AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:18 #1 Del Skrevet fredag kl 16:18 Hei. Jeg biter tenner hardt sammen da jeg sover og i ulike sammenhenger på daglig pga avspenninger som forårsaker adhd min. Jeg har nå fått bittskinne på over tennene mine av tannlegen. Har blitt sjekket av tannlege at skinnen sitter som den skal og fått høre at det kan ta tid å venne seg til dette. Har nå kun brukt det i 1 uke, men sitter med noen spørsmål jeg håper andre her kan svare på mtp sin erfaring. Jeg får ekstremt mye mer spytt når jeg bruker skinnen og da blir den litt løs, men ikke slik at den faller av. Føler meg også litt øm i tennene da jeg har hat det på over natten. Allerede blitt merker under skinnen av de nedre tennene som biter opp mot skinnen. Kan tennene mine i tillegg bli litt rettere ved bruk av bittskinne? Ettersom den sitter stramt og jeg føler tennene er ømme en tid etter den tas av? Større sjangse for å få hull i tennene ved bruk av bittskinne? (Er flink til å pusse med tannkrem og tannbørste på skinnen hver dag) Anonymkode: 81969...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:43 #2 Del Skrevet fredag kl 17:43 Hei! Jeg har sovet med bittskinne i omtrent 10 år nå. Fikk det pga anspennelse på natten, og hadde veldig vondt i munnen/kjeven. Jeg kan ikke egentlig huske at jeg har fått mer spytt pga noen gang, men det er jo så lenge siden jeg begynte med den, så det kan ha vært sånn i starten uten at jeg husker det. Jeg ble også veldig øm i .. tennene(?) den første tiden, men nå er ikke noe ømhet lenger. Hvis jeg for eksempel dropper å bruke en periode, feks ved sykdom og eller oppkast, så blir jeg øm etter de første nettene igjen. Det blir jo litt som en regulering, den tillater kun én stilling på tennene, mens det er jo noe som gjerne endrer seg sakte over tid. Men når jeg bruker den jevnlig hver eneste natt, så føler jeg ingen ømhet. Tror ikke tennene nødvendigvis blir rettere, for bittskinnen din er vel laget av en avstøpning av tennene dine? Men i starten regner jeg egentlig med at det er totalt normalt å bli litt øm. Jeg tror ikke det er større sjanse for å få hull, men det kan du jo spørre tannlegen din om neste gang du drar dit? Men ett tips: jeg fikk beskjed av tannlegen min om å ikke pusse den med tannkrem. Tannkrem vil over tid gi mer slitasje. Tannlegen min foreslo mild såpe, så jeg bruker bare en knapp dråpe med håndsåpe når jeg pusser den. Den smaker IKKE såpe når jeg putter den inn før leggetid. Jeg har fremdeles den samme som jeg fikk hos tannlegen for over 10 år siden. Jeg tok den med til tannlegen for noen år siden for å få den renset, da det hadde samlet seg tannstein på den, og den er jo blitt "slitt" av bitemerker på undersiden, men tannlegen min sa at man ikke trenger å bytte den pga dét. Jeg har kokt min noen få ganger etter sykdom, feks halsbetennelse, bare for å være sikker på at jeg ikke smitter meg selv med den. Jeg er ekstremt glad i bittskinnen min. Sover jeg uten den bare et par netter, så er kjeven min kjempevond. Anonymkode: d8170...8c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:57 #3 Del Skrevet fredag kl 17:57 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Jeg har sovet med bittskinne i omtrent 10 år nå. Fikk det pga anspennelse på natten, og hadde veldig vondt i munnen/kjeven. Jeg kan ikke egentlig huske at jeg har fått mer spytt pga noen gang, men det er jo så lenge siden jeg begynte med den, så det kan ha vært sånn i starten uten at jeg husker det. Jeg ble også veldig øm i .. tennene(?) den første tiden, men nå er ikke noe ømhet lenger. Hvis jeg for eksempel dropper å bruke en periode, feks ved sykdom og eller oppkast, så blir jeg øm etter de første nettene igjen. Det blir jo litt som en regulering, den tillater kun én stilling på tennene, mens det er jo noe som gjerne endrer seg sakte over tid. Men når jeg bruker den jevnlig hver eneste natt, så føler jeg ingen ømhet. Tror ikke tennene nødvendigvis blir rettere, for bittskinnen din er vel laget av en avstøpning av tennene dine? Men i starten regner jeg egentlig med at det er totalt normalt å bli litt øm. Jeg tror ikke det er større sjanse for å få hull, men det kan du jo spørre tannlegen din om neste gang du drar dit? Men ett tips: jeg fikk beskjed av tannlegen min om å ikke pusse den med tannkrem. Tannkrem vil over tid gi mer slitasje. Tannlegen min foreslo mild såpe, så jeg bruker bare en knapp dråpe med håndsåpe når jeg pusser den. Den smaker IKKE såpe når jeg putter den inn før leggetid. Jeg har fremdeles den samme som jeg fikk hos tannlegen for over 10 år siden. Jeg tok den med til tannlegen for noen år siden for å få den renset, da det hadde samlet seg tannstein på den, og den er jo blitt "slitt" av bitemerker på undersiden, men tannlegen min sa at man ikke trenger å bytte den pga dét. Jeg har kokt min noen få ganger etter sykdom, feks halsbetennelse, bare for å være sikker på at jeg ikke smitter meg selv med den. Jeg er ekstremt glad i bittskinnen min. Sover jeg uten den bare et par netter, så er kjeven min kjempevond. Anonymkode: d8170...8c2 Ikke ts her, men så godt å høre noen det fungerer så bra for. Jeg biter så hardt at jeg to ganger har bitt i stykker biteskinnen, så både jeg og tannlege gav opp. 15-20 år siden jeg prøvde sist og må igjen ha plate ut i neste år og håper virkelig det er bedre nå. Jeg har regulering og diverse nå, og må ha noe etter det for å beskytte tennene etter tannbehandlingen. Du gav meg rett og slett litt håp, og det til tross for at det ikke er helt lik situasjon. Fint å se noen det fungerer så bra for 🧡 Anonymkode: 16a2c...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå