AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #21 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en rar regel (ihvertfall i Rogaland) om at man ikke kan få fritak fra 2.fremmedspråk på videregående med mindre man har hatt fritak på ungdomsskolen. Så jeg har hatt elever med ekstrem dysleksi som ikke klarer å fullføre videregående fordi de ble trukket ut til skriftlig eksamen i spansk/tysk/fransk i vg2 som de ikke har sjans til å bestå grunnet dysleksien. Den ene kunne ikke begynne å studere før den var 23 og kom inn på 23/5-regelen. Fordi den ikke hadde fritak fra tysk på ungdomsskolen. Er jo helt sprøtt. Hilsen vgs-kontaktlærer. Anonymkode: ec082...9b2 Har opplevd lignende. Hos oss var problemet elever som ikke var klar over at man kunne få fritak på ungdomskolen også merker de på videregående at de blir "straffet" for å ikke ha hatt fritaket de burde vært informert om på ungdomskolen. Anonymkode: 33495...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #22 Del Skrevet 29. november 2024 I tiende klasse søkte vi fritak for vurdering i nynorsk, pga sterk dysleksi. Jeg skrev en mail til rektor, og han ordnet resten. Det ble innvilget samme dag. Det var uaktuelt å søke flere fritak, mtp veien videre. Usikker på om det ville fått betydning, men den sjansen var vi ikke villige til å ta. gikk ut ungdomsskolen med litt over 4 i snitt. Hadde også fire i snitt begge vgs årene, før lære og fagbrev. Anonymkode: 46cf7...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #23 Del Skrevet 29. november 2024 Hadde fritak fra vurdering i gym både på ungdomsskolen og vgs. Riktig nok noen år siden nå, men var ikke for vanskelig å få innvilget. Måtte ha legeerklæring bare. Men jeg hadde alvorlig barneleddgikt og fikk store smerter av en del av aktivitetene. Måtte selvfølgelig delta på det jeg kunne, og når jeg ikke kunne så drev jeg med egentrening eller noe tilsvarende de andre gjorde. For fritak fra vurdering er ikke det samme som fritak fra opplæring som flere sier, en må fremdeles delta i timene for å ikke få fravær og selvfølgelig gjøre det en kan så godt en kan Når det er sagt er min personlige mening at mange får fritak alt for lett i dag. Har selv en niese som har fått fritak fra flere fag da hun blir så stresset av karakterpresset (i følge min søster, men søsteren min har da ljugd på henne angst i tillegg). Litt stress/angst bør ikke gi grunnlag for fritak, med mindre det er umulig å jobbe rundt. Fins mange måter å tilrettelegge ting på når en uansett må delta i opplæringen. Anonymkode: 2820a...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #24 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da lurer jeg på hvorfor en ikke gutten sin klasse ikke får fortsette der han ønsker fordi 1 ingen karakterer på ungdomskolen, på videregående fritak flere fag, gikk så vg 2. Fikk ikke lærling plass. Søkte da vg2 som tilhørte vg1 han hadde gått. Fikk da beskjed du må da gå vg1 på nytt med karakterer ,du har ingen rett til nytt vg2 kurs siden du ikke har noe karakterer å vise til. Kun et bevis at du har gått året Anonymkode: 26932...c11 Fordi karakterene fra ungdomsskolen ikke hadde noe å si for dette. Problemet er karakterene fra vg1. Ts skriver helt spesifikt at det er snakk om fritak på ungdomsskolen. Belima skrev (22 minutter siden): Jo karakterene fra U-skolen teller. De med best karakterer, kommer lettere inn på det valget de ønsker på videregående. Tull av en lærer å si noe sånt. Tanteungen min hadde ikke så gode karakterer fra U-skolen og fikk ikke første eller andrevalget sitt på videregående. Tanteungen din hadde mest sannsynlig kommet inn på 1. eller 2.valget med fritak. De med fritak søker vgs på særskilt grunnlag. Mht det den jeg siterte skrev, så har karakterene ingenting å si. Den jeg siterte påstod at det var gull å ha enere fremfor fritak og at fritak kunne påvirke både videre utdanning og fagbrev. I det tilfellet har det ingenting (negativt) å si at eleven har fritak i (flere) fag. Fritaket fra ungdomsskolen diskvalifiserer ikke eleven fra jobber og fra å få et vitnemål etter vgs. Anonymkode: 1e7c3...7aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #25 Del Skrevet 29. november 2024 Jeg hadde fritak i gym hele ungdomsskolen (legeerklæring som måtte fornyes hvert år). Ser i ettertid at det hadde vært bedre for meg å delta så mye som jeg klarte, men uten karakter. Jeg tror nemlig at ankelskaden jeg har hatt siden 4-årsalderen kun eksisterer i hodet til min mor, men det er en annen historie. Kom uansett inn på førstevalget på videregående pga gode karakterer i de andre fagene, og hadde 5,4 i snitt første året (da trakk gymkarakteren ned, fikk ny lege som nektet å skrive erklæring om at jeg skulle fritas for gym). Anonymkode: aa7bd...d07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #26 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjelder også nynorsk. Har man ikke hatt fritak på ungdomsskolen, får man det ikke på vgs. Anonymkode: c14ce...ec3 Nei. Det stemmer ikke. Flere av mine kontaktelever har fått fritak for sidemål først i vg3, da de fikk dysleksidiagnosen først i vg3. Fristen er 01.02 mener jeg å huske. Og det er en smal sak å få det godkjent (om man har de rette utfordringene). 2. fremmedspråk er noe annet. Her må de ha fritak på ungdomsskolen for å slippe å ha det på vgs. (Igjen, ihvertfall i Rogaland. Kanskje andre fylker har fornuftige regler). Anonymkode: ec082...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #27 Del Skrevet 30. november 2024 HI her. Tusen takk for mange tilbakemeldinger. Faget det gjelder er mat- og helse og gutten går i 9. klasse. Han strever veldig med å delta i det praktiske arbeidet på kjøkkenet. Han er veldig stresset ( men tror det er usynlig for de rundt han) nårhan er der og gruer seg (nesten) hele uken til neste time. Han har noen diagnoser som tilsier at han sliter med blant annet praktiske ferdigheter, sosiale ferdigheter og at han har anlegg for psykriatiske vansker. I tillegg har han slitt med skolevegring. I overgang til ungdomsskolen mente jeg at han burde få IOP i matte og fritak for ordinær vurdering med karakter. Dette har blitt avvist fra skolen og han har hele tiden fått karakteren 2 som terminkarakter. Selv matte som han synes er så vanskelig, sier han at de bedre enn mat og helse. Han gruer seg hele uken. HI Anonymkode: 88968...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #28 Del Skrevet 30. november 2024 Fritak gis kun med spesielundervisning. Dersom man jobber med andre mål, dvs lavere trinnkan man få fritak. Da fjernes karakteren fra vitnemålet og kan øke sjansen for å komme inn på linjen man ønsker på VGs. For videregående er det ikke karakteren som er avgjørende, men hvilket nivå og hva barnet kan som avgjør om de vil mestre karakter. Eksempel om ungdommen må jobbe med grunnleggende matematikk på barneskolennivå. Da er det mye viktigere å jobbe med dette også på ungdomsskolen for å få et bedre fundament, få fritak og deretter kanskje klare videregående p matte. I istedenfor å presses til å jobbe med 10 trinn matte, ha masse huller. Gå ut med 1 i faget og ikke klare VGs matte fordi man ikke har jobbet godt med alt det grunnleggende. Men de som ligger i grenseland bør heller jobbe mot karakter istedet for fritak, for å ha best mulig forutsetninger. Mange tenker fritak = ikke karakter i VGs, men det stemmer ikke. Fritaket et jo egentlig bare et tegn på at de har noen lærevansker og behov for tilrettelegging. Hvis de ikke har hatt fritak i u.skulen og viser seg at de har store lærevansker og strever med å følge mål på VGs er det mye vanskeligere å få spes.undervisninc på videregående. Da vil mange ende ut uten å få fagbrev/vitnemål. Har de hatt spes og fritak på u.skolen er det lettere å få spesialundervisning på VGs. man kan ha fritak i inntil 2 fellesfag på VGs med spes.und og fremdeles få fagbrev. Anonymkode: b8ced...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #29 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): HI her. Tusen takk for mange tilbakemeldinger. Faget det gjelder er mat- og helse og gutten går i 9. klasse. Han strever veldig med å delta i det praktiske arbeidet på kjøkkenet. Han er veldig stresset ( men tror det er usynlig for de rundt han) nårhan er der og gruer seg (nesten) hele uken til neste time. Han har noen diagnoser som tilsier at han sliter med blant annet praktiske ferdigheter, sosiale ferdigheter og at han har anlegg for psykriatiske vansker. I tillegg har han slitt med skolevegring. I overgang til ungdomsskolen mente jeg at han burde få IOP i matte og fritak for ordinær vurdering med karakter. Dette har blitt avvist fra skolen og han har hele tiden fått karakteren 2 som terminkarakter. Selv matte som han synes er så vanskelig, sier han at de bedre enn mat og helse. Han gruer seg hele uken. HI Anonymkode: 88968...3bd Hvis det gjelder mat og helse hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Tenk på hva han skal på VGs, sannsynligvis ikke restaurant og mat fag. Da fjernes mat og helse fra vitnemålet og gir han høyere snitt ved innsøkning VGs. I tillegg slipper han alt strevet med faget og muligens mer motivasjon skole generelt. Anonymkode: b8ced...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #30 Del Skrevet 30. november 2024 Verken foresatte eller skolen kan bestemme å avvike fra barnets rett til opplæring i enkeltfag på denne måten uten at eleven har fått en sakkyndig vurdering fra PPT som tilråder dette. Det enkelte skriver her om gym vil kunne gå inn under tilpasset opplæring (hvis målet er en karakter så kan mye tilpasses her så lenge det kan forsvares opp mot kompetansemålene), men mat og helse har en rekke praktiske mål som man ikke kan tilpasse seg helt unna. Jeg har imidlertid vært borti tilrettelegginger (med sakkyndig vurdering, som altså er noe annet enn tilpasninger) der eleven f.eks. har laget mat hjemme og dokumentert prosessen + foresatte har vært involvert i den prosessen (evt. besteforeldre; noen opplever stor mestring av å få til å lage mat til familien sin, f.eks.) eller at vi har hatt 1:1 på kjøkkenet uten andre elever (dette har også krevd sakkyndig vurdering, det krever en del ressurser som går utenfor TPO - hos oss må f.eks. m&h-timene til hele trinnet legges om for at kjøkkenet skal være ledig 2 timer i uka...) Generelt sett er mitt inntrykk via rådgivere jeg kjenner i ulike fylker at hva de anbefaler angående fritak osv. varierer påfallende mye - og at dette har endret seg for noen etter at det ble nye fylker. Før var beskjeden at fritak for vurdering med karakter var ok der det trengtes (altså med sakkyndig vurdering) fordi elevene f.eks. ble søkt inn på særskilt grunnlag og man da kunne bruke tida på ungdomsskolen på å øve opp ferdigheter som elevene ville trenge på vgs + legge bort noe av det som var unødvendig og/eller skapte unødvendig stress og press - men nå er det hvertfall hos oss veldig fokus på at alle helst skal ha en tallkarakter og at det kun er de som fraviker kompetansemål for trinnet (mao. elever med psykisk utviklingshemming) som ikke skal ha tallkarakter, men de skal jo da gjerne ha en F for fritatt og ikke en IV. Opplever at presset ovenfra er veldig stort for at skolene ikke skal bruke IV, og jeg tror det handler om statistikk til fylke og stat - at det "ser dårlig ut" med IV, for en IV betyr jo at det ikke er vurderingsgrunnlag og dermed egentlig at eleven (av ulike årsaker) ikke har bestått faget.. Anonymkode: 5df1a...5f1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #31 Del Skrevet 30. november 2024 Ene barnet har fritak fra vurdering i sidemål men skal delta i undervisningen. Anonymkode: 13ecd...