Gå til innhold

Svigerforeldre og besøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns en gang i måneden er en rimelig forventing fra dine svigerforeldre, og enig med brukeren som foreslår å ta de med på noe dere gjør. Hvis de ser fotballkamp når dere er hos dem virker det jo som det er selskapet de verdsetter.

Be dem ta alt vía sønnen sin, det har jeg gjort siden svigers er litt gammeldagse i kjønnsroller. Og jeg ville latt mannen håndtere middag med alt det innebærer om de ønsker å komme på middag. Dere kan jo invitere til litt sen middag, sånn at det er begrenset hvor lenge de blir. 

Jeg syns egentlig den biten er det rareste, å invitere seg selv på middag. Høres ut som at de burde starte en tradisjon for søndagsmiddag hvor de inviterer og de som kan/vil kommer. 

Anonymkode: 20748...268

En gang i måneden, og av og til litt mer, har jeg ingen problem med selv. Det er heller mye oftere de ønsker. 

Tusen takk for konkrete og gode forslag, det setter jeg pris på.

ts

Anonymkode: a050a...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I tillegg nærmest krever de å få servert middag og oppvartning hver gang de kommer på besøk til oss. Det holder ikke med å "stikke innom" på en kaffe.
Siden de inviterer oss på middag forventer de å få det samme tilbake; dette har blitt uttrykt eksplisitt.

Server noe de ikke liker. Typ veganske linsebiffer, autentisk finsk vanngrøt, eller bare noe som er spicy AF. De må "omprogrammeres" i hodet for å slutte å tenke at middag alltid er noe positivt. 

Anonymkode: bd477...900

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei men jeg synes 12-15 ganger pr år er lite å se noen man ønsker å ha en relasjon ned, uansett om det er snakk om en venn, kjæreste, foreldre,  en tante eller hvem som helst. 

Jeg ser min tante kanskje to ganger i året. Det er fordi vi ikke egentlig er interessert i en relasjon. Vi er begge åpne om det og forventer derfor ikke noe annet. 

Min søster, svigers osv ser jeg flere ganger pr uke. Jeg ønsker er nær relasjon og er åpen om det. 

Anonymkode: d4ccd...b9c

Dette vil i teorien si at man ikke kan ha flere enn 30 relasjoner, enten vennskap eller familie, fordi hver eneste dag i måneden blir fylt opp av ulike folk. 

Hvordan skal en introvert som har overskudd til sosialt heng ei, maaks to, ganger i uka løse det, mener du? Kun ha fire relasjoner i livet sitt? To, så de får sett hverandre to ganger i uka?

Evnen til å sette seg inn i andres situasjon er litt koko her.

Anonymkode: 2d24c...a2e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette vil i teorien si at man ikke kan ha flere enn 30 relasjoner, enten vennskap eller familie, fordi hver eneste dag i måneden blir fylt opp av ulike folk. 

Hvordan skal en introvert som har overskudd til sosialt heng ei, maaks to, ganger i uka løse det, mener du? Kun ha fire relasjoner i livet sitt? To, så de får sett hverandre to ganger i uka?

Evnen til å sette seg inn i andres situasjon er litt koko her.

Jeg er ikke fan av å ha 40 nære relasjoner.  Det lar seg ikke gjøre å opprettholde over tid. 

2-3 nære venner og familie holder lenge for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter å la mannen ta seg av flere av besøkene, det høres litt kvelende ut nå. Jeg synes også over en gang i mnd er mye. Man vil jo gjerne treffe andre iblant også, og ikke minst ha nok alenetid. 

Anonymkode: b7262...481

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke fan av å ha 40 nære relasjoner.  Det lar seg ikke gjøre å opprettholde over tid. 

2-3 nære venner og familie holder lenge for de fleste. 

Antallet relasjoner man ønsker har ikke en betydning per se. Men hvis man ønsker mer enn 2-3 nære venner, vil det gå flere dager i måneden til å pleie dem. 

Selv er jeg både introvert og setter venner høyest i hverdagen. De er langt nærere meg enn familie, og især samboer sine foreldre (selv om jeg liker de veldig godt). Det å se svigers en gang i måneden er en passe mengde for meg. Noe mer ville betydd at jeg måtte nedprioritert egentid eller vennetid og det ønsker jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Server noe de ikke liker. Typ veganske linsebiffer, autentisk finsk vanngrøt, eller bare noe som er spicy AF. De må "omprogrammeres" i hodet for å slutte å tenke at middag alltid er noe positivt. 

Anonymkode: bd477...900

Hehe, det hadde gjort seg ja 👏 😄

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg støtter å la mannen ta seg av flere av besøkene, det høres litt kvelende ut nå. Jeg synes også over en gang i mnd er mye. Man vil jo gjerne treffe andre iblant også, og ikke minst ha nok alenetid. 

Anonymkode: b7262...481

Ja, nettopp. Takk!

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Antallet relasjoner man ønsker har ikke en betydning per se. Men hvis man ønsker mer enn 2-3 nære venner, vil det gå flere dager i måneden til å pleie dem. 

