Gjest gotthard Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 strømmen tok seg en tur ut av huset i går, når den kom til bake virket ikke tlf lengre! adsl virker men ip tlf er helt taus,,lyser ikke i lampene på routeren en gang. har drat ut kontakter og skrud av og på utalige ganger nå, uten at det gjorde ting noe bedre. noen som kan trylle her inne?
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Ring til din ip-telefonleverandør eller gå inn på nettsidene deres. Mange har et slags mailsystem du kan kontakte dem på. Og jeg mente selvsagt at du skulle bruke mobiltelefon til å ringe med, for iptelefonen virker jo ikke...
Gjest Kaffegjesten Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Ganske vanlig at routeren "nullstiller" seg eller resetter seg. Åpne internett på pc'n din. Skriv 192.168.1.1 eller 192.168.1.0 og trykk enter. I de fleste tilfeller kommer du da inn på routeren eller adapteret. (OBS det kan være andre adresser, sjekk bruksanvisning) Når du er inne på routeren/adapteret kommer du inn i menyen på routeren. Så må du åpne de rette porter eller sjekke om de er åpnet - ofte 5060 og 16300-16700. Har du f eks Telenor må du kanskje også legge inn passord i PPPoE-tjenesten. Skulle ikke forbause meg om det virker når disse parameter er lagt inn. Av og til er det ikke feigt å lese bruksanvisningen, noen ganger lurt. Lykke til
Lillesøster Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Etter at vi hadde noe feil med strømmen i nabolaget døde router til ip telefonen vår. Jeg prøvde alt for å få den i gang. Ut med kontaktene og prøvde å restarte den ørten ganger, men den var og forble død. Vi fikk ny.
Gjest gotthard Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 ok, etter mye roting, prøving og selvfølgelig feiling, beit jeg i bordplata og ringte til leverandøren av min ip-tlf. han meila meg innstruksjoner til hvordan problemet skulle fikses. så, mens jeg smilte, tastet jeg inn alle kodet og gudene vet hva, skrudde av alt og når alt begynte og lyse igjen hadde jeg forsat ingen tlf, og ikke kom jeg på nett heller. prøvde og ringe tilbake men ingen tokk tlf. satt alt slik det var så jeg i det minste havna på nett igjen, men neida. så etter og ha styra en hel dag sitter jeg nå endelig på nett igjen, men tlf er like død som farao.... takke seg til tiden før data og styr, da var ting faktisk lit enklere..
skrue Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 takke seg til tiden før data og styr, da var ting faktisk lit enklere.. Dette bare styrker meg i min tro på at dette er en uferdig teknologi som ikke kan brukes av sluttbrukere for kritiske systemer enda. Kjedelig om strømmen går om natten pga brann og man ikke finner mobiltelefonen fordi det er mørkt. Fasttelefonen står gjerne på en fast plass. Jeg er ikke motstander av ny teknologi, men jeg hadde ikke giddet å være prøvekanin heller.
abelille Skrevet 2. mars 2006 #7 Skrevet 2. mars 2006 Dersom telefonen din er et kritisk system kan du jo investere i en ups da. Da har du i alle fall noen minutter før det går ned, og blink i lyset blir også en bagatell. Det mange ikke er klar over, men som jeg har sett har skjedd ved store strømbrudd, er at mastene som sender ut mobilsignalene også trenger strøm. Ved et strømbrudd vil ofte mobilen være helt ok, men man kommer ikke ut fordi det er ingen eller begrenset mulighet for trafikk. Strøm har de fleste steder i Norge nå blitt en ganske stabil tjeneste, så det er sjelden at man vil støte på store problemer med ip-telefoni pga strømbrudd. Nå har jeg selv hatt ip-telefoni fra telio i ca to år uten så mye som et hikk. Så noen prøvekanin føler jeg meg absolutt ikke som.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Dette bare styrker meg i min tro på at dette er en uferdig teknologi som ikke kan brukes av sluttbrukere for kritiske systemer enda. Kjedelig om strømmen går om natten pga brann og man ikke finner mobiltelefonen fordi det er mørkt. Fasttelefonen står gjerne på en fast plass. ← Kanskje ikke så lurt å ringe før man løper ut av huset uansett? Man er jo passe dum (unnskyld meg), om man står midt i røyk og ild med fasttelefon ute i gangen. Ellers er jeg enig i at man ikke skal investere i en ip-telefon om det er kritisk. Uten mobiltelefon kan det bli ille.
skrue Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 Dersom telefonen din er et kritisk system kan du jo investere i en ups da. Da har du i alle fall noen minutter før det går ned, og blink i lyset blir også en bagatell. Ja, det kan man. Men hvor praktisk er det med nok en ny boks som må kjøpes, passes på og tar plass? Det at man i det hele tatt vet hva en UPS er gjør nok at man er såpass teknisk oppgående til å fikse (nullstille etc) det meste selv uansett. En separat UPS er ikke et alternativ for "vanlige" mennesker. Argumentet med at strømnettet sjelden svikter er ikke så godt fordi sannynligheten er større for at man akkurat da trenger en telefonen som virker. Men for all del: Ringer man mye og lenge så er en IP-telefon et utmerket supplement pga lavere pris.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Uten strøm så virket ikke min vanlige, trådløse fasttelefon heller. Så da hadde jeg vært akkurat like langt som med iptelefonen jeg har nå dersom strømmen gikk. Har uansett mobiltelefon, og om det brenner så bor jeg midt i et boligfelt og regner med jeg lett hadde fått tak i noen som evt. kunne varsle brannvesen/lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå