Gå til innhold

Tidligere religiøse - når sluttet du å tro?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært troende, hvorfor/ når sluttet du å tro på Gud?

Anonymkode: b98b6...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange har det slik som jeg. Jeg ønsket så inderlig å tro på noe selv om jeg hadde mer enn nok tvil. Til slutt havner man i en situasjon hvor man må ta et valg - og jeg valgte bort menigheten. Angrer ikke et eneste sekund...

Kristne snakker ofte om at lyset blir klarere og klarere - jeg synes heller at tåken letter mer og mer 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kristen i min ungdomstid, eller trodde hvertfall jeg var det, jeg hadde vel egentlig ikke så mye valg. Vokst opp i en kristen familie i bibelbeltet så det var en selvfølge at man skulle være aktiv kristen. Så flyttet jeg fra hjemstedet og studerte etterhvert kristendom grunnfag og da begynte prosessen. Tok lang tid før jeg "turte" å si at jeg ikke var kristen lenger for det satt sånn i meg. Men nå er jeg heldigvis ikke troende og har aldri følt meg mer fri😃

Anonymkode: 630cd...e5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med å gå på søndagsskolen og ha kristendom på skolen, og jeg trodde vel på det de fortalte. Men på et tidspunkt begynte jeg å tenke selv, og fant særlig skapelsesshistorien i Bibelen helt usannsynlig, og forkastet hele greiene. Etter det trodde jeg i lang tid kun på vitenskapen og ingenting ikke-fysisk, helt til jeg gikk på en folkehøgskole som samlet alt som kunne krype og gå av alternative ting i Norge på den tiden. Jeg ble introdusert til meditasjon, og hadde opplevelser av noe større som jeg skjønte måtte være det samme som man kalte "Gud". Jeg snakket også med andre der som hadde mye kunnskap om Bibelen og andre religiøse skrifter, samt yoga og andre alternative ting. Alt dette gjorde at jeg fikk en helt ny opplevelse av Jesus og hvem han måtte ha vært. Jeg skjønte hvor friheten hans kom fra, for jeg hadde så vidt begynt å oppleve dette i meditasjon, jeg fant en del av meg selv/altet som jeg ikke ante eksisterte.
Nå mange, mange år etterpå, med mye vandring i det alternative, så finner jeg at det er Jesus jeg graviterer mot, det er han jeg er interessert i. Jeg føler en type kjærlighet fra han som jeg ikke føler fra eller med noe annet spirituelt. Men "kristen" har jeg vanskelig for å kalle meg, da jeg ikke passer inn i noen boks. Jeg er interessert i skrifter som ikke er i Bibelen, skrifter som jeg mener forteller mer om hvem Jesus egentlig var/er, og mer om denne gåtefulle eksistensen vår enn det Bibelen alene gjør. Jeg mener også at det er mye i Bibelen som ikke er fra Gud, i gamle testamentet, og mener man må lese boken som noe som er skrevet av mennesker, ikke av Gud, selv om Gud absolutt er tilstede i Bibelen også.
Så nei, jeg passer nok ikke inn i boksen "religiøs". Jeg kan aldri slutte å stille spørsmål og utvide horisonten min, selv om Gud og Jesus er noe som er høyst reelt for meg.
No photo description available.

Anonymkode: 10263...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å tro da jeg ba og ba om hjelp, men aldri fikk det. Og det meste har gått galt for meg. Kan hende det er en gud, men da er ikke han spesielt glad i de som tror på han. 

Anonymkode: 0e1e7...29d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...