AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Beklager langt innlegg. Håper noen tar seg tid til å lese og har noen gode råd❤️ Vår 8 åring har alltid vært glad i mat, men siste 2 årene merker vi at det spises langt mer enn nødvendig og ofte fordi barnet kjeder seg. Vi fokuserer på å holde faste måltider, begrense søtsaker og være i aktivitet, men allikevel er barnet over hva som er anbefalt vekt for høyde og alder. Å si nei til søtsaker utenom helg er jo i utgangspunktet ikke noe problem, men det vi virkelig sliter med er at barnet ofte ber om mat, sier «jeg er sulten» når det åpenbart ikke kan være sultent fordi det er veldig kort tid siden vi spiste sist. Tror det rett og slett er snakk om å spise fordi h*n kjeder seg. Blir også ekstremt sur når vi f.eks spiser middag 18-18:30 for så å si nei til kveldsmat en time senere fordi vi tross alt nettopp har spist et stort måltid. Vi har forsøkt å forklare på en ordentlig måte at man gjerne spiser 3-4 måltider hver dag (frokost, lunsj, middag og kveldsmat dersom det er lang tid mellom middag og leggetid) men dette er også noe barnet sliter med å akseptere. Må innrømme at dette er fryktelig frustrerende! Ønsker jo ikke for barnets skyld at det skal vokse opp overvektig med alle de problemene det medfører (spesielt mtp. mobbing/selvbilde) samtidig er det så mye mas om mat at det rett og slett er slitsomt.. må legge til at vi på ingen måte slanker barnet vårt, vi spiser normal relativt sunn mat hver dag (brødskiver, frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk) og er i normal aktivitet med turgåing, sykling osv. barnet er også veldig aktivt i lek så det er ikke mangel på mosjon som er årsaken. Hvordan i all verden angriper vi dette? Finnes det steder man kan henvende seg? Trenger i utgangspunktet ikke veiledning om kosthold og trening, men mer informasjon om hva som er forsvarlig måte å håndtere dette på uten at man sårer barnet eller faktisk begynner med slanking - noe barn ikke skal utsettes for. Det er selvfølgelig mulig å kjøre et svært hardt regime på mat med f.eks: 2 skiver med pålegg til frokost 2 skiver + frukt til lunsj middag evt. kveldsmat Men det føles veldig inngripende å da måtte nekte barnet mer mat eller flere måltider, for å avgjøre hvordan andre føler på sult er jo ikke mulig🤷🏼♀️😮💨 Anonymkode: d4bae...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Barnet trenger kanskje mer volum da? Mer grønnsaker i måltidet, evt friere tilgang på frukt og grønt? Om barnet er sultent så trenger det jo mat, ikke informasjon om klokka. Anonymkode: 51da1...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Hmmm nei jeg har ikke så gode forslag, men der er jo hjelpnå få av ernæringsfysiologer o.l. Og kanskje middagen kl 18-18.30 kommer noe forsent slik at det vil være bedre å fremskynde denne og så gi kveldsmat i tillegg? Muligens et dårlig forslag fra min side siden dette gjelder et barn, men jeg ville også uansett ha tenkt litt på pålegget til barnet. Her i Norge har vi en tendens til å spise mange skiver med lite pålegg i stedet for få skover med mer (sunt og mettende) pålegg. For eksempel to kokte skinker og hvitost på en skive i stedet for to skiver med en skinkebit på hver. Det kan være mye mettende mat i å fokusere på godt med proteinrikt og sunt pålegg. Anonymkode: e1f06...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Jeg ville byttet ut noen brødmåltider med mer mettende mat kanskje, mer proteiner og fett. Ser du ikke ønsker tips om kosthold, men metthetsfølelse er jo en faktor. Ville ikke bare avskrevet det med at det er kjedespising. Jeg hadde ikke hatt noe regime på mat ihvertfall, men heller sett på måltidenes sammensetting og hvordan det metter. Ha også f.eks oppkuttet grønt, eventuelt med en dipp til, eller annen sunn snacks som kan spises om barnet blir sultent. Også viktig å drikke nok vann. Anonymkode: b95c5...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Bruker dere brød kjøpt på butikken? I så fall kan det hjelpe å gå over til hjemmelaget. Samme med at mer av maten lages fra bunnen. Ultraprosessert mat forstyrrer metthetsfølelse. Nå er jo barnet 8 år, men jeg lurer på om dere ikke har snakket om dette med sult tidligere? Det er ikke noe feil med å spør barnet om det er sulten, og at dere ikke spiste for så lenge siden. Du tror barnet kjeder seg, da gjelder det å støtte barnet i det. Hjelpe barnet å finne indre ressurser der de kan finne aktiviteter de kan underholde seg selv med. Hvilke hobbyer har barnet? Anonymkode: d6db4...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Kan ikke barnet få tilbud om en frukt eller grønnsak hvis hun eller han vil ha mat utenom faste måltider? Noen epler eller gulrøtter inneholder ikke all verdens av kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå