AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #1 Del Skrevet 28. november 2024 Har en 17 åring som hele livet har tatt skole lett, aldri trengt å jobbe for å oppnå gode karakterer, og er kun litt skippertak om det er en fremføring eller noe. Nå er matte et fag som må jobbes med plutselig, ligger mellom 3/4. Er jo ikke dårlig når det ikke jobbes mer enn i timene. Jeg bekymrer meg litt for jeg vet at det at kunnskap ramler ned i hode nå så gjør det ikke det resten av livet. Og går jo også glipp av den mestringsfølelsen du får når du virkelig har jobbet for noe. Hvordan få han til å jobbe, lære gode studieteknikker, virkelig ville noe, mestring når det virker som ting bare ramler på plass. Anonymkode: 8050f...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #2 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har en 17 åring som hele livet har tatt skole lett, aldri trengt å jobbe for å oppnå gode karakterer, og er kun litt skippertak om det er en fremføring eller noe. Nå er matte et fag som må jobbes med plutselig, ligger mellom 3/4. Er jo ikke dårlig når det ikke jobbes mer enn i timene. Jeg bekymrer meg litt for jeg vet at det at kunnskap ramler ned i hode nå så gjør det ikke det resten av livet. Og går jo også glipp av den mestringsfølelsen du får når du virkelig har jobbet for noe. Hvordan få han til å jobbe, lære gode studieteknikker, virkelig ville noe, mestring når det virker som ting bare ramler på plass. Anonymkode: 8050f...5de Min 17 åring fikk 5 i snitt på vg1 og gjorde knapt en lekse hjemme, og vi sliter fortsatt med å få han til å forstå at man må jobbe mer med skolen. Han tar egentlig ikke ting lett, men pga skippertak med oss så husker han mye han har lært før. Tar realfag og ligger an til 4 nå i Fysikk 1 og R1 matte med kun jobbing på skolen, men tenk om han faktisk hadde giddet å jobbe. Tar kun imot hjelp til noen prøver og det er begrenset hvor mye vi kan tvinge. Kun litt skippertak 1-2 dager før prøver som gjør at han kommer og ber litt om hjelp noen gang før fysikk, kjemi og matteprøver. Ungdommen må bare innse selv at det lønner seg å jobbe (og be om hjelp) . Sønnen synes selv han lærer best ved å forklare det muntlig, så han vet at han lærer best ved å diskutere stoffet med medelever og vise på tavla (gjør det ikke hjemme) eller diskutere med oss, sliter med å kun lese tekst. På skolen sitter han derfor mye på grupperom med medelever, hjemme som sagt altfor lite. Noen er puggere og kan ta til seg masse info til prøver, men glemmer, andre gjør det dårligere på prøver, men samler mer på læring, men kan ikke vise det. Dere kan tenke på hvordan han kan bli begge deler. Anonymkode: fd41b...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå