Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har et behov for å irettesette min og andres tro?

Stoltskeiv

Anbefalte innlegg

Jeg tror på Gud, og definerer meg som spørrende kristen. Jeg er nysgjerrig, men heller mer over på den kristne troen. Jeg synes det er noe fint med det. Og det var det som reddet meg da jeg var på mitt sykeste i sykdomsperioden min. Det å vende meg utover, og ikke innover gjorde noe med meg og det har jeg tatt med videre.

Men jeg opplever stadig at folk sier "gud finnes ikke" "Du er psyk! Du har ikke opplevd det" Jeg har alltid vært sensitiv og merker ting på kroppen om noe ikke stemmer, og det slår aldri feil. Jeg har flere ganger opplevd at all energi faller ut av kroppen eller at jeg får en tanke om at noen er død. Da ser jeg alltid på klokken. Og kort tid etter så kommer beskjeden "h*n er død, han døde kl. 1400"; Det var nøyaktig da jeg fikk den tanken eller energien forsvant. Eller andre tanker om ting, også skjer akkurat det. Det kommer helt ut av det blå. Men forteller jeg det til noen, så er jeg psyk, eller er manisk (jeg har en gang ikke bipolar lidelse). Jeg er bare helt gal for noen og får ikke ha troen i fred. Det gjelder ikke i den private liv, men her på KG. Hva er det som gjør at noen skal rette på troen til andre? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stoltskeiv skrev (40 minutter siden):

Jeg tror på Gud, og definerer meg som spørrende kristen. Jeg er nysgjerrig, men heller mer over på den kristne troen. Jeg synes det er noe fint med det. Og det var det som reddet meg da jeg var på mitt sykeste i sykdomsperioden min. Det å vende meg utover, og ikke innover gjorde noe med meg og det har jeg tatt med videre.

Men jeg opplever stadig at folk sier "gud finnes ikke" "Du er psyk! Du har ikke opplevd det" Jeg har alltid vært sensitiv og merker ting på kroppen om noe ikke stemmer, og det slår aldri feil. Jeg har flere ganger opplevd at all energi faller ut av kroppen eller at jeg får en tanke om at noen er død. Da ser jeg alltid på klokken. Og kort tid etter så kommer beskjeden "h*n er død, han døde kl. 1400"; Det var nøyaktig da jeg fikk den tanken eller energien forsvant. Eller andre tanker om ting, også skjer akkurat det. Det kommer helt ut av det blå. Men forteller jeg det til noen, så er jeg psyk, eller er manisk (jeg har en gang ikke bipolar lidelse). Jeg er bare helt gal for noen og får ikke ha troen i fred. Det gjelder ikke i den private liv, men her på KG. Hva er det som gjør at noen skal rette på troen til andre? 

De har ikke opplevd noe selv og da skal de som har det stemples som "syke". 

Anonymkode: 071c8...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi på KG så finnes det folk som har vitenskap som sin religion, og når andre tror på eller har opplevd ting som ikke vitenskapen kan forklare, så truer det deres tro, så de må angripe. Dette er svake mennesker som ikke har noe annet å gjøre enn å krangle og være ekle på KG. Og det er utrolig slitsomt at de alltid skal komme inn og lage kvalm i tråder i denne delen av forumet.

Anonymkode: 3f0a1...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg må folk få tro på hva de vil - det jeg har problemer med er menneskesynet hos enkelte troende. 
Jeg blir også bekymret når jeg ser at enkelte villig gir bort sin frie vilje - i Guds navn..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan folk tro på hva de vil. 

Så lenge de ikke prøver å prakke på andre hva de tror på. 

Anonymkode: 955b3...abf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror irettesettelsen du og andre troende føler på er kompleks. 

Noen er nok innerst inne misunnelig på deg/dere som tror. 
Noen har vel en slags "frykt for det ukjente".
Noen later som at den lille kunnskapen vi besitter anno 2024 er allmektig selv rundt det vi ikke vet.
Noen er sneversynte. 
Noen har fordommer.
Noen setter opp stråmenn mot troende basert på det verste fra religioner eller religiøse personer.
Mange skjønner ikke den personlige gevinsten, håpet og trøsten du/dere troende har, og hvis de skjønner det så er de gjerne sjalue.
Noen misbruker troende til å heve seg selv opp for å føle seg bedre, der troende er et lett offer.
Og sikkert flere andre grunner!

Så da møter du mennesker som er i forsvarsposisjon og som har behov for å bryte deg/dere ned av ulike grunner.

Det er helt greit at folk ikke tror og/eller synes det er feil av deg/dere å tro, men minimumet bør være respekt for deg/dere som tror. Diskriminering, hersketeknikker og hets er ikke greit bare fordi andre velger å tro på noe ingen har fasit på.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...