AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #141 Del Skrevet 30. november 2024 Skjønner ikke problemet. Dere har ikke lyst på barn, og så lurer dere på om dere skal få barn..!? Det viktigste er jo at dere har lyst på det, ikke alt det andre praktiske- det løser man. Nei, ikke få barn. Da mister dere alt som du beskriver gir dere livskvalitet Anonymkode: ec9f6...9a8 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #142 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg fikk barn tidlig i 20- årene, og tenker ofte over hvor utrolig mye tid barnløse har. Men jeg misunner dem ikke. For meg virker det tomt. Jeg kjenner noen som var i deres situasjon hi. Noen eksempler: Et par valgte barn likevel og elsker familielivet. Nummer to valgte også barn, og de klarer ikke helt å gi slipp på det gamle, uforpliktende livet. De har barnevakt HELE tiden. Synes litt synd på de barna. Det siste paret jeg kjenner, har fremdeles ikke fått barn. Og de er fornøyd med det valget. Tror det er en liten sorg for han, men ikke for henne. Ser mange argumenterer med at de ikke vil ha barn fordi de ikke liker barn. Altså.., jeg synes andres unger er slitsomme og hater å være barnevakt for andres unger. Jeg elsker likevel mine egne over alt, og jeg kjeder meg aldri sammen med dem. Nå begynner de å bli store, og det er fantastisk å se hvilke fine mennesker de holder på å bli. Det eneste negative ved å få barn er sårbarheten. Det gjør noe med deg å ha noe i livet som er uendelig mye mer verdifullt enn deg selv. Anonymkode: 06dbe...139 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #143 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde nok valgt ett barn om jeg kunne valgt på nytt. For alle de rundt (og kjendiser) som jeg hadde et slags fellesskap med som barnløs fikk jo i tur og orden likevel barn. Det har vært til dels tungt å observere og har gjort valget mer ensomt. Anonymkode: ed578...d9b Du hadde valgt å få barn fordi du har observert at kjendiser har fått barn..? Anonymkode: a4d49...3a7 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #144 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): De sier jo at de mest ensomme eldre er de med barn og barnebarn. For de har noe å være skuffet over. Anonymkode: 4ec24...5e6 Uff da. Trist. Det har med norsk kultur å gjøre. Ikke vanlig hos oss utenlandske. Anonymkode: 43b14...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #145 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk barn tidlig i 20- årene, og tenker ofte over hvor utrolig mye tid barnløse har. Men jeg misunner dem ikke. For meg virker det tomt. Okei, så du var heller ikke i trådens målgruppe. Anonymkode: f7087...1f9 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #146 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg orket ikke lese alt, for som forventet utvidet diskusjonen her utover det TS spurte om. Jeg er helt i målgruppen for spørsmålet. Jeg hadde nok valgt ett barn om jeg kunne valgt på nytt. For alle de rundt (og kjendiser) som jeg hadde et slags fellesskap med som barnløs fikk jo i tur og orden likevel barn. Det har vært til dels tungt å observere og har gjort valget mer ensomt. Anonymkode: ed578...d9b Men da er det jo andre som styrer valget ditt. Og om flere venner og kjente du er med hadde avstått fra å få barn ville du da stått tryggere i valget ditt? Da kan en jo si at det er valg av nær krets du angrer mer på enn valget om å ikke få barn. Det er jo ikke valget om barn du angrer på. Dessuten er det en del kjendiser som ikke har barn. Det har alltid vært kjente og mindre kjente som avstår fra å bli forelder. Anonymkode: e81d6...57c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #147 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg orket ikke lese alt, for som forventet utvidet diskusjonen her utover det TS spurte om. Jeg er helt i målgruppen for spørsmålet. Jeg hadde nok valgt ett barn om jeg kunne valgt på nytt. For alle de rundt (og kjendiser) som jeg hadde et slags fellesskap med som barnløs fikk jo i tur og orden likevel barn. Det har vært til dels tungt å observere og har gjort valget mer ensomt. Anonymkode: ed578...d9b Mener du at du burde få og leve med et barn på heltid for å føle deg "inkludert" i samfunnet? Er ikke det å få barn på helt gale premisser når du ikke ønsker å få barn? Anonymkode: f7087...1f9 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #148 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vet at jeg har rett, så du hadde ikke bedre å komme med enn dette. Anonymkode: f7087...1f9 Man kan jo ramse opp uendelig mange mer eller mindre kjente mennesker som har barn, og som helt åpenbart ikke har "ofret livet" på noen måte. Det er jo bare å se på enhver kjent person i næringslivet, politikken, eller andre steder - de har jo alle en haug med barn. Påstanden din om at "Å få barn er i mange tilfeller et offer av eget liv" blir derfor særdeles oppsiktsvekkende. Anonymkode: d2faa...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 30. november 2024 #149 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Forholder meg til at du kommer med avsporinger, noe du gjør. Nei du har nada å tilføre. Absolutt ingenting. Men jeg tror du tror det. Tror du at ts tenker "åja best jeg får barn for det er visst biologisk"? Og å tilegne meg følelser er hersketeknikker og stråmenn så spar deg den moralske glorien din, den er ikke verdt så mye, ikke når du ikke engang evner å respektere at du ikke svarer på det ts spør om, og hvorfor gjør du ikke det? Jo fordi du kan ikke. Det er mennesker som angrer på det å få barn også må du huske på. Ja alle valg vi tar kan vi potensielt angre på. Også det å få barn. "Trenger å høre"😅🤣🤣 Nå tror jeg du tar denne foreldrerollen din litt vel langt. Skal du sende meg på rommet også om jeg ikle lytter og hører etter? Jeg har gjort mitt valg og det er det beste valget i mitt liv: et liv uten barn, og sorry altså men jeg tror langt flere trenger å høre at det er helt fantastisk. Anonymkode: 43949...415 Bra du har et bra liv! Jeg mener det 100%. Men vi er enige om at dersom for mange velger å ikke få barn, vil det få konsekvenser for fremtiden til vårt land? Jeg dømmer altså ingen for å velge hva de velger. Men jeg påpeker konsekvensene av valgene. Det er vel lov, eller? Dette er argumentasjon som forutsetter evnen til konseptualisering. Dette kan være vanskelig for enkelte. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #150 Del Skrevet 30. november 2024 Tråden var dessverre dømt til å mislykkes med den overskriften. Tråder som henvender seg til frivillig barnløse er av en eller annen grunn veldig provoserende for mange. Så det samme for en tid tilbake da det var en tråd om å dele positive ting ved å være frivillig barnløs. Tråden ble fullstendig oversvømt av innlegg ala "jeg har ørten barn og du lurer deg selv hvis du tror du har det bra uten". Anonymkode: a4d49...3a7 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #151 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan jo ramse opp uendelig mange mer eller mindre kjente mennesker som har barn, og som helt åpenbart ikke har "ofret livet" på noen måte. Det er jo bare å se på enhver kjent person i næringslivet, politikken, eller andre steder - de har jo alle en haug med barn. Påstanden din om at "Å få barn er i mange tilfeller et offer av eget liv" blir derfor særdeles oppsiktsvekkende. Anonymkode: d2faa...812 Foreldre ofrer jo ganske mye av livet sitt. Du kan jo ikke motsi det. Fra det sekundet det kommer en barn til verden så handler hverdagen om barnet. Særlig første leveår. Det er alltid noe å ta hensyn til, det er alltid noe som må avlyses - pga barnet. Store deler av fritiden går kun på barnet. Aktivisering, leking, oppdragelse, gråting, bæsj, tiss, pass, mat.... og når barnet endelig sovner så er du så sliten at du fungerer dårlig eller går og legger deg selv. Dette er da ingen hemmelighet. Slutt å lat som det. Anonymkode: f7087...1f9 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 30. november 2024 #152 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Begrense? Det blir som å gå inn i en tråd om strikketeknikker for å fortelle at man ikke strikker, aldri kunne tenke seg å strikke og synes bare tanken på å strikke er latterlig fordi man ikke er skapt til det formålet... Det er spesielt å tenke at man da tilfører noe relevant, som om de som strikker ikke vet at det lever lykkelige mennesker på denne jord som ikke strikker eller finner meningen med å strikke..? Hva er det du tenker er relevant for denne tråden? Anonymkode: d077a...30b Jeg tenker at vi må forstå konsekvensene av valgene våre, ut over lykke. Jeg dømmer ikke folk som velger å ikke få barn. Men det er et faktum at dersom mange gjør dette valget, vil det være vanskelig å opprettholde vårt samfunn. Vi som voksne har jo et ansvar langs denne dimensjonen også. Ikke bare dette lykkekjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 30. november 2024 #153 Del Skrevet 30. november 2024 Mardina skrev (16 timer siden): Essensielt for hva? Et godt liv? For da kan jeg fortelle deg at jeg har et supert liv UTEN barn. Man MÅ ikke ha barn. For overlevelse. Jeg spekulerer ikke i lykke. Jeg dømmer ikke dersom man velger å ikke få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 30. november 2024 #154 Del Skrevet 30. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg fikk barn tidlig i 20- årene, og tenker ofte over hvor utrolig mye tid barnløse har. Men jeg misunner dem ikke. For meg virker det tomt. Jeg kjenner noen som var i deres situasjon hi. Noen eksempler: Et par valgte barn likevel og elsker familielivet. Nummer to valgte også barn, og de klarer ikke helt å gi slipp på det gamle, uforpliktende livet. De har barnevakt HELE tiden. Synes litt synd på de barna. Det siste paret jeg kjenner, har fremdeles ikke fått barn. Og de er fornøyd med det valget. Tror det er en liten sorg for han, men ikke for henne. Ser mange argumenterer med at de ikke vil ha barn fordi de ikke liker barn. Altså.., jeg synes andres unger er slitsomme og hater å være barnevakt for andres unger. Jeg elsker likevel mine egne over alt, og jeg kjeder meg aldri sammen med dem. Nå begynner de å bli store, og det er fantastisk å se hvilke fine mennesker de holder på å bli. Det eneste negative ved å få barn er sårbarheten. Det gjør noe med deg å ha noe i livet som er uendelig mye mer verdifullt enn deg selv. Anonymkode: 06dbe...139 Nei vi har ikke mer tid enn deg. Vi har prioritert tiden vår anerledes men vi har nøyaktig de samme 24 timene i døgnet som du har. Du synes mitt liv er tomt, jeg synes ditt liv høres ut som et fengselsstraff jeg gladelig sier nei takk til. Likevel tror jeg oppriktig at du mener ditt liv er et godt liv og det er jo det viktigste, det er jo ikke meg som skal leve ditt liv og vica versa. Og en kan ikke ta en test periode som forelder, det er ikke byttelapp på barn, det er ikke et hobbyprosjekt en kan teste i noen uker for å finne ut om en ønsker det for så å legge de ned i en skuff når en ikke ønsker de mer. Det er et permanent valg å bli forelder og noen føler det som en felle. Vi tar alle valg som kjennes rett for oss. Jeg trenger ikke være sammen med en voldelig × for å vite at jeg ikke ønsker en mann som slår. Jeg trenger ikke flytte til Antarktis for å vite at jeg aldri ønsker å bo i Antarktis. Jeg trenger heller ikke å kjøpe meg en tarantella for å vite at jeg ikke ønsker en stor edderkopp som kjæledyr. Jeg trenger ikke ta en kjønnsopprasjon for å vite at jeg ikke ønsker å være mann enda jeg aldri vet hvordan det er å være mann. Vi tar valg hver dag og noen av de er permanente som valget om å bli forelder eller ikke og vi tar det valget fordi det er rett for oss selv. Noen angrer på at de ble forelder, de fleste gjør det ikke. Noen angrer på at de ikke ble forelder men de fleste gjør det ikke. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-som-velger-et-liv-uten-barn-angrer-ikke/6654698/ Endret 30. november 2024 av skreppamedleppa 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #155 Del Skrevet 30. november 2024 BlackSunshine skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at vi må forstå konsekvensene av valgene våre, ut over lykke. Jeg dømmer ikke folk som velger å ikke få barn. Men det er et faktum at dersom mange gjør dette valget, vil det være vanskelig å opprettholde vårt samfunn. Vi som voksne har jo et ansvar langs denne dimensjonen også. Ikke bare dette lykkekjøret. Det kan man løse på andre måter. Stopp innvandring av de som ikke kan bidra til statskassa. Hiv ut utenlandske kriminelle. Ikke støtte til innvandrere som ikke er i jobb. Vipps, så er der mer penger til rådighet og et mer attraktivt samfunn å få barn i. Anonymkode: ec9f6...9a8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #156 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Uff da. Trist. Det har med norsk kultur å gjøre. Ikke vanlig hos oss utenlandske. Anonymkode: 43b14...281 Allikevel strømmer det av utlendinger til kulturen vår i Norge. Da må det virkelig være forferdelig der du kommer i fra Anonymkode: ec9f6...9a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #157 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå er jeg bare 48, og ikke veldig gammel enda. Det er mulig de svikter meg når jeg er 75-80, men da har jeg hatt et rikt liv fram til da. Jeg har enda 25-30 år til den alderen. Det er da virkelig ikke DET som uroer meg. Men jeg hadde følt meg ensom som 50 åring. Som er ungt! Fordi jeg hadde et liv som bare inneholdt meg selv. Jeg har all verdens penger- og overskudd nå, og hva skulle jeg brukt det på? Jeg hadde en venninne innom i går på kaffe. Hun er alene, og èn sønn, som hun ikke ser så mye til. HUN er ensom NÅ. Jeg har fire jenter og en mann, og de har kjærester, og det skjer masse i vårt hus. Det er et levende hus der de kommer og går, med katt og hund og en flott mann. Det er et hjem. Det er ikke sånn at vi har tapt i jobb-sammenheng heller. Jeg tror vi tjener mer enn de fleste, fordi vi MÅTTE. Vi hadde ikke råd til å gå glipp av de beste stillingene. Vi måtte ha et enormt hus, stor bil, og ta alle på ferier. Vi har strukket oss, vi har kjempet, vi har kost oss, vi har hatt masse baller i lufta med disse flotte ungene, med venner og deres barn, familie, og vi rekker over en god del- ungene først da, ...... og det er det som kalles et liv. Jeg bare lurer på hva er det disse barnløse gjør? Jeg hadde faan aldri gått på jobb, og kjøpt et hjem og betalt regninger for å bare være. Da hadde jeg i alle fall dratt til Bali og surfet, vært kunstner. Da forstår jeg det. Men å trø rundt i Norge med de gørre vennene deres for å bare være ...for å gå på jobb, og komme hjem til mannen sin. Gå på cafe? Kunstutstillinger. Er det ikke fryjtelig kjedelig og innholdsløst liv? Anonymkode: 0879b...b32 Synes det er synd hvis du ikke ser noe verdi i livet utenom dine egne barn. Jeg hadde hatt det helt fint om vi ikke hadde klart å bli gravid. Jeg elsker å tilbringe tid med mannen min, vennene mine finnes ikke gørr (hvorfor skulle jeg være venn med dem da?), og vi har aldri slitt med å fylle hverdagen med meningsfullt innhold. Jobben min har jeg fordi den er gøy, jeg sitter ikke og lider i 8 timer hver dag kun for å kunne brødfø noen andre. Er du egentlig så veldig fornøyd med livet ditt utenom barna? AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kvinneguidens sedvanlige svar på "til dere som aldri ønsket barn og aldri fikk dem" 😅 Anonymkode: a4d49...3a7 Så du cherrypicker én setning ut fra hele innlegget mitt for å fremstille meg som en idiot? Når du kan lese hele innlegget og se at jeg svarer nøyaktig på tema? TS etterspør råd fra noen som har vært i samme situasjon. Hvilken situasjon er ts i? Jo, de er to voksne i 30-årene som ikke kjenner noe behov for barn. De liker livet som det er, og føler de "må bestemme seg" innen 3-4 år. Som jeg indirekte skriver har jeg vært i hennes situasjon, og jeg kan absolutt gi råd. Mitt råd er videre at om ingenting endrer seg, om de ikke får denne lysten eller behovet, så er det ingenting å ta stilling til. De skylder ikke noen noe. Jeg har stor respekt for andres valg, samme hva det er. Det er veldig uærlig å fremstille noe på en feilaktig måte. Sier mye om deg. Anonymkode: 33a5d...e9b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 30. november 2024 #158 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan man løse på andre måter. Stopp innvandring av de som ikke kan bidra til statskassa. Hiv ut utenlandske kriminelle. Ikke støtte til innvandrere som ikke er i jobb. Vipps, så er der mer penger til rådighet og et mer attraktivt samfunn å få barn i. Anonymkode: ec9f6...9a8 Dette er jo ikke logisk. Dersom man ønsker å løse problemet med et flerkulturelt samfunn, vil jo motvekten være økte fødselsrater fra "vår" kant. Mine søsken og jeg har 12 barn i alderen 6 mnd til 20 år. Det er jo disse som, gjennom å videreføre vårt verdisystem, som kan balansere eventuelle problemer ved innvandringen. De som ikke får barn bringer jo intet til torgs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #159 Del Skrevet 30. november 2024 BlackSunshine skrev (4 minutter siden): Dette er jo ikke logisk. Dersom man ønsker å løse problemet med et flerkulturelt samfunn, vil jo motvekten være økte fødselsrater fra "vår" kant. Mine søsken og jeg har 12 barn i alderen 6 mnd til 20 år. Det er jo disse som, gjennom å videreføre vårt verdisystem, som kan balansere eventuelle problemer ved innvandringen. De som ikke får barn bringer jo intet til torgs. De som ikke vil ha bør heller ikke få det. For det kan koste samfunnet. Innvandring kan bidra, men vi må ha en streng og målrettet regulering Anonymkode: ec9f6...9a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #160 Del Skrevet 30. november 2024 skreppamedleppa skrev (19 minutter siden): Nei vi har ikke mer tid enn deg. Vi har prioritert tiden vår anerledes men vi har nøyaktig de samme 24 timene i døgnet som du har. Du synes mitt liv er tomt, jeg synes ditt liv høres ut som et fengselsstraff jeg gladelig sier nei takk til. Likevel tror jeg oppriktig at du mener ditt liv er et godt liv og det er jo det viktigste, det er jo ikke meg som skal leve ditt liv og vica versa. Det er dette "vice versa" så mange tydeligvis sliter med å forstå. For når de fikk barn gikk lyset opp for dem og de fant meningen med livet og alt de har gjort før var bare bortkastet tull. Så da tror de dette er gyldig for alle andre også. Anonymkode: a4d49...3a7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå