Gå til innhold

Tynne mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.19):

Det var et studie for en stund siden som viste at tynnere mennesker ofte er mer aktive enn overvektige mennesker, altså sånn underbevisst, de bare bevegde seg mer enn overvektige i hverdagen.

Anonymkode: a758a...05f

Testet faktisk det med eksen min. Hun var småtjukk og klagde over at vi spiste like mye og ingen av oss trente noe særlig, så at jeg var tynnere måtte ha med gener å gjøre. Utfordret henne på det, hun skulle kopiere mine vaner og faktisk sjekke. Det tok bare et par dager før hun innså at hun spiste mer og beveget seg en god del mindre enn meg.

Anonymkode: 107d4...f43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.21):

Hadde du sett henne hele dagen i uke etter uke, hadde du sett at hun spiser mye mindre enn deg. Tynne mennesker spiser gjerne en del i sosiale lag, sammen med andre, men mindre alene. Så det framstår for andre som «de kan spise hva de vil». De har tydelige rutiner i hverdagskostholdet sitt. De har en personlighet som hverken fråtser eller er impulsiv, mer asketisk. 

Anonymkode: e98f6...36f

Og de er gjerne bevisste på matinntaket. Man kan regulere litt før og etter hvis man skal i selskap. Som i å spise mindre trene mer før og etter.

Det finnes helt sikkert et unntak eller to, men sånt generelt er det altså ikke sånn at alle slanke mennesker elsker å trene eller kan spise hva man vil uten å legge på seg. Man har et bevisst forhold til matinntak og trening.

Anonymkode: 85bbf...636

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er slank, veid det samme siden jeg var 16 år og er idag 36. Jeg spiser ikke kaker, kjeks og godteri. Bare en sjeldent gang i sosiale sammenheng. Men spiser ellers alt og mye jeg vil av mat. Unner meg ikke godteskål i helgene, spiser generelt lite sukker. Er også mye i bevegelse. Tror det er de mellom måltidene som ødelegger for en. Ikke de andre 3 måltidene ila dagen.  Er jeg på seminar hvor det konstant serveres buffet og mellom måltider, så kommer jeg også hjem par kilo tyngre 🤭 men de går jeg raskt ned igjen. 

Anonymkode: ff5b9...e35

Det er slik jeg holder vekten nå.

Ingen mellommåltid. Ikke noe godteri og snacks. Ikke fredagskake på jobb. Stort sett to måltider om dagen. Men dessert om det er besøk eller set-menu på restaurant. 

Fant ut at det er letteste måten å være slank uten å stadig vurdere om man skal "unne seg" noe, eller gå å kjenne på sug etter noe. 

Anonymkode: 6a23d...b90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 3.18):

Oi det er jo nesten farlig at de må spise såpass mye for å holde seg stabil som kjempe tynn.

Er du sikker på at han spiser? Er det mulig det er omsorgssvikt? Spørr sånn i tilfelle.

Anonymkode: 60414...c5b

Sånn har jeg hatt det hele livet. Jeg har måttet slåss for å legge på meg. Det er tungvint nok å tvinge i seg nok mat hver dag. For å ikke snakke om hvor dyrt det blir over tid. På ungdomskolen og videregående hadde jeg med meg et halvt brød på skolen, hver dag. 

Jeg begynner endelig å se fremgang, for de siste 10 årene har jeg jobbet mot å legge på meg minst 5kg, og det er ikke nå før jeg bikket 35+ (i alder) at jeg endelig begynner å legge på meg litt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de beveger seg mer. Jeg spiser ren og sunn mat. ikke så mye ultraprossesert men er ikke helt Nazi:) Og etter at jeg ble oppi en mil pr.dag (bare går, helst i terreng) så tok jeg av 20 kg. ila 6 mnd ca.  Og der ligger jeg nå. Mann 75 kg.

Anonymkode: 5d255...972

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble i hvert fall mye enklere å legge på seg etter fylte 35 😅 og de kiloene går rett på midja. 

Det er nok også litt som noen her sier, at synet bedrar. Jeg spiser mye når jeg spiser, ett til to måltider om dagen, pluss småspising. Ikke fordi jeg ikke kjenner sult, men den bryr meg ikke. Mens min overvektige venninne blir helt satt ut av sultfølelse, blir uvel, gretten og får en kropp som ikke fungerer. Sånn blir jeg etter jeg har spist (om det er et stort usunt måltid eller et eple har ingen betydning). Når kroppen fordøyer mat fungerer jeg ikke. Skal jeg få gjort noe i løpet av dagen kan jeg rett og slett ikke spise. Dessuten synes jeg det er ekstremt kjedelig å både lage mat og å spise den. 

Anonymkode: 77524...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jobber med to sånne syltynne som ser ut til å spise hva de vil, og som forteller om usunne middager og daglig smågodt. Joda, det stemmer det. Hun ene elsker wienerbakst og spiser gjerne det i lunsjen. Men vi har ekstremt travel og tung jobb og det er det eneste hun spiser. Ikke frokost, ikke mer mat, en lett middag og ingen kvelds. Mannen lager mest middager og det går mye i lett sjømat. De dagene hun ikke er innom butikken og ordner seg bakst er en banan det hun lever på. På kvelden er det smågodtet hun snakker om noen få biter sjokolade med lakris. Ikke en pose smågodt etter en stor middag liksom. 

Hun andre ser ut til å spise "hele tiden" og sier det også når folk kommenterer at hun er så tynn. Sannheten er at hun er ekstremt nøyen på hvor mye hun tillater seg. Hun har proteinbarer og muslibarer i vesken som hun tar små biter av gjennom dagen. Folk får inntrykk av at hun stadig tygger på noe, men jeg har jobbet tettere med henne og vet at den samme baren gjerne holder 2-3 dager, pizzaen hun spiser til middag er ETT stykke, mens jeg gladelig kunne spist en alene, og hun spiser enten ingenting i lunsjen eller plukker på et tørt rundstykke som hun heller ikke spiser hele av. Slutter heller ikke å røyke noen av dem, for de er redde hva det vil gjøre med vekten.  De "glemmer" å spise, men det gjøres egentlig med hensikt for å spare kalorier til det ene pizzastykket, den lille lakrisbiten, eller en iskaffe hvis de virkelig skal slå på stortromma 😅

Sier ikke at det er sånn for alle de tynne, men det er faktisk sånn at kalorier inn/ kalorier ut blir en buksestørrelse, og noen lever på et minimum for å beholde sin, men vi ser bare det de vil vi skal se. Forståelig, de vil vel ikke ha kommentarer på det hele tiden. 

Anonymkode: 5be0e...0fd

Bor du sammen de i tillegg til å jobbe med de?

Anonymkode: b0e25...706

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenning er veldig ulikt fra person til person, men med alderen så går den ned og man legger på seg lettere. 

Anonymkode: 81ecf...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du sett henne hele dagen i uke etter uke, hadde du sett at hun spiser mye mindre enn deg. Tynne mennesker spiser gjerne en del i sosiale lag, sammen med andre, men mindre alene. Så det framstår for andre som «de kan spise hva de vil». De har tydelige rutiner i hverdagskostholdet sitt. De har en personlighet som hverken fråtser eller er impulsiv, mer asketisk. 

Jeg er tynn og kjenner meg igjen i denne🙂

Anonymkode: d91ab...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16):

Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg.

Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer?

Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. 

Anonymkode: 28fd6...f88

Sønnen min er så frustrert over dette. Han spiser og spiser. Men han er så slank/tynn. Jeg har forsøkt å fortelle han at dette er litt arvelig. Og at usunn, drittmat (Mac Donalds feks) aldri vil hjelpe han å gå opp i vekt, uansett hvor mye han spiser.  Han er foressten 20 år gammel. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.44):

Min venninne er sånn. Hun har alltid vært tynn. Hun forsyner seg grovt når vi er sammen. Og hun spiser mer enn meg som er overvektig.

Trodde jeg helt til jeg dro på ferie med henne. Når jeg var opptatt av når frokosten stengte så ville hun sove. Når jeg var opptatt av å finne mat NÅ til lunsj så var sightseeing viktigere for henne, "så kan vi heller spørre folk vi kjenner som har vært her og google gode restauranter i stedet for å velge noe vi får hjemme uansett..." Hun endte opp med å ikke spise og drikke noe annet enn en kaffe latte og en is før middag. Men til middag ville hun ha 3-retters med mye vin, og spiste mer enn meg igjen som måtte ha frokost og spiste energibarer for å ikke få lavt blodsukker. Det preget ikke henne. 

Synet kan bedra med de der slankisene 😄 Totalen har man ikke oversikt over. Mange tynne har god appetit når maten er god og fristende og står foran dem, men ellers så kan de spise lite. 

Anonymkode: 1c321...bcc

Kjente meg veldig igjen i denne også. Lurer på om hu venninna er meg😅

Tror det handler om at vi fra naturens side er styrt etter ‘periodisk faste’. Slik har jeg vært fra jeg var barn/ungdom.

Er ikke sultne før til (etter)middag kveld og har få symptomer på lavt blodsukker. Spiser godt til middag/kveld. Passer da å få i oss mye sunt når vi først spiser. Er ellers aktive.

Anonymkode: d91ab...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16):

Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg.

Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer?

Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. 

Anonymkode: 28fd6...f88

En ting er sikket, og det er at tetting av blodårer osv, skjer. Selv om det ikke vises på utsiden. Vet at mange overvektige har faktisk bedre helse enn en som spiser masse drit, men som er tynn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som spiser pasta fra en bakebolle og hvitløksbrød til middag, spiser sjokoladefondant til dessert hver dag, spiser to poser potetgull og en plate firkløver daglig og halvblander helmelk og vaniljesaus som han drikker jevnlig. Han spiser både frokost og lunsj på jobb, da går det i et par rundstykker med smør og ost og kakao siden han syns matmengden hjemme er flau. Sånn har han spist siden jeg møtte ham for 36 år siden. Han er 189 høy, veier 72 kg, har kontorjobb og har ikke trent en dag i sitt liv bortsett fra i kroppsøving på skolen. 

Anonymkode: fbdd5...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært slank, er 38 år. 
For min del er mat noe jeg tenker lite på og ikke er så opptatt av. Et nødvendig «onde». 

Jeg spiser når magen romler. Jeg er en asket, spiser kjedelig mat. Spiser ikke for kosen. Dropper gjerne måltider, og dropper omtrent alltid middag. Spiser noe enkelt i stedet (typisk frokostmat) eller f.eks sjokolade. 

Anonymkode: ba3a7...1b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid selv følt at jeg spiser mye, mens mine overvektige venner pleier å kommentere på hvor lite jeg spiser. Så det er vel relativt, hva er lite eller mye? Jeg spiser nok, får i meg 1500 - 1800 kcal ut i fra om jeg har trent eller ikke. For meg er det å spise noe jeg gjøre på lik linje som å ta en dusj, det gir meg ikke noe spesiell glede utover at det dekker et behov. Spiser gjerne mer om jeg går ut å spiser, bestiller noe ekstra godt siden det er sjeldent. Ofte blir det da det eneste måltidet jeg har, fordi jeg blir så stappmett. 

Anonymkode: 91530...f9f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn. Spiser lite i sosiale sammhenger, men mye hjemme. Null kontroll over hva jeg spiser. Ikke er jeg aktiv heller. 

Anonymkode: 634cb...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har alltid selv følt at jeg spiser mye, mens mine overvektige venner pleier å kommentere på hvor lite jeg spiser. Så det er vel relativt, hva er lite eller mye? Jeg spiser nok, får i meg 1500 - 1800 kcal ut i fra om jeg har trent eller ikke. For meg er det å spise noe jeg gjøre på lik linje som å ta en dusj, det gir meg ikke noe spesiell glede utover at det dekker et behov. Spiser gjerne mer om jeg går ut å spiser, bestiller noe ekstra godt siden det er sjeldent. Ofte blir det da det eneste måltidet jeg har, fordi jeg blir så stappmett. 

Anonymkode: 91530...f9f

Akkurat sånn tenker jeg også. Spise MÅ man jo, uten at det er noe jeg koser meg med. Jeg må også ta oppvasken og skifte sengetøy regelmessig, og synes ikke det er spesielt kos heller. 

Anonymkode: ba3a7...1b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bor du sammen de i tillegg til å jobbe med de?

Anonymkode: b0e25...706

Nei, kjenner dem bedre enn de øvrige kollegaene som tror de spiser så mye. 

Anonymkode: 5be0e...0fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Naturlig metthet styres i all hovedsak av størrelsen på magesekken. Om man spiser mindre i en periode blir magesekken mindre og man blir fortere mett. Å stoppe å spise når man er normalt mett og ikke fortsette til man er stappmett slik at magesekken utvider seg er derimot en vilje og vanesak.

Anonymkode: fd587...911

Det er ikke min erfaring som overvektig at magesekken krymper slik at jeg bli lettere mett. Jeg tror det er en seiglivet myte som ikke stemmer. I hvert fall ikke for meg, men kanskje det stemmer for noen av dere som ikke har like alvorlige vektproblemer som meg.

Jeg har vært stor det meste av mitt 50-årige liv og ikke klart å gjøre noe med det tross mange forsøk. Jeg har også prøvd å følge det rådet med å stoppe å spise når jeg er passe mett, men jeg kjenner jo for pokker ikke antydning til metthetsfølelse før jeg har spist mye mer enn de fleste andre, og da øker vekta. Selvsagt...

For noen år siden slo fortvilelsen inn og jeg bestemte meg nok en gang for å gå ned i vekt med nok en ny metode. Jeg sluttet nesten helt å spise, og gikk ned 25kg på et halv år. Men jeg var fortsatt like sulten. Hver dag, hver time og hvert minutt var en kamp mot sult og matstøy og selv om jeg hadde spist veldig lite i mange måneder, avtok ikke sulten. Til slutt klarte jeg ikke lenger å mobilisere nok viljestyrke til å fortsette å sulte meg ned i vekt. Prosjektet røk og jeg gikk opp alt sammen igjen på noen få måneder.

Det er mange som har fått redusert magesekken til nesten ingenting gjennom slankeoperasjoner. Man skulle jo da med din logikk tro at problemet er løst en gang for alle. Joda, det fungerer strålende....en stund...men veldig mange av disse opplever å gå opp i vekt igjen selv om de nesten ikke lenger har magesekk, og for meg tyder det på at sultfølelsen avhenger av flere faktorer enn størrelsen på magesekken. Man trenger heller ikke så stor magesekk, om man "etterfyller" den nesten kontinuerlig. Det er jo nettopp mye av problemet for oss overvektige, at vi nesten alltid er sultne og derfor nesten kontinuerlig putter noe i munnen. Matavhengighet er som rusavhengighet, hvor vi hele tiden MÅ ha neste dose for å fungere.

Nå går jeg på slankemedisin, og det er en helt ny verden. Hvis det er et slikt forhold dere normalvektige har til mat, sult og metthet, da er det ikke rart det er enkelt for dere å holde vekta. Da er det heller ikke rart at det er vanskelig for dere friske normalvektige å forstå hvor vanskelig vi "vektsyke" har det. Denne slankemedisinen inneholder ikke "en mindre magesekk", så det er ikke en mindre magesekk som gir meg metthetsfølelse. Medisinen inneholder et hormon som styrer metthet/sultfølelse samt hjernens belønningssenter, og som gjør at jeg blir mett med normale mengder mat, uavhengig av størrelse på magesekken. Metthetsfølelsen varer også frem til neste måltid slik at det er slutt på alle mellommåltiene. Nå har jeg gått ned 35 kg siden jeg begynte på medisinen og jeg trenger "bare" å gå ned 20 kg til for å komme ned på en sunn BMI.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 18.09):

Men i 30årene får de fleste barn å løpe etter osv.

Anonymkode: a082d...708

Ja, men da sover de mindre og det ødelegger balansen på andre måter igjen. 

Anonymkode: 91df0...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...