AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:35 #1 Del Skrevet fredag kl 18:35 Had begynt gjespe no helt vanvittig. Er det fordi hjernen ikke har oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:40 #2 Del Skrevet fredag kl 18:40 Det kan også være at du er trøtt…. Anonymkode: 48eeb...2d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:45 #3 Del Skrevet fredag kl 18:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan også være at du er trøtt…. Anonymkode: 48eeb...2d1 Gjesper helt sykt Anonymkode: 30634...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet fredag kl 18:48 #4 Del Skrevet fredag kl 18:48 Neida, kan være fordi du er trøtt eller kjeder deg. Det er dessuten svært smittsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:03 #5 Del Skrevet fredag kl 19:03 Stoltskeiv skrev (14 minutter siden): Neida, kan være fordi du er trøtt eller kjeder deg. Det er dessuten svært smittsomt Men KAN det skyldes for lite oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:04 #6 Del Skrevet fredag kl 19:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men KAN det skyldes for lite oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Det kan det. Og det kan skyldes andre grunner. Anonymkode: ea3c7...964 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:09 #7 Del Skrevet fredag kl 19:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men KAN det skyldes for lite oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Nei 🙄 Anonymkode: 08c90...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:39 #8 Del Skrevet fredag kl 20:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan det. Og det kan skyldes andre grunner. Anonymkode: ea3c7...964 Fra Cleveland Clinic: "For several years, the main theory was that yawning brings in more oxygen — mainly for your brain. More recently, researchers discarded this theory, as studies revealed that a controlled lack of oxygen doesn’t result in more yawning than usual." Anonymkode: aaac6...97f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:47 #9 Del Skrevet fredag kl 20:47 Yawning is a common but still somewhat mysterious behavior. There are several theories about why we yawn, but none of them provide a definitive answer. Some of the most widely accepted explanations include: Oxygen and Carbon Dioxide Regulation: One of the earliest theories is that yawning helps to increase the intake of oxygen and remove carbon dioxide from the blood. When we yawn, we take a deep breath, which could help oxygenate the blood and expel excess carbon dioxide. However, recent research suggests that oxygen and carbon dioxide levels don't seem to directly trigger yawning as much as once thought. Cooling the Brain: Another theory suggests that yawning serves to cool the brain. The deep inhalation during a yawn might help cool the blood flow to the brain, and the stretching of the jaw and face muscles might help regulate brain temperature. A cooler brain might function more efficiently, so yawning could be the body's way of keeping the brain at an optimal temperature. Drowsiness and Transitions in Alertness: Yawning often happens when we're transitioning between states of alertness, such as waking up in the morning, feeling sleepy, or shifting from one activity to another. It might be a sign that the brain is adjusting to changes in levels of wakefulness or arousal. Yawning is associated with drowsiness, and it's common during periods of boredom or fatigue. Social and Contagious Yawning: Yawning is contagious, meaning that when one person yawns, others nearby may yawn as well. This could be linked to empathy or social bonding, as studies have shown that people are more likely to "catch" a yawn from close friends or family members than from strangers. Contagious yawning might be an unconscious way of synchronizing social behavior or communicating shared states of alertness or tiredness. Stretching and Muscle Activation: Yawning also involves stretching of the muscles around the face, neck, and jaw, which could help with muscle activation. This may serve as a way of "waking up" the body, increasing blood flow and preparing us for a more active state. While no single theory fully explains all aspects of yawning, it's likely that yawning serves multiple purposes related to brain function, social communication, and physical activation. Det er skrekkelig smittsomt, for herreminhatt så mange ganger jeg har gjespet etter å ha gått inn på denne trådet og lest ordet gjespe. Anonymkode: 4d881...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet fredag kl 21:39 #10 Del Skrevet fredag kl 21:39 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Yawning is a common but still somewhat mysterious behavior. There are several theories about why we yawn, but none of them provide a definitive answer. Some of the most widely accepted explanations include: Oxygen and Carbon Dioxide Regulation: One of the earliest theories is that yawning helps to increase the intake of oxygen and remove carbon dioxide from the blood. When we yawn, we take a deep breath, which could help oxygenate the blood and expel excess carbon dioxide. However, recent research suggests that oxygen and carbon dioxide levels don't seem to directly trigger yawning as much as once thought. Cooling the Brain: Another theory suggests that yawning serves to cool the brain. The deep inhalation during a yawn might help cool the blood flow to the brain, and the stretching of the jaw and face muscles might help regulate brain temperature. A cooler brain might function more efficiently, so yawning could be the body's way of keeping the brain at an optimal temperature. Drowsiness and Transitions in Alertness: Yawning often happens when we're transitioning between states of alertness, such as waking up in the morning, feeling sleepy, or shifting from one activity to another. It might be a sign that the brain is adjusting to changes in levels of wakefulness or arousal. Yawning is associated with drowsiness, and it's common during periods of boredom or fatigue. Social and Contagious Yawning: Yawning is contagious, meaning that when one person yawns, others nearby may yawn as well. This could be linked to empathy or social bonding, as studies have shown that people are more likely to "catch" a yawn from close friends or family members than from strangers. Contagious yawning might be an unconscious way of synchronizing social behavior or communicating shared states of alertness or tiredness. Stretching and Muscle Activation: Yawning also involves stretching of the muscles around the face, neck, and jaw, which could help with muscle activation. This may serve as a way of "waking up" the body, increasing blood flow and preparing us for a more active state. While no single theory fully explains all aspects of yawning, it's likely that yawning serves multiple purposes related to brain function, social communication, and physical activation. Det er skrekkelig smittsomt, for herreminhatt så mange ganger jeg har gjespet etter å ha gått inn på denne trådet og lest ordet gjespe. Anonymkode: 4d881...1de Du vet at du får svar på norsk hvis du skriver spørsmålene på norsk i ChatGPT? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:44 #11 Del Skrevet fredag kl 21:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men KAN det skyldes for lite oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Tvilsomt. De gangene jeg trener så hardt at jeg ikke greier å få nok luft gjesper jeg ikke, bare puster raskt Anonymkode: 74dbd...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet lørdag kl 20:06 #12 Del Skrevet lørdag kl 20:06 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 19.35): Had begynt gjespe no helt vanvittig. Er det fordi hjernen ikke har oksygen? Anonymkode: 30634...5c3 Nei, det var noe de trodde før, men som de har gått bort ifra. https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/hvorfor-gjesper-vi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klesstativ Skrevet lørdag kl 23:21 #13 Del Skrevet lørdag kl 23:21 Grüner skrev (3 timer siden): Nei, det var noe de trodde før, men som de har gått bort ifra. https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/hvorfor-gjesper-vi Tror ingen noen gang egentlig har trodd det. Alle vet at man puster raskere dersom kroppen trenger mer oksygen, det tror jeg man har visst i noen tusen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet i går, 02:32 #14 Del Skrevet i går, 02:32 Gjesping kan være alvorlig og tyde på hjerteproblemer, i verste fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19 timer siden #15 Del Skrevet 19 timer siden Jeg kan fortelle deg at det er like før det regner, eller at det regner ute, basert utelukkende på hvor mye jeg gjesper. Jeg gjesper helt hinsides mye når det er lavtrykk med nedbør ute, og jeg gjør det uavhengig om jeg har sett ut vinduet eller ikke, så jeg vet jeg reagerer på det atmosfæriske trykket/trykkforandringene ved å gjespe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden DelvisPresley skrev (5 timer siden): Gjesping kan være alvorlig og tyde på hjerteproblemer, i verste fall. Hvofdan da? Anonymkode: 30634...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 17 timer siden #17 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvofdan da? Anonymkode: 30634...5c3 Har lest, kjenner ikke detaljer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden Minya skrev (2 timer siden): Jeg kan fortelle deg at det er like før det regner, eller at det regner ute, basert utelukkende på hvor mye jeg gjesper. Jeg gjesper helt hinsides mye når det er lavtrykk med nedbør ute, og jeg gjør det uavhengig om jeg har sett ut vinduet eller ikke, så jeg vet jeg reagerer på det atmosfæriske trykket/trykkforandringene ved å gjespe. De samme atmosfæriske trykkforandringene forgår inne i huset ditt også? Anonymkode: 61c6c...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Del Skrevet 16 timer siden Minya skrev (3 timer siden): Jeg kan fortelle deg at det er like før det regner, eller at det regner ute, basert utelukkende på hvor mye jeg gjesper. Jeg gjesper helt hinsides mye når det er lavtrykk med nedbør ute, og jeg gjør det uavhengig om jeg har sett ut vinduet eller ikke, så jeg vet jeg reagerer på det atmosfæriske trykket/trykkforandringene ved å gjespe. Og horoskopet ditt pleier å stemme, ikke sant? Anonymkode: 74dbd...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Del Skrevet 16 timer siden DelvisPresley skrev (8 timer siden): Gjesping kan være alvorlig og tyde på hjerteproblemer, i verste fall. Ren svada. Slutt å spre kloakk. Anonymkode: 74dbd...90e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå