser. Ekspander Er det ikke litt problematisk å få kroppen til å slå på fettforbrenning, hvis du dytter innpå karbohydrater til alle døgnets tider? Anonymkode: 05611...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #8 Del Skrevet 2. desember 2024 Man går sikkert ned kg, men jeg er i bedre humør om morningen hvis jeg spiser om kvelden 😄 Anonymkode: 306a7...d71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet 2. desember 2024 #9 Del Skrevet 2. desember 2024 Ikke spis etter barnetv så går du ned i vekt. hvis du trener så kan det siste måltidet med fordel være proteinrikt. kutt ut sukker helt minst to ganger i året, så lenge som mulig. søtsug avtar etter noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #10 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 23.44): Er det ikke litt problematisk å få kroppen til å slå på fettforbrenning, hvis du dytter innpå karbohydrater til alle døgnets tider? Anonymkode: 05611...61b Ekspander Så lenge du spiser i ordentlig kaloriunderskudd går du ned i vekt selv om du kun spiser godteri og i jevn strøm gjennom døgnet. Ikke sunt selvfølgelig. Anonymkode: 7d629...b37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #11 Del Skrevet 3. desember 2024 Ja, jeg har god erfaring med å ikke spise etter kl 18.00. Holder vekten min på den måten. Anonymkode: 6df5d...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #12 Del Skrevet 3. desember 2024 Ja, men jeg har gjort omvendt av deg. Vokste opp med at frokost var dagens viktigste måltid, at frokost fikk i gang forbrenningen, at det var det man spiste etter klokken 18 man la på seg av. Har aldri vært overvektig men byttet på mellom slank og lubben. Når jeg var slank gikk jeg sulten til sengs og hadde problemer med og sove, når jeg var lubben sprakk jeg og spiste på kvelden. Så gikk det opp for meg at.. jeg trenger ikke spise frokost. Jeg trenger faktisk ikke spise lunsj heller. Ideene jeg vokste opp med er feil. Så jeg spiser aldri frokost , nesten aldri lunsj og sparer maten til kvelden da jeg er mest sulten og kan legge meg mett, for da sover jeg best. Har vært slank uten og telle en eneste kalori i 10 år nå. Tror det viktigste er og skjønne at vi ikke er like og å finne en metode som funker best for en selv, men en form for periodisk faste er nok en fordel for de fleste. Anonymkode: 5a58b...194 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #13 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 23.44): Er det ikke litt problematisk å få kroppen til å slå på fettforbrenning, hvis du dytter innpå karbohydrater til alle døgnets tider? Anonymkode: 05611...61b Ekspander AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 7.22): Så lenge du spiser i ordentlig kaloriunderskudd går du ned i vekt selv om du kun spiser godteri og i jevn strøm gjennom døgnet. Ikke sunt selvfølgelig. Anonymkode: 7d629...b37 Ekspander Jo, det er problematisk og få kroppen til og slå på fettforbrenning om man dytter inn karbohydrater til alle døgnets tider. ja, man vil gå ned i vekt med ordentlig kaloriunderskudd selv om man spiser godteri i jevn strøm gjennom døgnet . Kroppen kommer jo ikke i fettforbrenning, som i at kroppen bruker kroppsfett som brensel. Anonymkode: 5a58b...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #14 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 7.49): Jo, det er problematisk og få kroppen til og slå på fettforbrenning om man dytter inn karbohydrater til alle døgnets tider. ja, man vil gå ned i vekt med ordentlig kaloriunderskudd selv om man spiser godteri i jevn strøm gjennom døgnet . Kroppen kommer jo ikke i fettforbrenning, som i at kroppen bruker kroppsfett som brensel. Anonymkode: 5a58b...194 Ekspander Absolutt. Man går ned i vekt ved kaloriunderskudd alene, men hvis man ønsker å få fjernet kiloene med fett som henger og slenger må vi få kroppen til å forbrenne fett. Kaloriunderskudd vil få oss ned i vekt, selv om kaloriene vi spiser kommer som karbohydrater. Men vekta vi taper da er ikke fett. Prøv å si det til jojo-slankerne... Anonymkode: 05611...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #15 Del Skrevet 3. desember 2024 Jeg har ikke helt troen på å drive å kutte ut måltid og å gå rundt sulten. Det som hjelper mest tenker jeg er rett og slett mindre porsjoner. Jeg har vært en dem som har spist meg stappmett til hvert måltid, når det ofte er nok å bare spise noe lite. Istedefor to brødskiver, spiser jeg f.eks bare et knekkebrød. Anonymkode: 9cf09...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #16 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 8.21): Absolutt. Man går ned i vekt ved kaloriunderskudd alene, men hvis man ønsker å få fjernet kiloene med fett som henger og slenger må vi få kroppen til å forbrenne fett. Kaloriunderskudd vil få oss ned i vekt, selv om kaloriene vi spiser kommer som karbohydrater. Men vekta vi taper da er ikke fett. Prøv å si det til jojo-slankerne... Anonymkode: 05611...61b Ekspander Dette stemmer ikke og er en overdreven forenkling av kompliserte fysiologiske prosesser. Anonymkode: 7d629...b37 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #17 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 8.33): Jeg har ikke helt troen på å drive å kutte ut måltid og å gå rundt sulten Ekspander Jeg har kutta ut kveldsmat og lunsj og spiser bare frokost og middag. Jeg er aldri sulten. Ikke engang om jeg glemmer å spise frokost en dag. Hva kan det komme av? Anonymkode: 05611...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #18 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 9.07): Jeg har kutta ut kveldsmat og lunsj og spiser bare frokost og middag. Jeg er aldri sulten. Ikke engang om jeg glemmer å spise frokost en dag. Hva kan det komme av? Anonymkode: 05611...61b Ekspander At du spiser nok mat i døgnet. Anonymkode: 7d629...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #19 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 12.17): At du spiser nok mat i døgnet. Anonymkode: 7d629...b37 Ekspander Nok mat??? Hva med de som spiser fire måltider OG "mellommåltider" hver dag, fordi de går rundt og er sultne hele tida? Spiser ikke de nok mat? Hvorfor er de sultne når de spiser så ofte og mye at de legger på seg av det? Det er jo de som burde gå rundt og føle seg stappmette? Ikke jeg, som bare spiser to måltider om dagen? Anonymkode: 05611...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #20 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 13.28): Nok mat??? Hva med de som spiser fire måltider OG "mellommåltider" hver dag, fordi de går rundt og er sultne hele tida? Spiser ikke de nok mat? Hvorfor er de sultne når de spiser så ofte og mye at de legger på seg av det? Det er jo de som burde gå rundt og føle seg stappmette? Ikke jeg, som bare spiser to måltider om dagen? Anonymkode: 05611...61b Ekspander Hvis du bare spise to måltider om dagen er vel sikkert det ganske store måltider, jeg spiser 4 og ikke så mye hver gang, men antallet kalorier vi får i oss kan jo være det samme likevel. Hva inneholder typisk de to måltidene dine på en vanlig dag? Anonymkode: 87beb...fde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå