Gå til innhold

Tynne mennesker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg.

Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer?

Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. 

Anonymkode: 28fd6...f88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et studie for en stund siden som viste at tynnere mennesker ofte er mer aktive enn overvektige mennesker, altså sånn underbevisst, de bare bevegde seg mer enn overvektige i hverdagen.

Anonymkode: a758a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du sett henne hele dagen i uke etter uke, hadde du sett at hun spiser mye mindre enn deg. Tynne mennesker spiser gjerne en del i sosiale lag, sammen med andre, men mindre alene. Så det framstår for andre som «de kan spise hva de vil». De har tydelige rutiner i hverdagskostholdet sitt. De har en personlighet som hverken fråtser eller er impulsiv, mer asketisk. 

Anonymkode: e98f6...36f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man synes er mye er individuelt. Dessuten kan to tallerkener se like ut, men den ene er uten smør eller olje og den andre er det flere 100 kalorier i fett. 1 spiseskje med pasta blir fort mange kalorier ekstra.

Anonymkode: 49014...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du sett henne hele dagen i uke etter uke, hadde du sett at hun spiser mye mindre enn deg. Tynne mennesker spiser gjerne en del i sosiale lag, sammen med andre, men mindre alene. Så det framstår for andre som «de kan spise hva de vil». De har tydelige rutiner i hverdagskostholdet sitt. De har en personlighet som hverken fråtser eller er impulsiv, mer asketisk. 

Anonymkode: e98f6...36f

Jeg er tynn og legger aldri på meg, men jeg lever ikke asketisk på noen måte. Spiser godteri, fete oster, kaker osv akkurat som det passer meg. Men jeg har lagt merke til at det skal mye mindre til før jeg opplever at jeg blir mett og jeg klarer ikke spise søte ting i store mengder fordi jeg da blir uvel. Når jeg er sammen med overvektige venner spiser de gjerne dobbelt så mye som jeg gjør, så da er det jo også naturlig at de veier mer enn det jeg gjør. Tror mennesker må være utstyrt med forskjellig metthetsfølelse og når den slår inn. 

Anonymkode: 2ac29...bd2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var tynn som en strek i alle mine barneår og voksne år, fra jeg lærte å gå som baby sa mamma. Helt til jeg kom i 40 årene... da skjedde det noe. Alderstillegg. Jeg begynte uten videre å legge på meg litt. Så sluttet jeg å røyke i tillegg, og da la jeg på meg mer.

Fra å være sterkt undervektig, er jeg i dag normalvektig. Slank, vanlig, litt ekstra rundt midjen. Men i alle år ellers som barn og voksen var jeg tynn som en strek, UTEN at noen form for spiseforstyrrelse var involvert. Jeg spiste det jeg ville. Alltid. Bare var tynn fra naturens side. Men det skal legges til at det liksom aldri falt meg inn og gå og småspise mellom måltidene og sånn. Det gjorde jeg bare ikke, fordi jeg hadde ikke lyst og jeg tenkte ikke på det.

Det gjør jeg i dag da 😛 Kan godt ta noen sjokoladekjeks midt på blanke formiddagen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eksmpel:

IMG_6877.webp

Anonymkode: 49014...15f

Dette er typisk for meg. Jeg spiser en gigantisk salat i kantina hver dag. Alle kommenterer det😂 men det er mest magert kjøtt, grønnsaker og lite kaloririke ting. 

Anonymkode: 087db...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er tynn og legger aldri på meg, men jeg lever ikke asketisk på noen måte. Spiser godteri, fete oster, kaker osv akkurat som det passer meg. Men jeg har lagt merke til at det skal mye mindre til før jeg opplever at jeg blir mett og jeg klarer ikke spise søte ting i store mengder fordi jeg da blir uvel. Når jeg er sammen med overvektige venner spiser de gjerne dobbelt så mye som jeg gjør, så da er det jo også naturlig at de veier mer enn det jeg gjør. Tror mennesker må være utstyrt med forskjellig metthetsfølelse og når den slår inn. 

Anonymkode: 2ac29...bd2

Det er helt korrekt!!

Metthet styres av et hormon. Mye tyder på at tynne mennesker produserer mye av dette hormonet, mens overvektige produserer mindre, og de virkelig store produserer veldig lite av dette hormonet. Jo mindre metthetshormon kroppen produserer, jo mer mat skal til før man føler seg mett. Enkelte blir nesten aldri mette, selv om magen er helt sprengt av mat, og når de blir mette, varer metthetsfølelsen ofte veldig kort tid, kanskje bare en halvtime eller mindre.

De nye slankemedisinene inneholder et stoff som etterlikner dette hormonet. De som bruker slike medisiner og har effekt av det, får justert metthetsfølelsen slik at den likner mer på det som du og andre normalvektige opplever. De spiser dermed naturlig mindre og vekten går ned.

Denne mangelen på "metthetshormon" er, som andre hormonmangler, f.eks. diabetes, en kronisk sykdom som man ikke blir frisk av. Derfor må overvektige trolig regne med å gå på slankemedisin livet ut, på samme måte som diabetikere må gå på insulin-tilskudd livet ut. Slutter man med insulinsprøyter eller slankesprøyter, kommer symptomene og problemene tilbake.

Endret av aksase
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tynne spiser nok mindre. Men vi har og forskjellig forbrenning.

Har en god venninne som er undervektig, og hun må spise minst 3000 kalorier om dagen for å ikke bli for tynn. Og sønnen hennes sliter med det samme, han har med 12 brødskiver i matpakka si på skolen, og spiser de opp. Men er kraftig undervektig. Får legge til at ingen av de trener, og de beveger seg lite.

Så er det jeg som legger på meg av 1200 kalorier om dagen. Har ikke vært sånn alltid, ble sånn etter jeg fikk store mage og tarm plager. Men jeg har alltid hatt lav forbrenning, men før kunne jeg ligge på 1500 kalorier for å holde meg stabil.

Anonymkode: c157c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De fleste tynne spiser nok mindre. Men vi har og forskjellig forbrenning.

Har en god venninne som er undervektig, og hun må spise minst 3000 kalorier om dagen for å ikke bli for tynn. Og sønnen hennes sliter med det samme, han har med 12 brødskiver i matpakka si på skolen, og spiser de opp. Men er kraftig undervektig. Får legge til at ingen av de trener, og de beveger seg lite.

Så er det jeg som legger på meg av 1200 kalorier om dagen. Har ikke vært sånn alltid, ble sånn etter jeg fikk store mage og tarm plager. Men jeg har alltid hatt lav forbrenning, men før kunne jeg ligge på 1500 kalorier for å holde meg stabil.

Oi det er jo nesten farlig at de må spise såpass mye for å holde seg stabil som kjempe tynn.

Er du sikker på at han spiser? Er det mulig det er omsorgssvikt? Spørr sånn i tilfelle.

Anonymkode: 60414...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER kcal inn og kcal ut, på alle mennesker. Men hva er "mye"?

Jeg forstår ikke at det er mulig å være så korttenkt at tro at "mye" er en viss mengde, og at begge to vet akkurat hvor mye "mye" er.

Anonymkode: d33aa...23b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg snudde det i 30-årene. Var veldig tynn naturlig, og spiste akkurat som jeg ville. Men nå i 40-årene kunne jeg veid litt mindre, selv om jeg aldri spiser snop og slik, spiser sunt, passer på porsjoner og alt det der.

Årsaken er enkel. Som student og da jeg jobbet i by hadde jeg ikke bil. Jeg gikk overalt, bar tunge varer. Jeg var sosial nesten daglig, ute på byen i helgene. Stort sett på beina. 

Men så flytter man ut av sentrum, begynner å kjøre fra garasje til garasje. Man blir mer passiv, bruker mer tid på sofaen med kjæreste, enn ute med venner. Får bedre råd. Får hjelp til å vaske huset, kjører bilen i vaskehall, tar ut leiebil på ferie.  Det er latterlig hvor lavt skrittall jeg kan ha etter en uke. 

Anonymkode: 6a23d...b90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg snudde det i 30-årene. Var veldig tynn naturlig, og spiste akkurat som jeg ville. Men nå i 40-årene kunne jeg veid litt mindre, selv om jeg aldri spiser snop og slik, spiser sunt, passer på porsjoner og alt det der.

Årsaken er enkel. Som student og da jeg jobbet i by hadde jeg ikke bil. Jeg gikk overalt, bar tunge varer. Jeg var sosial nesten daglig, ute på byen i helgene. Stort sett på beina. 

Men så flytter man ut av sentrum, begynner å kjøre fra garasje til garasje. Man blir mer passiv, bruker mer tid på sofaen med kjæreste, enn ute med venner. Får bedre råd. Får hjelp til å vaske huset, kjører bilen i vaskehall, tar ut leiebil på ferie.  Det er latterlig hvor lavt skrittall jeg kan ha etter en uke. 

Anonymkode: 6a23d...b90

Men i 30årene får de fleste barn å løpe etter osv.

Anonymkode: a082d...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært tynn og ingen endring i overgangsalderen. Har samtidig spist hva jeg ville og når jeg ville. Glad i sjokolade og kaker. Middag har for meg vært dagens største måltid og da spiser jeg som oftest mye. Andre vil da tro at jeg kan spise uendelige megder hver dag basert på hva de ser jeg spiser til middag. Samtidig så har jeg skjønt at jeg spiser mindre enn andre. Jeg spiser vanligvis bare 2 måltider hver dag. Ikke drikker jeg mye tomme kalorier heller. Er i vanlig aktivitet. 

Anonymkode: 3fa10...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Oi det er jo nesten farlig at de må spise såpass mye for å holde seg stabil som kjempe tynn.

Er du sikker på at han spiser? Er det mulig det er omsorgssvikt? Spørr sånn i tilfelle.

Anonymkode: 60414...c5b

Er sikker på at han spiser ja. Vi er gode venner, og sønnen hennes har gått i samme klasse som min sønn nå i 9 år. Og de har alltid snakket om matpakken hans, og hvor mye han spiser. Hun sier jo selv at det ikke er gøy å måtte spise så mye. Husker en gang jeg var med henne på butikken og kjøpte en kasse med potetgull. For da hadde hun gått ned 5 kg, og måtte spise ekstra for å legge på seg. Men vet de drikker en del h-melk, juice og velger hel varianter. Er ikke noe lett produkter hos de. Og hun lager alltid dobbelt størrelse til middag. 

Hun har og 2 søsken som og er undervektige, og må spise mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...