Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har et behov for å irettesette min og andres tro?

Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

000VF000 skrev (7 timer siden):

Dette er jo selvfølgelig bare sprøyt. 

det er flere ganger jeg har opplevd slike ting, ikke bare den ene gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoltskeiv skrev (2 timer siden):

Det er noe du innbiller deg. Du fantaserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (20 timer siden):

Det går begge veier i trådene her.

Finner du mange eksempler i denne tråden på at kristne hetser det ikke-troende tror på?

Anonymkode: b0960...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (18 timer siden):

Kristne bør kanskje være de siste til å hevde at de behandler andre med inderlig godhet. Historisk sett har deres makt vært forbundet med undertrykkelse, lidelse og død.

Det frie samfunnet vi har i dag er ikke et resultat av kristendommen, men snarere noe som har vokst frem på tross av dens historiske grep om makten.

Så når en abonnerer på en idelogi med så grusom historie så må en nesten forvente litt kvasse kommentarer. 

Så du mener at dagens kristne bør være arvelig belastet og derfor holde kjeft? Og jeg som trodde at begrepet 'arvesynd' primært var religiøst betinget. ;)

Seriøst; du kan ikke mene at dagens kristne må tåle å bli sjikanert pga handlinger som har skjedd for mange hundre år siden? Og når vi er inne på det... joda, det er svært mye som burde vært ugjort, men ofte var alternativene like ille. Vold og lemlestelse var en del av samfunnet tidligere. Jeg forstår godt at det får et fokus når det ble utført ugjerninger i Guds navn, men grusomheter ble utført av "alle".

Kristningen av Norge var brutal, men førte også med seg en rekke nye tanker som utvilsomt var et gode. Feks fikk kvinner flere rettigheter og gikk fra å være en eiendom til å bli et individ. Etc etc.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Finner du mange eksempler i denne tråden på at kristne hetser det ikke-troende tror på?

Jeg skrev 'tråder' her inne. Spesielt en som tyter om ateister hele tiden. Det klages nå på at ikke-kristne klager her i denne tråden også, så da betyr det vel egentlig at ingen sider klarer å la være å klage på hverandre uansett. Ts klager jo på at 'de andre' ikke lar noen tro i fred, bl.a så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (26 minutter siden):

Jeg skrev 'tråder' her inne. Spesielt en som tyter om ateister hele tiden. Det klages nå på at ikke-kristne klager her i denne tråden også, så da betyr det vel egentlig at ingen sider klarer å la være å klage på hverandre uansett. Ts klager jo på at 'de andre' ikke lar noen tro i fred, bl.a så...

Da misforstår du med vilje.  Det å klage på at noen hetser deg er ikke det samme som å hetse. Det jeg mener er at kristne og kristendommen blir latterliggjort hele veien. Se bare denne tråden. Allerede i post 2 så kategoriseres kristne som syke. (Så får heller unntaket som bekrefter regelen dukke opp allerede i post 3 hvor tvilere kategoriseres som svake mennesker. ;) )

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoltskeiv skrev (4 timer siden):

Har du hørt om confirmation bias? Søk det opp.

Anonymkode: 36099...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Da misforstår du med vilje.  Det å klage på at noen hetser deg er ikke det samme som å hetse. Det jeg mener er at kristne og kristendommen blir latterliggjort hele veien. Se bare denne tråden. Allerede i post 2 så kategoriseres kristne som syke. (Så får heller unntaket som bekrefter regelen dukke opp allerede i post 3 hvor tvilere kategoriseres som svake mennesker. ;) )

Nå går dere kristne sutrekopper se å knipe snart. Her, fra din egen Bibel:

Om dere blir spottet for Kristi navns skyld, er dere salige, for herlighetens og Guds Ånd hviler over dere. For ingen av dere må lide som en drapsmann eller tyv eller ugjerningsmann, eller som en som blander seg i andres saker. Men lider han som kristen, da skal han ikke skamme seg, men prise Gud for dette navnet.

Det er på tide at du priser herren isteden for å syte og klage så mye. 

Endret av 000VF000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at du snakker mye om dette selv? De fleste går dritt lei folk som skal snakke om religion hele tiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 19.43):

Fordi på KG så finnes det folk som har vitenskap som sin religion, og når andre tror på eller har opplevd ting som ikke vitenskapen kan forklare, så truer det deres tro, så de må angripe. Dette er svake mennesker som ikke har noe annet å gjøre enn å krangle og være ekle på KG. Og det er utrolig slitsomt at de alltid skal komme inn og lage kvalm i tråder i denne delen av forumet.

Anonymkode: 3f0a1...20c

Slike mennesker finnes dessverre i det virkelige liv også. De takler ikke at noen kan tro på Gud, Jesus, Buddha, eller at vi har en sjel, engang.

Anonymkode: 0c6a6...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (59 minutter siden):

Nå går dere kristne sutrekopper se å knipe snart. Her, fra din egen Bibel:

Om dere blir spottet for Kristi navns skyld, er dere salige, for herlighetens og Guds Ånd hviler over dere. For ingen av dere må lide som en drapsmann eller tyv eller ugjerningsmann, eller som en som blander seg i andres saker. Men lider han som kristen, da skal han ikke skamme seg, men prise Gud for dette navnet.

Det er på tide at du priser herren isteden for å syte og klage så mye. 

;) God jul til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg driver ikke og retter på noen, men jeg tenker grunnen er at man hadde blitt innlagt for vrangforestillinger om ikke religion var i en særstilling. Forøvrig veldig interessant hvilket jerngrep det har om folk selv i dag når man vet bedre. Før ble religion i stor grad også brukt som maktmiddel fra offisielt hold, og så har det bare fått henge igjen uten noen god grunn.

Kanskje du kunne tenke deg at religiøse ble tvangsinnlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du kunne tenke deg at religiøse ble tvangsinnlagt?

Enkelte er så ekstreme at ja, absolutt! Men på samme måte som at det finnes flere grader av psykisk sykdom, er det også flere grader av religiøsitet. De fleste er ikke så langt ute å kjøre, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så du mener at dagens kristne bør være arvelig belastet og derfor holde kjeft? Og jeg som trodde at begrepet 'arvesynd' primært var religiøst betinget. ;)

Seriøst; du kan ikke mene at dagens kristne må tåle å bli sjikanert pga handlinger som har skjedd for mange hundre år siden? Og når vi er inne på det... joda, det er svært mye som burde vært ugjort, men ofte var alternativene like ille. Vold og lemlestelse var en del av samfunnet tidligere. Jeg forstår godt at det får et fokus når det ble utført ugjerninger i Guds navn, men grusomheter ble utført av "alle".

Kristningen av Norge var brutal, men førte også med seg en rekke nye tanker som utvilsomt var et gode. Feks fikk kvinner flere rettigheter og gikk fra å være en eiendom til å bli et individ. Etc etc.

Nå har jeg aldri sagt jeg mener kristne bør holde kjeft, det også er ekstrem overdrivelse å mene at kristne blir sjikanert i Norge i dag.  Men om du mener litt kritikk i et debattforum på nette er sjikane så deg om det.

Om en idelogien en fronter bruker samme bruksanvisning som har ført til så mye lidelse så vil en nødvendigvis arve konsekvensene.  På samme måte som en idelogi basert på "Main Kampf" ikke vil få fritak for historiske hendelser.
Så om en skal ta til seg argumentet ditt med at "alt var grusomt før i tiden" så må de kristne skrive om bibelen slik at det viser de faktiske moderne verdier. Men så var det dette med gudsord da..

Konklusjonen din om at kvinner fikk det så mye bedre etter kristningen av Norge er svært misvisende, selv om de var enkelte ting som ble bedre så var det svært mye som ikke ble det. Eksempelvis ble kvinner ; mye mindre økonomisk uavhengige, kunne ikke lengre eige land selv, kunne ikke skille seg, mistet religiøse posisjoner og ble underlagt mannen.  Så de gikk mer fra individ til eiendom, altså motsatt av det du sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...