Gå til innhold

Altså, når det er glatt, så kjører jeg SAKTE og ETTER FORHOLDENE ​ 🙂  ​​ 🙂  ​

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg gjort i de femten årene jeg har hatt lappen, og jeg har aldri krasjet e.l., selv om jeg alltid har kjørt piggfritt. 🙂 

Et tips til dere som krasjer og kjører ut av veien hver vinter 😉 

Anonymkode: d4583...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg har hatt førerkort siden 1990 og ikke vært av veien ennå, ikke skade av noe slag og jeg har ikke sinket i trafikken heller.. 

Anonymkode: d042b...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du er flink til å slippe forbi de bak deg slik at du ikke lager kø?

Hilsen en som også kjører etter forholdene - men tvinger ikke de 10 bilene bak til å gjøre det samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det har jeg gjort i de femten årene jeg har hatt lappen, og jeg har aldri krasjet e.l., selv om jeg alltid har kjørt piggfritt. 🙂 

Hva som er å "kjøre etter forholdene", varierer med hvem du spør. En som kjører sakte, mener han kjører etter forholdene, og en som kjører fort, kan mene det samme. Hvor fort man kan kjøre med akseptabel risiko, vil også variere med hvor gode dekk man har, bilens egenskaper og sjåførens kunnskap og erfaring. 

Men det er jo åpenbart at mange ikke kjører etter forholdene, for hvis man krasjer eller kjører av veien, da har man ikke kjørt etter forholdene. Du kan selvsagt skylde på at det var "speilblankt" eller at bilen foran plutselig sto stille, at veien var sporete, at man fikk vannplaning eller hva det måtte være, men hvis slikt kommer som en overraskelse på deg, har du gjort en feilvurdering som sjåfør.

Anonymkode: 25262...fd0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som tror at det er eksepsjonelle kjørekunnskaper som har holdt dem unna grøfta i de årene de har kjørt…. 

der har du gjeng. 

Anonymkode: ca5ef...fbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kjenne du mange som krasjer og kjører av veien hver vinter?

Anonymkode: 89d85...a17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt i 17 år, kjører alltid etter forholdene, og alltid ca 5 under fartsgrensen på vinteren pga glatte veier, men vet du hva jeg har fremdeles sklidd av veien 😉 Ikke alltid enkelt å kjøre i oppover bakker uten 4x4 og lite strødd, men har aldri kræsjet ☺️

Anonymkode: 520d8...e51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva som er å "kjøre etter forholdene", varierer med hvem du spør. En som kjører sakte, mener han kjører etter forholdene, og en som kjører fort, kan mene det samme. Hvor fort man kan kjøre med akseptabel risiko, vil også variere med hvor gode dekk man har, bilens egenskaper og sjåførens kunnskap og erfaring. 

Men det er jo åpenbart at mange ikke kjører etter forholdene, for hvis man krasjer eller kjører av veien, da har man ikke kjørt etter forholdene. Du kan selvsagt skylde på at det var "speilblankt" eller at bilen foran plutselig sto stille, at veien var sporete, at man fikk vannplaning eller hva det måtte være, men hvis slikt kommer som en overraskelse på deg, har du gjort en feilvurdering som sjåfør.

Anonymkode: 25262...fd0

Du, hele greia med underkjølt regn er at det kan være superfine kjøreforhold, og så i en dump eller i ett skyggelagt strekke kan det være STÅLIS. For så å bli flott føre igjen ti meter senere. 

Det er bittesmå temperaturforskjeller som er avgjørende, og det er derfor det går så innmari ofte dårlig. Man ANER ikke forholdene rundt neste sving. Du sklir ut på 50kmt selv om det er 70-sone, så selv om du "kjører etter forholdene" sklir du av veien. 

Alle som kjører ut er ikke idioter. Mange kjører etter forholdene. Ting kommer overraskende på. Vi kan ikke kjøre i 20 kmt på motorveien TILFELLE det er en vannskade som renner over veien….

Anonymkode: ca5ef...fbd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører like hardt nå som jeg gjør om sommeren. Har ny moderne BMW med piggdekk. 

Kjører du rundt med 3-4 år gamle piggfrie dekk så er det klart du må ta det pent nå. 

Anonymkode: 3f34d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit for meg, så lenge du slipper meg forbi slik at jeg rekker ferja.

Har i løpet av mine 35 år på vegen kjørt ut en gang, og det var den gangen mannen mente at piggfrie vinterdekk var like bra som piggdekk. Det er de ikke. I hvert fall ikke her i indre strok av nynorskland.

Anonymkode: b3145...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...