AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #101 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var undervektig frem til jeg startet på noen medisiner, nå er jeg normalvektig å føler meg som en tykk person. Jeg tror jeg fikk mer enn vanlig kaloriinntak for livrett var junkfood, spiste gjerne en hel sjokoladeplate, ikke minst kjøpte jeg meg sjokolade og frøloff som var lunsjen min i 3-4 år. Nå kan jeg ikke spise en sjokoladebit engang før vekta øker. Mannen min er tynn, han spiser mye. Mye mer enn hva som er vanlig. Min mann og min sønn har ett brød til lunsj til sammen. Det går i tillegg mye ost og skinke på denne lunsjen. De spiser vanvittig. Trene er de ikke noe gode på, det er kanskje maks 1 gang i uken. Mannen er 1.90 høy og veier 70 kilo. Da har han faktisk lagt på seg 10 kilo siden vi ble sammen for over 20 år siden. Sønnen er 184 og veier nå 59 kilo, minste barnet vårt må ha ernæringsdrikke i tillegg til lunsj på skolen for å få i seg nok næring. De sier at vi alle er like og alle forbrenner likt, jeg har ikke helt troa. Anonymkode: cb8e6...9a2 Tipper mannen din beveger seg vanvittig mye mer enn deg selv om han ikke trener. Anonymkode: d0038...bb2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #102 Del Skrevet 7. desember 2024 Pappa er sånn person som er skikkelig tynn selv om han mener at han spiser MASSE og bare har skikkelig høy forbrenning. Men jeg har vært med ham på ferie der han ikke orket å spise ferdig middagen sin og måtte ut og gå klokka 11 på kvelden fordi han bare "måtte" nå 40 000 skritt på skrittelleren 😂 Jeg prøver å si at det ikke er naturlig forbrenning, men det at han absolutt må gå 30-40 000 skritt om dagen på sydenferie. Nei, det tror han ikke på, han spiser jo såååå mye (han spiser ikke mye). Noen folk har bare et annet syn på hva som er mye mat og hvor mye bevegelse i hverdagen har å si. Anonymkode: 793d8...af5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #103 Del Skrevet 7. desember 2024 Sitronterte skrev (På 4.12.2024 den 4.55): En ting er sikket, og det er at tetting av blodårer osv, skjer. Selv om det ikke vises på utsiden. Vet at mange overvektige har faktisk bedre helse enn en som spiser masse drit, men som er tynn. Haha, ja det er sant. Jeg har feks skyhøyt kolesterol, så alt fettet mitt ligger inni årene🙃 Anonymkode: d91ab...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. desember 2024 #104 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 3.04): Har en god venninne som er undervektig, og hun må spise minst 3000 kalorier om dagen for å ikke bli for tynn. Jasså? Og hvorfor det? Hva er diagnosen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #105 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 10.38): 1500 kalorier er jo slankenivå hos Grethe Roede for de som er veldig overvektig. 1200 for de som skal gå ned litt. Vanlig kaloribehov for kvinner er 1600 - 2400 kalorier per dag, så du ligger jo helt klart lavt i inntak. Anonymkode: 9aae7...b2e Jeg har en normal BMI på 20, og har fine verdier på blodprøver osv... Ellers takk for bekymringen, men jeg klarer meg fint. Anonymkode: 91530...f9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #106 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16): Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg. Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer? Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. Anonymkode: 28fd6...f88 Min søster er slik. Tynn som en strek, og spiser som en gutt på 18. Hun mener selv hun aldri trener, noe som stemmer. Men hun har ubehandlet adhd, så hun er aldri i ro. Jeg er sikker på at hun i løpet av en vanlig dag beveger seg mer enn min alderstypisk urolige 2åring. Når vi drikker en kopp kaffe, så reiser hun seg sikkert tretti ganger fra bordet, "skal bare". Når vi andre ser en film, så har hun ommøblert stua i mellomtida. Osv osv. Så det er virkelig ikke rart hun trenger mye mat. Anonymkode: d1305...dd5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #107 Del Skrevet 7. desember 2024 jabx skrev (5 timer siden): Jasså? Og hvorfor det? Hva er diagnosen? Det er ikke meg du spør, men diabetes eller annet som hemmer insulinutskillelsen kan selvsagt gjøre at man spiser som en hest uten å legge på seg. Anonymkode: f74df...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #108 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.25): Jeg er tynn og legger aldri på meg, men jeg lever ikke asketisk på noen måte. Spiser godteri, fete oster, kaker osv akkurat som det passer meg. Men jeg har lagt merke til at det skal mye mindre til før jeg opplever at jeg blir mett og jeg klarer ikke spise søte ting i store mengder fordi jeg da blir uvel. Når jeg er sammen med overvektige venner spiser de gjerne dobbelt så mye som jeg gjør, så da er det jo også naturlig at de veier mer enn det jeg gjør. Tror mennesker må være utstyrt med forskjellig metthetsfølelse og når den slår inn. Anonymkode: 2ac29...bd2 Ja, dette tror jeg er en stor del av forklaringen. Jeg ser jo på tykkere venner at de rett og slett spiser mye mer enn meg. Og en veldig viktig ting– de spiser gjerne veldig fort, stresser inn maten. Tynne spiser gjerne mye saktere, da blir man også mett naturlig uten at man har overspist. Jeg hater å bli overmett, jeg spiser til jeg er behagelig mett. Det virker som en del folk har dårlig regulert metthetsfølelse. Og hva folk sier, er veldig subjektivt og ikke helt til å stole på. For jeg ville nok også sagt at jeg spiser hva jeg vil - og det gjør jeg, men hva jeg vil er naturlig mindre, og så har jeg en del sunne vaner og ikke lyst på en haug med smågodt etc. Anonymkode: 36bdb...07c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 8. desember 2024 #109 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, dette tror jeg er en stor del av forklaringen. Jeg ser jo på tykkere venner at de rett og slett spiser mye mer enn meg. Og en veldig viktig ting– de spiser gjerne veldig fort, stresser inn maten. Tynne spiser gjerne mye saktere, da blir man også mett naturlig uten at man har overspist. Jeg hater å bli overmett, jeg spiser til jeg er behagelig mett. Det virker som en del folk har dårlig regulert metthetsfølelse. Og hva folk sier, er veldig subjektivt og ikke helt til å stole på. For jeg ville nok også sagt at jeg spiser hva jeg vil - og det gjør jeg, men hva jeg vil er naturlig mindre, og så har jeg en del sunne vaner og ikke lyst på en haug med smågodt etc. Anonymkode: 36bdb...07c Nettopp!! Og forskere har funnet ut at det har sammenheng med et hormon som folk har i ulike mengder. For noen år siden jobbet man med testing av en ny diabetesmedisin. Diabetes er mangel på hormonet Insulin, og diabetikere kan ta insulinsprøyter for å erstatte det hormonet som kroppen selv produserer for lite av. Ved en tilfeldighet oppdaget man at den nye medisinen man testet, som innehold hormonet GLP-1, ikke bare fungerte på regulering av blodsukker, men også kunne regulere metthetsfølelse. Det førte til at overvektige spiste mindre og gikk ned i vekt. Nå er den nye medisinen med GLP-1-hormon ferdigutviklet og i bruk. Den produseres i to pakningsvarianter med ulike navn, en for diabetikere og en for overvektige. Med dette kan nå overvektige ta hormontilskudd for å bli friske fra overvekt og fedme. Dessverre er mangelen på GLP-1-hormoner(Fedme), akkurat som mangelen på Insulin(Diabetes), ikke en sykdom man blir frisk av. Man kan kontrollere symptomene ved å ta hormontilskudd, men om man slutter med hormontilskuddet, vil symptomene og problemene komme tilbake. Derfor er overvektsbehandling, akkurat som med diabetesbehandling, noe man må regne med å drive med livet ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #110 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16): Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg. Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer? Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. Anonymkode: 28fd6...f88 Spiser hun mye og ofte? Mine slektninger spiser hele tiden, kanskje ikke spesielt mye. Typiske husmødre som elsker å lage mat og bake..alle sliter med vekta. Jeg ELSKER god mat. Jeg spiser nok dobbelt opp av hva de gjør til middag men jeg spiser sjelden, holder meg til ett eller to måltider om dagen. Kaker er ikke min greie, ett stykke er godt men det stopper liksom der. Alltid vært veldig slank. Ikke en bevisst greie, har alltid vært sånn.. Og er nå godt over 40. Mens de må ha noe mat så fort de kjenner litt sult så trenger ikke jeg det. Det har aldri plaget meg at det rumler i magen, og jeg har masse energi, blir ikke sur eller matt av å ikke ha spist før 12.00. Jeg er glad i å gå lange turer i fjellet. Da spiser jeg mer. Som regel legger jeg ut på tur på tom mage og spiser når jeg blir sulten (lunsjtider). Tror mange er livredde for sultfølelsen og aldri rekker å kjenne på den. Anonymkode: 64754...7ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #111 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Spiser hun mye og ofte? Mine slektninger spiser hele tiden, kanskje ikke spesielt mye. Typiske husmødre som elsker å lage mat og bake..alle sliter med vekta. Jeg ELSKER god mat. Jeg spiser nok dobbelt opp av hva de gjør til middag men jeg spiser sjelden, holder meg til ett eller to måltider om dagen. Kaker er ikke min greie, ett stykke er godt men det stopper liksom der. Alltid vært veldig slank. Ikke en bevisst greie, har alltid vært sånn.. Og er nå godt over 40. Mens de må ha noe mat så fort de kjenner litt sult så trenger ikke jeg det. Det har aldri plaget meg at det rumler i magen, og jeg har masse energi, blir ikke sur eller matt av å ikke ha spist før 12.00. Jeg er glad i å gå lange turer i fjellet. Da spiser jeg mer. Som regel legger jeg ut på tur på tom mage og spiser når jeg blir sulten (lunsjtider). Tror mange er livredde for sultfølelsen og aldri rekker å kjenne på den. Anonymkode: 64754...7ce Samme her. Er 30 år og har aldri vært plaget av litt sult. Sultfølelsen går jo ofte over igjen også. Spiser masse når jeg først spiser. Jeg elsker også god og hjemmelaget mat. Bruker ofte mye tid på å tilberede. Er normalvektig og spiser oftest bare en god lunsj og en god middag. Om det da skulle melde seg et søtsug på kvelden så tar heg meg noen knekker med sjokolade evt. Aldri vært glad i brus. Spiser ikke noe mellom måltidene. Beveger meg litt hver dag siden jeg har kontorjobb. Er helt sikker på at jeg hadde lagt på meg mye dersom jeg skulle spise 4 måltider om dagen og kanskje litt mellommåltider også... rører aldri energibarer og god morgen yoghurt bare for å få rask energi. Anonymkode: 06e51...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #112 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg spiste hva jeg ville når jeg ville helt til perimenopause i slutten av 30-årene. Da måtte jeg passe på matinntaket og passe på å være aktiv nok for at kiloene ikke skulle legge seg. Det går helt fint, men er glad jeg fikk nesten 40 år uten hormonkluss, for det er virkelig en omstilling å få et så annet forhold til mat. Anonymkode: 4f046...e56 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #113 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har en normal BMI på 20, og har fine verdier på blodprøver osv... Ellers takk for bekymringen, men jeg klarer meg fint. Anonymkode: 91530...f9f Jeg er ikke bekynret. Jeg bare påpeker at du faktisk har et lavt kaloriinntak, fordi du skrev: »Jeg har alltid selv følt at jeg spiser mye, mens mine overvektige venner pleier å kommentere på hvor lite jeg spiser. Så det er vel relativt, hva er lite eller mye? Jeg spiser nok, får i meg 1500 - 1800 kcal ut i fra om jeg har trent eller ikke.» Anonymkode: 9aae7...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #114 Del Skrevet 8. desember 2024 aksase skrev (2 timer siden): Dessverre er mangelen på GLP-1-hormoner(Fedme), akkurat som mangelen på Insulin(Diabetes), ikke en sykdom man blir frisk av. Man kan kontrollere symptomene ved å ta hormontilskudd, men om man slutter med hormontilskuddet, vil symptomene og problemene komme tilbake. Derfor er overvektsbehandling, akkurat som med diabetesbehandling, noe man må regne med å drive med livet ut. Dette er en veldig, veldig skummel holdning. Det er som å slå fast at depresjon kommer av for lite serotonin og at man derfor trenger livslang behandling med antidepressiva, eller at hodepine vil kreve livslang behandling med Paracet. Det er i beste fall mangel på kunnskap om hva som forårsaker sykdommene, og i verste fall en total fallitterklæring. Nei, la oss ikke angripe årsaken til problemet, vi kan jo bare motvirke symptomene med medisiner (som selv har en rekke bivirkninger, og mange av dem vet vi ikke engang om ennå). La oss ikke sette inn innsatsen mot den mest åpenbare årsaken til overvekt, nemlig livsstil og sukkeravhengighet og fuckings drittmat til frokost, lunsj og middag, og i bursdager og møter og i farten og når vi kjeder oss eller har eksamen eller er litt slitne, når vi skal se på Netflix og til kaffen og når vi har det litt travelt og når vi skal spare penger og når vi skal være høflige og takke ja og når vi har fortjent en premie og når vi har lavt blodsukker nettopp fordi vi spiser så mye sukker hele jævla tiden. Anonymkode: f74df...966 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #115 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke bekynret. Jeg bare påpeker at du faktisk har et lavt kaloriinntak, fordi du skrev: »Jeg har alltid selv følt at jeg spiser mye, mens mine overvektige venner pleier å kommentere på hvor lite jeg spiser. Så det er vel relativt, hva er lite eller mye? Jeg spiser nok, får i meg 1500 - 1800 kcal ut i fra om jeg har trent eller ikke.» Anonymkode: 9aae7...b2e Jeg skjønte hva du svarte på..? Om jeg faktisk hadde spist i underskudd hadde jeg jo gått ned i vekt. Jeg har derimot holdt en stabil vekt i 10 år, så jeg tenker at jeg spiser akkurat passe. Anonymkode: 91530...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #116 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Samme her. Er 30 år og har aldri vært plaget av litt sult. Sultfølelsen går jo ofte over igjen også. Spiser masse når jeg først spiser. Jeg elsker også god og hjemmelaget mat. Bruker ofte mye tid på å tilberede. Er normalvektig og spiser oftest bare en god lunsj og en god middag. Om det da skulle melde seg et søtsug på kvelden så tar heg meg noen knekker med sjokolade evt. Aldri vært glad i brus. Spiser ikke noe mellom måltidene. Beveger meg litt hver dag siden jeg har kontorjobb. Er helt sikker på at jeg hadde lagt på meg mye dersom jeg skulle spise 4 måltider om dagen og kanskje litt mellommåltider også... rører aldri energibarer og god morgen yoghurt bare for å få rask energi. Anonymkode: 06e51...9e8 Du er heldig som opplever sult sånn. For de fleste blir ikke sultfølelsen borte om de ikke spiser, den blir sterkere. Etterhvert blir man slapp og dårlig, feberfølelelse liksom. Anonymkode: dd5d0...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #117 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 18.17): Tipper mannen din beveger seg vanvittig mye mer enn deg selv om han ikke trener. Anonymkode: d0038...bb2 Feil han har en stillesittende jobb, jeg går enormt mye på jobb og fritid. Slår han bra på antall skritt for å si det slik Anonymkode: cb8e6...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #118 Del Skrevet 8. desember 2024 Skulle ønske jeg hadde glemt å spise. Anonymkode: 64b5d...1a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 8. desember 2024 #119 Del Skrevet 8. desember 2024 (endret) Jeg har vært både tynn og overvektig. Nei, man kan ikke spise "mye" og fortsatt være tynn. Min man har alltid vært tynn. Han spiser havregrøt, deretter et lite rundstykke til lunsj, og middag - ikke en veldig stor porsjon. Spiser litt snacks innimellom, men de er det ikke mange kalorier i. Han har høy forbrenning i tillegg, men ikke særlig aktiv. Når jeg selv var tynn så spiste jeg enten havregrøt til frokost, egg med stekt tomat, eller ingenting. En baguett eller yoghurt + en frukt til lunsj, en normal porsjon middag. Hvis det var noe snacks i tillegg så var det kanskje et egg på slutten av dagen, noe frukt eller bær, en sjokoladebiter. Trente 3 ganger i uka og gikk sikkert over 10 km hver eneste dag. Har ei veldig tynn venninne: 50 kg, 169 høy. Hun har omtrent ikke mat i kjøleskapet. Så, hvis noen sier de spiser "mye" og er tynne så enten juger de, innser ikke at de spiser lite (på samme måte at ikke tjukke mennesker innser at de spiser mye), eller har en eller annen form for spiseforstyrrelse (inkludert å tenke at de spiser mye). Endret 8. desember 2024 av katties 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #120 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16): Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg. Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer? Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. Anonymkode: 28fd6...f88 Jeg er en av de tynne som spiser mye på en gang (men ikke ofte) jeg spiser som oftest 1-2 ganger eller 1-3 ganger om dagen (kanskje en banan ellers, men er sjeldent sulten i mellom måltidene). Så om noen spiser med meg når jeg først spiser ser det ut som jeg spiser for to. Men som sagt spiser ikke ofte/mange måltider så er nok noe med det. Kan legge til at jeg er ganske aktiv da, går to turer om dagen som blir 1 mil til sammen, og styrkeøvelser. Men kostholdet er det som er viktigst med tanke på vekten. Hele 80% er kostholdet ikke treningen. Og noe som kanskje sier seg selv så er det viktig å spise det kroppen trenger for å fungere opptimalt, som også hjelper kroppen med å gjøre det den skal ved å holde seg på en sunn kroppsvekt. Anonymkode: 678d9...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå