AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #1 Skrevet 29. november 2024 Reagerer på at frokost i mange land kun er karbohydrater og søt bakst, og fatter ikke at de blir mette. Danmark: Franskbrød med marmelade, wienerbrød Frankrike:Croissant og syltetøy, varm sjokolademelk Italia: Hvitt brød, ost, syltetøy England: Hvit toast og marmelade USA: Waffles, pancakes med marple sirup Norge: Havregrøt, grovt brød med kjøttpålegg, yoghurt osv. Jeg vet at det er variasjoner og at de fleste land tar det igjen med varm lunsj, da vi har med matpakke på jobb. Disse frokostene har jeg spist hjemme hos folk. Anonymkode: f111e...eda
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #2 Skrevet 29. november 2024 Du må jo skille på festfrokost og hverdagsfrokost... Joda, franskmenn spiser croissanter til frokost, amerikanere spiser pannekaker, men det er ikke hverdagsfrokosten. Det er helgefrokoster og frokost når man har gjester. På samme måte så serverer ikke nordmenn havregrøt til gjestene sine på en søndagsfrokost, men det serveres ofte fine rundstykker og annet hvitt brød... Amerikanere og briter spiser ofte frokostblandinger til frokost, i Italia er det veldig vanlig ikke spise noe til frokost. Danskene spiser vanligvis frokostblandinger eller rugbrød til hverdagene... Jeg serverer nesten alltod røkt laks hvis jeg har frokostgjester fra andre nasjonaliteter, det betyr ikke at jeg spiser røkt laks hver dag. Anonymkode: 7e732...12c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #3 Skrevet 29. november 2024 Det kommer jo an på hva en er vant med det. Anonymkode: 43d06...140
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #4 Skrevet 29. november 2024 Jeg er ofte i Danmark og de spiser da samme typer frokost eller morgenmat som vi gjør. Mye rugbrød og grove rundstykker med ost, skinke og leverpostei. Anonymkode: e62d0...84a 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #5 Skrevet 29. november 2024 Tror ikke du trenger å bekymre deg for om folk med ulik matkultur blir mette. De klarer seg nok helt fint uten at du skal bruke energien din på det. Anonymkode: b075f...73b 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #6 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Reagerer på at frokost i mange land kun er karbohydrater og søt bakst, og fatter ikke at de blir mette. Danmark: Franskbrød med marmelade, wienerbrød Frankrike:Croissant og syltetøy, varm sjokolademelk Italia: Hvitt brød, ost, syltetøy England: Hvit toast og marmelade USA: Waffles, pancakes med marple sirup Norge: Havregrøt, grovt brød med kjøttpålegg, yoghurt osv. Jeg vet at det er variasjoner og at de fleste land tar det igjen med varm lunsj, da vi har med matpakke på jobb. Disse frokostene har jeg spist hjemme hos folk. Anonymkode: f111e...eda For det første generaliserer du veldig her. Jeg har bodd i lengre perioder i flere av disse landene og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av den typiske frokosten. En viktig forskjell du må ta høyde for her er at nordmenn spiser middag ekstremt tidlig sammenlignet med mange andre land. Spiser du middag kl. 20 er det ofte ikke nødvendig med en veldig tung frokost. Anonymkode: 7b952...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #7 Skrevet 29. november 2024 Andre kulturer spiser gjerne en stor lunsj med varm mat, mer som en middag for oss. Ikke alle liker en fiberrik, "tung" frokost heller. Jeg har ikke apetitt om morgenen og spiser mye heller kun lunsj og middag som mine daglige måltider. Anonymkode: b1055...e3e 1
Daisy-love Skrevet 29. november 2024 #8 Skrevet 29. november 2024 Jeg skjønner jo at du generaliserer litt, men jeg tror nok det er mer forskjeller enn det det virker som. Som annen her så er det forskjell på helg/gjester, og hverdag. Det er også forskjell på hva en typisk får på hotellfrokost rundt fordi og hva folk faktisk spiser hjemme. Danskene føler jeg spiser mye som oss. Grovt rugbrød, leverpostei, litt fetere pålegg, og mye smør, men ikke så ulikt. Jeg kjenner både engelskmenn og amerikanere som nyter havregrøt til frokost, og det uten å overdøse med sukker. Det er ulike kulturer både på mat, og måltidstrukturer, og det er ganske interessant synes jeg å tenke over. For eksempel at vi i Norge har 4 hovedmåltider, mens veldig mange andre land har 3. noen land har da mer snacks, mens andre har lite av det. Veldig interessant 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå