Gå til innhold

Tynne mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner to mennesker som er naturlig slanke, og som likevel spiser enormt mye. Høy forbrenning, gener og aktivitet er nok mye av årsaken. Jeg har bodd med alle tre, så jeg vet at det ikke bare er i sosiale lag at de spiser mye, for å si det sånn. 

Anonymkode: 171c8...e1f

Jeg er slank og har alltid vært det. Elsker god mat og spiser mye mat, mer enn et par overvektige venninner som jeg er mye sammen med, og lurer vel litt på hvorfor jeg er så mye slankere, når jeg koser meg med smør og sjokolade hver dag. Vi beveger oss ca like mye. Jeg har alltid trodd det har med ulik forbrenning å gjøre og at jeg har rask forbrenning. Det jeg har sett av ulikheter er: mens jeg spiser mye til måltidene spiser de mye mer mellom måltidene, en bolle her, smågodt der, småkaker, osv. Det er lite der og da, men blir mye til sammen. De drikker mye mer (sukkerfri) brus enn meg og mens jeg alltid drikker svart kaffe drikker de med melk og sukker. Jeg er glad i vin mens de heller drikker brus og spiser godt. Mine valg er bare basert på smak forresten.

Anonymkode: cae37...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 45 år og underernært iflg BMI, spiser frokost, lunsj (skipper denne innimellom, men da blir jeg sulten før middag og raider skapet for chips og sjokolade), middag og kvelds i normale porsjoner. Kan gjerne forsyne meg to ganger av middag. Har ikke et spesielt sunt kosthold (spiser godteri hver dag 🫣) og er ganske inaktiv bortsett fra styrketrening 2-3 ganger i uka. Har flere barn, men de er så store at jeg ikke trenger å løpe etter dem. Jeg tror jeg bare har høy forbrenning. 

Anonymkode: 86584...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Ja, det er riktig. Alt koker ned til kalorier inn/ut.

Hun føler nok at hun spiser mye, men hun inntar ikke nok kalorier til at hun har et kalorioverskudd.

Kalorier inn/ut argumentet er like hjernedødt som svare en med økonomiske problemer at det bare handler om at han bruker mer en han tjener. Teknisk korrekt, men fullstendig verdiløst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 minutter siden):

Kalorier inn/ut argumentet er like hjernedødt som svare en med økonomiske problemer at det bare handler om at han bruker mer en han tjener. Teknisk korrekt, men fullstendig verdiløst. 

Så fysikkens lover er fullstendig verdiløse.

Anonymkode: d0038...bb2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er slank og har alltid vært det. Elsker god mat og spiser mye mat, mer enn et par overvektige venninner som jeg er mye sammen med, og lurer vel litt på hvorfor jeg er så mye slankere, når jeg koser meg med smør og sjokolade hver dag. Vi beveger oss ca like mye. Jeg har alltid trodd det har med ulik forbrenning å gjøre og at jeg har rask forbrenning. Det jeg har sett av ulikheter er: mens jeg spiser mye til måltidene spiser de mye mer mellom måltidene, en bolle her, smågodt der, småkaker, osv. Det er lite der og da, men blir mye til sammen. De drikker mye mer (sukkerfri) brus enn meg og mens jeg alltid drikker svart kaffe drikker de med melk og sukker. Jeg er glad i vin mens de heller drikker brus og spiser godt. Mine valg er bare basert på smak forresten.

Anonymkode: cae37...fec

Jeg tror nok det ligger mye i dette ja. Og høyde, som også burde nevnes, de to jeg snakket om er bestevenninna mi og mannen min - de er 178 og 184 høy. Jeg er selv slank, men bare 163 og trenger mye mindre mat enn dem, og kaloribehovet mitt er derfor mye lavere - ergo kan jeg fortere legge på meg. Kan hverfall IKKE matche dem i matinntak 😂 Det hadde jeg ikke klart uansett - de spiser ofte 2-3 porsjoner, og restene mine i tillegg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror nok det ligger mye i dette ja. Og høyde, som også burde nevnes, de to jeg snakket om er bestevenninna mi og mannen min - de er 178 og 184 høy. Jeg er selv slank, men bare 163 og trenger mye mindre mat enn dem, og kaloribehovet mitt er derfor mye lavere - ergo kan jeg fortere legge på meg. Kan hverfall IKKE matche dem i matinntak 😂 Det hadde jeg ikke klart uansett - de spiser ofte 2-3 porsjoner, og restene mine i tillegg 😅 

Jeg er 178 og legger på meg bare jeg tenker på sjokolade 😄 

(Og ja, selvsagt en overdrivelse om noen skulle finne på å kommentere at dette ikke går an) 

Anonymkode: 84a44...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid spist mye og vært tynn. I ungdommen var jeg så tynn at jeg ble erta for det. Som voksen ser jeg ikke sykelig tynn ut, men er fremdeles veldig slank. 

Jeg spiser mye og er veldig glad i sjokolade, potetgull, kaker osv og kan fint fråtse en del. Men alt i alt spiser jeg ganske sunt: hjemmebakt grovt brød, all mat laget fra bunnen, mye grønnsaker, fisk og generelt variert mat. Trener lite, men er aktiv.

Jeg tror det kun handler om gener/forbrenning for min del. Flere i familien er sånn. 

Anonymkode: b55d7...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank. 51 kg og 165 cm. Spiser det jeg vil, men jeg spiser til jeg blir passe mett. Har lagt merke til at mange tar store porsjoner. Det gjør ikke jeg. Er i tillegg aktiv og beveger meg mye. 

Anonymkode: 2e3f7...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så fysikkens lover er fullstendig verdiløse.

Anonymkode: d0038...bb2

Simple henvisninger til termodynamikk som forklaringsmodell for komplekse spørsmålet er verdiløse ja.
På samme måte som å si at et fly krasjet fordi det mistet høyde, hadde det ikke mistet høyde så hadde det ikke krasjet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16):

Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg.

Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer?

Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. 

Anonymkode: 28fd6...f88

Det er jo et rent regnestykke. Og en normalt sunn kvinne, feks, forbrenner 1800-2500 kcal per døgn.

Så sier noen «så mye forbrenner ikke min livsstil». Og, nei, man vet at en god del mennesker har valgt seg en livsstil som forbrenner betydelig mindre. Men da er den faktisk ikke innenfor «normalt sunn». Det løses ikke ved å spise mindre, men ved å endre livsstil til man forbrenner anbefalt mengde. Og man heller i moderne forskning mer til at 2200 og opp bør være normalen, og at selv 1800-2200 i «forbruk» er en for inaktiv livsstil. 

Så, nei, tynne må ikke spise «mye mindre». De beveger seg mer. Og man kan uansett spise så «mye» man vil i rent kvantum. Mengde mat og mengde kcal er ikke sammenfallende enheter.

Det blir som tråder her der ts påstår seg gå opp i vekt på 1600 kcal. Samtidig, altså, som en normalt sunn kvinne forbrenner rundt 2200 kcal per dag på sin livsstil. Det skyldes ikke for høyt matinntak, men et valgt aktivitetsnivå uforenelig med «normalt sunn».

Anonymkode: 9b66b...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...