Gå til innhold

Arbeidsmoralen i samfunnet vårt, hva kan ha skjedd med den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke sant? Og å skrive at de som ikke henger med kollegaer på FRI(!)tiden, har kjedelig jobb, er jo bare idiotisk. De som jobber i internasjonale konsern, sitter ofte alene på kontoret. De kan ikke henge med kollegaer fra Kina, USA osv stadig vekk. Men det betyr ikke at jobben deres er lite spennende.

Jeg har hatt slike kollegaer, som mååååå drikke kaffe halve dagen, henge på fritiden med hverandre, og la barn og partner gå for lut og kaldt vann, og som lar det sosiale utgjøre 90 prosent av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 30184...800

Påsto ikke at jobben min var blitt kjedeligere. Jeg skrev at det var hyggeligere og mer samhold på jobb før, og det var 1 av 3 grunner til at min arbeidsmoral har sunket. Tråden handler om hvorfor arbeidsmoralen har sunket. 

Og drikke kaffe hele dagen i arbeidstiden og å henge med kollegaer på fritiden er 2 helt forskjellige ting. Hvorfor går barn og partner for lut og kaldt vann? Spinnvill ide, som er utprøvd, man kan ta med mann og barn på sosiale ting. Finnes juletrefest, og dra på hyttetur med kollega og familie, og invitere kollega og familie på middag? 

Anonymkode: 0775c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har arbeidsmoral. Men jeg har ingen interesse av å la kollegaer være min familie. Jeg har ikke ansvar for andre voksne mennesker som jobber i samme bygg som meg, annet enn å samarbeide godt med dem og behandle dem på ordentlig måte.

Nettopp. Og det er det noen av oss mister arbeidsmoral og arbeidslyst av. Nei, du har ikke ansvar for andre enn deg selv, ingen har det. Og vise interesse er frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

MER er nettopp noe mer. Du skrev at de er mer enn familie, altså viktigere og større enn mannen din. Så hvorfor ha mann/samboer? Da kunne du bare ha pult en kar i ny og ne - du har jo noe som er MER enn familie, på jobben din.

Hun skrev ikke mannen sin. Hun skrev familie som hun sjelden så. Om man ikke har tid til både og pule og ha kontakt med kollegaer , så kan man pule kollegaer ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fordi arbeidsmarkedet har forandret seg veldig. Effektivitet står i fokus. Og innsparinger. Ikke menneskene, arbeidet og mulighetene. Dessverre.

Folk blir kjørt i en kjøttkvern.

I tillegg har fritiden vår forandret seg også. Det er utrolig mange krav man skal oppfylle både på jobb og utenfor jobb. Folk får aldri fri.

Anonymkode: 02b89...19a

Kjørtkverna er i Ukraina, dette er jo en verna lekeplass, vi har jo aldri jobbet så lite som nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, jeg har ikke tid til å komme tidligere. Da må jeg levere tidligere i barnehagen, og yngstemann får lengre dager for at JEG skal kunne drikke kaffe? Du hører jo selv hvor dumt det høres ut. Før i tiden var damene hjemme, og mennene kunne da komme så tidlig og gå så sent fra jobben som de ville. Kjerringene ordnet opp, enten som hjemmeværende eller som deltidsarbeidende. Nå jobber gjerne begge foreldrene fulltid, og har knapt med tid på morgen og ettermiddag. Denne tiden skal brukes på familie, aktiviteter, venner. Nei, vi har ingen som henter hverandres barn, spiser hos hverandre eller samkjører på jobben hos oss, selv om mange kollegaer omgås ganske tett. Det eneste er to yngre jenter som fester sammen hver helg. Men ingen av dem har mann, barn og andre forpliktelser.

Før i tiden var damene hjemme? 😅 ja, jeg kom tidligere på jobb fordi jeg var hjemme. Nei, hvis yngstemann mistrives så veldig får du levere han på minuttet og komme på jobb på minuttet, noen barn trives ikke med stress heller. Det er ikke alle som har barnehagebarn, det er jo bare noen år. Hva er det de kollegaene som omgås tett gjør da, bortsett fra de yngre som fester? Du skriver tiden skal brukes på « familie , aktivitet og venner « og utelukker at kollegaer kan være venner, at aktiviteter kan deles med kollegaer og at familier kan gå overens? Selv om du, og mange yngre, har et annet syn på « kollega» enn meg er dette en av grunnene til at jeg synes arbeidsmoralen og arbeidslysten faller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din EKTEMANN er per definisjon din familie, ja. At du har svært lite kontakt med foreldrene dine, vitner enten om en traume eller om at du er en kald person. De fleste av oss liker å omgås egne foreldre.

Hun presiserte familiemedlemmer, og innavl er ikke så vanlig i Norge lenger så det er langt fra sikkert at mannen er onkel eller nevø hun aldri ser. 
når det gjelder foreldre kan det skyldes mye. 
ja, de fleste av oss liker og omgås egne foreldre, mine bor dessverre et stykke unna. Så blir helger og ferier. De får stadig besøk av gamle kollegaer de sitter og mimrer med . Barnebarna er mest stas og ingenting overgår det, men det er fint at de har et eget liv og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Før i tiden var damene hjemme? 😅 ja, jeg kom tidligere på jobb fordi jeg var hjemme. Nei, hvis yngstemann mistrives så veldig får du levere han på minuttet og komme på jobb på minuttet, noen barn trives ikke med stress heller. Det er ikke alle som har barnehagebarn, det er jo bare noen år. Hva er det de kollegaene som omgås tett gjør da, bortsett fra de yngre som fester? Du skriver tiden skal brukes på « familie , aktivitet og venner « og utelukker at kollegaer kan være venner, at aktiviteter kan deles med kollegaer og at familier kan gå overens? Selv om du, og mange yngre, har et annet syn på « kollega» enn meg er dette en av grunnene til at jeg synes arbeidsmoralen og arbeidslysten faller. 

Jeg er over 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er over 40.

Ja? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste med å være "familie" på jobb er at når du mister jobben mister du også familien.

Anonymkode: f72db...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja? 

Jeg er altså ikke YNGRE, men heller ELDRE arbeidstaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 8.19):

Tror du det hjelper å gå til "ledelsen" med problemene.....

Sett mange flinke folk jobbe se til utbrent og blitt syke eller sparket. Null belønning. Etter 10  års hard arbeide, men kanskje 1 mnd syk så er det rett ut.

Anonymkode: f72db...c32

Absolutt ikke inntrykket jeg har - var mer slikt FØR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså ikke YNGRE, men heller ELDRE arbeidstaker. 

I forhold til hvem? 
Det spiller jo heller ingen rolle for debatten, det er en ny holdning som preger yngre mer enn eldre uten at det er en øvre aldersgrense og har noe med deg personlig og gjøre . Du er i gruppen småbarnsforeldre da? Og kanskje en som aldri brydde seg mye om og bli kjent med kollegaer når du var yngre heller? Det fantes jo, men det preger arbeidsplassen mye mer nå fordi det er overtallet. Om vi jobbet sammen for 20 år siden så hadde jeg ikke blitt krenka over at du, noe yngre enn meg , hadde avslått og bli bedre kjent. Vi andre hadde det hyggelig vi. Det er når den nye holdningen « kollegaer er ikke venner og jeg bruker ikke et minutt for mye på dem « blir i overtall arbeidsmoralen synker hos noen, som meg, som trivdes bedre på jobb før . 

jeg spurte en ny kollega om hun hadde hatt en fin helg. Det har vel ikke du noe med, svarte hun. Det har hun selvsagt helt rett i. Så da omgås vi i taushet til glede for noen, og mindre glede for andre . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 2.12.2024 den 11.46):

Vi som er vant til å gi det lille ekstra og regner kollegaene som familie synes at det er noe trist over dere som går hjem på sekundet arbeidsdagen er slutt, nekter overtid og skyr unna alt sosialt på jobben som ikke er betalt. Det virker som et veldig gledesløst liv.

Man tilbringer tross alt veldig mye av sin våkne tid på jobben. Hvorfor ikke gjøre det meningsfullt, liksom?

Oj, jeg synes det var en veldig trist holdning. Er jo nettopp derfor vi ikke vil jobbe mer enn vi må. Fordi våre barn, vår familie og vårt sosiale liv er viktigere enn en jobb der du er veldig lett erstattelig i uansett. 
Jeg personlig misliker ikke jobben min. Jeg elsker å prate med kollegaer, jobben er ok og lønna er god. Men det er og forblir en jobb. Ingenting mer. Er noe jeg må ha for å få mat på bordet. Jeg går når jeg kan for å få tid til alt jeg vil og elsker å gjøre. Fordi jeg har et veldig meningsfylt og gledelig liv som er alt annet enn jobb :) og det gjelder veldig mange på min alder. Vi lever og ånder ikke jobb, slik generasjonen før gjør. 

Anonymkode: 1453f...132

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Din EKTEMANN er per definisjon din familie, ja. At du har svært lite kontakt med foreldrene dine, vitner enten om en traume eller om at du er en kald person. De fleste av oss liker å omgås egne foreldre.

Hvordan vet du om mine foreldre i det hele tatt er i live? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samvær med mannen og dine egne foreldre er det samme som Netflix, og mye mindre viktig enn å henge med kollegaer?

Nå skriver du at du er en leder. Da har du overtid innbakt i den svære lønna di. Vanlige arbeidstakere får ikke dette. Ikke alle ønsker en stor karriere heller. Hvorfor kan ikke folk være fornøyd med hvor de er i livet?

Jeg skrev at jeg vil utvikle mine lederegenskaper for fremtiden, ikke at jeg er leder med svær lønn. 

Hvis du er vanlig arbedstaker uten mulighet for videre karriere, så er jo det noe du har valgt selv. Jeg velger å ha en karriere, og da må man faktisk ha en viss arbeidsmoral. Jeg er forøvrig kjempefornøyd med hvor jeg er i livet.

Kos deg med Netflix, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 timer siden):

Jeg skrev at jeg vil utvikle mine lederegenskaper for fremtiden, ikke at jeg er leder med svær lønn. 

Hvis du er vanlig arbedstaker uten mulighet for videre karriere, så er jo det noe du har valgt selv. Jeg velger å ha en karriere, og da må man faktisk ha en viss arbeidsmoral. Jeg er forøvrig kjempefornøyd med hvor jeg er i livet.

Kos deg med Netflix, du.

Så vi som ikke jobber gratis overtid, har ingen arbeidsmoral? Jeg ser for øvrig aldri på Netflix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vi som ikke jobber gratis overtid, har ingen arbeidsmoral? Jeg ser for øvrig aldri på Netflix. 

Det har jeg aldri sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...