Gå til innhold

Vil man ikke kjenne det dagen etter seksuelt overgrep?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (26 minutter siden):

Kropen kan huske selv om hode ikke gjør det...  Får man vite om det kan man bearbeide det og forhåpentligvis få mindre plager etter på. Så nei, tror ikke det er noen grun til at live ville bli bedre uten å vite. 

Ok, men hvordan kan kroppen vite?

Jeg så en dokumentar i går på NRK. "Nytorgsmannen". Handler om en mann som forgrep seg på bevisstløse damer. En forferdelig sak, selvfølgelig. Men... en dame/jente ante ingen ting før hun ble kontaktet av politiet som viste henne bilder som overgrepsmannen hadde tatt av henne. Da gikk hun i kjelleren. Før det så hadde hun bare minner om en fuktig natt hvor hun hadde sovnet litt fort uten å tenke noe mer over det Det kan selvfølgelig hende hun hadde fått en reaksjon på dette senere, men dersom hun ikke gjør de så hadde livet hennes vært mye bedre uten den kunnskapen.

Anonymkode: fdad2...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok, men hvordan kan kroppen vite?

Jeg så en dokumentar i går på NRK. "Nytorgsmannen". Handler om en mann som forgrep seg på bevisstløse damer. En forferdelig sak, selvfølgelig. Men... en dame/jente ante ingen ting før hun ble kontaktet av politiet som viste henne bilder som overgrepsmannen hadde tatt av henne. Da gikk hun i kjelleren. Før det så hadde hun bare minner om en fuktig natt hvor hun hadde sovnet litt fort uten å tenke noe mer over det Det kan selvfølgelig hende hun hadde fått en reaksjon på dette senere, men dersom hun ikke gjør de så hadde livet hennes vært mye bedre uten den kunnskapen.

Kan du si meg hvor du vil med dette og hva som er poenget ditt?

Se på barn som vokser opp i hjem med overgrep utøvd av forelder. De tror det er normalt, men når de blir eldre skjønner de at noe er galt da andre ikke opplever å bli befølt eller å ha sex med foreldrene sine. Det du antyder er at man da skal benekte dette for personen, slik at personen ikke innser at de ble utsatt for et traume. Med andre ord "gaslighte" noen til et punkt hvor de begynner å lure på hva som faktisk er virkelig. 

Mange som blir utsatt for overgrep skjønner at du noe ikke er riktig. At dette ikke stemmer. Derfor ser man ikke sjeldent folk spørre på internett "var dette overgrep?". Det vekker følelser og reaksjoner i kropp og sinn som ikke skal være der. 

Anonymkode: 4275e...d5c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda, men hvis vi tenker individuelt her. Dersom du hadde blitt utsatt for et overgrep uten å vite om det. Hadde ikke ditt liv vært bedre om du fikk fortsette livet uten den vissheten? 

Jeg ble voldtatt av tre menn da jeg var 18-19 år, mens jeg var døddrukken. Har ingen minner om det overhodet. Da jeg våknet hadde jeg strømpebuksa av på bare det ene beinet og trusa var borte. Jeg syntes det var rart, men hadde jo vært så full så jeg kunne ikke vite om jeg hadde gjort det selv. Merket ikke noe annet på kroppen faktisk.

Fikk vite lenge etterpå av en som hadde vært vitne til hendelsen. Det ble holdt hemmelig for å beskytte de tre mennene helt til de reiste ut av landet. Vet ikke noe om de annet enn at de var på den festen og jeg hadde fornavnet. Ble aldri til at jeg gjorde noe videre med saken. Var i utlandet dette her.

Det har absolutt gjort noe med min selvtillitt og tillitten til andre mennesker i ettertid. Skulle nok kanskje ønsket at jeg ikke fikk vite om det, iom at jeg fikk vite det så lang tid etterpå. Men om jeg kunne fått vite med en gang, så ja, veldig gjerne. For da kunne disse mennene forhåpentligvis fått en straff. Og det kunne beskyttet andre mot å oppleve det samme. 

For min egen selvtillit og selvfølelses skyld så hadde det nok klart vært bedre å leve videre uvitende om dette.

Anonymkode: 6acfa...001

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det er da ikke spydig å svare deg bare fordi svare er opplagt..... Som du sier selv, du merker ikke all former for sex sel heller, så hvorfor er det rart om andre folk er som deg? I tilegg så kan man oppleve ubehag av mange forskjelige gruner, er man sår så er ikke "mannen min må ha dopet meg ned å lat fremede menn voldta meg" forklaringen som dukker opp først for de fleste. Frosta ofrene viste også at de hadde hat en undersøkelse, så de hadde jo en forklaring på ømheten. Om du er for sensitiv for å få helt greie svar, vær så snill å ikke start tråder! 

Jeg har fått bra svar, og du gjentar det som allerede er skrevet i tråden, men de andre klarte å svare på spørsmålet på en ordentlig måte. Er det mulig sier jeg bare.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Se på barn som vokser opp i hjem med overgrep utøvd av forelder. De tror det er normalt, men når de blir eldre skjønner de at noe er galt da andre ikke opplever å bli befølt eller å ha sex med foreldrene sine. Det du antyder er at man da skal benekte dette for personen, slik at personen ikke innser at de ble utsatt for et traume. Med andre ord "gaslighte" noen til et punkt hvor de begynner å lure på hva som faktisk er virkelig. 

Mange som blir utsatt for overgrep skjønner at du noe ikke er riktig. At dette ikke stemmer. Derfor ser man ikke sjeldent folk spørre på internett "var dette overgrep?". Det vekker følelser og reaksjoner i kropp og sinn som ikke skal være der. 

Dette blir vel noe annerledes, siden personene er våkne....

Anonymkode: bebf9...06f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at i bevisstløs tilstand/narkose så kan alle gå i spagaten? Kroppen er veldig mye mer fleksibel i neddopet tilstand. Du kjente det fordi du 

Anonymkode: 00f18...34c

Men vil man huske noe av dette? Folk blir jo operert mens de er bedøvet. Ingen bærer noe preg av det i ettertid, selv om en skjærte og sydde i kroppen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men vil man huske noe av dette? Folk blir jo operert mens de er bedøvet. Ingen bærer noe preg av det i ettertid, selv om en skjærte og sydde i kroppen.

Det stemmer ikke helt. Man kan få reaksjoner i etterkant etter operasjoner også. Post surgery ptsd er ikke helt uvanlig faktisk sel om det går fint for de aller fleste.

Jeg er diagnosert med ptsd og har fått beskjed om å alltid varsle om det i sammenheng med blant annet operasjoner da det kan trigge og utløse traumer samt at operasjon i seg selv kan være et traume.

Men narkose er litt anneledes enn det Gisele Pelicot ble utsatt for. Narkose er mer omfattende og hjernen skrus ennå mer av.

Anonymkode: f2459...119

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mange bærer preg av dette. Det er ikke slik at kroppen ikke merker at organer er borte. Og sårtilheling osv. bruker av ressurser fra ryggmargen til å gjenopprettes. Og hvis en har mye skader, og belastninger vil dette nytte av ressursene til å fungere optimalt som på sikt fører til sykdom i kroppen. Tror du kroppen er bare et fartøy og så lenge hjernen sover så merker den ingenting? Sånn sett kan en jo si at det ikke er noe problem om en skjærer og syr i en kropp når den er bevisstløs. 

Anonymkode: 4e9f5...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg satte spørsmålstegn ved om det kunne være bedre å vite enn å ikke vite. Jeg skal ikke andre steder enn det.

Ditt eksempel er ikke relevant i det hele tatt. Du snakker om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forferdelig tittel og ante ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg. 

Ble sittende og lese om Gisèle Pelicot. Helt forferdelig sak og jeg er fra meg av beundring over hvor modig hun er. Det er ikke første gang jeg hører om ofre som blir dopet ned og voldtatt, har hørt om flere saker hvor ofrene ikke visste at noe hadde skjedd før de fikk se bevis i form av bilder/video osv. 

Nå, jeg betviler på ingen måte at disse personene faktisk har blitt utsatt for dette, MEN jeg lurer på hvordan det er i tiden etter et slikt overgrep. Vil man ikke merke det dagen etter, selv om man i øyeblikket var neddopet? Har selv aldri opplevd voldtekt eller overgrep, men husker en situasjon fra fylla hvor en fyr prøvde desperat å få pikken inn "nummer to", han brukte mye makt fordi jeg hadde sagt nei, husker dette veldig godt, jeg dro der ifra etter å ha kjeftet en del på han. Dette kjente jeg bak i et par dager etterpå. Men jeg visste hva som skjedde og husket selve handlingen - jeg regner med at om jeg hadde våkent opp med lignende smerter uten å ha husket noe så hadde jeg kanskje tenkt at jeg hadde slått meg. 

Kanskje svaret her er åpenbart men jeg vet ikke og det er derfor jeg spør. Forteller man seg selv at det ikke er noe galt eller tenker man at det er noe annet? Eller kjenner man kanskje ikke noe siden man var dopet i øyeblikket og har "hangover" i ettertid? 

Dette synes jeg du skal la ligge og holde dine undringer for deg selv. 

Anonymkode: ed3cf...e42

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte spørsmålstegn ved om det kunne være bedre å vite enn å ikke vite. Jeg skal ikke andre steder enn det.

Ditt eksempel er ikke relevant i det hele tatt. Du snakker om noe annet.

Jeg tror de eneste som mener at det er bedre, er overgripere, eller de som tenner på tanken om overgrep (og derav er overgripere innerst inne)

Anonymkode: 93047...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forferdelig tittel og ante ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg. 

Ble sittende og lese om Gisèle Pelicot. Helt forferdelig sak og jeg er fra meg av beundring over hvor modig hun er. Det er ikke første gang jeg hører om ofre som blir dopet ned og voldtatt, har hørt om flere saker hvor ofrene ikke visste at noe hadde skjedd før de fikk se bevis i form av bilder/video osv. 

Nå, jeg betviler på ingen måte at disse personene faktisk har blitt utsatt for dette, MEN jeg lurer på hvordan det er i tiden etter et slikt overgrep. Vil man ikke merke det dagen etter, selv om man i øyeblikket var neddopet? Har selv aldri opplevd voldtekt eller overgrep, men husker en situasjon fra fylla hvor en fyr prøvde desperat å få pikken inn "nummer to", han brukte mye makt fordi jeg hadde sagt nei, husker dette veldig godt, jeg dro der ifra etter å ha kjeftet en del på han. Dette kjente jeg bak i et par dager etterpå. Men jeg visste hva som skjedde og husket selve handlingen - jeg regner med at om jeg hadde våkent opp med lignende smerter uten å ha husket noe så hadde jeg kanskje tenkt at jeg hadde slått meg. 

Kanskje svaret her er åpenbart men jeg vet ikke og det er derfor jeg spør. Forteller man seg selv at det ikke er noe galt eller tenker man at det er noe annet? Eller kjenner man kanskje ikke noe siden man var dopet i øyeblikket og har "hangover" i ettertid? 

Trådtittelen din er en av grunnene til at mange ikke våger å anmelde overgrep så gratulerer med den😡

Anonymkode: a99b0...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du, jeg skal ikke spore helt av, men menneskeheten er ganske ond og hadde det ikke vært for at våre handlinger får konsekvenser, så kunne vi gjort ganske mye rart. 

Angående menn så ja, hadde menn her i landet ikke måtte stå for det de gjorde om de utførte overgrep, så hadde flere menn gjort det. Garantert. Se på hvordan menn behandler sine koner i for eksempel midtøsten. De blir ikke lært til å voldta og hate kvinner, men det de gjør får ikke konsekvenser. Oppigjennom historien har menn på verdensbasis sjeldent behandlet kvinner bra. 

Det ble vel gjort en undersøkelse om dette i USA hvor nesten en tredjedel av menn på et college ville ha voldtatt en kvinne dersom de ikke kunne blitt straffet i ettertid. 

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/a-third-of-male-university-students-say-they-would-rape-a-woman-if-there-no-were-no-consequences-9978052.html

Anonymkode: 719b1...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke det du spør om, men nå har du opplevd voldtekt da.. Det er voldtekt selv om han ikke lyktes med penetrering.

Anonymkode: c37db...b0a

Da har jeg blitt voldtatt mange ganger i løpet av livet mitt, men har aldri tenkt på det som voldtekt.

Anonymkode: 94827...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg du skal la ligge og holde dine undringer for deg selv. 

Anonymkode: ed3cf...e42

Enig. 

selvom du ikke mener det sånn TS synes jeg undringen din ikke bidrar på en god måte i denne problemstillingen. 

IMG_7830.jpeg

Anonymkode: 2cc31...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...