Selv er jeg både introvert og setter venner høyest i hverdagen. De er langt nærere meg enn familie, og især samboer sine foreldre (selv om jeg liker de veldig godt). Det å se svigers en gang i måneden er en passe mengde for meg. Noe mer ville betydd at jeg måtte nedprioritert egentid eller vennetid og det ønsker jeg ikke.

Takk for at du deler dine tanker! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel, det er ikke helt riktig. Jeg skrev at de er klar over at jeg er introvert. Jeg har tidligere påpekt dette overfor dem i en samtale om besøk og hyppighet. Men det kan være at det er glemt. Vel…

Jeg har også snakket med samboeren min om dette flere ganger. Mulig det må gjøres igjen. 

Jeg har ikke gjort noe frekt ved å føle på noe. Det blir for latterlig å påstå. Jeg ønsker konstruktive innspill fordi jeg faktisk vil forsøke å få det til å bli bedre. 

Ts

Jeg har ikke skrevet at du har gjort noe frekt, jeg sa at ved å la irritasjonen bygge seg opp så det ender med du ser dem i negativt lys fordi de ikke skjønner hintene er frekkere enn å ta en ærlig samtale. Det var et forsøk på å påpeke at samtaler ikke er frekt. Jeg har forsøkt å gi konstruktive svar. Er det noe i det jeg skrev som gjorde at du ikke greide å ta til deg tipsene jeg ga, uten å påstå at det jeg skriver er latterlig? 

Synes det er dumt jeg at fordi svarene mine ikke traff deg at du svarer så negativt. 

Lykke til med svigers! 

Et siste tips: forsøk å tolke folk i beste mening, de aller fleste vil vel. Når man slenger ut av seg med å si at folk er latterlige for ting de aldri mente så tråkker en folk på tærne og det skaper ikke gode samtaler. 

Anonymkode: 5a72a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke skrevet at du har gjort noe frekt, jeg sa at ved å la irritasjonen bygge seg opp så det ender med du ser dem i negativt lys fordi de ikke skjønner hintene er frekkere enn å ta en ærlig samtale. Det var et forsøk på å påpeke at samtaler ikke er frekt. Jeg har forsøkt å gi konstruktive svar. Er det noe i det jeg skrev som gjorde at du ikke greide å ta til deg tipsene jeg ga, uten å påstå at det jeg skriver er latterlig? 

Synes det er dumt jeg at fordi svarene mine ikke traff deg at du svarer så negativt. 

Lykke til med svigers! 

Et siste tips: forsøk å tolke folk i beste mening, de aller fleste vil vel. Når man slenger ut av seg med å si at folk er latterlige for ting de aldri mente så tråkker en folk på tærne og det skaper ikke gode samtaler. 

Jeg forstod det ikke slik ut fra den forrige meldingen. Jeg mente at det var latterlig om det var slik du mente det, og jeg har da misforstått. Beklager - det er ikke meningen å fornærme deg. 

Nå skjønner jeg hva du mener, takk for at du tydeliggjør budskapet. Og takk for ditt innspill.

Det er godt mulig at det beste blir å være mer tydelig overfor dem. Jeg trodde jeg allerede hadde vært det, men det må nok gjentas. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og i tillegg så virker det som at de ikke har så mye sosialt ellers, det er helt innafor å oppfordre dem til å også få andre sosiale arenaer. Min bestemor hadde dette problemet. Hun overinvolverte seg i barna og barnebarnas liv, og gikk nok svigerbarna på nervene. Og aldri involverte hun seg i foreninger eller oppsøkte andre sosialt. Hun var nok mye ensom, for folk ble lei (dette var da jeg var barn). Jeg har vært tydelig overfor mine foreldre, og vi bruker gjerne bestemor litt som eksempel, på at de må faktisk gjøre den jobben, og dra ut finne likesinnede selv om de er blitt eldre. 

Masse lykke til! Folk er ofte ikke så skumle som vi har det til, og de tar seg ikke så fort nær som vi frykter. 

… ja. Fint innspill. Jeg vet ikke om de føler seg ensomme, fordi de treffer andre også. Men det kan godt være de ønsker å ha flere folk rundt seg og derfor kjenner på det. De har ikke så mange aktiviteter de driver med utenfor hjemmet/hobbyer - og jeg har ofte tenkt at det er det som mangler. Jeg tror du kan være inne på noe her. 

Jeg kan fint prøve å oppfordre dem til å få andre sosiale arenaer - men det må skje i en naturlig setting, for slik jeg kjenner dem kan det bli mottatt dårlig. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at besøk som varer lenger enn 3 timer er anstrengende. Uansett om jeg er på eller får besøk. Da er vi ferdigpratet  etter min mening og jeg vil gå videre til noe annet. Orker ikke sitte og pjatte i sofaen i timesvis, ei heller å spise kaker og snop.

Anonymkode: 2b445...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes at besøk som varer lenger enn 3 timer er anstrengende. Uansett om jeg er på eller får besøk. Da er vi ferdigpratet  etter min mening og jeg vil gå videre til noe annet. Orker ikke sitte og pjatte i sofaen i timesvis, ei heller å spise kaker og snop.

Anonymkode: 2b445...9a6

Da er vi nok ganske like, vi to. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...