Gå til innhold

Mennesker som forteller deg (foreslår) hva du skal gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg anbefaler en film, eller en aktivitet, så er det jo naturligvis fordi JEG er opptatt av den, og deler hva jeg liker, og anbefaler det videre til andre. Jeg har ingenting investert i om du gjør det eller ikke. Jeg ville bare sagt "takk for tipset, kanskje jeg sjekker det ut" og så delt noe om mitt eget liv. 

Hvis det er snakk om å gi råd du ikke har bedt om så er det ikke vanskeligere enn å si fra hver gang "nå blir jeg litt usikker, jeg får på følelsen at du gir meg et råd, og jeg skjønner ikke helt sammenhengen". Og så hvis de sier at "ja, men du sliter jo med x og y" så kan en heller meddele at en ikke liker det å få råd. 

Jeg anbefaler deg å snakke sammen, heller enn å være irritert på nett! Oi, se der, fikk du enda et råd du ikke har bedt om. Som du sier, hvis du ville snakke åpent med de du har rundt deg og beskytte din energi og ha gode samtaler ville du jo gjort det. :P

Anonymkode: b1ed2...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Menn er fra Mars (kommer med løsning på problemet), kvinner er fra Venus (lytter i taushet).

Men noen kvinner er fra Mars.

Det er årsaken :nigo:

Anonymkode: 10368...3de

Det er faktisk kvinner som gjør dette med meg, har ikke opplevd det fra menn i en slik grad. TS

Anonymkode: 1e4aa...cab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er faktisk kvinner som gjør dette med meg, har ikke opplevd det fra menn i en slik grad. TS

Det var poenget mitt.

De sier at det er menn som holder på slik, men det er like gjerne kvinner som gjør det.

Anonymkode: 10368...3de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Njaa er alltid to sider.

Er du av typen som klager mye? Jeg selv gir råd når folk klager mye. Er jo bare en måte å vise omsorg på for meg. Hvertfall hvis det er ting som er lette å gjøre noe med.

Nå ver jeg imidlertid at de fleste bare ønsker p ha noen som lytter til klaginga deres og syntes synd på de. Så prøver å gjøre det. Men å høre på noen klage jevnlig over noe som lett kan fikses........ Det er uutholdelig skal jeg si deg.

Anonymkode: 4169b...b42

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Njaa er alltid to sider.

Er du av typen som klager mye? Jeg selv gir råd når folk klager mye. Er jo bare en måte å vise omsorg på for meg. Hvertfall hvis det er ting som er lette å gjøre noe med.

Nå ver jeg imidlertid at de fleste bare ønsker p ha noen som lytter til klaginga deres og syntes synd på de. Så prøver å gjøre det. Men å høre på noen klage jevnlig over noe som lett kan fikses........ Det er uutholdelig skal jeg si deg.

Anonymkode: 4169b...b42

Dette.🫶. Stor forskjell på om det er folk i en livskrise , eller bare er kronisk negative . I en livskrise forsøker jeg å være lyttende , trøstende og støttende . Kronisk negative har jeg mer eller mindre faset ut av livet , da de ofte finner et nytt problem for hver løsning jeg ser. Er en løsningsorientert person , å egner meg dårlig for noen som ikke evner å se etter løsninger . 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det at folk uoppfordret råder deg til å pusse opp/ oppgradere hjemmet sier da ( indirekte) at du (/ hjemmet ditt) ikke er bra nok. Selv så er ikke jeg og mannen min ivrige etter å oppgradere hjemmet vårt lenger. I stedet bruker vi mye penger på å reise. Vi ber sjelden folk hjem utenom vårt avkom. Men når enkelte venner, slike som ber seg selv, har vært hos oss så har vi ofte fått hint om at de synes det er utdatert. Enig i at folk ikke uoppfordret skal komme med råd. Jeg blir selv temmelig forbannet over slikt. Hvorfor skal vi påtvinge andre samme livsstilen som oss selv. Vi er ofte f.eks. klar over at hjemmet ikke ser ut som en interiør side i et blad. Men det betyr ikke alt for alle.

Anonymkode: b583c...ea0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 12.41):

Jeg anbefaler deg å snakke sammen, heller enn å være irritert på nett! Oi, se der, fikk du enda et råd du ikke har bedt om. Som du sier, hvis du ville snakke åpent med de du har rundt deg og beskytte din energi og ha gode samtaler ville du jo gjort det. :P

Jeg prøvde faktisk det. Jeg sa at nå kom hun med tre råd i en telefonsamtale, og at det får meg til å føle meg som en 5-åring som ikke kan tenke ut noe selv. Men det hjalp ikke, for nå er hun i gang igjen på meldinger. Dette må være en slagst OCD. Hun begynte også umiddelbart med en jeg kjenner som driver gård. Sa at han burde ha bier, og han sa de hadde prøvd det, men pga høyde over havet gikk det ikke etc. Og da kom det et lass med råd selv om hun aldri har hatt bier. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også tenke det som slitsomt noen ganger. Men så velger jeg å tolke det som om det er en måte å bry seg på. Jeg har en venninne som har slitt mye med forskjellige ting. Når jeg har hatt det tøft og vanskelig, så kan hun komme med mange forskjellige tips og forslag til hva jeg kan gjøre for å få det bedre. Det er fordi hun selv har prøvd dette, så hun snakker av erfaring og i den beste mening, det vet jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 20.52):

Jeg er ofte i villrede, og nylig har jeg vært i en svært sårbar situasjon ja. Men merker at det er noen som konstant gjør dette, og andre som aldri gjør det, unntatt en sjelden gang når det faktisk er gjennomtenkt og dermed velkomment. TS

Men da ber du jo indirekte om hjelp og råd? Hvis du gir uttrykk for at du er i villrede og i en vanskelig situasjon? Det er jo naturlig å ville hjelpe.

Hvis jeg står i en vanskelig situasjon og trenger en løsning for å komme ut av det, ville jeg jo bli overlykkelig hvis folk faktisk kom med konstruktive forslag som kunne hjelpe meg.

Det virker jo litt spesielt å være i en vanskelig situasjon og IKKE ville ha hjelp til å komme ut av den. Og hvis man allerede har en plan klar, men bare trenger å tømme seg, går det jo an å si det til folk også.

Samme hvis du har prøvd alle rådene som finnes, uten at de hjelper, da sier du det, men at du likevel vil snakke om situasjonen din.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok typen som alltid kom med tips om hva enn kan gjøre før, men sluttet med det ettersom at jeg innsåg at de ville bedt om det, om de ville ha den typen innspill. For det andre ønsker jeg heller ikke å bli oppfattet som en 'bedreviter'. 

De fleste som kommer og ber om input, søker det aktivt og da holder jeg ingenting tilbake. Positivt og negativt. 🤭

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 20.52):

Jeg er ofte i villrede, og nylig har jeg vært i en svært sårbar situasjon ja. Men merker at det er noen som konstant gjør dette, og andre som aldri gjør det, unntatt en sjelden gang når det faktisk er gjennomtenkt og dermed velkomment. TS

Glemte å sitere denne, men jeg hadde nok før uhemmet kommet med tips og råd basert på det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I løpet av flere tiår med mobbing, utfrysing, baksnakking og hakking har jeg utviklet en veldig verdifull egenskap - evnen til å be folk dra til helvete på en pen måte. Jeg kutter ganske raskt av, og slutter å lytte til dem. 

Anonymkode: 92f7e...38d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unsolicited advice involves receiving information, advice, input, or suggestions from others you have not requested. This advice is often unwanted and can leave you feeling irritated, shamed, or judged. When someone offers their opinion on what you could be doing differently, it can sometimes feel like criticism.

Vet du, TS, jeg hater sånne folk. Jeg var singel, men hadde det fint. Hadde lyst til å være singel en stund, følte meg ikke ulykkelig og klaget ikke over det. En kompis av meg, Gud bedre, altså... Hver jævla gang vi møttes var det råd om å melde seg på Tinder, Sukker, jeg måtte iallefall huske å få meg noen rebound-ligg. Jeg ba ikke om råd, jeg snakket ikke om det med ham. Noen folk er bare sånn. Har ikke sett ham på ett års tid nå.

Enda bedre med folk jeg ikke kjenner så godt, som ikke vet hva som ligger bak mine valg. Møtte en bekjent som satt i gang og fortalte meg at det ville være bra for meg med ditt og datt. Altså, det var en grunn til at jeg ikke gjorde det, som hun ikke hadde noe med. Endte med at jeg forklarte situasjonen for henne, og hun forstod da. Jeg sa også at jeg ikke syntes det var noe ok med råd jeg hverken hadde bedt om eller ønsket. Hun sa seg enig i det. Det var greit nok, men jeg angrer på at jeg forklarte meg for henne. Hun hadde ikke noe med det å gjøre.

Jeg er nokså privat av meg, og jeg har det igrunn fint. Sier ikke stort om mine problemer. Når folk eksplisitt ber meg om råd, kan jeg godt komme med noen, men da drøfter jeg det heller med den det gjelder, jeg er ikke bastant. Normal folkeskikk, spør du meg.

Takk for innlegget ditt, TS, det var en god rant å få ut :D Jeg føler med deg!

Anonymkode: bd611...739

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Unsolicited advice involves receiving information, advice, input, or suggestions from others you have not requested. This advice is often unwanted and can leave you feeling irritated, shamed, or judged. When someone offers their opinion on what you could be doing differently, it can sometimes feel like criticism.

Vet du, TS, jeg hater sånne folk. Jeg var singel, men hadde det fint. Hadde lyst til å være singel en stund, følte meg ikke ulykkelig og klaget ikke over det. En kompis av meg, Gud bedre, altså... Hver jævla gang vi møttes var det råd om å melde seg på Tinder, Sukker, jeg måtte iallefall huske å få meg noen rebound-ligg. Jeg ba ikke om råd, jeg snakket ikke om det med ham. Noen folk er bare sånn. Har ikke sett ham på ett års tid nå.

Enda bedre med folk jeg ikke kjenner så godt, som ikke vet hva som ligger bak mine valg. Møtte en bekjent som satt i gang og fortalte meg at det ville være bra for meg med ditt og datt. Altså, det var en grunn til at jeg ikke gjorde det, som hun ikke hadde noe med. Endte med at jeg forklarte situasjonen for henne, og hun forstod da. Jeg sa også at jeg ikke syntes det var noe ok med råd jeg hverken hadde bedt om eller ønsket. Hun sa seg enig i det. Det var greit nok, men jeg angrer på at jeg forklarte meg for henne. Hun hadde ikke noe med det å gjøre.

Jeg er nokså privat av meg, og jeg har det igrunn fint. Sier ikke stort om mine problemer. Når folk eksplisitt ber meg om råd, kan jeg godt komme med noen, men da drøfter jeg det heller med den det gjelder, jeg er ikke bastant. Normal folkeskikk, spør du meg.

Takk for innlegget ditt, TS, det var en god rant å få ut :D Jeg føler med deg!

Ah, endelig noen som forstår nøyaktig hva jeg mener.
Det er en "venninne" som er helt kronisk  nå, og jeg legger merke til at det er ikke bare jeg som får uinviterte råd... Jeg har også forklart hver eneste gang nøyaktig hvorfor jeg ikke kan følge det og det rådet, men det går ALDRI inn, hun kommer med løsninger som hun mener eliminerer mine "hvorfor", så jeg har nå sluttet med å forklare. Ser ut som at med henne er det det beste er å late som om alt går bra og at jeg alltid har det bra :P  TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en "venninne" som er helt kronisk  nå, og jeg legger merke til at det er ikke bare jeg som får uinviterte råd... Jeg har også forklart hver eneste gang nøyaktig hvorfor jeg ikke kan følge det og det rådet, men det går ALDRI inn, hun kommer med løsninger som hun mener eliminerer mine "hvorfor", så jeg har nå sluttet med å forklare. Ser ut som at med henne er det det beste er å late som om alt går bra og at jeg alltid har det bra :P  TS

ARGH, jeg får helt kløe av sånne folk! Jeg tenker at du ikke skylder henne en forklaring. Skal man virkelig måtte blottlegge ting man ikke ønsker å gå inn på for å slippe sånt? Uansett: du har gitt den, åpenbart mange ganger. Jeg orker ikke mer med sånne folk, kutter ut, men nå sa jeg jo ifra til en bekjent at jeg ikke ville ha råd jeg ikke hadde bedt om, og den tok hun. Har du prøvd å si ifra at du ikke vil ha råd også?

Husker også en annen bekjent, dette er mange år siden, og jeg slet en del med smerter, og legene fant ikke ut hva det var før etter to år. Flere sa også at det sikkert var psykisk, siden de ikke fant en forklaring, så jeg ble skikkelig glad når de endelig fant ut av det, og jeg fikk behandling og ble veldig mye bedre. Møtte denne bekjente etter jeg fikk diagnosen, og hun spurte hvordan det gikk, og jeg fortalte det og at jeg var glad. Det prellet åpenbart av som vann på gåsa, fordi hun fortsatte med å legge ut om en bok som hadde hjulpet henne mye som handlet om hypokondere og at man måtte godta at noe bare var psykisk, og at jeg burde lese den... altså. Det var fysisk! Jeg hadde nettopp fortalt det! Jeg ble jo frisk, for svingende!

Og, ja, man kan la vær å gå inn på noe i livet sitt, jeg lever egentlig litt sånn, sier ikke stort om personlige ting, men om man omgås folk, vet de jo stort sett noe om deg, som at man er singel eller at man måtte avlyse en gang på grunn av influensa eller sånt. Virker som om hver minste lille ting kan ende opp som noe de kan gi råd om.

Må si at langt fra alle jeg kjenner er sånn, da, haha. Men siden tråden var om dette, jo, det er nokså mange som holder på sånn, synes jeg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett: du har gitt den, åpenbart mange ganger. Jeg orker ikke mer med sånne folk, kutter ut, men nå sa jeg jo ifra til en bekjent at jeg ikke ville ha råd jeg ikke hadde bedt om, og den tok hun. Har du prøvd å si ifra at du ikke vil ha råd også?

Husker også en annen bekjent, dette er mange år siden, og jeg slet en del med smerter, og legene fant ikke ut hva det var før etter to år. Flere sa også at det sikkert var psykisk, siden de ikke fant en forklaring, så jeg ble skikkelig glad når de endelig fant ut av det, og jeg fikk behandling og ble veldig mye bedre. Møtte denne bekjente etter jeg fikk diagnosen, og hun spurte hvordan det gikk, og jeg fortalte det og at jeg var glad. Det prellet åpenbart av som vann på gåsa, fordi hun fortsatte med å legge ut om en bok som hadde hjulpet henne mye som handlet om hypokondere og at man måtte godta at noe bare var psykisk, og at jeg burde lese den... altså. Det var fysisk! Jeg hadde nettopp fortalt det! Jeg ble jo frisk, for svingende!

Tror det må være samme person? :D 
Jeg sa faktisk ifra sist gang vi snakket sammen, da hun kom med tre ulike råd i samme telefonsamtale. Og så på chat, en uke senere, så kom hun med et råd i setning to... Det må være noe galt med henne, jeg kjenner henne ikke så godt enda heller. Men hun er veldig snill og hjelpsom da, selv om hun er slitsom, så jeg har ikke kuttet kontakten med henne. Men fortsetter hun sånn...det er som hun rett og slett er døv altså, hun hører ikke hva jeg sier. TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her understreker du jo hva du selv gjør for at det fortsetter: du engasjerer deg i det. Med å forklare hvorfor det ikke funker for deg gir du implisitt en ny oppfordring til å komme med nye løsninger. Her må du skylde deg selv. 

Si heller "jeg ønsker ikke løsninger, jeg ønsker at du skal lytte og stille spørsmål/gi meg en klem". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 20.26):

Jeg har en tendens til å ramle borti slike mennesker, og det er utrolig irriterende. Den siste jeg snakket med nå var en som jeg ble kjent med for et par år siden, og som har felles interesser med meg. Hun klarte å foreslå tre ting som jeg kunne gjøre i en eneste telefonsamtale, er dette normalt? Jeg merker det går igjen med folk som er søkende spirituelt og/eller ønsker å forbedre seg selv og leser ulike bøker osv. De vil foreslå at du mediterer, maler, går tur osv, og så vil de foreslå teknikker som de bruker, og bøker som de leser. Og jeg har da ikke bedt om noen forslag, og med hun siste følte jeg det som at hun foreslo ting til en 5-åring som kjeder seg. Jeg mener, jeg er voksen, og om jeg ville male så hadde jeg vel gjort det? Bah.

Kan det være at du er en sånn person som deler for mye? Eller at du liksom lager et inntrykk av at du klager og trenger innspill eller ikke har en løsning. For jeg forstår ikke hvorfor noen plutselig skal si til deg at du skal meditere. Det er jo bare kjempemerkelig. 

Jeg ble kjent med en fyr som forteller i massevis om hvor ille eksen er og hvor slitsom det var å dra i bursdagen hennes og så klager han masse. Da får jeg jo ikke respekt for han akkurat. For da virker han så hjelpesløs. Og da gir jeg råd.

Anonymkode: 62a73...c40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 12.14):

Ja akkurat ja. Du klager over at du får råd, når det er du som deler at du ikke har det bra. Det er ikke sånn at du "for en eller Anna grunn bare trekker til deg" folk som gir råd. For en eller Anna grunn snakker du med andre om problemene dine. Ikke del om problemer om du ikke vil at folk skal si noe om dem. Det er jo du som holder på sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.30):

Jeg prøvde faktisk det. Jeg sa at nå kom hun med tre råd i en telefonsamtale, og at det får meg til å føle meg som en 5-åring som ikke kan tenke ut noe selv. Men det hjalp ikke, for nå er hun i gang igjen på meldinger. Dette må være en slagst OCD. Hun begynte også umiddelbart med en jeg kjenner som driver gård. Sa at han burde ha bier, og han sa de hadde prøvd det, men pga høyde over havet gikk det ikke etc. Og da kom det et lass med råd selv om hun aldri har hatt bier. TS

Løsningen er at du slutter å overdele. Hold problemene dine for deg sjøl og snakk om andre ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...