Gå til innhold

Dere som gir til de som ber om hjelp til jul - føler dere at dere gjør en forskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i noen år hjulpet folk til jul, både på Finn og Fb. Men veldig ofte er jeg i etterkant i tvil om behovet egentlig er så stort som det gis uttrykk for. Flere ganger har jeg også oppdaget at jeg har blitt lurt. Jeg snes helt ærlig det er vanskelig å finne disse familiene der man faktisk gjør en forskjell? 

Jeg ser i ulike grupper at det legges ut tilbud om mye fint gratis, og jeg blir stadig like overrasket over hvor laber responsen er. Ofte er det rett og faktisk ingen som tar kontakt - selv om gruppen har flere tusen medlemmer, og veldig mange av disse "roper" om nød og ønske om hjelp? 

Veldig synd at så mange uærlige og grådige mennesker ødelegger for de som faktisk har det tøft. Denne oppførselen får en jo til å miste all givergleden, og jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker at fra og med neste år så dropper jeg hele greia. 

Anonymkode: f3dac...540

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi heller til Frelsesarmeen, Bymisjonen eller Blåkors. Da vet du at fattige folk får hjelp.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de som lever på sosialhjelp har nesten like mye penger som en litt dårlig betalt fulltidsjobb. Det er ingen som lider noen nød i Norge.

Anonymkode: a4c2c...ba5

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hjelpe hjelpe organisasjoner som "hjelpe oss å hjelpe" eller lignende. De "siler" ut folk på forhånd slik at de som får hjelp faktisk er reelle behov 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke styret med å lese annonser, rett og slett. Orker ikke å forholde meg til at noen kanskje lurer og utnytter andres godhet.

Gir heller til et par ulike lokale hjelpetilbud, som er litt organisert. Der må de som ønsker hjelp være i direkte kontakt, inn og snakke om sin situasjon. Så det skal litt mer til å lure seg til, og noen kartlegger hvor skoen virkelig trykker. Dessuten drives de av lokale folk med stort nettverk, så de vet gjerne mer om hvor ståa er. 

Anonymkode: 8934a...eb6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke direkte lenger, og dessuten kun til de store seriøse. Bidro selv i mindre lokal gruppe en tid (kjørte og hentet bidrag), og endte opp med utallige ting jeg personlig måtte gi videre (eller beholde selv, hvilket aldri var min intensjon). 

Selvfølgelig gjør de mindre grupper sikkert en god innsats for mange også, men det dryppet litt for mye greier på dem som skulle ta imot og formidle videre følte jeg. Jeg trenger ikke ting, så jeg bare klødde meg i hodet og ble stresset av slikt. 

Anonymkode: a4b6a...071

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser innlegget over og tenker på hvor mye uærlige folk der finnes, både her og der 😫 

Gått i baret flere ganger selv med den hjelpinga. Gitt bort fine gaver i tusenklassen, også ser jeg plutselig at de har masse annonser til salgs på Finn som vitner om en langt mer lukseriøs tilværelse enn min egen. Har sett folk jeg kjenner lyve så det renner av seg i tåredryppende annonser, og jeg har opplevd mang en gang at de man hjelper ikke sier takk engang, enda de mottar veldig mye. Har bestemt meg for at dette gidder jeg ikke lenger. I hvert fall ikke i samme omfang. Mulig jeg finner et par-tre stk å hjelpe per jul, men da skal jeg være rimelig sikker på dem, fremfor slik det har vært frem til nå da jeg har hjulpet ganske mange hvert år. Organisasjoner, slik flere her nevner, er nok et bedre alternativ..

Anonymkode: 7d2e5...318

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(over)Oppfyller ett juleønske fra et slikt hjerte på ønsketreet, og gir litt «i gryta» til Frelsesarmeen. Sånn privat tigging holder jeg meg langt unna. Hvorfor velger dere dem? De virkelig trengende må dere lete etter der. 

Anonymkode: 3a4f1...ed5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et juletre her vi bor med hjertet som henger på. Her står der hva mennesker ønsker seg. Jeg kjøpte gavekort på 500 til en familie.

Skulle ønske jeg kunne tatt flere hjerter. Eks en familie som ønsket seg julepynt :(

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er faktisk at mange av de virkelig trengende sier ikke fra, de biter tennene sammen og vil ikke bry noen eller be om for mye.

Jeg kom tilfeldigvis over en slik familie der den ene voksne hadde gått bort, og det tok tid å oppdage at de slet økonomisk, de sa aldri noe, men man kunne se det. Og den familien fikk hjelp til jul som en overtakelse, selv om de hadde sterkt så ville de ikke bedt om. De fikk julemat og gaver, jeg var ikke der ved levering, men luften hadde visst gått ut av den voksne som tok imot og det var mye lettet gråting. 

Jeg tror at man må lete, ha øynene åpne og se hvem som virkelig sliter og har det vondt, for mange sier aldri noe. 

Anonymkode: 37d22...37d

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til «God jul, lille venn». De samarbeider med organisasjoner i regionen, og da antar jeg at flere av de som mottar gave er inne i et system fra før. I år er behovet rekordstort i Trondheim. Ja, jeg føler at jeg gjør en forskjell. Legger sjela i å prøve å finne en god gave til mottaker. Man vet jo ikke hvem man gir til, så er et skudd i blinde, men det blir i alle fall gave/r under treet. 

Anonymkode: 51087...8a3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg donerer penger til de som virkelig trenger hjelp, i utlandet, ikke til norske familier som allerede får alt de trenger fra NAV.

Har venner som spleiser på svinedyre juletre-gaver til fremmede barn. Jeg synes det er en uting. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at de som virkelig trenger hjelp, i mindre grad sier fra. De som roper høyest, er sjelden de som er dårligst stilt.

Ikke gi til privatpersoner som ber om hjelp, med mindre du kjenner dem/kjenner noen som kjenner dem.

Gi heller via organisasjoner, f.eks. de ønsketrærne til Frelsesarmeen (?). Der det står lapper med "gutt, 5 år" osv. og så kjøper man konkrete gaver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke tigging på Finn blitt ulovlig nå da?

Anonymkode: 6fe47...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 minutter siden):

Jeg donerer penger til de som virkelig trenger hjelp, i utlandet, ikke til norske familier som allerede får alt de trenger fra NAV.

Har venner som spleiser på svinedyre juletre-gaver til fremmede barn. Jeg synes det er en uting. 

Får ikke alt via nav. Kjenner en familie der far gikk bort. Mor søkte om støtte for konfirmasjon som kom kort tid etter fikk avslag fordi de så på ligningen året før, altså med inntekten som der far og hadde inntekt. Altså mye høyre inntekt en det ho har i dag. Så nei de får ikke fra nav.

Her ble redningen at venner rundt hjalp til å lagge et selskap. Slik at ungdommen fikk et fint selskap. Nå gruer ho seg til jul med 3 ungdommer uten far . Og ho vet at penger ikke strekker til. Er bare så vidt ho får ting å gå sammen ute  å miste. Huset, men som ho sier jeg må bare prøve å gjøre det beste, bo billigere får jeg ikke for leie er dyrere. Så vil bli venner igjen som kommer til å spe litt på slik at vi vet de har litt ekstra i jula.

Så nei gir ikke til alle

Og mange har eks fått avslag en gang og tør ikke å be om hjelp, 

Anonymkode: ed7c1...c5a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til den lokale frivillighetssentralen. Bidraget mitt utgjør lite i det store bildet, men kanskje noe for den personen på julefeiringen til feivillighetssentralens julefeiring som får gaven fra meg.

Jeg bidrar også i handlevognene i de lokale butikkene, som brukes av frivillighetssentralen og en lokal hjelpeorganisasjon til å lage julekasser til lokale familier som trenger en håndsrekning. Igjen, betyr lite for helheten men mye for den enkelte.

Når det gjelder sånne "hjelp oss"-annonser bidrar jeg ikke. Jeg tror det er mindre treffsikkert.

Anonymkode: 89370...d8a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir til kirken bymisjonen til jul. Slik at de som trenger det får et varmt måltid. Dette har jeg gjort i mange år. Så kjøper jeg =oslo her lokalt. Kommer ikke på hva bladet heter i Trondheim akkurat no når jeg skulle skrive det. 

Anonymkode: 2390b...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine barn finner seg et hjerte med samme alder som de er som de kjøper til. Skulle gjerne hjulpet mer, men det har vi ikke penger til.

Mitt ene barn er så ivrig på å kjøpe gaver til disse hjertene så han har plukket med seg et hjerte fra ett tre som står i en annen by enn vår. Så i år blir det en kjøretur i tillegg. Mitt barn spurte om det kunne være julekalenderen hans i år. Så det synes barna er en fin tradisjon. Det er mange som hjelper i julen synes jeg, så får heller de som svindler ta den på sin egen samvittighet. Vi kan ikke slutte pga de ❤️

Anonymkode: deb24...04f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg ikke så synd på "fattige" nordmenn. Som et innlegg over her hvor det verste er at barna får en billig konfirmasjon eller jul. De er jo likevel mette, varme og trygge.

Forstår ikke hvordan folk øser ut penger til folk i Norge, men ignorerer alle de barna ute i verden som sulter, tørster og fryser ihel. Ikke minst de som nå er lemlestet, traumatisert og foreldreløse i Gaza.

Når jeg gir, så gir jeg til Redd Barna, Unicef og Norsk folkehjelp. Gir man 500 til noen i Norge får de en julegave. Gir man 500 til et barn i Afrika så får de mat i en måned. Og evt nødvendige medisiner.

Anonymkode: 4547f...477

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vippser til kirkens bymisjon, frelsesarmeen. Den reklamen for julehjelpen på rema traff meg, så vippset dit, var vist frelsesarmeen det og. Kommer jeg over et ønsketre skal jeg bidra.

Har to små gutter som skal bli vant med å gi litt og tenke på andre, så vil ha det som tradisjon før jul. 

Anonymkode: 09a68...d00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...