Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har et behov for å irettesette min og andres tro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 9.37):

Kristningen av Norge var brutal, men førte også med seg en rekke nye tanker som utvilsomt var et gode. Feks fikk kvinner flere rettigheter og gikk fra å være en eiendom til å bli et individ. Etc etc.

Anonymkode: b0960...0b0

Dette er tull. Kvinner i det norrøne Norge hadde mer autoritet og rettigheter enn i det kristne Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gregarious skrev (2 timer siden):

Så lenge det er kritikk av religionen og ikke person på et diskusjons forum så er det ikke særlig sterkt argument. 

Det er ikke mye kritikk av religionen her nei, det er endeløst med kommentarer om hvor steike dumme og gale religiøse er, det må du vel ha sett?

Endret av Maia70
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 12.36):

Jeg tror jeg aldri har sett kristne som hetser ikke-troende. 

Anonymkode: b0960...0b0

Bortsett fra utallige ganger gjennom verdenshistorien da… 😅

Anonymkode: 31dbb...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (49 minutter siden):

Det er ikke mye kritikk av religionen her nei, det er endeløst med kommentarer om hvor steike dumme og gale religiøse er, det må du vel ha sett?

Det å kritisere religiøse er noe helt annet en å kritisere en religiøs person.  Det første er helt greit.
På samme måte som det er helt greit å kritisere sekulære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk tror de selv er intelligente bare fordi de avviser tro. Det pleier å være ren identitet, og ofte kommer den typen hets fra unysgjerrige mennesker. De tar avstand for å prøve å vise hvor rasjonelle og vitenskapelige de selv er, selv om det ikke akkurat er det de beviser.

Anonymkode: 2bfe9...c96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi folk tror de selv er intelligente bare fordi de avviser tro. Det pleier å være ren identitet, og ofte kommer den typen hets fra unysgjerrige mennesker. De tar avstand for å prøve å vise hvor rasjonelle og vitenskapelige de selv er, selv om det ikke akkurat er det de beviser.

Ateister er ateister fordi vi avviser overtro. De er de som tror på religion som er unyskjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

000VF000 skrev (4 minutter siden):

Ateister er ateister fordi vi avviser overtro. De er de som tror på religion som er unyskjerrige.

Nei. Ikke her inne. Ikke de jeg har hørt styre på overfor andre heller. Å være ateist betyr bare at man ikke tror på noen gud. Det betyr ikke at man er god på eller har respekt for vitenskap. Det tror de mest banale ateistene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (På 29.11.2024 den 18.12):

Jeg tror på Gud, og definerer meg som spørrende kristen. Jeg er nysgjerrig, men heller mer over på den kristne troen. Jeg synes det er noe fint med det. Og det var det som reddet meg da jeg var på mitt sykeste i sykdomsperioden min. Det å vende meg utover, og ikke innover gjorde noe med meg og det har jeg tatt med videre.

Men jeg opplever stadig at folk sier "gud finnes ikke" "Du er psyk! Du har ikke opplevd det" Jeg har alltid vært sensitiv og merker ting på kroppen om noe ikke stemmer, og det slår aldri feil. Jeg har flere ganger opplevd at all energi faller ut av kroppen eller at jeg får en tanke om at noen er død. Da ser jeg alltid på klokken. Og kort tid etter så kommer beskjeden "h*n er død, han døde kl. 1400"; Det var nøyaktig da jeg fikk den tanken eller energien forsvant. Eller andre tanker om ting, også skjer akkurat det. Det kommer helt ut av det blå. Men forteller jeg det til noen, så er jeg psyk, eller er manisk (jeg har en gang ikke bipolar lidelse). Jeg er bare helt gal for noen og får ikke ha troen i fred. Det gjelder ikke i den private liv, men her på KG. Hva er det som gjør at noen skal rette på troen til andre? 

Ingen hadde sagt noenting om du ikke kom med slike historier. Du kan ikke forvente at andre automatisk skal tru på det du forteller og ikke angripe eller prøve å stikke hull i det. Det gjelder med alt i livet, ikke bare religion.

Hvis du ikke vil ha kommentarer rundt din tru, så holder du den for deg selv.

Anonymkode: 5e688...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg kan føle når folk dør, og tar aldri feil, og du kan ikke være kritisk til dette, for da tråkker du på min tro."
What? 🤷‍♀️

Anonymkode: 31dbb...77c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ingen hadde sagt noenting om du ikke kom med slike historier. Du kan ikke forvente at andre automatisk skal tru på det du forteller og ikke angripe eller prøve å stikke hull i det. Det gjelder med alt i livet, ikke bare religion.

Hvis du ikke vil ha kommentarer rundt din tru, så holder du den for deg selv.

Anonymkode: 5e688...840

Hvorfor har du behov for å angripe det?

Anonymkode: 3f0a1...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Det å kritisere religiøse er noe helt annet en å kritisere en religiøs person.  Det første er helt greit.
På samme måte som det er helt greit å kritisere sekulære. 

Så det å kritisere flere personer er noe helt annet enn å kritisere en person?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så det å kritisere flere personer er noe helt annet enn å kritisere en person?

Selvsagt!
Kritiserer man en gruppe så er det gruppetilhørigheten som kritiseres, altså sak. Om en kritiserer en person så får det et helt annet fokus.  
Ser du virkelig ikke forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Selvsagt!
Kritiserer man en gruppe så er det gruppetilhørigheten som kritiseres, altså sak. Om en kritiserer en person så får det et helt annet fokus.  

Gjør du deg dum? Så når noen sier de er kristne, og får kommentaren "kristne er syke mennesker", så gjelder det ikke den personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Selvsagt!

Feil. Kritiserer man en gruppe, kritiserer man en gruppe, som ikke finnes.

1) det går utover alle som anser seg som medlemmer

2) man kritiserer en karikatur, en tenkt menighet, noe som ikke er sak, men faktisk usaklig og ikke engang personlig. Det er ingenting

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 19.43):

Fordi på KG så finnes det folk som har vitenskap som sin religion, og når andre tror på eller har opplevd ting som ikke vitenskapen kan forklare, så truer det deres tro, så de må angripe. Dette er svake mennesker som ikke har noe annet å gjøre enn å krangle og være ekle på KG. Og det er utrolig slitsomt at de alltid skal komme inn og lage kvalm i tråder i denne delen av forumet.

Nei, vitenskap er ikke religion. Det er bare en måte å forstå verden rundt oss på.

De samme som angriper vitenskapen er de som sitter på telefonen sin, et direkte resultat av vitenskapen, og sprer møkka si 🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Kritiserer man en gruppe, kritiserer man en gruppe, som ikke finnes.

1) det går utover alle som anser seg som medlemmer

2) man kritiserer en karikatur, en tenkt menighet, noe som ikke er sak, men faktisk usaklig og ikke engang personlig. Det er ingenting

Nå er det sånn at mennesker er i full stand til å skape problemer som en gruppe, så hva du mener med "ikke finnes" og "karinatur" når det er snakk om reele verdens problemer skjønner jeg ikke.

Om man utdyper hva man kritiserer, så kan de av gruppen som ikke gjelder beskrivelsen, tenke selv at det ikke gjelder dem, eventuelt si imot. Men det er selvsagt bedre om de også kan sette kritisk blikk til hva de er en del av, når det er snakk om noe som har så mye objektivt negativt ved seg, som religion.

Anonymkode: 594ee...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det sånn at mennesker er i full stand til å skape problemer som en gruppe, så hva du mener med "ikke finnes" og "karinatur" når det er snakk om reele verdens problemer skjønner jeg ikke.

Om man utdyper hva man kritiserer, så kan de av gruppen som ikke gjelder beskrivelsen, tenke selv at det ikke gjelder dem, eventuelt si imot. Men det er selvsagt bedre om de også kan sette kritisk blikk til hva de er en del av, når det er snakk om noe som har så mye objektivt negativt ved seg, som religion.

Anonymkode: 594ee...63b

Ingen utdyper hva de kritiserer. Her er en gjenganger:

Mennesker som tror har lavere iq. Eller: mennesker som tror er dumme. Eller: mennesker som tror er for feige og tror for å få trøst.

Saklig? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å kritisere andres tro, men jeg forstår frustrasjonen til de som gjør det. Vi vokser opp i et land hvor mange føler at religion presses på oss uten valg. Vi ser konfliktene i verden som skyldes religion og kjenner på oppgitthet. Vi ser også på historien og hvordan religion har forårsaket mye lidelse og hindret samfunnets fremgang. Dessuten er religiøse ofte ti ganger verre til å kritisere ikke-troende enn motsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi som er ikke-troende ser rundt oss er at de aller fleste kriger rundt om i verden er et produkt av religiøse konflikter. Det samme gjelder terrorhandlinger. Vi ser hvor voldelige og dogmatiske enkelte kan bli, og hvor de forsvarer massedrap i religionens navn (dette gjelder også vår egne nasjonale terrorist, en av verdens mest brutale massemordere), og da er det rasjonell menneskelig natur å ha piggene ute når folk forteller at de er religiøse. Selv om vi også vet at disse representerer radikale forgreninger. 

Men ja, jeg må innrømme at jeg selv blir litt perpleks når folk jeg kjenner sier at de er religiøse. Tenker hvordan er det mulig å leve livet sitt etter noen irrelevante dogmer som er tusenvis av år gamle? Hva skjer i hjernene deres? 

Jeg prøver å være mer nysgjerrig enn dømmende, da. Det som gjør det litt krevende er at fundament i kristendom er misjonering, å "dele budskapet" er en plikt. Så da blir man alltid påprakket denne religionen i større eller mindre grad av folk som er kristne. Er du ekte kristen så er ønsket ditt å spre evangeliet. 

Anonymkode: 5e24e...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vi som er ikke-troende ser rundt oss er at de aller fleste kriger rundt om i verden er et produkt av religiøse konflikter. Det samme gjelder terrorhandlinger. Vi ser hvor voldelige og dogmatiske enkelte kan bli, og hvor de forsvarer massedrap i religionens navn (dette gjelder også vår egne nasjonale terrorist, en av verdens mest brutale massemordere), og da er det rasjonell menneskelig natur å ha piggene ute når folk forteller at de er religiøse. Selv om vi også vet at disse representerer radikale forgreninger. 

Men ja, jeg må innrømme at jeg selv blir litt perpleks når folk jeg kjenner sier at de er religiøse. Tenker hvordan er det mulig å leve livet sitt etter noen irrelevante dogmer som er tusenvis av år gamle? Hva skjer i hjernene deres? 

Jeg prøver å være mer nysgjerrig enn dømmende, da. Det som gjør det litt krevende er at fundament i kristendom er misjonering, å "dele budskapet" er en plikt. Så da blir man alltid påprakket denne religionen i større eller mindre grad av folk som er kristne. Er du ekte kristen så er ønsket ditt å spre evangeliet. 

Anonymkode: 5e24e...f07

Nei, fundamentet er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...