Gå til innhold

Ikke fått halv skatt i desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regel nr. 1 når man skal bezzerwizze er å kunne det man forsøker å bezzerwizze om. Så siden du forsatt forsøker å trykke ned TS, lenge etter at spørsmålet hennes er besvart, kan kanskje leksen din bestå i å gå over dine egne svar. Jeg foreslår at du begynner med å kontrollsjekke denne påstanden 😉

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man skatter jo til kommunen, så jo. Akkurat den delen av TS sin hypotese har jo faktisk en viss logikk, i motsetning til resten.

Anonymkode: 95c31...786

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stjertmeis skrev (2 timer siden):

Regel nr. 1 når man skal bezzerwizze er å kunne det man forsøker å bezzerwizze om. Så siden du forsatt forsøker å trykke ned TS, lenge etter at spørsmålet hennes er besvart, kan kanskje leksen din bestå i å gå over dine egne svar. Jeg foreslår at du begynner med å kontrollsjekke denne påstanden 😉

Går ikke en del av inntektsskatten man til kommunen, sier du? Det var nytt for meg, kan du forklare når denne endringen ble gjort?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går ikke en del av inntektsskatten man til kommunen, sier du? Det var nytt for meg, kan du forklare når denne endringen ble gjort?

Jo, det gjør den. Og de ulike bydelene har ulike budsjett, så det hadde ikke hjulpet bydelen og trekke større skatt til kommunen. Det blir jo bare tull uansett . Kanskje ts jobber i en av bydelene som går med underskudd. Uansett ikke noe med skatt til kommunen og desemberlønn og gjøre. 

Anonymkode: 7e586...3d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ca 9 av 10 skattekroner går til staten. 1 av 10 kroner til kommunene. 

Man skatter altså ikke primært til kommunen lenger, men til staten. 

Hvis du skal flisespikke og kverulerer på ethvert ord, bør du være forberedt på å tåle det samme selv. 

• Liker 1
Skrevet
Stjertmeis skrev (23 minutter siden):

Ca 9 av 10 skattekroner går til staten. 1 av 10 kroner til kommunene. 

Man skatter altså ikke primært til kommunen lenger, men til staten. 

Hvis du skal flisespikke og kverulerer på ethvert ord, bør du være forberedt på å tåle det samme selv. 

Det er åpenbart feil. Du har misforstått totalt. I denne tråden snakker vi om forskuddstrekk på lønn, altså inntektsskatt. Ikke alle andre former for skatt. Kommunen får nesten halvparten. Hvis du tar en titt på din egen skattemelding for 2023, vil du se at en ganske stor del av skatten din går til - kommunen

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trodde ikke skatten til Skatteetaten ble annerledes nei, men funderte på om bydelen spekulerte i noe siden de ellers bryter loven overfor sine ansatte på flere punkter. 

Anonymkode: 9632e...b9d

Hmm, dette fikk meg til å lure på om vi jobber i samme bydel?

Anonymkode: f3efe...dc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud? Det er jo helt vanlig folkemunne å kalle det «halv skatt». Hisser du deg lett opp over småting?

Men det er faktisk overraskende mange som faktisk tror det er halv skatt.. 🤣

Anonymkode: b0cf8...4d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er åpenbart feil. Du har misforstått totalt. I denne tråden snakker vi om forskuddstrekk på lønn, altså inntektsskatt. Ikke alle andre former for skatt. Kommunen får nesten halvparten. Hvis du tar en titt på din egen skattemelding for 2023, vil du se at en ganske stor del av skatten din går til - kommunen

Nei, det er skatt på alminnelig inntekt som brukes til å beregne bl.a. kommuneskatt. Skatt på alminnelig inntekt er pt. 22 prosent. Av dette er det 12,15 prosent som går til kommune.  I tillegg betaler man trygdeavgift (som er til folketrygden  altså ikke kommune) og mange betaler trinnskatt. 

Kom gjerne med en kilde på at kommunene får 50 % av skatt på arbeidsinntekt. Fint om du kan vise til noe annet enn ditt eget skatteoppgjør. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet for en del år siden i et selskap hvor mange jobber med regnskap i forskjellige deler. Når jeg startet var hun som kjørte lønn meget opptatt av at all overtid skulle samles opp og ubetales enten i juni eller i desember. At overtid uansett skal trekkes etter prosent og vanlig forskuddstrekk, klarte jeg aldr å få henne til å skjønne før hun gikk av med pensjon. 

Anonymkode: c38ad...956

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg må faktisk korrigere meg selv fra posten min over. Det er ikke 12,15 prosent som er gjeldende nå. Det er 10,95 prosent for inntektsåret 2024. 

Om du vil kverulerer mer rundt dette må du altså hoste opp en kilde som trumfer stortingets skattevedtak for 2024. Jeg venter ikke i spenning.

Ha en fortsatt god kveld 🫡

Skrevet
Stjertmeis skrev (14 minutter siden):

Jeg må faktisk korrigere meg selv fra posten min over. Det er ikke 12,15 prosent som er gjeldende nå. Det er 10,95 prosent for inntektsåret 2024. 

Om du vil kverulerer mer rundt dette må du altså hoste opp en kilde som trumfer stortingets skattevedtak for 2024. Jeg venter ikke i spenning.

Ha en fortsatt god kveld 🫡

Dette begynner å bli alvorlig flaut for deg. Du leser altså tallene 12% og 10%, og så tror du at det er den faktiske prosenten av inntektsskatten, derav den grovt feilaktige påstanden din om 1/10 går til kommunen.  

Du forstår altså ikke at det er snakk om 12% av 22%, altså over 50% av skatten? Kan ikke si du imponerer så veldig.. Hvis du går inn på skattekalkulatoren og legger inn en gjennomsnittlig lønn på kr 650 000, så blir resultatet følgende:

Estimert skatt totalt: kr 167 000

Skatt til fylke og kommunen: 60 821,-

Altså ganske langt over 1/10 som du plapret om tidligere.

https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/skattekalkulator/2024

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette begynner å bli alvorlig flaut for deg. Du leser altså tallene 12% og 10%, og så tror du at det er den faktiske prosenten av inntektsskatten, derav den grovt feilaktige påstanden din om 1/10 går til kommunen.  

Du forstår altså ikke at det er snakk om 12% av 22%, altså over 50% av skatten? Kan ikke si du imponerer så veldig.. Hvis du går inn på skattekalkulatoren og legger inn en gjennomsnittlig lønn på kr 650 000, så blir resultatet følgende:

Estimert skatt totalt: kr 167 000

Skatt til fylke og kommunen: 60 821,-

Altså ganske langt over 1/10 som du plapret om tidligere.

https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/skattekalkulator/2024

Så du tror at effektiv skatt er 22 prosent?

Skatt på alminnelig inntekt er 22 prosent. I tillegg kommer som nevnt trygdeavgift og trinnskatt (mulig du ikke betaler det, men det gjør veldig mange av oss). 

Denne diskusjonen er uansett totalt irrelevant for det tråden handlet om, og det du ønsket å avsore den til for å "ta TS". 

Dessverre gikk jeg i fella, for planen din var jo opplagt hele veien å ha noen å kverulere med en lørdags kveld.

Endret av Stjertmeis
  • Nyttig 1
Skrevet

Både "halv skatt" og "feriepenger" burde avskaffes. La folk få pengene jevnt fordelt. Det er dårlig butikk å spare i et års tid uten renter for å få litt mer utbetalt på slutten av året. Og feriepengene begynner man jo i praksis å spare til halvannet år før man får dem. Når det gjelder skatten kan man jo forsåvidt kompensere ved å ordne lavere skatt gjennom året. Feriepengene er verre å unngå. Og de fleste har bestilt ferien lenge før de kommer.  

Anonymkode: 174a8...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Både "halv skatt" og "feriepenger" burde avskaffes. La folk få pengene jevnt fordelt. Det er dårlig butikk å spare i et års tid uten renter for å få litt mer utbetalt på slutten av året. Og feriepengene begynner man jo i praksis å spare til halvannet år før man får dem. Når det gjelder skatten kan man jo forsåvidt kompensere ved å ordne lavere skatt gjennom året. Feriepengene er verre å unngå. Og de fleste har bestilt ferien lenge før de kommer.  

Anonymkode: 174a8...f76

Du kan selv justere skattetrekket slik det passer deg. Jeg endrer mitt flere ganger i løpet av året.

Anonymkode: 4ffb6...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nevermind, ser at jeg i fjor fikk desemberlønna med halv skatt 13. desember :) 

Anonymkode: 9632e...b9d

Jeg måtte minne mannen min på at det er vanlig å få lønna tidligere i desember. Han jobber også i Oslo kommune, og var irritert for at han ikke hadde fått halv skatt på lønningen nå.

Jeg tror det er ganske vanlig å ikke tenke på at desemberlønna kommer tidligere. 😉 Ikke bry deg om alle de perfekte menneskene som dissekerer det du skriver.

Anonymkode: 4c214...e01

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan selv justere skattetrekket slik det passer deg. Jeg endrer mitt flere ganger i løpet av året.

Anonymkode: 4ffb6...6dd

Men feriepengene får man jo ikke gjort noe med.

Anonymkode: 4b59c...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den går til kommunen men kommunen kan ikke på noen måte påvirke hvor mye av inntektsskatten de får. Dette bestemmes utelukkende av staten. En kommune kan derfor ikke spekulere i dette. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg måtte minne mannen min på at det er vanlig å få lønna tidligere i desember. Han jobber også i Oslo kommune, og var irritert for at han ikke hadde fått halv skatt på lønningen nå.

Jeg tror det er ganske vanlig å ikke tenke på at desemberlønna kommer tidligere. 😉 Ikke bry deg om alle de perfekte menneskene som dissekerer det du skriver.

Anonymkode: 4c214...e01

Hva som er vanlig kommer an på arbeidsgiver. Jeg får lønn i slutten av måneden, i desember blir det rett før julaften siden lønnsdag er en helligdag. Får derfor halvt skattetrekk i november, fordi halvt skattetrekk 23 desember er for sent i forhold til intensjonen. 

Anonymkode: 88acd...ce0

Skrevet
Stjertmeis skrev (13 timer siden):

Så du tror at effektiv skatt er 22 prosent?

Skatt på alminnelig inntekt er 22 prosent. I tillegg kommer som nevnt trygdeavgift og trinnskatt (mulig du ikke betaler det, men det gjør veldig mange av oss). 

Denne diskusjonen er uansett totalt irrelevant for det tråden handlet om, og det du ønsket å avsore den til for å "ta TS". 

Dessverre gikk jeg i fella, for planen din var jo opplagt hele veien å ha noen å kverulere med en lørdags kveld.

Morsomt at du plutselig skal avslutte diskusjonen, etter å ha tatt så ettertrykkelig feil og hevdet at 10% går til kommunen, når det i realiteten er nesten 50%. Ja selvsagt betaler du masse trinnskatt, ingen tvil om at noen som tror det er lørdag kveld når det i virkeligheten er fredag kveld, har et høyt betalt jobb i næringslivet. Vi tror deg..

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men feriepengene får man jo ikke gjort noe med.

Har du bedt arbeidsgiver om og få de i januar? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du bedt arbeidsgiver om og få de i januar? 

Jeg jobber i et stort nordisk konsern, så slike spesialordninger finnes ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...