AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden NRK har mange saker om sykefravær for tiden, og i den samenheng kom jeg over en "spøreundersøkelse" hvor de spurte om jeg har vært hjeme fra jobb mens jeg egentlig kune jobbe. Det er et komplisert spørsmål synes jeg! Jeg utviklet angst under corona, jeg fik problemer med søvn, det var ofte vanskelig å spise, jeg var kvalm, hadde mye smerter i kropen, jeg begynte å kaste opp på jobb, isolerte meg mer og mer og så vider. Legen foreslo sykemelding i lang tid, men jeg følte ikke jeg var skikelig "syk" så lenge jeg "egentlig kune jobbe". Jeg greide jo å tvinge meg på jobb og utføre oppgavene mine, det kostet meg bare veldig mye å ikke høre på signalene fra kroppen. For det var ikke sundt og jeg har sennere inset at jeg nok ikke hadde blit så dårlig om jeg hadde akseptert legenes forslag om sykemelding tidliger, sykemeldingen hade trolig også blit mye kortere om jeg hadde greid å høre på kropen før. For jeg ble sykemedt til slut og jeg var langvarig sykemeldt, for de det tokk laaaaaang tid å bli bra igjend! Så er det selfølgleig flere grunner til at jeg brukte så lang tid på å akseptere at jeg var for syk til å jobbe, og de grunnene jobber jeg nå med for å ikke havne i samme situasjon på ny. Så er litt ironisk at jeg måtte gå i terapi for å akseptere at jeg var syk, mens NRK spør om jeg "egentlig" var syk. Eller det "triger" meg kansje litt, da jeg fremdeles ikke helt greier å akseptere at jeg var syk og spesielt at jeg var syk så lenge, jeg skamer meg vel over at jeg ikke greide livet og spesielt jobb i en periode. Så da blir jeg usiker da, var jeg egentlig for syk til å gå på jobb? Det er så mye enklere å slå fast at man er syk om man kaster opp på grund av magevirus en når man vet det skyles angst synes jeg. Er det greit å ta en egenmeldingsdag fordi man kjener i gjen faresignalene og prøver å ungå å bli langtidsykemeldt? Eller skal man gå på jobb helt til man fysisk ikke greier det, samme hvor syk man trolig blir av det? Jeg vet ikke. Anonymkode: 29a12...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Synes folk flest har all for lav terskel for å ta sykedager. Kommer såklart helt annpå hvor du jobber, jobber du på kreftavdeling på sykehus tenker jeg terskelen er vesentlig lavere for å være hjemme. Har du en "normal" jobb hvor du ikke er i kontakt med ekstremt immunesprimerte mennesker dagen lang tenker jeg du kan gå på jobb så lenge du ikke kaster opp / har feber langt over 38. Anonymkode: 53180...6e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 minutter siden #3 Del Skrevet 13 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så er litt ironisk at jeg måtte gå i terapi for å akseptere at jeg var syk, mens NRK spør om jeg "egentlig" var syk. Eller det "triger" meg kansje litt, da jeg fremdeles ikke helt greier å akseptere at jeg var syk og spesielt at jeg var syk så lenge, jeg skamer meg vel over at jeg ikke greide livet og spesielt jobb i en periode. Så da blir jeg usiker da, var jeg egentlig for syk til å gå på jobb? Det er så mye enklere å slå fast at man er syk om man kaster opp på grund av magevirus en når man vet det skyles angst synes jeg. Er det greit å ta en egenmeldingsdag fordi man kjener i gjen faresignalene og prøver å ungå å bli langtidsykemeldt? Eller skal man gå på jobb helt til man fysisk ikke greier det, samme hvor syk man trolig blir av det? Jeg vet ikke. Anonymkode: 29a12...ad3 Dersom du gjenkjenner faresignalene burde du sette deg ned og tenke over hvilke grep du selv kan ta for å unngå å havne i samme situasjon igjen. En egenmeldingsdag vil normalt ikke hjelpe på det, men å ta grep over egen situasjon kan sørge for at du holder deg oppe. Hva kan du selv gjøre? Er det noe arbeidsgiver kan gjøre for å gjøre det lettere? De fleste, både arbeidstaker og arbeidsgiver vil som regel strekke seg langt for å unngå sykemeldinger. Men det er ikke alltid man er i den situasjonen at det går an å ta grep dersom det er for mange ting på én gang. Jeg har selv vært sykemeldt for utbrenthet, og det tok laaaang tid å komme tilbake. Grepene jeg tar når jeg kjenner at det begynner å bli mye er å skjerme meg selv så godt det lar seg gjøre, ved for eksempel mer hjemmekontor og prioritere trening som yoga og lignende, og være mer snill mot meg sjøl. Men nå er jeg i den situasjonen at jeg har mulighet til å gjøre dette, og det er ikke alle som har i sin arbeidshverdag. Du skal ikke bruke tid på å tenke over om du var i stand til å arbeide eller ikke, for legen vurderte det til at det var grunn for å bli sykemeldt. Ingen grunn til dårlig samvittighet! Anonymkode: c33d6...a17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå