Gå til innhold

Ikke fått halv skatt i desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 19.15):

Jeg jobber i et stort nordisk konsern, så slike spesialordninger finnes ikke.

Anonymkode: 4b59c...9de

Da har du spurt og fått nei 😅 

Anonymkode: 7e586...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du får fullt skattetrekk i desember så får du litt mindre baksmell i Mai 💃

Anonymkode: 93fb6...bda

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 17.20):

Dessverre er det mange som ikke har skjønt hvordan skatt beregnes.

Jobber i en bedrift med 50 ansatte og her er det mange som skal jobbe litt ekstra nå pga halvt skattetrekk.

Har gitt opp å prøve å forklare til enkelte av dem.

Anonymkode: 4ffb6...6dd

Eller, så kanskje de trenger mer penger i desember enn ellers i året som normalt er noe man jobber ekstra...

Anonymkode: df060...939

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da har du spurt og fått nei 😅 

Nei. Alle slike regler står definert i personalhåndbok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Alle slike regler står definert i personalhåndbok.

Greit. Da har du undersøkt og fått nei. 
det var bare et forslag, noen får det. Beklager at det ikke går på din arbeidsplass. Noen hadde sikkert vært tjent med og få det jevnt utover året og spart selv, mange trenger denne hjelpen til og spare fra arbeidsgiver dessverre. Har tatt ut feriepenger i januar et par ganger da jeg har trengt det til flytting/ større innkjøp, men synes stort sett det er greit og få de før ferie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eller, så kanskje de trenger mer penger i desember enn ellers i året som normalt er noe man jobber ekstra...

Anonymkode: df060...939

Det er begge deler. Det er noen som oppriktig ikke skjønner dette, men like vanlig og jobbe ekstra før jul for og få mer penger ja. Finnes også de som har vanlig skattetrekk i desember fordi de er redde for og få baksmell når de jobber ekstra . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Greit. Da har du undersøkt og fått nei. 
det var bare et forslag, noen får det. Beklager at det ikke går på din arbeidsplass. Noen hadde sikkert vært tjent med og få det jevnt utover året og spart selv, mange trenger denne hjelpen til og spare fra arbeidsgiver dessverre. Har tatt ut feriepenger i januar et par ganger da jeg har trengt det til flytting/ større innkjøp, men synes stort sett det er greit og få de før ferie. 

Da har arbeidsgiveren din gjort noe de ikke har lov til. 
Man kan ikke velge å få ut feriepengene i januar fordi man har mye regninger, skal flytte, reparere bilen, pusse opp osv. 

Anonymkode: 17285...b83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har arbeidsgiveren din gjort noe de ikke har lov til. 
Man kan ikke velge å få ut feriepengene i januar fordi man har mye regninger, skal flytte, reparere bilen, pusse opp osv. 

Prøver og finne kilder på det du skriver. At arbeidsgiver har gjort noe de ikke har lov til. Jeg finner flere kilder på at arbeidstaker ikke kan kreve feriepenger i januar ( noe jeg var klar over , og derfor anbefalte spørre) , en kilde som sier det du skriver og flere av typen som den jeg deler. Ble ikke så mye klokere annet at det definitivt ikke bare er mine arbeidsgivere som har gitt denne muligheten. Jeg anbefalte dette til en kollega i fjor som sto i knipe og ville ta opp forbrukslån. Ante ikke at det ikke var lov, og finner ingen klar kilde på det heller. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kan-du-fa-feriepenger-pa-forskudd-sjekk-hvilke-muligheter-du-har-6.158.618687.633298e22c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøver og finne kilder på det du skriver. At arbeidsgiver har gjort noe de ikke har lov til. Jeg finner flere kilder på at arbeidstaker ikke kan kreve feriepenger i januar ( noe jeg var klar over , og derfor anbefalte spørre) , en kilde som sier det du skriver og flere av typen som den jeg deler. Ble ikke så mye klokere annet at det definitivt ikke bare er mine arbeidsgivere som har gitt denne muligheten. Jeg anbefalte dette til en kollega i fjor som sto i knipe og ville ta opp forbrukslån. Ante ikke at det ikke var lov, og finner ingen klar kilde på det heller. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kan-du-fa-feriepenger-pa-forskudd-sjekk-hvilke-muligheter-du-har-6.158.618687.633298e22c

Du må nok søke i ferieloven. 
Det finnes ingen hjemmel i ferieloven til å utbetale feriepengene på forskudd. Feriepengene skal etter ferieloven betales ut når ferien avvikles. 
Dvs at om du skal avvikle ferie i januar så kan du søke om forskudd på noe av feriepengene. 
Dette er ikke penger som kan taes ut som forskudd fordi man er i økonomisk knipe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må nok søke i ferieloven. 
Det finnes ingen hjemmel i ferieloven til å utbetale feriepengene på forskudd. Feriepengene skal etter ferieloven betales ut når ferien avvikles. 
Dvs at om du skal avvikle ferie i januar så kan du søke om forskudd på noe av feriepengene. 
Dette er ikke penger som kan taes ut som forskudd fordi man er i økonomisk knipe. 

Jeg gjorde det, men fant ingenting om at det var ulovlig . Det står at arbeidstaker ikke kan kreve feriepenger før en uke før de skal avvikle ferie. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...