Gå til innhold

Hva er vanlig lønn for sykepleiere på sykehus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tjener dere sykepleiere som jobber på sykehus i året/måneden etter skatt, hvor mye ansiennitet har dere, og hvilken prosentstilling har dere? Jeg vet jo hva minstesatsen er, det står på NSF, men med tillegg og skatt, så er jeg veldig usikker på hvor reel denne årslønna er. Jeg blir ferdig utdannet i juni og kommer nok til å jobbe på sykehus, så prøver å legge litt planer for fremtiden, men det er ikke så lett når jeg ikke vet hva slags økonomisk situasjon jeg kommer til å befinne meg i om ett år en gang. Jeg har dessverre ingen sykepleiere jeg kjenner godt nok til å spørre om dette, så da prøver jeg å spørre her isteden.

Jeg lurte også på hva som gjelder som ansiennitet der dere jobber? Jeg har jobbet siden jeg var 14, men begynte å jobbe innenfor helse først i alder av 22 år (så 2 år snart). Før dette var jeg svømmetrener og instruktør. Har hørt så mye forskjellig om arbeidsplasser som godtar alt arbeid som ansiennitet, andre som kun godtar innenfor helse, og andre igjen som godtar alt etter fylt 18 år. Skal jaggu ikke være lett å bli klok på dette voksenlivet.

Tusen takk på forhånd hvis du svarer!

Anonymkode: 799b5...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på median lønn, sykepleiere på sykehus. Det varierer veldig med arbeidsplass, ansiennitet, og lokale forhandlinger. turnus spiller også en rolle, har du mange dagvakter kontra kveld/natt. Som nyutdannet kan du ikke forvente all verdens lønn fast, men man tjener ok på å jobbe ekstra og overtid. På full ansiennitet er lønna ikke så verst og vil nok fortsette å stige i årene som kommer. 

Anonymkode: a2b49...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansiennitet regnes fra fyllte 18 år, så det du har arbeidet før den tid regnes ikke med. De fleste faste arbeidsforhold regnes med, så hvis du har dokumentasjon på at du har jobbet fast f.eks to dager i uken, regnes det med. Det er forskjeller i tariffavtalene som regulerer dette, så det kommer an på hvor du har tenkt å jobbe. Et lite tips er å forhandle ansiennitet ved ansettelse, si at du vil ha ansiennitet for alt du har jobbet etter 18 år. Det er ofte lettere å få til enn høyere lønn ved nyansettelser. (Selv om du må prøve deg på det også)

Anonymkode: 7274d...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller kommet meg inn i kommunen enn sykehus. Lønnen og betingelsene er mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla30 skrev (5 timer siden):

Jeg ville mye heller kommet meg inn i kommunen enn sykehus. Lønnen og betingelsene er mye bedre

Nja, kommer annpå. Spekter har endel gode avtaler for sykehusene. Oslo kommune betaler latterlig bra, men ellers er de fleste større kommuner ganske jevne med sykehus + om man vil viderutdanne seg kreves ofte erfaring fra spesialisthelsetjenesten noe man ikke får om man jobber i kommunen. 

Anonymkode: e732e...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...