AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #1 Del Skrevet 29. november 2024 Tenker da med utgangspunkt i feks 30 mill. Formueskatten er jo endel, men hvordan investere for å minimere denne? Anonymkode: d6b80...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 29. november 2024 #2 Del Skrevet 29. november 2024 Utleie bolig f.eks, kan vær god inntjening om du slipper lån har du de på spare konto med 3% renta så får du 900k inn og 300k ut så da har du 600k i årslønn Kan og lett finne med mye bedre rente men som eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 En utleiebolig er fremdeles jobb. Og en utleiebolig krever oppussing etter hvert. Det er i tillegg konsentrert risiko, fordi du satser alt på den ene eller de få utleieboliger. Jeg påstår at f.eks. en global indeksfond er mindre jobb og mindre risiko. Schmuhu 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #4 Del Skrevet 30. november 2024 Hadde absolutt gått for fond. Null stress. Ta ut så mye som du må de første årene (så lite som du kan), så kan du ta ut mer etter hvert. Anonymkode: 0c652...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #5 Del Skrevet 30. november 2024 Hadde jeg hatt 30 mill som utgangspunkt kunne jeg bare hatt de på høyrentekonto og levd meget behagelig resten av livet! Anonymkode: b0f40...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #6 Del Skrevet 30. november 2024 Schmuhu skrev (13 minutter siden): En utleiebolig er fremdeles jobb. Og en utleiebolig krever oppussing etter hvert. Det er i tillegg konsentrert risiko, fordi du satser alt på den ene eller de få utleieboliger. Jeg påstår at f.eks. en global indeksfond er mindre jobb og mindre risiko. Schmuhu Globale indeksfond har representert høy avkastning og lav risiko i årevis, men det å kjøpe seg inn i dag medfører vel å kjøpe seg inn på en historisk overpriset topp? Og dersom historien går sin gang, at toppen ender med et betydelig fall, så vil vel det å kjøpe seg inn i dag medføre en del risiko? Anonymkode: 6dcbe...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #7 Del Skrevet 30. november 2024 Med 30 mill trenger du ikke avkastning en gang, da kan du leve komfortabelt resten av livet selv om du er ung i dag. Anonymkode: 065ac...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #8 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tenker da med utgangspunkt i feks 30 mill. Formueskatten er jo endel, men hvordan investere for å minimere denne? Anonymkode: d6b80...d75 15 millioner til enebolig med 49% av arealet til utleie (primærbolig, 25% verdivurdering ved formueskatt, ikke skatt på leieinntekter, ikke skatt på verdistigning ved salg) 15 millioner i globale indeksfond. 38.5% skatt på kapitalisert utbytte over skjermingsfradrag Begge deler vil svinge i verdi. Anonymkode: f71ec...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 30. november 2024 #9 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Globale indeksfond har representert høy avkastning og lav risiko i årevis, men det å kjøpe seg inn i dag medfører vel å kjøpe seg inn på en historisk overpriset topp? Og dersom historien går sin gang, at toppen ender med et betydelig fall, så vil vel det å kjøpe seg inn i dag medføre en del risiko? Anonymkode: 6dcbe...91d Jeg sier ikke at det er uten risiko. Jeg påstår bare at risikoen er mindre enn ved å ha utleiebolig. Om en sitter langsiktig nok, så er kriser ikke noe problem ved det beløpet her, selvsagt avhengig av livsstil og årlig uttak. Husk også at en tidlig krise er mer fordelaktig enn en sen krise. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #10 Del Skrevet 30. november 2024 Schmuhu skrev (6 minutter siden): Jeg sier ikke at det er uten risiko. Jeg påstår bare at risikoen er mindre enn ved å ha utleiebolig. Om en sitter langsiktig nok, så er kriser ikke noe problem ved det beløpet her, selvsagt avhengig av livsstil og årlig uttak. Husk også at en tidlig krise er mer fordelaktig enn en sen krise. Schmuhu Er for såvidt enig i det, men jeg syns det er vanskelig å velge blant fondene i dag. Spesielt siden min tidshorisont ligger på 10-15 år. Er redd en massiv nedgang nå snart fort kan medføre at jeg knapt går i null. Samtidig vet jo ingen når/ hvor stor en korreksjonen blir. Syns ikke lenger at indeksfond er en no-brainer. Anonymkode: 6dcbe...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #11 Del Skrevet 30. november 2024 Hololo skrev (12 timer siden): Utleie bolig f.eks, kan vær god inntjening om du slipper lån har du de på spare konto med 3% renta så får du 900k inn og 300k ut så da har du 600k i årslønn Kan og lett finne med mye bedre rente men som eksempel. Hele poenget med å investere i eiendom er jo at du kan låne og gire investeringen din betydelig, og sitte på eiendom for 180 mill i et tilfelle hvor du bare har 30 mill i egenkapital. Anonymkode: 877e8...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygdefrue Skrevet 30. november 2024 #12 Del Skrevet 30. november 2024 Halvparten på brennevin, raske biler og løse kvinner, resten kan bare brukes på søl! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå