Gå til innhold

Arbeidsmoralen i samfunnet vårt, hva kan ha skjedd med den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2024-12-4 den 9.57):

Er dine venninner familie?

Anonymkode: 30184...800

Nei

Anonymkode: 026cf...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DelvisPresley skrev (12 timer siden):

Den er dårlig fordi samfunnet er ikke lenger verdt å kjempe for. Mange har ikke lenger tid til å pleie forhold og familie pga tidsklemma. Menn med lavstatus-yrker får ikke muligheten til å få verken partner eller barn. Man kan spørre seg om hva meningen da er med å arbeide? Samfunnet bare krever av deg, mens du får ikke nyte godene i livet.

De fleste sjefer/ledere er udugelige og tar avspasering når de føler for det, mens de på gulvet må slite.

Kanskje de yngre forstår mer hvor tragisk det er å tilbringe livet i hamsterhjulet. Man har 80 år på denne jorda med et hav av muligheter. I allefall i teorien. Likevel velger de aller fleste å gå i den samme tralten hele livet. Fordi det er forventet av samfunnet, men også fordi vi ønsker å gjøre som alle andre. De færreste tør å gjøre noe annerledes.

Så rart da. I idrettslaget til mine barn er det mange engasjerte pappaer. De har følgende yrker: snekker, rørlegger, butikkmedarbeider, sykepleier, barnehagelærer og elektriker. Ikke akkurat statusyrker. Likevel har samtlige kone og barn. Min mann er rørlegger. Han har tre barn og en kone.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 11.55):

Hun skrev ikke mannen sin. Hun skrev familie som hun sjelden så. Om man ikke har tid til både og pule og ha kontakt med kollegaer , så kan man pule kollegaer ja. 

Anonymkode: 0775c...04f

det var da svært 😕 folk må jo ha forksjligge livstiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom faktisk på at vi har to stykker på jobb som lever og ånder for jobben. De har prestert å skaffe seg partner og flere barn, som selvfølgelig går for lut og kaldt vann. For når mamma jobber overtid, kveld, helg og hele tiden er fokusert på jobben (for eksempel, må ha med seg mobilen overalt for å kunne svare), så er det tilsvarende mindre tid og oppmerksomhet som er igjen til mann og barn. Mannen må i tillegg ta unna mer av henting/levering, treninger, foreldremøter osv. Hvorfor skaffer man seg mann og barn hvis jobben er livet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kom faktisk på at vi har to stykker på jobb som lever og ånder for jobben. De har prestert å skaffe seg partner og flere barn, som selvfølgelig går for lut og kaldt vann. For når mamma jobber overtid, kveld, helg og hele tiden er fokusert på jobben (for eksempel, må ha med seg mobilen overalt for å kunne svare), så er det tilsvarende mindre tid og oppmerksomhet som er igjen til mann og barn. Mannen må i tillegg ta unna mer av henting/levering, treninger, foreldremøter osv. Hvorfor skaffer man seg mann og barn hvis jobben er livet?

De går jo ikke for lut og kaldt vann om faren stiller om? Er mannen bitter, eller var de enige om at hun skulle ha karrieren sin før de fikk barn? 

Anonymkode: 0775c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 0.25):

Jeg begynte å jobbe når jeg var tidlig i tenårene, har jobber siden da. Jeg har alltid hatt yrkesstolthet, men den har arbeidsgiver tatt sakte vekk. Det kommer av hvordan hr styrer bedriften, hva de ansetter kollegaer, alene arbeid mer og mer, sikkerheten min bryr ingen seg om, og de driver med rovdrift på oss ansatte. 
Samtidig som yrkesstoltheten falt, så falt også arbeidsmoralen min. Jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse for å finne løsning slik at jeg kunne dra på jobb selv med sykt barn. Er jeg dårlig tar jeg ikke Paracet for å se om jeg klarer å holde ut dagen, jeg gjør det jeg må og ikke mer. Synes dette er så trist og vi er samtlige i min bedrift som er der jeg er. Nå er det mye kos med misnøye og arbeidsmiljøet blant kollegaer blir også dårligere. 

Samfunnet har endret seg de siste 12 årene, vi har blitt kaldere og hardere. Kan ikke bare være meg som merker at både stolthet og moral synker når man blir elendig behandlet av arbeidsgiver. Er ikke så mange steder å jobbe med min utdannelse så inntil videre er jeg der så lenge lønns kommer til avtalt tid. 

Har du merket endring på din arbeidsplass? Har du både stolthet og en god moral enda? 

Anonymkode: 247b4...ca9

Nei du er ikke alene. Begynte å jobbe på 90 tallet og husker at tempoet var betraktelig lavere, men samtidig var kunskapen og kvaliteten på det som ble utført også bedre, uten tvil. 

Skjønner godt at unge kan bli skremt når de blir kastet inn i dagens arbeidsliv. Blir vel enda "bedre" når frp og høyre skal sitte å styre noen år sbart

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man aldri får positiv tilbakemelding,eller noen tilbakemeldinger i det hele tatt,så forsvinner arbeidsmoralen. 

Jeg gjør det jeg må og ikke noe ekstra. Aldri et minutt overtid uten at det føres i boken. Utnytter fleksitid til min fordel osv. 

Anonymkode: 12589...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket stor endring de siste årene på min arbeidsplass. Vi blir færre, men får flere arbeidsoppgaver. Kravene blir også høyere. Om du er flink og faktisk får unna, ev jobber mer enn du skal, så får du bare flere arbeidsoppgaver. Til slutt så orker du ikke mer. Man blir faktisk psykisk og fysisk syk av et stadig økende press og arbeidsbelastning. 

Anonymkode: 82495...320

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...