Gå til innhold

Situasjon på jobb, hvor jeg ønsker deres syn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som freelancer for et selskap der oppgavene mine er basert på oppdrag jeg får utdelt. Tidligere ble jeg kontaktet direkte for å få tilbud om oppdrag, men nå må jeg selv gå inn på selskapets nettside og melde interesse. Det fungerer som førstemann-til-mølla-prinsipp.

For en stund siden fant jeg et oppdrag som virket interessant og meldte meg som interessent via nettsiden. Samtidig sendte jeg en e-post til selskapet, da jeg ikke hadde mulighet til å ringe fordi jeg allerede var opptatt med et annet oppdrag. Kort tid etterpå ble jeg ringt opp av en ansatt som ville gi meg mer informasjon om oppdraget. Jeg forklarte at jeg var opptatt, men ba om å få informasjonen på e-post, noe de sendte. Jeg svarte på e-posten med en gang, innen ett minutt.

Etter dette hørte jeg ingenting på 30 minutter, men oppdraget forsvant fra listen. Så fikk jeg en e-post der det sto at oppdraget hadde blitt tildelt en annen oppdragstaker. Når jeg ringte for å spørre hva som hadde skjedd, fikk jeg beskjed om at noen hadde ringt dem etter at e-posten ble sendt, og at de derfor ga oppdraget til denne personen. Jeg fikk også vite at det alltid er telefonsamtaler som prioriteres, ikke e-post, og at det er dette som gjelder for førstemann-til-mølla-prinsippet.

Dette var nytt for meg. Jeg syns det er en rar praksis, spesielt når jeg hadde vært i dialog med dem og kommunisert tydelig om at jeg var opptatt, men kunne svare raskt på e-post. Jeg lever av disse oppdragene, og det føles frustrerende å miste et oppdrag fordi jeg ikke hadde anledning til å ringe på det tidspunktet.

Er dette en vanlig praksis, og burde jeg ha visst dette på forhånd, for dette har aldri vært kommunisert til oss oppdragstakere? Jeg antok at jeg var "først" på ballen, da jeg fikk tilsendt informasjon om oppdraget og var i dialog med oppdragsgiver. At de imidlertid valgte å gi den til noen andre, for så sende meg en mail 30 min senere (samtidig) som oppdraget forsvant fra nettsiden, opplevde jeg som noe merkelig. I tillegg var det samme oppdragstaker som ga den bort, som hadde nettopp kommunisert med meg. Jeg forstår ikke konseptet i å sende en mail med informasjon om man fortsatt kan gi den bort til andre som ringer, uten å sjekke hvem som faktisk er først på oppdraget? Hva tenker dere - jeg er veldig glad i jobben min, men opplevde dette som litt kjedelig og urettferdig, men for all del så kan det være jeg som også tenker feil eller burde vist bedre. Det var jo jeg som var opptatt da jeg ble ringt, men trodde det var okei, da jeg fikk mail med oppdragsinformajson. 

Vil gjerne høre fra dere andre om hva dere tenker.

Anonymkode: e66e0...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da burde de ha kommunisert det tidligere, at det er første mann til mølla via telefon, for da hadde du ikke lagt på. Syns det er rart. Jobber selv i en bransje, hvor vi lever av oppdrag og en enkel regel hos oss er "den som er først på oppdraget, får oppdraget". 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er dumt med ting som ikke blir kommunisert skikkelig.

Men alle lever vel av jobben sin, så at det oppdraget var viktigere for deg enn den som fikk det, blir en gjetning..

Anonymkode: fa834...e11

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men alle lever vel av jobben sin, så at det oppdraget var viktigere for deg enn den som fikk det, blir en gjetning..

Ser den, takk for svar. Jeg har ikke noe imot at jeg ikke fikk oppdraget, bare syns det var litt merkelig å være i kontakt med oppdragsgiver både per tlf og mail, for så å ikke få det til slutt fordi noen andre kom "først til". Men da er det nok jeg som tar feil:)

Anonymkode: e66e0...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har helt rett i at dårlig kommunikasjon skaper unødvendige problemer. Når det gjelder hvem oppdraget er viktigst for, så er det riktig at det er umulig å vite. Alle som melder interesse, gjør det fordi oppdraget er viktig for dem – det gjelder nok både deg og den som fikk oppdraget. Det betyr at det ikke handler om hvem det er "viktigere" for, men heller om rettferdig tildeling basert på klare retningslinjer. Derfor er det så viktig at selskapet kommuniserer praksisen sin tydelig, slik at alle får like muligheter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du følte at dette ble litt dumt.

Jeg jobber på en lignende måte som din oppdragsgiver, og vi har også en lignende regel. Vi får dessverre mange som melder seg som interessert men som ikke fullfører. Så min arbeidsgiver har derfor en regel om at førstemann til å signere utsendt kontrakt er den som får oppdraget.

Folk sender oss mail om at de er kjempeinteressert men at bikkja til svogeren har spist BankID-en så de kan dessverre ikke signere kontrakten før på fredag. Vi kan ikke vente i ukesvis på at alle skal holde på sånn, for da hadde vi tapt store summer. Så vi må bare være strenge på at det er førstemann til å faktisk signere kontrakten. 

Anonymkode: 7163d...8df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det burde vært kommunisert bedre hvordan førstemann-til-mølla-prinsippet fungerer. Men samtidig sier det seg jo selv at den første som takker ja til tilbudet, er den som var først.

Oppdragsgiver har ingen forutsetning for å vite om du takker ja til tilbudet etter at du har fått informasjonen. Når det da dukker opp en annen som sier at de tar jobben, så kan ikke oppdragsgiver risikere å miste vedkommende ved at de må vente på eventuelt svar fra deg. Hadde du takket nei, ville oppdragsgiver risikert og ikke fått noen til å ta jobben. 

Anonymkode: ab0e0...96b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...