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 30. november 2024 #32 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk fritak fra religionsundervisning fordi foreldrene mine var ateister. Anonymkode: fa414...5b5 Jeg ser ts spør etter hva dere søkte fritak i og grunnen og at du bare svarer på det. Men dette er det mange år siden har vært aktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #33 Del Skrevet 30. november 2024 Fritak nynorsk for mine barn, fordi de har samisk. De er fritatt for både vurdering og opplæring og vurdering der. Anonymkode: f194d...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #34 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg jobber som lærer på ungdomsskole og dette er bare tull hvis eleven ikke ligger på et aldersadekvat nivå. Vi får også høre dette tullet om at en 1-er er bedre enn fritak og bla, bla. Karakterene fra ungdomsskolen har absolutt ingenting å si for videre utdanning. Eventuelle arbeidsgivere ved sommerjobb vil være svært skeptiske til bare 1-ere. Anonymkode: 1e7c3...7aa Hvor mange arbeidsgivere sjekker karakterene for en sommerjobb? Jeg er student i begynnelsen av 20-årene, er hos min femte arbeidsgiver nå og har ikke blitt spurt om karakter hos noen😅 Anonymkode: d239e...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #35 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg jobber som lærer på ungdomsskole og dette er bare tull hvis eleven ikke ligger på et aldersadekvat nivå. Vi får også høre dette tullet om at en 1-er er bedre enn fritak og bla, bla. Karakterene fra ungdomsskolen har absolutt ingenting å si for videre utdanning. Eventuelle arbeidsgivere ved sommerjobb vil være svært skeptiske til bare 1-ere. Anonymkode: 1e7c3...7aa Men det har det jo? Hvis de ønsker å komme inn på en bestemt retning? Det var to i klassen min som ikke kom inn på allmenne fag sammen med meg, og de hadde ikke lyst å gå yrkesfag og turte ikke flytte på hybel for å gå alllmenn et annet sted. Ikke sikkert de ville klart allmenne fag med 2-ere og 1-ere heller da... Anonymkode: 0e88e...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #36 Del Skrevet 30. november 2024 Glemte å svare! Jeg fikk fritak fra svømming ut skoletiden pga problemer med eksem. Overrasket over det egentlig, kan ikke se for meg at det er vanlig. Måtte ikke dokumentere noe underveis heller, så vidt jeg husker. Anonymkode: 0e88e...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #37 Del Skrevet 30. november 2024 HI her. Ser flere her nevner at PPT må være inne bildet og at eleven bør ha IOP. Det burde det jo vært, men ingenting skjer. Jeg har kjempet så mye for min sønn og brukt så mye krefter for å prøve å få ekstra ressurser til han, men ressursene i både skole og PPT er jo til å grine av. Jeg vil si at ledelsen på skolen da han gikk på mellomtrinnet holdt veldig igjen på ekstra ressurser og oppmelding til PPT, og nå har vi stått 1,5 år i kø hos PPT. Skal også sies at han hadde 2-3 timer i uken med spesialundervisning på 1.-3. trinn før dette ble tatt bort uten å informere oss foreldre. På slutten av 7. hadde vi foreldre noen samtaler med en spesialpedagog i BUP som snakket om at det ville være naturlig at han ble søkt inn på videregående på særskilt grunnlag. Da vi snakket med lærer og ledelse på skolen om dette, ble det avvist. De mente også at han ikke var en spes.ped. elev fordi han bare hadde karakteren 2 i ett fag (matte).... Synes dette er vanskelig. Skolen mener han skal delta i mat- og helse (diskuterte dette med de ved skolestart i 9.), men hjemme har jeg en sønn som hver eneste uke gruer seg til faget. På en måte tenker jeg at man bør trene seg på å stå i ubehag, men når jeg kjenner gutten, vet om hans utfordringer og hans historie kjenner jeg at det ikke er rett. I matte opplever han å nesten ikke forstå noen ting, og mat- og helse synes han er mye verre.... Anonymkode: 88968...3bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå