Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har et behov for å irettesette min og andres tro?

Anbefalte innlegg

Gregarious skrev (1 time siden):

2. Tannleger er hjernedøde individer og bør brenne i hel###.
Den ene er helt kurant kritisering, den andre er usaklig og meningsløs, samt at en kan skride over i tekst som har hatefullt innhold.

Og det er akkurat dette KG er fullt av når det snakkes om religion eller noen som helst form for spiritualitet.

Anonymkode: 3f0a1...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det litt rare her i tråden er at jeg regner med at du er kristen og tror på Bibelen mens du samtidig flagger pride flagget ?

Velger du kun selektivt hva du liker og ignorerer resten av bibelen ? 

Anonymkode: 02858...421

Biebelen har også undertrykt kvinner. For eksempel i 1. mosebok 3:16, er et konkret eksempel. Biebelen blir tolket i den tiden man lever i. De fleste kristne og prester støtter homofili. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det er akkurat dette KG er fullt av når det snakkes om religion eller noen som helst form for spiritualitet.

Anonymkode: 3f0a1...20c

Utrolig merkelig at de som er mest skeptisk henger her inne. Jeg er åpen for debatt, men heller saklig debatt enn å høre hvor syk man er i hode og ikke er på jorden om man har en annen tro

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (18 timer siden):

Så lenge det er kritikk av religionen og ikke person på et diskusjons forum så er det ikke særlig sterkt argument. 

Det er tidvis sterk harselering av begge deler. Dette går sjeldent motsatt vei. Det er for øvrig forskjell på kritikk og harselering/utdriting, etc. Sunn kritikk kan bidra til en fornuftig meningsutveksling og bør være velkomment, mens latterliggjøring gjør det motsatte. Og det er det dessverre mye av.

Problemet for kristne i henhold til bibelen er at den enda er en grusom tekst, så om den ikke representerer verdisynet så må faktisk kristne kjempe for å endre bibelen. Den er eksempelvis vesentlig mer grusom en Koranen.
Det er også slik at mange kristne sitter med verdisyn som er forkastelig, men ytrer gjerne ikke dette høyt. Men det kommer fram når en ser støtten til de mest konservative menighetene i Norge.
Noen tekster ;
- "Blessed the one who seizes your children and smashes them against the rock"

. "Now kill all the boys. And kill every woman who has slept with a man, but save for yourselves every girl who has never slept with a man." - Moses

- "If a man has sexual relations with a man as one does with a woman, both of them have done what is detestable. They are to be put to death; their blood will be on their own heads."

- "Look, I have two daughters who have never slept with a man. Let me bring them out to you, and you can do what you like with them. But don’t do anything to these men, for they have come under the protection of my roof."

Argumentet med at dette må ses i kontekst av tiden forsvinner når dette fremdeles består og boken blir brukt som bruksanvisning for livet.  Se for deg en lærebok på skolen som inneholdt lignende oppfordringer og verdensforståelse. 

Jeg vet ikke hvorfor du refererer fra en engelsk oversettelse; kanskje den norske ikke var juicy nok? ;) Selv de mest konservative kristne løser ikke problemene sine på den måten du mener de burde om de skal følge Bibelen. Det bør være viden kjent at kristne ikke bruker Det Gamle Testamentet som rettesnor. Du er heller ikke den første som mener å vite at kristne tror feil og at siden de ikke gjør sånn og sånn så er det ikke egentlig kristne. Det skal du få lov til å fortsatt mene, men det sier også noe om ens forståelse av hva det vil si å være kristen. :) 

Kvinner fikk svekket sitt rettsvern bortsett fra noen få punkter, det var absolutt mer likestilte før kristningen.  

Det er det delte meninger om. Det var litt gi og ta, men stort sett kom kvinnene bedre ut av det. Men jeg er sikker på at svaret avhenger av hvem du spør så jeg lar det ligge (igjen).

Anonymkode: b0960...0b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...