Gå til innhold

Skrelling av egg, triks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kokte et par egg bløtkokt, la dem i kaldt vann ett minutt etter koking for å kjøle dem ned. Så skulle jeg skrelle dem. De gikk halvveis i stykker, for det hvite i egget fulgte med i biter når jeg plukket av eggeskall på begge to. Kan det skyldes at eggene er litt gamle, ikke helt nye? Eller kan sånt skje med alle egg?

Noen triks for å få av eggeskallet på kokte egg uten at det følger med biter av egg på eggeskallbitene man plukker av?

Anonymkode: 0cdf2...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lar du de koke opp med vannet eller legger du eggene i når vannet koker? Jeg merket en forskjell når jeg begynte å legge de i kokende vann. Aner ikke hvorfor, men sånn er det.

Anonymkode: 44fd5...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakk langsiden av egget mot benken, bare nok til at skallet der knuses litt, så ruller du egget helt rundt, slik at skallet knekkes underveis mens du ruller (trykk nok, men ikke altfor hardt, da skviser du egget). Etterhvert vil du kunne kjenne/høre på lyden at det har løsnet. Da er det som regel bare å rense det greit og enkelt. Jeg bruker denne metoden også på helt ferske egg, hvor hinnen kan sitte fastere, men fungerer som regel da også. Om jeg ikke husker feil tror jeg det var den engelske kokken Jamie Oliver som viste dette eggeskrelletipset en gang for ca 100 år siden ;)

Jeg kjøler egget litt under rennende vann først, før jeg kakker/ruller egget. Hvis det etter rullingen allerede da er veldig varmt ut i skallet igjen, så skyller jeg det kort i kaldt vann igjen før jeg skreller det.  Da henger hinnen fast i skallet, ikke egget. Ofte kan jeg ta skrelle helle skallet av slik at alt henger sammen :)

Anonymkode: 0cad6...d78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg egget i kaldt vann med en gang det er kokt og la det ligge 1-2 min. Slå så hull på skallet på bunnen av egget, gjerne rull det litt så det skallet sprekker mange steder og legg så i kald vann igjen i 1-2 min. Da skal vannet ha kommet seg inn under den hinna og bli lettere å skrelle. Det er en luftboble mellom skallet og egget i bunnen, derfor må man knuse egget der for å sprekke den så vann kommer til.

Anonymkode: e1e63...2f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for svar. Vi prøver alle forslag i morgen! 👍

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lar du de koke opp med vannet eller legger du eggene i når vannet koker? Jeg merket en forskjell når jeg begynte å legge de i kokende vann. Aner ikke hvorfor, men sånn er det.

Anonymkode: 44fd5...8db

Jeg har prøvd begge deler. Men noen ganger når jeg legger eggene nedi først når vannet har kokt opp, "sprekker" et eller begge eggene og det renner ut noe av eggmassen i kokevannet.

I dag la jeg eggene nedi kaldt vann i gryta og kokte opp, og da sprakk ingen. Men eggeskallet hang helt fast i egget under skrelling, som sagt. Kjølte ned eggene i kaldt vann et minutt før jeg prøvde å skrelle de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man skreller vel ikke bløtkokte egg? 

Samme tenkte jeg! 

Lengre tid i kaldt vann og så rulle egget slik at hele skallet sprekker før det tas av synes jeg hjelper. 

Det sies også at det er vanskeligere å skrelle ferske egg enn litt eldre egg, så kanskje du har fått noen skikkelig ferske egg? 

Anonymkode: 201ec...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har kokt eggene ferdige, hell av det kokende vannet og hell over kaldt vann og la det gjerne renne til det blir helt kalt. For å gjøre prosessene enda enklere enn å skrelle for hånd kan du ta egget i et glass halvfylt med vann, skru på lokket og riste godt og hard. Da vil skallet nærmest være av, av seg selv og du kan enkelt bare ta det av. 

Anonymkode: 10425...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kokte et par egg bløtkokt, la dem i kaldt vann ett minutt etter koking for å kjøle dem ned. Så skulle jeg skrelle dem. De gikk halvveis i stykker, for det hvite i egget fulgte med i biter når jeg plukket av eggeskall på begge to. Kan det skyldes at eggene er litt gamle, ikke helt nye? Eller kan sånt skje med alle egg?

Noen triks for å få av eggeskallet på kokte egg uten at det følger med biter av egg på eggeskallbitene man plukker av?

Ofte så kan det være vanskelig å skrelle eggene om de er for ferske...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du har kokt eggene ferdige, hell av det kokende vannet og hell over kaldt vann og la det gjerne renne til det blir helt kalt. For å gjøre prosessene enda enklere enn å skrelle for hånd kan du ta egget i et glass halvfylt med vann, skru på lokket og riste godt og hard. Da vil skallet nærmest være av, av seg selv og du kan enkelt bare ta det av. 

Kan legge til at vi har høner selv, så våre egg er superferske. Funker veldig bra å gjøre det på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man skreller vel ikke bløtkokte egg? 

Selvsagt gjør man det! Han som skal ha dem, spiser egget helt. Putter det skrelte egget inn i gapet i en jafs, og lukker munnen og tygger og svelger. Fungerer helt fint. Han lærte det av sjefen på jobben, som hadde med seg skrelte egg til lunsj og spiste dem på den måten.

Eggene er best litt bløtkokte. Blir ikke en dråpe søl.

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 spiseskjeer eddik i kokevannet. Simsalabim

Anonymkode: c9f2c...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt gjør man det! Han som skal ha dem, spiser egget helt. Putter det skrelte egget inn i gapet i en jafs, og lukker munnen og tygger og svelger. Fungerer helt fint. Han lærte det av sjefen på jobben, som hadde med seg skrelte egg til lunsj og spiste dem på den måten.

Eggene er best litt bløtkokte. Blir ikke en dråpe søl.

TS

OK. Jeg liker også godt bløtkokte egg, men spiser dem ut av skallet med skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samme tenkte jeg! 

Lengre tid i kaldt vann og så rulle egget slik at hele skallet sprekker før det tas av synes jeg hjelper. 

Det sies også at det er vanskeligere å skrelle ferske egg enn litt eldre egg, så kanskje du har fått noen skikkelig ferske egg? 

Anonymkode: 201ec...183

Se svaret ovenfor ang. hvorfor jeg skreller bløtkokte egg. De skal spises hele ute i felten på jobb. Ikke noe bord og eggeglass og teskje å spise med der, de sitter i arbeidsbilen. Så eggene spises hele i et jafs. Aldri sølt en dråpe.

Eggene har faktisk ligget veldig lenge (uker) i kjøleskapet, så de er ikke helt ferske, nei. Jeg trodde kanskje det var fordi de var gamle at de var så vanskelige å skrelle i dag. Men nei, da kan altså både gamle og nye være det.

Takker for svar, og skal prøve alle metoder!

Vennlig hilsen TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ingen har nevnt her, stikk hull på skallet med en nål eller lignende før eggene kokes.

Hvis du har eggkoker så har de vanligvis et målebeger som har en slik nål på bunnen, hvis du ikke har eggkoker så bør du kjøpe en med en gang.

Jeg bruker også å ta ut eggene fra kjøleskapet en god stund før de skal kokes slik at de har romtemperatur, skreller de under kaldt rennende vann med en gang de er kokt. Når de skrelles under kaldt vann så krymper egget men ikke skallet, da trekkes vannet inn slik at hinnen ikke klistrer seg til egget.

Anonymkode: 7a3ef...dd0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...